2019-11-04, 14:55
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Cujo är en kanonfilm och en riktigt lyckad Stephen King-filmatisering. Jag vet inte vad han själv tycker, men han borde inte ha haft så mycket att klaga på. Och St Bernardshundarna de använde sig av under filminspelnigen ser helt sjukt galna ut.

Det var för övrigt länge sedan jag läste boken på svenska, men jag vill minnas att det var en del scener med ungens garderob som var skrämmande och ett citat i början av boken som alltid fick mig att bli lite tårögd då jag själv hade hund som grabb. Men det var i den vevan som jag köpte och sträckläste en hel del King-pockets som Varsel, Eldfödd, Cujo, Vinterverk (?), etc. Skitbilliga var de också.

Har tyvärr inte läst boken, men filmen är riktigt bra.
Under flera år (innan jag såg dokumentären) så hade jag svårt att förstå hur dom gjorde för att få filmen att se så verklig ut.
Inget som man kan säga om dagens skräck där allt ser mediokert ut.
Skäckens storhetstid va 70, 80 och 90 talet. Sedan dess har det bara gått utför, med enstaka bra filmer där och där.
Citera
2019-11-04, 15:05
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @Veckans klubba

Jag håller med dig om att skräckfilms-avsnittet inom "Tales from the Crypt" är kanon bra, Mr. Ingles som The Ventriloquist med sin Dummy kallad för "Morty" ... "Morty" är ju en del av Mr. Ingles själv och är en levande part på hans högra hand, "Morty" a part of his brother.

Ett annat skräckfilms-avsnitt inom "Tales from the Crypt" är ju "The Killer Doll" called "Strung Along" med en Marionettdocka, den filmen tycker jag också är mysigt ruggig och bra.

I förra veckan, tog jag bland annat in skräckfilmen med titeln: "Dolls" från året 1987 och det var väldigt många år sedan som jag såg den skräck-dockfilmen sist, så det skall bli både spännande och intressant att få se om skräckfilmen efter så pass många år.

Jag undra om du själv har sett skräckfilmen "Dolls" från året 1987 ? ... och om i sådant fall, vad du själv tyckte om skräckfilmen ?

Mvh/ @JokerMannen

Jo, jag har sett Dolls en gång i tiden men kommer knappt ihåg den. Det kanske vore värt att ta en titt igen. Det kom ju en del filmer med onda dockor i samma veva. Child's play (som jag gillar), Dolls, Puppetmaster-filmerna och säkert flera.
Citera
2019-11-04, 15:13
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Har tyvärr inte läst boken, men filmen är riktigt bra.
Under flera år (innan jag såg dokumentären) så hade jag svårt att förstå hur dom gjorde för att få filmen att se så verklig ut.
Inget som man kan säga om dagens skräck där allt ser mediokert ut.
Skäckens storhetstid va 70, 80 och 90 talet. Sedan dess har det bara gått utför, med enstaka bra filmer där och där.

Jag håller med. Det är sällan det dyker upp bra skräckfilmer idag. Och det är för mycket CGI och för lite praktiska effekter. Var har det gamla effektsgardet tagit vägen? Rob Bottin slutade väl? Dick Smith och Stan Winston är avlidna. Rick Baker får sina praktiska effekter förstörda av CGI som i Wolfman. Tom Savini gör väl ingenting annat än att ta betalt för autografer nu för tiden? Screaming Mad George? Ingen aning? Greg Nicotero och KNB dyker väl upp lite här och där, men Nicotero regisserar väl mest The Walking Dead och sånt nu för tiden?
Citera
2019-11-04, 19:53
Medlem
Citat:
Jo, jag har sett Dolls en gång i tiden men kommer knappt ihåg den. Det kanske vore värt att ta en titt igen. Det kom ju en del filmer med onda dockor i samma veva. Child's play (som jag gillar), Dolls, Puppetmaster-filmerna och säkert flera.

Hej @Veckans klubba

När vi ändå är inne på kategorin skräckfilmer med onda dockor, så skulle jag vilja passa på att rekommendera dig R.L Stine's "The Haunting Hour" ... filmen som sådan, är en Amerikansk horror-movie som har en filmlängd av 1:02:24 och har titeln: "Lilly D" / "Really you"

Den onda dockan "Lilly D" är en mysigt äcklig skräckdocka som jag tycker att du skall slå ett öga på när du får tid över.

