2020-06-17, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Funderar på senare inlägg: Utgår från att finrummet här är det som Lars Borgnäs menar - SÄPO, militären. Då är detta; "snart är väl alla i finrummet döda också och varför skulle ett mord som detta dokumenteras?" ett tänkbart scenario och ett klart problem kort sagt. Känns som det krävs en snar gryningsräd om ev. MOP-relevanta dokument ska kunna räddas ur finrummet. Låter ju inte särskilt optimistiskt.
Därmed inte sagt att man ska ge upp. Kanske finns andra ingångar i rummet. Och hjälp från oväntat håll.
Och sedan har vi ju saken med en eventuell mörkläggning kvar att gräva i.
Att hoppas på en helt ny ensam galning som lösning efter 34 år. Nä, jag är skeptisk.
Om några i finrummet är skyldiga så blir jag ändå lite betänksam över själva utförandet. En högriskaktion mitt på gatan med vittnen osv. Mycket tveksamt att någon professionell hitman väljer det sättet.
Citera
2020-06-17, 10:12
Medlem
Brev, men inte skrivet av Engström...

https://www.expressen.se/nyheter/bekannelsebrevet-jag-mordade-palme/
Citera
2020-06-17, 10:14
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Tror du det skulle vara "lättare" för SE att komma till mordplatsen då OP redan låg på rygg och ha möjlighet att se LJ på Tunnelgatan än att han gissat sig fram till att blod bubblade ur OPs mun när han väl blivit vänd efter mordet då GM redan var långt borta?

Det finns två olika hypoteser om SEs skuld. Den ena flyger inte. Inte ens med KPs galna fantasier.

Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja, jag säger inte emot dig.

Det som nu pågår i tråden är efterdyningar till Peterssons pressträff och utpekande av SE. Med nytillkomna skribenter När det avklingat, och i takt med att det presenteras nya dokument från utredningen, kommer vi till en ny fas.

Analyser av frisläppt material. Som varit okänt för oss under alla år. Som Säpos övervakningspromemoria. Som lär bygga på runt 500 förhör. Men om den fortfarande existerar, och klarar granskning för att kunna släppas ut återstår att se.

Jag personligen har onda aningar. Bevisligen sade KP på pressträffen att '' flera utredningar inom PU har kommit fram till att OP inte var övervakad mordkvällen''. Utan att med ord kommentera promemorian. Och utan att någon journalist, mig veterligen, ställde någon fråga om den.

Vi vet idag vad som aldrig utretts. Eftersom PU saknade befogenhet till att göra det. Säpo, och dess bakgård, plus hela militärkomplexet. SB, eftersom de enligt uppgift inte ville tala med PU. Däremot vet vi att man förhört experten på desinformation flera gånger.

På 30-årsdagen sade Dag Andersson att den famösa narkotikaspaningen var utredd och avskriven. Samtidigt sade han, enligt Wall, att ett par av WT-bärarna var identifierade. Utan att gå in på vilka det var. Men det är väl inte otroligt att de var just narkotikaspanare.

Det jag tyvärr misstänker är att utredningen om narkotikaspaningen inte kommer att lämnas ut. Lika lite som namnen på de som ingick. Som ''Föllinge''.

Sammantaget finns det trots allt en del att se fram emot. Men att lösa mordet med en namngiven mördare med ovedersägliga bevis. Knappast.

En början vore väl om du, Andrrsson, sammanfattade din friande bevisning. Du har ju bevisat att SE är oskyldig?
Citera
2020-06-17, 10:18
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Portalfigur
DEBATT | PALMEMORDEThttps://www.svd.se/sa-skulle-stig-engstrom-ha-kunnat-forsvara-sig

Bra att det lyfts fram att nästan alla eller till och med alla vittnen är osäkra på någon del i deras vittnesmål. Även IM.

Men IM vittnesmål tycker jag ändå är bättre än många andras för han hade skäl att vara uppmärksam med tanke på sin parkerade bil och risk för böter eller att stå i vägen.

Med alla dessa varierande vittnesmål så blir det ytterst problematiskt att enbart godtyckligt välja och vraka bland dem för att just stödja en viss hypotes. Det behövs istället en metod för att reda ut vilka vittnesmål som är de mest trovärdiga, dvs vilka som kan ha tagit fel och inte. Men framför allt om det verkligen är samma personer som vittnena beskriver. I det stora hela bra inlägg av Borgnäs där.
Citera
2020-06-17, 10:18
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Mycket förkortningar blir det. Att HH skulle känna till en flyktbil måste ju va ett skämt.
Ja stackars HM och KP! Jag led med dom under PK. 😥😥

Det är tyvärr inget skämt. Det nämns av HH i en presskonferens och "taxichauffören/vittnet" som HH rimligen åsyftar får mycket publicitet den 5 mars i kvällspressen.

