Anledningen till att de tre var tvungna att försvinna kan knappast ha varit någon annan än att de hade kommit på kant med fel personer och fruktade för sina liv.
Det var säkerligen därför som de kom att träffas den 29 och den 30 juli på kvällen i Haga för att diskutera den mindre trevliga situationen som hade uppstått. Efter den 30 juli fick var och en klara sig bäst han kunde.
Kjell-Åke var med stor sannolikhet ännu i livet under hösten 2012.
Ja, de ska ju ha varit kassaskåpssprängare och det sägs att de sprängt "fel" kassaskåp hos "fel" personer.
Tack för ditt svar tempeZZt. Har du någon teori om vad det är som dom har gjort och mot vilken/vilka? Jag kan tycka att det måste ha varit något riktigt allvarligt om iaf Dahlsö och Kjell-Åke försvann och aldrig mer återvände. Å andra sidan om de som man flydde från var förbannade på denna trio så undrar jag varför man inte gav sig på någon anhörig, vilket jag har uppfattningen om att kriminella brukar göra. Det är det som är så mystiskt med detta försvinnande. Alltså vem/vilka kan vara så mäktig att han/dom skrämmer iväg så unga personer från sina nära och kära och aldrig kommer tillbaka?
Tack då med Skaraborg2 för ditt svar. Att Gay Karlsson kom att mördas, var det för att han helt enkelt inte var lika snabb på att försvinna som Dahlsjö och Kjell-Åke eller bara att han kanske var lite för ovetandes om vad som man hade ställt till med till skillnad från dom två övriga?
Jag måste ställa fråga till Er två, tempezzt och Skaraborg2, denna information som ni har skrivit måste ha kommit från personer som befann sig i dessa försvinnandes närhet kan jag tycka. För vem annars kan ha suttit inne med den informationen om inte de/dom som ligger bakom allt?
Ps: Är Eva Kullenbergs bok 29:e Juli 1965 och andra olösta försvinnanden värt att köpa? Finns det någonting nytt där som inte har framkommit i den här tråden? Nackdelen med den boken är att det skrivs om flera olika försvinnanden och jag fastnar så lätt för sådana, hehe.
Gay Karlsson måste ha varit lika väl medveten som de båda andra att nu var det verkligen skarpt läge redan den 29 juli 1965.
Tog han detta på allvar? Det bör han ha gjort tycker man. Jag tror närmast på att han var den av dem som var lättast att komma åt. Han hade troligtvis heller ingen back-up som t. ex. Dahlsjö bör ha haft.
Informationen som nu har inkommit under drygt 11 års tid har kommit från olika håll. De flesta har förstås varit anonyma UL, anonyma UL via tredje person men också från en mindre del av ej anonyma UL. Viss information har kunnat bli bekräftad och har i ett fall tagit över 10 år. Problemet med att få fram bekräftade uppgifter har inte enbart berott på att det är så länge sedan det hände. Personer som umgicks med de tre försvunna, eller fanns i deras närhet, var i sådana kretsar där personer mycket motvilligt ha velat berätta. Jag är övertygad om att detta rätta scenariot redan finns utlagd i tråden men då obekräftat. Det får då mestadels stödjas på rykten som då florerade friskt i Haga.
Jag tycker att boken av Eva Kullenberg är väl värd att köpa. Hon tar upp sju olika försvinnanden från tidsepoken 1948 - 1976. Ett par av detta dessa olösta fall har aldrig blivit omnämnt tidigare i bokform.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-06-21 kl. 16:29.
Tack då med Skaraborg2 för ditt svar. Att Gay Karlsson kom att mördas, var det för att han helt enkelt inte var lika snabb på att försvinna som Dahlsjö och Kjell-Åke eller bara att han kanske var lite för ovetandes om vad som man hade ställt till med till skillnad från dom två övriga?
Att Gay snabbt försvann har troligtvis med hans öppenhet om olika förehavande att göra, han ska enligt uppgift efter imundigandet av starka drycker (vilket inträffade med ganska stor regelbundenhet) tyckte han om att prata för intresserade av sin inblandning i olika saker vilket troligtvis inte sågs med blida ögon, dessutom så hade Gay inte samma ordnade (i den mån man kan prata om ordnade i dessa kretsar) förhållande som de övriga två vilket gjorde att han var lättast att komma åt.
