2020-07-07, 12:46
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsajtmedlem
Nä, typexempel på simpelt spökeri för lättskrämda. "Lights out" stängde jag av efter tre minuter, pinsamt.

Rekommenderar här en australiensisk film om ett romantiskt par som campar på fel ställe och blir vittnen på en mordplats "Killing Ground" 2016. Mycket spännande och nervkittlande.

Det är mörkret som är grejen
Citera
2020-07-07, 16:39
Medlem
SadEyess avatar
Don't Breathe (2016) amerikansk skräckfilm av Fede Alvarez.
https://www.imdb.com/title/tt4160708/

En annorlunda twist på den så populära, men ack så uttjatade, home invasion genren. Tre mentalt handikappade inbrottstjuvar försöker sig på en sista stöt i ett nedgånget Detroit för att sedan i lugna ro dra sig tillbaka till den kaliforniska värmen, surf's up dude!

Våra tre inbrottstjuvar är inte de mest stereotypiska av tjuvar, nej här har vi tre ungdomar som verkar direkt tagna ur valfri collegefilm. Vi har förvisso gängets douchebag som originellt nog kallas för money!?. Sedan den tuffa flickan Rocky som bor i en trailerpark tillsammans med sin alkoholiserade morsa som dessutom anklagar dottern för att vara en hora. Avslutningsvis har vi den moraliska och snälla inbrottstjuven Alex som ser till att inga pengar får stjälas, bara prylar, samt att inga skjutvapen användas vid deras illdåd. Den logiska förklaringen vi får till detta förfarande är ett kortare fängelsestraff utifall våra hårdbarkade inbrottstjuvar åker fast.

Nåväl, våra tre genier siktar slutligen in sig på ett nedgånget hus i Detroits slum som huserar en blind militärveteran som tydligen har fett med deg, hela 300.000$.Detta är i alla fall vad våra tjuvar fått berättat för sig via TV nyheterna.

Sagt och gjort så skrider våra ungdomar till handling, de bryter sig in med relativ lätthet och nu är bara frågan vart stålarna finns, den blinda gubben lär inte ställa till det, han är blind! Blind!
Men snart bedrar girigheten visheten och allt ställs på ända. Vilka är egentligen de jagade? Våra college-tjuvar eller den blinde militärveteranen?

Jag hade vissa förhoppningar på den här filmen då många refererat till den i positiva ordalag. Men, jag tyckte filmen var relativt dålig. Kan köpa både konstiga setups, avgrundsdjupa hål i ploten och lite konstigheter emellanåt. Här blir det lite för mycket från början och sedan mest hela tiden. Redan från start är våra tre inbrottstjuvar ungefär lika trovärdiga som ett sneknullat horoskop. De planerar som ett gäng idioter när de ska göra sin sista stöt för att komma över den otroliga summan av 300.000$, delat på tre! Idioter!

Sedan har vi huvuddelen av filmen som utspelas i den blinda gubbens hem. Jesus, det blir som en urvattnad Benny Hill föreställning när alla springer omkring som blinda höns eller håller sig för munnen i var eviga scen. Man skulle kunna tro att alla är blinda, både skådespelarna och manusförfattaren. Den senare måste ha varit blind, det saknas så mycket handling, det är så många lösa trådar att det blir löjeväckande.

Nej, Don't Breathe (2016) får godkänt för originalitet, den hyfsat råa tonen och en bra skådespelare, den blinda mannen. Annars faller det platt.

Betyget blir 4 spermafläckar av 10 möjliga.
Senast redigerad av SadEyes 2020-07-07 kl. 16:55.
Citera
2020-07-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Intressant info! Dock märkligt om det är så att man ska behöva förkunskaper för att kunna förstå sig på en skräckfilm. Efter att ha läst och kollat lite så verkar konsensus ang. vad filmen egentligen handlar om vara Amelias sorg, eller rättare sagt obearbetade sorg. Visst, hon kan ha drabbats av en psykos, men hur vet man det? Spekulation. Hela saken ter sig vara en tolkningsfråga.

Hej @W.S

Beträffande den psykologiska skräckfilmen "The Babadook" från 2014, så har jag långt ifrån tagit dig med in i filmens psykologiska delar.

Jag behöver skapa flera långa inlägg för att du slutligen på bästa sätt skall kunna förstå vad som verkligen döljer sig bakom dörrarna i skräckfilmen "The Babadook"

Som jag tidigare har deklarerat [klargjort] så är orden "Baba" och "Dook" lånade ifrån det Indo-Européiska Hindi-språket med betydelserna "Fader" och "Sorg"

I det Engelska språket prononceras de sammansatta orden "Baba" -och- "Dook" som "Bäj-ba-duk" med lång -u-vokal.

Titeln: "The Babadook" betyder "Fadersorgen"

"The Babadook" är en psykologisk skräckfilm som kan relateras med den psykologiska skräckfilmen "Under the Shadow" från 2016 så som även den psykologiska skräckfilmen "Hereditary" från 2018 ( Ärftlig ). Alla dessa tre skräckfilmerna utgår från samma grund vilken du får förklarat av mig i de kommande inläggen.

