2020-06-16, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
”Lisbeth Palme har ju pekat ut Christer Petterssons vid en konfrontation. Konfrontationen kan man ha synpunkter på, och man ska ju dessutom vara medveten om att det Lisbeth Palme gjorde, det var ju att peka ut den man hon såg när hon vände sig om och tittade upp.
Hon har alltså inte sett själva skjutningen, hon vet alltså inte vem som avlossat vapnet, utan det som hon säger, det är att Christer Pettersson är den personen som hon såg när hon vände sig om. Det är intressant att hålla i minnet
”.

Reflektioner?
Vem anser Hans Melander att Lisbeth såg?

Detta är ytterligare en del av onsdagens pinsamheter: Ett försök att komma runt hennes vittnesmål gällande beskrivningen av GM.

Man vill peka ut SE baserat på att han inte säkert kan placeras av vittnen, genom att introducera en annan person som inte heller kan placeras där av vittnen.

Såg LP GM så friar det SE, eftersom ingen skulle beskriva SE i de termer som LP beskrev GM.
Såg hon någon annan borde även denne kunnat identifieras på platsen.

AB hoppade in i porten så fort det small, så det borde inte vara han som var den "ruskiga" "mörk, fast inte sydländsk" som hon påstår sig ha sett.
Citera
2020-06-16, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Jag gjorde ju det.
Han beskrev SE men inte mördaren. Konstigt att jag tidigare hörde att han sa barhuvad om mördaren...
Citera
2020-06-16, 23:53
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Petersson och Melander är rutinerade. Hade dom varit övertygade om att dom hade ett bra material att presentera hade dom absolut inte varit nervösa utan snarare kaxigt självsäkra.

Deras osäkerhet bottnade i att dom visste att dom presenterade ett mycket bristfälligt material.

Du kan så klart ha rätt. Jag vet inte. Men, att de skulle hänga ut en misstänkt, som de inte hade fog för, med tanke på det övergrepp som skedde mot Christer Petterson, tror jag faktiskt inte på. Varför skulle man göra ett sådant dubbelfel? Skulle det komma fram att man hängde ut SE felaktigt, DÅ tror jag att man på allvar skulle skaka Sverige. Då skulle det bli bondeuppror.

Jag är rätt övertygade om att de på fullaste allvar tror på, och har belägg för sitt misstänkliggörande av SE. Personligen är jag rätt övertygad om att de hade "knäckt" SE om de häktat honom. Tämligen fort också. Han hade nog utförligt berättat och gråtit ut, bett om ursäkt, satt sig i en offerposition utav Guds nåde. Det är vad jag tror.
Citera
2020-06-16, 23:53
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
AB hoppade in i porten så fort det small, så det borde inte vara han som var den "ruskiga" "mörk, fast inte sydländsk" som hon påstår sig ha sett.

Björkman ser mer ut som en hob, en jovialisk fryntlig liten varelse
Citera
2020-06-16, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Detta är ytterligare en del av onsdagens pinsamheter: Ett försök att komma runt hennes vittnesmål gällande beskrivningen av GM.

Man vill peka ut SE baserat på att han inte säkert kan placeras av vittnen, genom att introducera en annan person som inte heller kan placeras där av vittnen.

Såg LP GM så friar det SE, eftersom ingen skulle beskriva SE i de termer som LP beskrev GM.
Såg hon någon annan borde även denne kunnat identifieras på platsen.

AB gjorde inte riktigt det, utan han stod kvar tills gärningsmannen försvunnit. Han säger dessutom att ”hon tittade på mig.”

Jag får för mig att de hela tiden vetat vem hon såg, även under Christer Pettersson-tiden, men att de gjorde ett undantag för en annan tolkning just för honom.
Nu är man återigen tillbaka i samma slutsats som man var för 34 år sedan.
Läs detta.
Vem var vittnet i blå täckjacka och mössa som felaktigt pekades ut som mördare av huvudvittnet?

https://polistidningen.se/2014/05/lennart-gustafsson-tanker-pa-palmemordet-varje-dag/
Citera
2020-06-17, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Du kan så klart ha rätt. Jag vet inte. Men, att de skulle hänga ut en misstänkt, som de inte hade fog för, med tanke på det övergrepp som skedde mot Christer Petterson, tror jag faktiskt inte på. Varför skulle man göra ett sådant dubbelfel? Skulle det komma fram att man hängde ut SE felaktigt, DÅ tror jag att man på allvar skulle skaka Sverige. Då skulle det bli bondeuppror.

Jag är rätt övertygade om att de på fullaste allvar tror på, och har belägg för sitt misstänkliggörande av SE. Personligen är jag rätt övertygad om att de hade "knäckt" SE om de häktat honom. Tämligen fort också. Han hade nog utförligt berättat och gråtit ut, bett om ursäkt, satt sig i en offerposition utav Guds nåde. Det är vad jag tror.

Ja, varför skulle man göra ett sådant dubbelfel? Det är en bra fråga. Den kan också formuleras: ”Varför gör man ett sådant dubbelfel”.

Om sanningen skulle komma fram skulle det skaka landet i dess grundvalar. Hellre försöka hänga ut Christer Pettersson och Stig Engström.

Med Engström har man försökt att aktivt plantera honom hos svenska folket som en accepterad gärningsman genom att läcka uppgifter till journalister under ett par års tid.
Citera
2020-06-17, 00:15
Medlem
Citat:
Någonting hände ju helt uppenbart. Exakt vad har jag inte en susning om. Det kan ju vara så enkelt att Petersson var så urbota dum att han var säker på att det skulle komma in mer teknisk bevisning när han uttalade sig i februari.

Vad som är helt uppenbart är att Peterssons uttalanden i februari inte stod i paritet med vad han presenterade förra veckan.