Kjell-Åke ska ha varit en ganska orädd kille som garanterat var besvärligare att hantera, dessutom så kanske "Putte" kanske förutom att rädda sitt eget skinn såg till att Kjell-Åke fick behålla livet mot att han aldrig mer sågs till? Vid de två sammankomster som kom att hållas den 29 och 30 juli 1965 på öl-hak i Haga för att diskutera den uppkomna situationen så ska "Putte" inte ha varit närvarande vilket kan betyda att han var en något viktigare person som befann sig högre upp, han kanske redan hade ordnat ovanstående beskydd av enligt tidigare uppgift Solbritts gm? Tidigare uppgift i tråden gör ju gällande att
Citat:
Min kontakt angående Putte säjer att han måste haft en riktig hög uppsatt kontakt, eftersom han klarade sig, och rörde sig helt obehindrad i Haga. Ingen vågade ge sig på Putte.
Jan-Olof Dahlsjö hade en uppsättning bröder som kunde komma till undsättning eller eventuellt ställa till problem i efterhand, jag tror nog att de skulle ha fått planera avsevärt mer och lagt betydligt mer resurser för att smidigt kunna ta hand om Jan-Olof.
Kanske ett möjligt scenario
Ett scenario är att Gay satt på någon pub i lagom berusat skick och skröt om eventuellt kassaskåpsjobb där "fel" person hörde det och denne omgående rapporterade det till intresserade alternativt innehavare av kassaskåpet/kassaskåpen. Dessa (troligtvis både uppretade och med ett starkt motiv pga gossarnas tilltag) blir intresserade av att snarast hitta Gay och ha en liten intim pratstund med honom angående hans och hans vänners förehavanden.
Efter att Gay har fått sjunga för fulla lungor om hans kamrater/medhjälpare så röjs han ur vägen då ändå ingen direkt skulle komma att fråga efter eller sakna honom (detta understöds av att flera personer (enligt tidigare uppgift i tråden) var och städade ur hans lägenhet med den klara förvissningen om att han inte skulle komma att behöva den mer, några försåg sig även med saker ur Gays lägenhet). Dessutom så skulle detta skicka en stark signal som var svår att misstolka till övriga om vilka som bestämde och vilka som satt på högsta våldskapitalet.
Jag är av övertygelsen om att hans sista kväll/natt inte var varken trevlig eller fri ifrån ångest då han under detta möte troligen insåg den oundvikliga utgången av mötet.
Citat:
Med avrättad,en kula i huvudet,min kontakt sade bara nergrävd i/vid ett nybygge, mer visste han inte.
Värt att påpeka är att scenariot inte är ett officiellt fastslaget eller något som stöds av någon händelse förutom att han ska ha befunnits vid nybygget, avrättad där med en kula i huvudet samt begravts på samma nybygge, utan bara mina funderingar på vad som kunde ha hänt Gay under hans sista dygn i livet.....
Att få reda på vilket nybygge och vem som befann sig där med Gay skulle vara synnerligen intressant!
Fortsatt intressant är herr "Putte" efter sin formidabla braksuccé i tråden, jag är övertygad om att han sitter inne med det mesta som krävs för att få i stort sett kanske 90-95 procent klar bild på vad som skedde, i vilken turordning och varför. Dock är jag väldigt övertygad om att inte ett ljud kommer att komma ifrån familjen för att bemöta varken ryktena om hans förmodade kassaskåpskarriär, någonting ifrån podcasten, om hans familjära band till Kjell-Åke eller vem som tog honom under sina vingar så att han fortsatt obehindrat kunde gå runt och dricka morotsjuice i Haga utan ett bekymmer i världen (även om uppgifter redan figurerar i tråden om att det var Solbritts gm).
/Azril
Senast redigerad av Azril 2020-06-22 kl. 10:19.
Varför detta stora intresse? Janne dog av naturliga orsaker under 90-talet. Låt honom va...
Linda Dahlsjö
Att det är ett stort intresse kring gossarna samt personer som befann sig runt dem får nog både huvudpersoner och släktingar finna sig i både på gott och ont då detta är ett väldigt unikt fall i Sveriges historia.