HH kopplar ihop detta vittne med poliser som följt efter mördaren till fots och "vittnet" pekar ut en blå Volkswagenbil kanske en passat som det fordon som mördaren klev in i. Detta är innan HH grottar ned sig i det planterade spåret PKK. När GMP ska sammanställas så "glöms" detta vittne bort. Ordern var ju att peka ut CP som ensam galning. De amerikanska experterna varnar hela tiden för att det kan ha varit en mindre konspiration, men till och med de i mitt tycke objektiva "experterna från RRV" sopar undan denna invändning i sitt hemligstämplade PM 1996. (DR)

De amerikanska experterna påpekar också att "ensamma galningar" är förhärskande i USA, medan majoriteten av politiska mord i Europa utförs av aktörer i konspirationer. Det skrivs i "DR".

Om man tittar noga på kartan ligger Stockholm närmare Europa än USA och det får vissa implikationer på hur vi "statistiskt" ska kunna lösa mordet även i Sverige i Europa.

Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
EXTRA EXTRA EXTRA !!!

I det allra första förhöret med Anna Hage, en timme efter mordet, så säger hon klart och tydligt att mördaren vek av och försvann in i en sidogata, vilket endast kan röra sig om Luntmakargatan!

Rad 12:

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Anna-Hage.pdf

Skandiahuset, någon?

Hur kan vi ha missat detta?

Det torde vara ganska accepterat att AH satt i en bil söder om mordplatsen när skotten föll och inte hade någon fri sikt in mot Tunnelgatan. Att AH beskriver Tunnelgatan som "en sidogata" till Sveavägen skulle till och med jag göra utan att ta på mig min foliehatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Varför var pk så enkelt utförd? Bara en massa ppt. T.ex när dom visade en handtecknad bild på Tunnelgatan med "gula linjen". Kunde dom inte ha gjort en datoranimation från olika vinklar som förklarar hur SE skulle ha sett LJ. Förutom fysiska bevis hade jag förväntat mig en presentation från 2020 och inte en konferansresa från 86!

Något har hänt före presskonferensen med de självsäkra herrarna i fokus. Valet av gult har tre förklaringar enligt mig:

1. Gult är överlägset den färg som syns minst i en PP-presentation och passar om man försöker dölja eller signalera osäkerhet i bärigheten i de "vuxensagor" som skulle kablas ut.

2. Gult är en signalfärg som ska associeras till filmen "Trollkarlen från OZ" där "Yellow brick road" är en analogi för något som bara händer i fantasin eller "Technicolor" och förklarar kroppsspråket i presskonferensen.

3. Gult är av tradition en färg som används inom svensk sjukvård för att signalera att något är "besmittat eller orent". Se avsnittet om kroppsspråk i förra punkten.

Jag tror att något har hänt som helt enkelt fick KP att ändra färgen på "det mentalt tunna strecket" till just gult.

Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Palme ringer Sven Asplund och Bo Toresson på kvällen innan bion men han ringer inte Alf Karlsson, som hade jouren den kvällen för Palmes livvaktsskydd. Säger allt att relationen mellan Palme och SÄPO inte var den bästa.

Var ringer han Sven Aspling, som slutat med politiken 1985 som ordförande i socialutskottet, 73 år gammal??

Aspling var med och bilda Stay Behind i början av 50-talet tillsammans med CIA:s Sverigechef William Cody.
Varför var han angelägen att ringa Aspling??

Jag har alltid irriterat mig på att det finns en fjärde person som också kunde berätta för vänner och bekanta att hon skulle gå på bio med LOP. Jag tror inte på något sätt att MPs flickvän ska misstänkas på något sätt, men logiken att lämna henne utanför dessa resonemang om vem som kände till biobesöket har aldrig imponerat på mig under åren.

Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Olof Palme säger till Sven Aspling 20.30, strax innan han skall gå. ” Vi skall gå på bio”. Otroligt att polisen inte kollat upp vilka Sven Aspling sedan pratade med i telefon, eller någon annanstans mellan 20.30-23.21.
Citera
2020-06-17, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Varför var pk så enkelt utförd? Bara en massa ppt. T.ex när dom visade en handtecknad bild på Tunnelgatan med "gula linjen". Kunde dom inte ha gjort en datoranimation från olika vinklar som förklarar hur SE skulle ha sett LJ. Förutom fysiska bevis hade jag förväntat mig en presentation från 2020 och inte en konferansresa från 86!
Håller med om att en mer detaljerad och bättre presentation med animation skulle ha gjorts. Men det gick väl inte, för då skulle bristerna i argumentationen för SE som mördare ha framkommit ännu tydligare.
Citera
2020-06-17, 10:38
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morningcloud
Håller med om att en mer detaljerad och bättre presentation med animation skulle ha gjorts. Men det gick väl inte, för då skulle bristerna i argumentationen för SE som mördare ha framkommit ännu tydligare.