Obs❗Efter det att jag har skrivit klart mina detaljerade förklarings-inlägg om de psykologiska delarna i skräckfilmen "The Babadook" så är jag väldigt övertygad om att den mycket❗film-kunniga och erfarne @SadEyes kan hjälpa till att klargöra det jag kommer att skriva om på ett bra sätt.

Jag lovar dig att jag skall ta dig med på en mycket intressant resa i skräckfilmens psykologiska värld, (The Babadook) var inom du kommer att förstå saker och ting som du inte tidigare ens har tänkt på.

Obs❗när jag har skrivit färdigt alla mina detaljerade förklarings-inlägg och du har läst dom och förstått vad jag vill framföra, så skall jag be dig att du ser om skräckfilmen "The Babadook" på nytt och där du endast tittar på de psykologiska delarna i filmen, sedan därefter skall jag ställa en mycket speciell fråga till dig gällande skräckfilmen "The Babadook"

Tillägg: Efter det att jag hade sett "The Babadook" för 4:e gången sa jag till mig själv citat: - "men hur tusan kunde jag missa det, det där har jag aldrig sett tidigare trots att jag sett filmen tre gånger tidigare" slut citat / ... det vill säga, man kan inte förstå och upptäcka allt varken första eller andra gången, kanske inte ens den tredje gången som man ser filmen, men till sist kommer det.

"The Babadook" har otroligt djupa detaljer som inte är lätta att få grepp över och det är väldigt lätt att de kring-går en när man tittar på en sådan typ av skräckfilm som "The Babadook"

Mvh/ @JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2020-07-09 kl. 19:29.
Citera
2020-07-09, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Ravenous, The Blob, Killer Klowns From Outer Space, The Hidden, Blood on Satan's Claw, Brotherhood of the Wolf, From Hell, The Ninth Gate, Alligator, Black Water (krokodilrullen), Rogue/Territory, Fäbodjäntan

Hej @Veckans klubba

Jag har tidigare skrivit två långa inlägg till dig med uppställda skräckfilmer, du har förmodligen missat dom, inläggen finns på sidan: 2.824 vilka är # 33.878 samt # 33.880.

Jag undrar om du tidigare har sett de skräckfilmerna som står uppställda i de inläggen ?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-07-10, 01:50
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @Veckans klubba

Jag har tidigare skrivit två långa inlägg till dig med uppställda skräckfilmer, du har förmodligen missat dom, inläggen finns på sidan: 2.824 vilka är # 33.878 samt # 33.880.

Jag undrar om du tidigare har sett de skräckfilmerna som står uppställda i de inläggen ?

Mvh/ @JokerMannen

Nej, jag missar aldrig inlägg men jag har inte haft ork eller tid att kolla på film, utan har mest hållt på med layout i Indesign och Photoshop. Många av filmerna har jag sett, men vissa är noterade för någon framtida filmkväll. Territory hette Rogue när jag såg den, visste inte att den hade en alternativ titel. Nightbreed är en film som jag gillar och har sett ett flertal gånger, men jag har blivit osäker på om den nyaste versionen jag har av filmen verkligen är the cabal cut eller inte. Det verkar som om den slutgiltiga versionen inte har släppts än. Det är en liten röra kring alla versioner som finns.
Citera
2020-07-10, 02:02
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ms18
Någon som sett Ghost Stories från 2018? Den har flugit under min radar men verkar inte hitta något ont om den.

Jag hade höga förväntningar på den filmen innan jag fick chans att se den, men jag blev lite besviken. Men titta gärna på den och bilda en egen uppfattning. Jag blir lätt besviken för att jag har för stora förhoppningar. Den är ju bättre än Fantasy Island och liknande skit iallafall. Men det är ingen film jag kommer att se igen.
Citera
2020-07-10, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsajtmedlem
Jo erkänner att "The Babadook" hade ytterligare en dimension i sin infantilitet som gjorde att det inte gick att stänga av. Men inte var det speciellt bra.

Jag vill få ställa en enkel fråga till dig gällande en skräckfilm och önskar sedan att få ett svar ifrån dig.

Skräckfilmen "Thé Exorcist" från året 1973, tycker du att den filmen är infantil ?

Regissören var som bekant William Friedkin.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-07-10, 10:09
Medlem
Trollsajtmedlems avatar
Citat:
Jag vill få ställa en enkel fråga till dig gällande en skräckfilm och önskar sedan att få ett svar ifrån dig.

Skräckfilmen "Thé Exorcist" från året 1973, tycker du att den filmen är infantil ?

Regissören var som bekant William Friedkin.