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Min UL har försökt forska ang Dahlsjö,
men får inte fram så mkt mer än det
som redan är sagt,dock så var det
staden Rotterdam(Holland) han levde och dog i,
detta bör vara i mitten på 90-talet,
exakt årtal är svårt att få fram
namnet han levde under,har min UL ej fått fram.
Men,en intressant sak som jag inte hittar i
tråden,är att ngr av Dahlsjös bröder visste
precis var han befann sig,
för de skickade pengar till honom ett antal
gånger under åren.
Lindas gästspel i tråden blev helt plötsligt intressantare!
Jag skulle tippa (egentligen är jag rätt säker) på att Linda har hört vissa valda delar av historien genom släktingars försorg och även hade en viss kunskap om vart Jan-Olof Dahlsjö befann sig, vad han sysslade med, hur han bodde samt eventuellt dödsorsak, och vilken stad det skedde i.
Med tanke på vad som tidigare i tråden påstås om Jan-Olof
Citat:
Denna uppgift finns i Ingmar Norléns bok.Det står så här:
"1971 besökte två av Jan-Olof Dahlsjös kamrater hans moder för att berätta något intressant: De hade träffat Jan-Olof på ett hospital i Köpenhamn. Han var nerknarkad och hade färgat håret kritvitt,uppgav de". Sid 219.
så är det lite spännande med vad menas med att Jan-Olof "dog av naturliga orsaker". Linda kanske till och med vet ifall Jan-Olof använde sitt riktiga namn eller ett antaget namn under sin fortsatta levnadsbana efter 1965.
Dock tror jag att Linda precis som de andra är måttligt intresserad av att dela med sig av någon information om varken släkt eller omständigheter kring händelserna 1965 och framåt.
/Azril
Senast redigerad av Azril 2020-06-23 kl. 14:30.
Ja, de ska ju ha varit kassaskåpssprängare och det sägs att de sprängt "fel" kassaskåp hos "fel" personer.
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja, detta är obekräftade rykten.
Vi vet inte om det stämmer men kan mycket väl göra det.
Men medge att helt plötsligt så blir följande uppgift mer intressant och det blir troligare att hitta en eventuell passande förklaring för denna, även om kanske tolkningen om Kjell-Åke kanske inte stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kjell-Åkes son berättade för mig för ett antal år sedan att han hade erhållit ett brev där det skall ha stått i stil med "den som skulle sprängas skulle själv sprängas". Detta kan man tolka på flera olika sätt. Jag tolkar det som att Kjell-Åke själv skulle sprängas eftersom han inte utförde det som han var ålagd att göra.
Att Gay snabbt försvann har troligtvis med hans öppenhet om olika förehavande att göra, han ska enligt uppgift efter imundigandet av starka drycker (vilket inträffade med ganska stor regelbundenhet) tyckte han om att prata för intresserade av sin inblandning i olika saker vilket troligtvis inte sågs med blida ögon, dessutom så hade Gay inte samma ordnade (i den mån man kan prata om ordnade i dessa kretsar) förhållande som de övriga två vilket gjorde att han var lättast att komma åt.
Kjell-Åke ska ha varit en ganska orädd kille som garanterat var besvärligare att hantera, dessutom så kanske "Putte" kanske förutom att rädda sitt eget skinn såg till att Kjell-Åke fick behålla livet mot att han aldrig mer sågs till? Vid de två sammankomster som kom att hållas den 29 och 30 juli 1965 på öl-hak i Haga för att diskutera den uppkomna situationen så ska "Putte" inte ha varit närvarande vilket kan betyda att han var en något viktigare person som befann sig högre upp, han kanske redan hade ordnat ovanstående beskydd av enligt tidigare uppgift Solbritts gm? Tidigare uppgift i tråden gör ju gällande att
Jan-Olof Dahlsjö hade en uppsättning bröder som kunde komma till undsättning eller eventuellt ställa till problem i efterhand, jag tror nog att de skulle ha fått planera avsevärt mer och lagt betydligt mer resurser för att smidigt kunna ta hand om Jan-Olof.
Kanske ett möjligt scenario
Ett scenario är att Gay satt på någon pub i lagom berusat skick och skröt om eventuellt kassaskåpsjobb där "fel" person hörde det och denne omgående rapporterade det till intresserade alternativt innehavare av kassaskåpet/kassaskåpen. Dessa (troligtvis både uppretade och med ett starkt motiv pga gossarnas tilltag) blir intresserade av att snarast hitta Gay och ha en liten intim pratstund med honom angående hans och hans vänners förehavanden.