Mycket konstigt att en av landets mer erfarna åklagare agerar på det viset.

Han kommer för alltid bli ihågkommen för den som stängde utredningen med ett skandalartat avslut. Kan ju inte vara kul att bära med sig det i resten av karriären, att framstå som totalt inkompetent och oduglig (vilket jag tvivlar på att han är). Säg att det verkligen finns något att gå på inom polisen eller inom säkerhetsploisen, att ens börja dra i de trådarna öppnar upp ett helvete med mycket annat som många inte vill ska komma till ytan. Får man ett tydligt budskap som säger att man inte bör röra runt i det som inte ska röras runt i så är det inte konstigt att de går i cirklar och går på spår som är meningslösa. Ingen vågar ta i det.
Citera
2020-06-17, 00:16
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ja, varför skulle man göra ett sådant dubbelfel? Det är en bra fråga. Den kan också formuleras: ”Varför gör man ett sådant dubbelfel”.

Om sanningen skulle komma fram skulle det skaka landet i dess grundvalar. Hellre försöka hänga ut Christer Pettersson och Stig Engström.

Med Engström har man försökt att aktivt plantera honom hos svenska folket som en accepterad gärningsman genom att läcka uppgifter till journalister under ett par års tid.

Jag är tyvärr inte begåvad med någon större foliehatt. Jag är övertygad om att man var övertygad om CPs skuld när det begav sig, dels pga den han var, men också eftersom LP pekade ut honom. Givetvis var man även mån om att visa resultat.

Men visst, om jag ska rota fram en foliehatt av fulaste sort, så går det väl att tänka sig att författaren Thomas Pettersson fick i uppdrag av polisväsendet att skriva sin artikel/bok om SE, så att "skiten" kunde läggas ner? Eller att de i samklang arbetade fram boken.

Och visst, även jag har många tankar och funderingar kring TPs bok och de många olika samtalen han haft med anhöriga, bekanta och grannar. Jag funderar ju på vad TP vet mer om SE än vad han (fått?) publicera (och varför det eventuellt inte publicerats), det borde vara en hel del, med tanke på hur länge han knåpade med boken. Det känns ju lite egendomligt, att exempelvis exfrun inte gick all-in och la allt om SE på bordet, om hon nu ville bevisa hans oskuld? Varför valde hon att medverka i en bok/artikel om syftet var att framställa exmaken som en tänkbar statsministermördare?
Citera
2020-06-17, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Jag är tyvärr inte begåvad med någon större foliehatt. Jag är övertygad om att man var övertygad om CPs skuld när det begav sig, dels pga den han var, men också eftersom LP pekade ut honom. Givetvis var man även mån om att visa resultat.

Men visst, om jag ska rota fram en foliehatt av fulaste sort, så går det väl att tänka sig att författaren Thomas Pettersson fick i uppdrag av polisväsendet att skriva sin artikel/bok om SE, så att "skiten" kunde läggas ner? Eller att de i samklang arbetade fram boken.

Och visst, även jag har många tankar och funderingar kring TPs bok och de många olika samtalen han haft med anhöriga, bekanta och grannar. Jag funderar ju på vad TP vet mer om SE än vad han (fått?) publicera (och varför det eventuellt inte publicerats), det borde vara en hel del, med tanke på hur länge han knåpade med boken. Det känns ju lite egendomligt, att exempelvis exfrun inte gick all-in och la allt om SE på bordet, om hon nu ville bevisa hans oskuld? Varför valde hon att medverka i en bok/artikel om syftet var att framställa exmaken som en tänkbar statsministermördare?

Jag tror inte Thomas Pettersson behövde ges något uppdrag. Han var nog synnerligen lättmanipulerad. Dom matade honom med information och antydningar om att han var något stort på spåret. Svårare än så behöver vi inte göra det.
Citera
2020-06-17, 00:28
Medlem
Citat:

Exakt, hela utredningen är full av stickspår och trams. Det räckte med att höra ett nyckelvittne på plats säga i Februari att det vore skandal om de kom fram till att det var Engström och helt tvärsäker på att det inte kunde vara han då han är på plats minuter efter dådet. Vi får anta att det inte är idioter som arbetat med det här och då är det ju uppenbart att man motarbetat sig själva systematiskt.
Citera
2020-06-17, 00:31
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
Ja, boken Devil Incarnate är intressant även om beskrivningen av mordet säkert inte är korrekt återgivet.

Du minns nästan rätt, men ngn rajtantajtan utlovades inte ut en bara skjuts hem till Gamla Stan. Den som styckmördades var den svenske odräglige säkerhetssnubben.

Bokens motiv för mordet är hyperintressant och samspelar med uppgifter i Bofors Indienaffär som jag tror inte varit allmänt kända, nämligen att provisioner till vapenhandlare skulle komma att minskas med ca 200 milj kr pga Palmes ingripande.

Jag skrev en sammanfattning av relevanta delar och skickade till PU för några år sedan. Författaren har kontaktats av PU men ville inte säga när.

jag har papper på att den byggdes i england just under förberedelerna för ANC-bombningen, sedan seglade den till fries-öarna för spionuppdrag. Därifrån inte långt till sverige.
Citera
2020-06-17, 00:31
Medlem
Död o återfödds avatar
.
EXTRA EXTRA EXTRA !!!

I det allra första förhöret med Anna Hage, en timme efter mordet, så säger hon klart och tydligt att mördaren vek av och försvann in i en sidogata, vilket endast kan röra sig om Luntmakargatan!

Rad 12:

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Anna-Hage.pdf

Skandiahuset, någon?

Hur kan vi ha missat detta?
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-06-17 kl. 00:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in