Mvh/ @JokerMannen
Exorcisten? Nej hur är de jämförbara? Se hellre "The Autopsy of Jane Doe" (2016) eller "Possession of Hannah Grace" (2018) i denna genre istället för tråkiga "Exorcisten".
Citera
2020-07-10, 18:17
Medlem
Trollsajtmedlems avatar
Sen har vi ju "Omen" (1976) också för den som vill se något mer gammalt. Eller (2016) i ny tappning. Men här är det ett porträtt av Satan själv i mänsklig form. Bättre än så här blir det inte i detta tema.
Citera
2020-07-10, 18:18
Medlem
Citat:
Nej, jag missar aldrig inlägg men jag har inte haft ork eller tid att kolla på film, utan har mest hållt på med layout i Indesign och Photoshop. Många av filmerna har jag sett, men vissa är noterade för någon framtida filmkväll. Territory hette Rogue när jag såg den, visste inte att den hade en alternativ titel. Nightbreed är en film som jag gillar och har sett ett flertal gånger, men jag har blivit osäker på om den nyaste versionen jag har av filmen verkligen är the cabal cut eller inte. Det verkar som om den slutgiltiga versionen inte har släppts än. Det är en liten röra kring alla versioner som finns.

Tjoflöjt @Veckans klubba

Jag börjar med att berätta för dig, att det finns en Hong Kong-film som har titeln: "Rouge" och är från året 1987.

Sedan kom den Australiénsk-Amerikanska skräckfilmen med samma titel: "Rouge" från året 2007 och jag har sedan tidigare lagt märke till att den skräckfilmen har två titlar vilken den andra är "Territory" och jag har sett att på vissa DVD-fodral står det "Rouge" och på andra "Territory"

Jag kan även berätta för dig att jag fick i förra veckan tag på den sista DVD-filmen med den Amerikanska skräckfilmen "The Brute Man" från året 1946 med Rondo Hatton, och nu har den utgått från filmbolaget.

Ja du @Veckans klubba, visst är det mycket att hålla reda på i skräckfilmernas värld, det är inte alltid så lätt att kunna veta allt, men vi hänger väl med så gott vi kan och förmår.

I natt skall jag titta på "Halloween" från 1978 och efter den har slutat blir det "Halloween" II från 1981 som avslutning. Har "Halloween DVD Special Edition" med THX och 5.1 så det blir riktigt häftigt ljud. Jag skall köra Cinema-Scope-filmen i kväll (1:2,35) på en 80-tums skärm, en 21:9-TV.

Jag gillar skarpt musiken i början hos "Halloween" II och har även den i "Special Edition" med THX 5.1 ljud och bildformat Cinema-Scope (1:2,35).

Popcorn och Coca Cola står alltid på en nattlig skräckfilms-meny

Ha nu en riktigt härlig och skräckinjagande film-kväll/-natt.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-07-11, 09:53
Medlem
Citat:

visste inte att den hade en alternativ titel.

Hej @Veckans klubba

På tal om en skräckfilm som har många olika titlar så vill jag plocka fram en sådan film här.

Den första skräckfilms-titeln är⬇

1 ) "The Devil Within Her" (1975).

2 ) "I Don't Want to Be Born" (1975).

3 ) "Sharon's Baby" (1975).

4 ) "The Monster" (1975).

5 ) "Djävulens Baby" (1975).
Svensk titel.

6 ) "Søn af Satan" (1975) = Satans Son.

Några av de kända skådespelarna i skräckfilmen är⬇

Joan Collins och Donald Pleasence samt Ralph Bates ... med flera.

Så, det finns en del skräckfilmer som har lite väl för många titlar.

"The Devil Within Her" (1975) är en Brittisk skräckfilm som nog har grävt lite grann i skräckfilmen "RoseMary's Baby" från året 1968.

Har du sett denna skräckfilmen ? ... om i sådant fall, vad tyckte du ?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-07-11, 22:46
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Hej @Veckans klubba

På tal om en skräckfilm som har många olika titlar så vill jag plocka fram en sådan film här.

Den första skräckfilms-titeln är⬇

1 ) "The Devil Within Her" (1975).

2 ) "I Don't Want to Be Born" (1975).

3 ) "Sharon's Baby" (1975).

4 ) "The Monster" (1975).

5 ) "Djävulens Baby" (1975).
Svensk titel.

6 ) "Søn af Satan" (1975) = Satans Son.

Några av de kända skådespelarna i skräckfilmen är⬇

Joan Collins och Donald Pleasence samt Ralph Bates ... med flera.

Så, det finns en del skräckfilmer som har lite väl för många titlar.

"The Devil Within Her" (1975) är en Brittisk skräckfilm som nog har grävt lite grann i skräckfilmen "RoseMary's Baby" från året 1968.

Har du sett denna skräckfilmen ? ... om i sådant fall, vad tyckte du ?

Mvh/ @JokerMannen

Nej, den har jag inte sett, men jag kommer ihåg omslaget från videobutiker. Det var något liknande den här, fast på svenska då:

https://www.imdb.com/title/tt0072867/mediaviewer/rm954459136

Den här rullen får nog åka gräddfil på min "att se"-lista. Tack för att du väckte gamla omslagsminnen, annars hade jag nog inte tänkt på den här filmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in