Efter att Gay har fått sjunga för fulla lungor om hans kamrater/medhjälpare så röjs han ur vägen då ändå ingen direkt skulle komma att fråga efter eller sakna honom (detta understöds av att flera personer (enligt tidigare uppgift i tråden) var och städade ur hans lägenhet med den klara förvissningen om att han inte skulle komma att behöva den mer, några försåg sig även med saker ur Gays lägenhet). Dessutom så skulle detta skicka en stark signal som var svår att misstolka till övriga om vilka som bestämde och vilka som satt på högsta våldskapitalet.
Jag är av övertygelsen om att hans sista kväll/natt inte var varken trevlig eller fri ifrån ångest då han under detta möte troligen insåg den oundvikliga utgången av mötet.
Värt att påpeka är att scenariot inte är ett officiellt fastslaget eller något som stöds av någon händelse förutom att han ska ha befunnits vid nybygget, avrättad där med en kula i huvudet samt begravts på samma nybygge, utan bara mina funderingar på vad som kunde ha hänt Gay under hans sista dygn i livet.....
Att få reda på vilket nybygge och vem som befann sig där med Gay skulle vara synnerligen intressant!
Fortsatt intressant är herr "Putte" efter sin formidabla braksuccé i tråden, jag är övertygad om att han sitter inne med det mesta som krävs för att få i stort sett kanske 90-95 procent klar bild på vad som skedde, i vilken turordning och varför. Dock är jag väldigt övertygad om att inte ett ljud kommer att komma ifrån familjen för att bemöta varken ryktena om hans förmodade kassaskåpskarriär, någonting ifrån podcasten, om hans familjära band till Kjell-Åke eller vem som tog honom under sina vingar så att han fortsatt obehindrat kunde gå runt och dricka morotsjuice i Haga utan ett bekymmer i världen (även om uppgifter redan figurerar i tråden om att det var Solbritts gm).
/Azril
Gays öppenhet om saker och ting han inte skulle ha varit öppen med bidrag säkerligen till att han var tvungen att "tas hand om" så snabbt som möjligt.
Det var också ganska lätt att "ta honom" eftersom han troligtvis inte hade den minsta back-up eller hjälp. Vad vi vet är att när hans gode vän "Fotografen"/"Chauffören" fick reda på vad som hade hänt honom blev denne så rädd att han begav sig ut till sjöss igen. Gay måste ha förstått att det nu var verkligen fara å färde. Att hans liv var i fara. Efter gängets andra och sista möte den 30 juli så blev var och en av dem sin egen lyckas smed. Vad skulle han göra? Inga pengar hade han. Vem ville hjälpa honom? Personligen tror ingen vågade göra detta. Hans sista kväll/natt i livet måste ha varit hemsk. När de väl fick tag i honom så förstod han att "nu var det färdigt". Ev. kan han ha blivit lurad och till en början känt en viss säkerhet?
Det skulle vara mycket intressant att få reda på vid vilket nybygge han fick sitt liv avslutat i förtid och där han också kom att få sin sista viloplats. Att detta som skall ha skett med honom har som jag skrivit förut kommit från två olika UL oberoende av varandra med 10 års mellanrum. Han lär än idag ligga kvar på samma plats.
Den obekräftade uppgiften att gänget var kassaskåpssprängare kan mycket väl ha varit den riktiga anledningen till att de kom att hamna riktigt ordentligt i hetluften. Namnen på fem personer har framkommit som skulle ha ingått i denna. Frågan är: Fanns det ytterligare personer som ingick i gänget? Det vet vi tyvärr inte men inte helt omöjligt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-06-23 kl. 20:27.
En sak som inte tidigare har tagits upp här är Finska ligan.
Denna liga fanns redan under 1950-talet i Göteborg. Var i a f under 1960-talet en liga som var ökända och inte lade fingrarna emellan. Finska ligan var mycket våldsamma och mycket farliga. Om de tre försvunna kom att få denna liga till sina fiender så hade de all anledning att ta sig en funderare över sin situation. Även svenskar ingick i den finska ligan.
Det finns en intervjuroman som handlar om den legendariska banditen Tom "Sjöba" Sjöberg.