Jag skrev tidigare i dag inom mitt inlägg att jag hade tagit in skräckfilmen "Dolls" från året 1987, jag tog även in en Brittisk Skräckfilm med titeln: "The shadow of the Cat" från året 1961 och det är en [Hammer film production] ... jag har själv faktiskt aldrig sett denna skräckfilmen förut, så jag vet ingenting om filmen för närvarande, men jag vill passa på att få rekommendera dig "The shadow of the Cat" ... för den verkar i alla fall vara en bra skräckfilm.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-11-05, 02:47
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Hej @Veckans klubba

När vi ändå är inne på kategorin skräckfilmer med onda dockor, så skulle jag vilja passa på att rekommendera dig R.L Stine's "The Haunting Hour" ... filmen som sådan, är en Amerikansk horror-movie som har en filmlängd av 1:02:24 och har titeln: "Lilly D" / "Really you"

Den onda dockan "Lilly D" är en mysigt äcklig skräckdocka som jag tycker att du skall slå ett öga på när du får tid över.

Jag skrev tidigare i dag inom mitt inlägg att jag hade tagit in skräckfilmen "Dolls" från året 1987, jag tog även in en Brittisk Skräckfilm med titeln: "The shadow of the Cat" från året 1961 och det är en [Hammer film production] ... jag har själv faktiskt aldrig sett denna skräckfilmen förut, så jag vet ingenting om filmen för närvarande, men jag vill passa på att få rekommendera dig "The shadow of the Cat" ... för den verkar i alla fall vara en bra skräckfilm.

Mvh/ @JokerMannen

Jag visste inte att The Shadow of the Cat är en Hammer-film. Jag läste lite om filmen och den kan nog vara rätt schysst. Tack för filmtipsen!
Citera
2019-11-05, 14:44
Medlem
Citat:
Jag visste inte att The Shadow of the Cat är en Hammer-film. Jag läste lite om filmen och den kan nog vara rätt schysst. Tack för filmtipsen!

Hej @Veckans klubba

När vi talar om Hammer film production och "Hammer House of Horror" vill jag framföra två klassiska skräck-och vampyr-filmer.

1: ) Hammer's original med titeln: "Count Dracula" från året 1958 med Christopher Lee som Greve "Dracula" och Peter Cushing som vampyr-jägaren och vampyr-utrotaren, enligt Svenskan kallad "I Dracula's Klor"

2: ) Skräckfilm/Vampyrfilm och även denna genom Hammer film production samt "Hammer House of Horror"... skräckfilmen har titeln: "The Brides of Dracula" från året 1960 med David Peel som Baron Meinster och "Count Dracula" ... inom denna vampyr-filmen ingår även, Martita Hunt som Baroness Meinster och vampyrinna, inom skräckfilmen finns också Peter Cushing som vampyr-jägaren och vampyr-utrotaren, Yvonne Monlaur som vampyrinna och den suveräna vampyrinnan Andrée Melly.

Både "Count Dracula" från året 1958 och "The Brides of Dracula" från året 1960, är Brittiska Horror-movies within vampire's Castle 🏰

Vad jag personligen tycker enligt det ovan skrivna är, att skräck- och vampyr-filmen med titeln: "The Brides of Dracula" med David Peel från 1960, är betydligt mycket bättre än "Count Dracula" med Christopher Lee från året 1958, angående David Peel som Baron Meinster och "Count Dracula" vill jag framföra, att utseendemässigt är David Peel den bästa Greve Dracula genom tiderna's skapade vampyr-skräckfilmer.

Komplettering till ovan, jag tog in vampyr-filmen "The Brides of Dracula" från 1960 för drygt 2 månader sedan och jag har ännu inte sett filmen, det är mycket länge sedan som jag såg denna vampyr-filmen, men jag minns fortfarande David Peel mycket väl från filmen, det här är en vampyr-film som jag verkligen ser fram emot att få se på nytt igen, dessutom sagt, så gillar jag riktigt bra "Vampisar" skarpt, och tyvärr är dom riktigt bra vampyr-filmen mycket få.

Nu undrar jag om du har sett dessa Hammer's skräck- och vampyr-filmerna ? och om i sådant fall skulle det vara trevligt att få läsa lite om vad du anser och tycker om dessa två "Vampisarna"

Mvh/ @JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2019-11-05 kl. 14:53.
Citera
2019-11-05, 18:09
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Hej @Veckans klubba

"The Brides of Dracula" från året 1960 med David Peel som Baron Meinster och "Count Dracula" ... inom denna vampyr-filmen ingår även, Martita Hunt som Baroness Meinster och vampyrinna, inom skräckfilmen finns också Peter Cushing som vampyr-jägaren och vampyr-utrotaren, Yvonne Monlaur som vampyrinna och den suveräna vampyrinnan Andrée Melly.