Låt SE ha två prickar i denna animationen. En prick som GM och en prick som den som "samtalade i några minuter" med väktarna på Skandia och kom fram först då OP hade vänts i ryggläge och omgavs med flera personer som SE själv påstår 1 mars.

Fundera också samtidigt på vilken av dessa två prickar som hade möjlighet att se att blod bubblade ur OPs mun efter att han vänts på rygg.

Det vore mycket intressant.

Intressantast av allt vore att få läsa A Kohuts hemligstämplade förhör för att kunna "pricka in" mördaren i animationen.

Jag har på något vis låst mig vid teorin att SE är en uppmärksamhetssökande mytoman som ville stå i centrum vilket många som kände honom påpekade att han var.

När SE kommer fram till mordplatsen ligger OP på rygg och blod bubblar ut genom hans mun. Samtidigt vänder sig LJ om i gränden och kan betittas av även närsynta grafiker med eller utan glasögon.

Ibland är den enkla lösningen den rätta!

Edit: För er som har otur när ni tänker så tror jag inte en sekund på SE som GM. Han var mytoman och insåg att han hade snackat bort sitt livs chans att stå i centrum med väktarna på Skandia får att spela en roll i detta drama. Han kom ut för sent då OP var vänd på rygg med blod bubblande ur sin mun och missade dramat med pass en minut. Med denna utgångspunkt blir SEs desperata mytomanlögner begripliga även för en trögtänkt individ som mig. Att SE är GM trotsar tyvärr även min, i vanliga fall, mycket livliga fantasi.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-17 kl. 10:58.
Citera
2020-06-17, 10:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Du svarade fortfarande inte på själva frågan när Holmer aspirerade på att bli rikspolischef.

Till 1987 då sittande Holger Romander gick i pension. Men sen kom ju som bekant något emellan.
Citera
2020-06-17, 10:45
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag kan bara instämma .OM SE är=GM så måste det ha gått till ungefär på det viset.
Det finns såklart frågetecken kring det förloppet också som tex VARFÖR LP aldrig nämnde nåt om att mördaren tog kontakt med OP före mordet tex.Ett vådaskott ungefär som på en älgjakt så sa SE själv i intervjun från -92 om hur han trodde mordet gick till.

Den intervjun i kombination med Rapportinslaget i april .86 och i viss mån SEs formulering i brevet till SA är nog de främsta skälen till att jag tror på hans skuld.
Sedan givetvis hans närvaro på platsen och avvikande vittnesmål som ändrades allteftersom att saker hade framkommit i media.

Vidare stämmer signalementet hyfsat väl iaf och dessutom hade SE en löpstil som stämmer exakt med hur LJ beskrev mördarens löpsstil på.
Kort sagt enligt logik och sannolikhet så landar jag i SE som GM.
MEN det där vapnet som CA hade i sin ägo .Det ger mig ingen ro.
Hade man hittat det oh efter provskjuting kunnat avfärdat det som mordvapnet så hade jag varit helt hundra på SE som GM.

Jag delar din uppfattning. Och hur vapnet hamnade i hans rock från början kan man ju vrida och vända på. Det kan ju vara så, att han inte ägde vapnet själv. SE kan ju (trots att vapensamlarens dotter hävdar motsatsen), ha fått låna ett vapen eftersom han eventuellt tjatat sig till det, han kan enträget ha hävdat att han ville återuppta skyttet till vapensamlaren, provskjuta nere i Skandiahusets lokaler innan han köpte ett eget vapen (vilket vapensamlaren erbjudit sig att hjälpa till med via sina många kontakter). Kanske var även SE precis som vapensamlaren särskilt förtjust i den amerikanska revolvertypen? Kanske hade han fått låna revolvern veckan innan mordet, men blivit tillsagt att lämna tillbaka den innan SEs skidsemester. Därför hade SE revolvern i högerfickan den aktuella kvällen.

I kombination med alkohol (och eventuell psykisk ohälsa, kanske en tablett tidigare under kvällen) så skedde en slags "freak accident" på Sveavägen.