Som Skaraborg påtalar så var finnarna knappast några som man retade för skojs skull. Händelserna i boken utspelar sig i Stockholm men antagandet att Göteborg hade samma kaliber på "sitt" klientel (om inte värre) tror jag är ganska korrekt.
/Azril
Senast redigerad av Azril 2020-06-24 kl. 10:49.
Kanske lite väl långsökt, men tänk om det är Gay som nu har hittats (han kan ju ha fått "hjälp" hit alternativt själv bytt omgivning men ändå blivit upphunnen av uppretade intressenter), huset på Myggdalsvägen 5 byggdes 1965 så tidsmässigt så stämmer det.
Finns det några på plats som vet något om området och dess historia?
Kanske lite väl långsökt, men tänk om det är Gay som nu har hittats (han kan ju ha fått "hjälp" hit alternativt själv bytt omgivning men ändå blivit upphunnen av uppretade intressenter), huset på Myggdalsvägen 5 byggdes 1965 så tidsmässigt så stämmer det.
Finns det några på plats som vet något om området och dess historia?
/Azril
Troligtvis ett långskott att det skulle ha varit Gays kvarlevor som har anträffats i Tyresö.
Husen i området där fyndet gjordes stod inflyttningsklara fjärde kvartalet 1965, så rent tidsmässigt går det ihop. Gay dödades efter den 30 juli och innan ca den 9 augusti samma år.
Att det är ett stort intresse kring gossarna samt personer som befann sig runt dem får nog både huvudpersoner och släktingar finna sig i både på gott och ont då detta är ett väldigt unikt fall i Sveriges historia.
Lindas gästspel i tråden blev helt plötsligt intressantare!
Jag skulle tippa (egentligen är jag rätt säker) på att Linda har hört vissa valda delar av historien genom släktingars försorg och även hade en viss kunskap om vart Jan-Olof Dahlsjö befann sig, vad han sysslade med, hur han bodde samt eventuellt dödsorsak, och vilken stad det skedde i.
Med tanke på vad som tidigare i tråden påstås om Jan-Olof
så är det lite spännande med vad menas med att Jan-Olof "dog av naturliga orsaker". Linda kanske till och med vet ifall Jan-Olof använde sitt riktiga namn eller ett antaget namn under sin fortsatta levnadsbana efter 1965.
Dock tror jag att Linda precis som de andra är måttligt intresserad av att dela med sig av någon information om varken släkt eller omständigheter kring händelserna 1965 och framåt.
/Azril
Så är det - både på gott och ont.
Visst hade hon fått höra en hel del från släktingar som själva var med 1965. Hon skall ha fått höra av sin mormor, som var kusin till honom, att om man inte skötte sig så kunde det gå som det gjorde för Janne Dahlsjö. Hans permanenta försvinnande från Göteborg och orsaken till detta var säkerligen något som släkten Dahlsjö väl kände till.
Jag tror nog att Dahlsjö kom att använda sig efter 1965 av ett antaget namn. Alltför farligt att använda sig av sitt riktiga namn. Ingen längre sträcka att ta sig från Sverige till Holland. Dessutom med en hel del svenska fartyg som la till i hamnen i Rotterdam.
Vad orsakerna skall ha varit till att Dahlsjö avled endast ca 52-53 år vet vi inte. Kan tänka mig att han inte fick ett alltför bra liv under dessa dryga 30 år. Han kan mycket väl ha befunnit sig på ett sjukhus i Köpenhamn 1971 i dåligt skick. Till Sverige skall han dock aldrig ha återvänt. Mycket troligt att hans bröder stod i kontakt med honom under dessa år. De skall ju enligt obekräftade rykten ha skickat pengar till honom vid ett flertal tillfällen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-06-25 kl. 14:07.
Men medge att helt plötsligt så blir följande uppgift mer intressant och det blir troligare att hitta en eventuell passande förklaring för denna, även om kanske tolkningen om Kjell-Åke kanske inte stämmer.
Jag medger att den här uppgiften har blivit ännu mera intressant.
Förut har jag tolkat den här uppgiften på ett sätt, men kan mycket väl ha haft en annan betydelse efter att nya obekräftade rykten har framkommit. Det verkar som om det förkom en del dynamit och sprängningar runt den försvunna trion. Även dessa tyvärr obekräftade.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-06-27 kl. 14:05.