Mvh/ @JokerMannen

Yvonne Monlaur spelar ingen vampyr i The Brides of Dracula (1960).

Helt ok film, men knappast bättre än Horror of Dracula (1958). Slutet är förjävla tramsigt med den där väderkvarnen.
Citera
2019-11-05, 21:10
Medlem
Citat:
Hej @Veckans klubba

När vi talar om Hammer film production och "Hammer House of Horror" vill jag framföra två klassiska skräck-och vampyr-filmer.

1: ) Hammer's original med titeln: "Count Dracula" från året 1958 med Christopher Lee som Greve "Dracula" och Peter Cushing som vampyr-jägaren och vampyr-utrotaren, enligt Svenskan kallad "I Dracula's Klor"

2: ) Skräckfilm/Vampyrfilm och även denna genom Hammer film production samt "Hammer House of Horror"... skräckfilmen har titeln: "The Brides of Dracula" från året 1960 med David Peel som Baron Meinster och "Count Dracula" ... inom denna vampyr-filmen ingår även, Martita Hunt som Baroness Meinster och vampyrinna, inom skräckfilmen finns också Peter Cushing som vampyr-jägaren och vampyr-utrotaren, Yvonne Monlaur som vampyrinna och den suveräna vampyrinnan Andrée Melly.

Både "Count Dracula" från året 1958 och "The Brides of Dracula" från året 1960, är Brittiska Horror-movies within vampire's Castle 🏰

Vad jag personligen tycker enligt det ovan skrivna är, att skräck- och vampyr-filmen med titeln: "The Brides of Dracula" med David Peel från 1960, är betydligt mycket bättre än "Count Dracula" med Christopher Lee från året 1958, angående David Peel som Baron Meinster och "Count Dracula" vill jag framföra, att utseendemässigt är David Peel den bästa Greve Dracula genom tiderna's skapade vampyr-skräckfilmer.

Komplettering till ovan, jag tog in vampyr-filmen "The Brides of Dracula" från 1960 för drygt 2 månader sedan och jag har ännu inte sett filmen, det är mycket länge sedan som jag såg denna vampyr-filmen, men jag minns fortfarande David Peel mycket väl från filmen, det här är en vampyr-film som jag verkligen ser fram emot att få se på nytt igen, dessutom sagt, så gillar jag riktigt bra "Vampisar" skarpt, och tyvärr är dom riktigt bra vampyr-filmen mycket få.

Nu undrar jag om du har sett dessa Hammer's skräck- och vampyr-filmerna ? och om i sådant fall skulle det vara trevligt att få läsa lite om vad du anser och tycker om dessa två "Vampisarna"

Mvh/ @JokerMannen

Hej @Veckans klubba

Enligt mitt tidigare skrivna inlägg sett här ovan, vill jag be att få göra en korrigering.

Gällande Hammer's skräck- och vampyr-film med titeln: "The Brides of Dracula" från året 1960, så råkade jag av misstag förväxla Yvonne Monlaur med Marie Devereux, jag ber om ursäkt för detta och korrigerat enligt nedan sett till ⬇

Andrée Melly och Marie Devereux är vampyrinnorna, lägger även till Freda Jackson.

Yvonne Monlaur bör väl istället räknas som hjältinnan inom denna vampyr-filmen "The Brides of Dracula från 1960.

När jag nu fortfarande är inne på Hammer's Horror-movies, så tänkte jag framföra några ytterligare skräckfilmer inom detta inlägget.

1: ) Titel: "Kiss of the Vampire" från året 1963.

2: ) Titel: Captain Clegg/Night Creatures från året 1962.

3: ) Titel: "The Witches" från året 1966 [Pastoral Horror-movie]

4: ) Titel: "The Gorgon" från året 1964 [Medusa] ... jag har för mig att du tidigare tagit upp denna skräckfilmen inom tråden.

5: ) Titel: "Scream of Fear" från året 1961 med Christopher Lee.

6: ) Titel: "Paranoiac" från året 1963 ... människan med den horribla masken och huggkroken i sin ena hand.

7: ) Titel: "Twins of Dracula" från året 1971.