Lånade SE vapnet av vapensamlaren tiden innan mordet, så lär ju vapensamlaren rimligen ha fattat att hans vapen av misstag varit inblandat, kanske berättade även SE detta. Och, det är väl inte otänkbart, och heller inte särskilt konstigt om han "blundade" för det hela. Rengjorde vapnet enligt regelboken (som han antagligen kunde på sina fem fingrar), därefter stack in vapnet i samlingen igen. Till SE kan vapensamlaren ha sagt "det här pratar vi aldrig om igen". Sedan kan han i viss mån ha varit behjälplig kring hur SE på bästa sätt kan undvika alla former av misstanke. Vapensamlaren hade ju (förmodligen) långt mer djuplodade kunskaper om polis/militärens arbete vid brott, etc.

Att vapensamlaren eventuellt ville behålla vapnet istället för att kvickt göra sig av med det. Kan ju bero på att han upplevde det som kittlande att ha palmevapnet i sin ägo, inget konstigt i sig. Sen visst han nog, precis som SE, att SE aldrig skulle hamna under polisens lupp, mest pga den person som SE var, men också om han fullföljde sin vittnes-bonanza i tv och tidningar. Detta gjorde ju så klart vapensamlaren för att rädda sig själv, men också SE, eftersom de ännu var vänner.

Kanske har palmegruppen provskjutit mordvapnet. Men eftersom både vapensamlaren och SE är "borta med vinden" så kommer man inte längre. Då är det ju rimligt att lägga ner hela rasket?
Senast redigerad av HarryScheinen 2020-06-17 kl. 10:48.
Citera
2020-06-17, 10:46
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
En början vore väl om du, Andrrsson, sammanfattade din friande bevisning. Du har ju bevisat att SE är oskyldig?
Tjenare! Det var länge sedan.

Som du vet har jag personligen avfört SE som gärningsman sedan länge.

Men jag vet, att du vet, att bevisbördan ligger på den som anklagar. Inte på den som avskriver. Dessutom vet jag att du tagit del av alla mina argument i tråden genom åren för att SE är oskyldig.

Firma KP och HM gav mig rätt. I den bemärkelsen att det inte finns minsta antydan till bevis för att Engström var Palmes skarprättare. Vilket inte på minsta vis ska förväxlas med att jag totalt saknar bevis för hans oskuld.

Skulle vara intressant att få ta del av dina reflektioner angående Peterssons framställning.
Citera
2020-06-17, 10:49
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Till 1987 då sittande Holger Romander gick i pension. Men sen kom ju som bekant något emellan.

Tror du att HH fanns i bakgrunden och drog i vissa trådar för "parhästen" Ebbe Carlssons utredningsäventyr även efter sin egen avgång?

Jag hade en bekant som umgicks privat med HH fram till HHs död och min bekant sade att HH var helt övertygad att han löst mordet genom att peka ut PKK.

Att PKK inte var rätt är nog relativt accepterat idag oavsett vilka som "vattnade" teorin i kulisserna.

HH var nog en "nyttig idiot" in i det sista, även om min numera avlidne vän hävdar att HH aldrig genomskådade detta faktum.
Citera
2020-06-17, 10:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sonerna-om-palmehatet

Men det var det utbredda Palmehatet som slog hårdast mot sönerna till en av Sveriges mest hatade – och älskade politiker.
– Jag var rädd. Det var hotfulla uttalanden och hugg och slag, säger Mattias Palme, Olof Palmes yngsta son.

– Speciellt kring val var det en infekterad stämning. Jag var rädd, men mest för hans skull. Jag trodde inte att mina klasskamrater skulle göra verklighet av sina hot, men det reflekterade ju vad deras föräldrar ansåg.

Bröderna beskriver hur de växer upp med en känsla av underliggande aggressivitet mot deras familj, och ständigt lever med ett konstant hot närvarande. Till slut blir deras värsta farhågor besannade, när Olof Palme skjuts på Sveavägen år 1986 efter biobesök.

Har svårt att förstå hur Olof Palme Kunde ignorera fru och barns oro för hans säkerhet. Beslutet att inte ha fast bevakning vid Västerlånggatan strider mot all logik, dvs att livvakterna inte fick vistas inom den gyllene triangeln. En fast bevakningspost där hade avsevärt kunnat försvåra för personer som ville övervaka OP med ondsint syfte.

Västerlånggatan är en gata som är svår att bedriva spaning på. Lisbeth Palme Uppfattar personer som hon reagerar för en tid innan MOP. En fast SÄPO övervakning hade kunnat fotografera och identifiera dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in