Citat:
Ursprungligen postat av
SoldatenSvejk
Ffa menade jag inte de textila signalementen, vilka f ö även de innehåller en mängd olikheter utsagorna emellan. Allt från att GM påstods vara klädd i parkasjacka, överrock av mocka, täckjacka eller loden, var barhuvad, hade sotarmössa eller keps - med eller utan öronlappar och hade GM kapuschong eller inte? Egentligen? Hur kan uppgifter som tyder på att GM hade en handledsväska ena stunden avfärdas i nästa andetag av någon som hävdar motsatsen? Och vem äger rätten till tolkningsföreträde? I materialet finns det ett otal av ögonblick där uppgifter, tidpunkter och/eller personer blandats ihop, där det är svårt att avgöra vilken källa som är mest trovärdig. Om ens någon är det? Särskilt svårt är det med frågor (vilka är många till antalet) där flera olika, ofta inbördes motstridiga, teorier försöker att samsas om utrymmet. I förhören jag hittills läst är t ex beskrivningarna av GM lite väl spretiga och med så pass stor variation, vittnena emellan, att det i materialet svårligen kan påstås finnas någonting som skulle kunna utgöra ett unisont signalemente, och än mindre, entydigt peka ut någon enskild. Jag kan möjligen sträcka mig till att släppa mannen i rosa sparkdräkt, gul cykelhjälm och skägg fri mot borgen.
Men. Det jag menar skulle vara diametralt olikt SE i vittnesbeskrivningarna har ingenting med klädesplagg eller mina egna vanföreställningar att göra. Jag menar bara att flertalet av uppgifterna i förhören pekar på en GM vars kroppskonstitution uppfattats vara av sorten som snarare ger intryck av någon som är i bra form - i något enskilt fall uppfattas han t o m vara atletiskt byggd - mera än att det uttalats några likheter med SE. T ex yttrar sig, den då 17-årige, AH om att hon tycker att GM "såg ut som att han hade en snygg kropp".
Inte i något förhör, mig veterligen, tangerar beskrivningarna av GM's fysik några likheter med SE's dito. AH's allra minst, och även om jag tillstår att det inte är ställt utom allt rimligt biologiskt tvivel att det är fullt möjligt att en 17-årig tjej skulle kunna tänkas finna attraktion i SE's snygga kropp, så finner jag det ändock mer sannolikt att Ted Gärdestad utförde mordet. Baklänges dessutom. På bilderna jag sett och i de reportage som kablats ut får jag intrycket av att SE var en kort, något rultig man, och i den mån.han nu inte fullt ut kunde klassas som tjockis, så var han iallafall klädsamt fyllig och vägde möjligen in i viktklassen som reserverats för korpulenta. Beroende på vem man frågar naturligtvis, och oavsett vilket så friskriver inte utseendet honom från några specifika brottsrubriceringar öht, inte ens de med bestialiska inslag. Lika lite kan han, trots det något märkliga sammanträffandet du så träffsäkert påtalar i det att SE råkar vara en Chapman-look-a-like, nolla eller ej, erhålla någon fribiljett till mördarnas Hall of Fame).
Vidare finns det röda trådar i förhör där uppfattningarna genomgående tolkar GM som lång, kraftig och med bred rygg. I centimetrar räknat varierar det mellan ~180-190 cm (här är f ö ett av de spann där SE, med sina 182cm, kan tänkas kvala in, icke desto mindre går det i nästa andetag att avfärda honom, med hänvisning till de vittnesuppgifter som stipulerar att GM var "minst ett huvud högre än OP").
Den närmaste beskrivningen jag kommer, som har bäring på SE, är att ett vittne tyckte att GM såg "kraftig ut, nästan lite satt". Men inte närmare än så. Det är geggigt, Palmemordet, och fullt av återvändsgränder och sidospår, fallgropar och hägringar som i varierande grad lovar leda till slutsatser så solklara att man riskerar att bländas och gå vilse. Med andra ord är det lika underbart att gräva i vindlingarna som det är svårt att formulera teorier som, hur vattentätt det än verkar vara, håller ända in i kaklet.
Att kalla spekulationerna för lögn känns magstarkt. De "besvärande omständigheter" som tillsammans med ett i övrigt tunt underlag skall möjliggöra SE som skäligen misstänkt GM är, oavsett vilket av teoripaketen en väljer att anamma, bara okvalificerade och mer eller mindre råbarkade, spekulationer och ingenting annat.
Peka fel som i att tiduret kunde tolkas gå före eller efter fröken ur? Har sett uppgifter som påstår att stämpeluret gick 1 minut efter och, kort sagt så efterlyser jag någon sorts trovärdig källa som klargör omständigheterna härikring.
Skandiamannen var 182 cm, 80 kg. På foton av honom på våren 1986 på Sveavägen, ser man att han inte hade ölmage, utan ser rätt slank ut.
Enligt min bedömning beror kommentarer på knubbig och tjock på att han hade ett minst sagt fett ansikte. Kan bero på mediciner mot reumatismen och alkoholintaget.
Ansiktet passar inte med kroppen.
En del människor kan vara smala men ansiktet är fett och det gör att man tycker att hela personen är fet.
Jo, vittnesuppgifterna spretar minst sagt.
Att åldersuppgifterna spretar är inte konstigt.
För en tonåring ser knappast skillnad på en 30 och 40-åring.
Det är alltid lättare att se skillnad på dem i ungefär samma ålder som en själv äro uti.
Det du beskriver om teoripaketen och hur man kan vända och vrida på vittnesuppgifterna men att det ändå inte leder fram till något säkert är helt korrekt.
Att som KP säga att man ska återvända till brottsplatsen 30-34 år senare och dra trovärdiga slutsatser ur det materialet (visst en del är under sekretess för oss) är ogörligt.
Det enda som skulle hjälpa vore DNA, ett bekännelsebrev och revolvern insmord i rikligt med fett, orörd från mordnatten i en tillförsluten plastpåse.
Enda orsaken till KPs ryck efter 30 år är en politisk befallning: "knyt ihop säcken och lägg ner".
Att peka ut Skandiamannen på dessa lösa antaganden är inte värdigt en rättsstat.
Sverige är inte så perfekt som sossar och en del borgerliga försöker framställa nationen som.
Det är ett ruttet, korrupt land där partiboken betyder mer än kompetens. Det är viktigare att vara lojal än effektiv. Som en miljöpartist sa i Eskilstuna Kommun "lagen är töjbar".
Sverige är ett land för lallare. Största jantelagslandet i världen.
Fan den som sticker ut.