Detta enligt ovan, var några av Hammer's Horror-movies.

Du får gärna berätta om vilka av dessa uppräknade skräckfilmer som du tidigare har sett och skriva lite om vad du i sådant fall anser och tycker om dessa Hammer's filmerna.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-11-05, 22:26
Medlem
Hej @Veckan's klubba

Jag skall nu rekommendera dig ytterligare en bra skräckfilm, och om du tidigare inte har sett denna skräckfilmen, så är den en mycket stor rekommendation till dig.

Det är en så kallad Horror-movie och har titeln: "Someone's Watching me" från året 1978, och av den gode John Carpenter.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-11-06, 01:58
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Hej @Veckans klubba

Enligt mitt tidigare skrivna inlägg sett här ovan, vill jag be att få göra en korrigering.

Gällande Hammer's skräck- och vampyr-film med titeln: "The Brides of Dracula" från året 1960, så råkade jag av misstag förväxla Yvonne Monlaur med Marie Devereux, jag ber om ursäkt för detta och korrigerat enligt nedan sett till ⬇

Andrée Melly och Marie Devereux är vampyrinnorna, lägger även till Freda Jackson.

Yvonne Monlaur bör väl istället räknas som hjältinnan inom denna vampyr-filmen "The Brides of Dracula från 1960.

När jag nu fortfarande är inne på Hammer's Horror-movies, så tänkte jag framföra några ytterligare skräckfilmer inom detta inlägget.

1: ) Titel: "Kiss of the Vampire" från året 1963.

2: ) Titel: Captain Clegg/Night Creatures från året 1962.

3: ) Titel: "The Witches" från året 1966 [Pastoral Horror-movie]

4: ) Titel: "The Gorgon" från året 1964 [Medusa] ... jag har för mig att du tidigare tagit upp denna skräckfilmen inom tråden.

5: ) Titel: "Scream of Fear" från året 1961 med Christopher Lee.

6: ) Titel: "Paranoiac" från året 1963 ... människan med den horribla masken och huggkroken i sin ena hand.

7: ) Titel: "Twins of Dracula" från året 1971.

Detta enligt ovan, var några av Hammer's Horror-movies.

Du får gärna berätta om vilka av dessa uppräknade skräckfilmer som du tidigare har sett och skriva lite om vad du i sådant fall anser och tycker om dessa Hammer's filmerna.

Mvh/ @JokerMannen

Jo, jag har sett alla de där rullarna utom Paranoiac, som jag får se till att se. Tyvärr är jag en hoarder, så jag har rätt mycket film som jag inte har sett överhuvudtaget. Det i kombination med viss ångest och rastlöshet gör att jag har svårt att se en film på en sittning om den inte är jävligt bra. Jag har så många filmer sparade till "en regnig söndag" att jag har tappat räkningen. Problemet är ju att det har passerat otaliga regniga söndagar utan att jag har börjat beta av de där filmerna.
Citera
2019-11-06, 01:59
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Hej @Veckan's klubba

Jag skall nu rekommendera dig ytterligare en bra skräckfilm, och om du tidigare inte har sett denna skräckfilmen, så är den en mycket stor rekommendation till dig.

Det är en så kallad Horror-movie och har titeln: "Someone's Watching me" från året 1978, och av den gode John Carpenter.

Mvh/ @JokerMannen

Den har jag/har sett. Men tack ändå för tipset.
Citera
2019-11-06, 02:07
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Hej @Veckans klubba

Mvh/ @JokerMannen

Jo, jag har sett alla Hammers vampyrrullar och älskar Christopher Lee, även om han hade på tok för lite dialog i filmerna, speciellt med tanke på vilken episk röst han hade. Det är få som kan se så djuriska ut som Lee när han har sina blodsprängda ögon och blottade huggtänder. Jack Palance gjorde en bra Dracula också. Men jag måste nog välja Gary Oldman som Dracula. I mina ögon gör han en extraordinär prestation i Coppolas version. Det var som han var född för att spela Dracula, precis som bara Jeff Goldblum kunde göra Seth Brundle rättvisa i The Fly och Arnold Conan/The Terminator.

När det gäller Horror of Dracula vs Brides of Dracula så har den första filmen den oslagbara duon Cushing-Lee. Jag skulle kunna se dem i vad som helst och tycka att det var suveränt. Så min röst går till den förstnämnda filmen.
Senast redigerad av Veckans klubba 2019-11-06 kl. 02:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in