2020-06-14, 11:37
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Eh, eftersom han har den utbildning han har har han blivit utbildad till att inte gissa.

Tegnell är inte en person som tar beslut. Han är inte ens chef på FHM. Han råkar vara personen inom FHM som lett detta specifika forskaruppdrag. Han har chefer som säger åt honom vad han ska säga.

Försiktighetsprincipen fungerar inte riktigt utan bevis, regeringen kan agera på sådant, inte forskare. Forskare gör yrkesfel om dom lägger fram gissningar.

Forskare är inte enade emot Sverige, det är rätt 50/50 globalt. De flesta forskare avvaktar slutsatsen, siffrorna är ju inte inne än.

Vilket man gjorde. Poängen var ju att Sverige skulle ha motsvarande lockdown, bara att det föll på eget ansvar, JAG har tagit mitt kan jag säga. Skolan har visat sig vara rätt beslut, typ ingen smitta knutet till skolan.

WHO säger dock fortfarande att munskydd inte blir speciellt effektivt i SVerige. Dom gör såklart att du minskar risken att smitta andra med dina sjukdomar, I TÄTA MILJÖER, men Sverige har inte så mycket sådana miljöer. I sverige kan man i regel alltid håll avstånd. FHMs argument var att i Sverige kan dessa leda till en falsk trygghet vilket gör att man släpper på andra VIKTIGARE restriktioner, som avstånd och handhygien.

Jag försvarar honom för att han följt vetenskaplig metod och därav gjort sitt jobb. De som kritiserar är i regel den lågt bildade pöbeln som helt enkelt inte förstår bättre.

"Skolan har visat sig vara rätt beslut, typ ingen smitta knutet till skolan."

Hur vet vi det?

Har vi testat några skolor personal + elever sådär random efter antikroppar?
Citera
2020-06-14, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Menar du att det är mycket molnigt i Santiago på vintern?

Annars så ligger Santiago inte värst söderut. De har 10 timmars dagsljus så här års när det är som minst.

https://www.timeanddate.com/sun/chile/santiago

Och Buenos Aires ligger på samma breddgrad som Santiago men Argentina är väldigt odrabbat i förhållande till Chile (Argentina har 18DPM och Chile har 162 DPM enl Worldometers).

Dvs jag är skeptisk till att vintersäsong är en viktig förvärrande faktor.

Jag spekulerar förstås bara, det är säkert många inverkande faktorer. 10 timmar soltimmar är dock vad vi har i Stockholm i slutet av februari, och då sprids tex influensa som värst. Först efteråt går det ned. I Sydamerika är många personer vita, så deras immunförsvar är väl anpassat efter ett europeiskt säsongsmönster. Just nu är det absolut fördel Europa, hade smittan spridit sig i oktober till Sverige hade vi varit rökta med Tegnell.
Citera
2020-06-14, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Om du har en specificitet på 98 procent, så kommer provtagning av en population som inte har några antikroppar i snitt visa på att 2 procent av individerna har antikroppar. Därför måste man korrigera för dessa fel, man måste dra av 2 procentenheter (nu förenklar jag, det finns en exakt formell för detta). Ett resultat på typ 3 procent blir väldigt osäkert då det ju även finns en osäkerhet när det gäller specificiteten. Falskt negativa ger upphov till stora problem när du börjar närma dig 100 procent smittade.

Möjligen, generellt, men Falskt positiva - Falskt negativa blir mindre än 0,5% i det här fallet.
Specificiteten på 98,9% kunde varit högre. Fick för mig att den skulle vara bättre än så.

Att konfidensintervallen verkar i det närmaste "enorma" är dock ett faktum. Ökningen är väl knappt ens signifikant.

Sen blir jag inte helt klok på hur många de testat egentligen. Betydligt fler än prestandatestet man pratar om inledningsvis får man väl hoppas.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/6561cbb8fcb8435788fb69f5fd1b4356/seroepidemiologiska-studier-genomgangen-covid-1-delrapport-1.pdf
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-06-14 kl. 11:49.
Citera
2020-06-14, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är inte JAG som levererar datat.
Men det är du som tolkar den helt felaktigt, medvetet eller ej.

Det finns otaliga tillfällen när experter påpekat att många lindrigt sjuka ej är med i statistiken för de har inte uppsökt sjukvård. Därav blir täljaren felaktig när du dividerar för att få fram dödligheten.

Detta fattar även du. Men du envisas med att genom ordvrängeri få det att låta som att dödligheten är mycket högre än den verkligen är. Det är illa nog som det är, så förstår inte varför du måste överdriva

Kolla på Australien och Nya Zeeland. De får cirka 1,5 % dödlighet när man gör som du gör, och då har inte heller dem hittat precis alla fall. Verkligheten ligger kring 1 %. https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-06-14, 11:48
Medlem
Så nu kan man resa till spanien från den 21 juni...ojoj!
Citera
2020-06-14, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"Skolan har visat sig vara rätt beslut, typ ingen smitta knutet till skolan."

Hur vet vi det?

Har vi testat några skolor personal + elever sådär random efter antikroppar?

Nej, skolpersonal är undantaget från MSB lista av samhällsviktiga yrken som ska testas. Så de kommer inte att testas.

Det finns smitta bland personal i Stockholms skolor och barns föräldrar (källa: personlig anknytning till skolpersonal i Stockhom). Betydligt mer än det som rapporteras om i skolor från Norrland som stängts ned efter bara ett fåtal personer smittas. Här pratar vi om halva personalstyrkan i vissa avdelningar i skolorna. Troligtvis är ju barnen också infekterade men de verkar klara sig betydligt bättre. Det verkar som att personal smittar annan personal via möten osv. snarare än att barnen smittar personalen. De skolor jag vet om i Stockholm struntar i FHMs rekommendationer om distans och antal som får träffas, fhms rekommendationer gäller väl inte skolor i vilket fall så troligtvis därför.
Senast redigerad av Jettz 2020-06-14 kl. 11:55.
Citera
2020-06-14, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jo, i medicinsk praktisk vetenskap existerar försiktighetsprinciper
Utveckling av vaccin och hantering av okänd smitta är 2 såna områden

Dessa är fortfarande politiska beslut, inte forskarnas beslut.
Citera
2020-06-14, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja Tegnell har levererat resultat i form av 5000 lik med sin forskning och sina kurvor. Hade han agerat istället för att stå och förneka allt och alla så hade liv kunnat räddats. Det har funnits gott om bevis för att ett snabbt agerande är fördelaktigt. Jo visst finns det feminism inblandat, kolla bara på FHM och vad de sysslar med, pandemier är bara en bit, dessutom är 75% av de anställda där kvinnor - feministisk jämlikhet minsann. Om du nu menar att Tegnell är en forskare så har vi fel man på fel plats, en statsepidemiolog ska agera, inte bedriva sin egen lilla privata forskning på ett helt folk.

1) Tegnell är inte chef på FMH, utan blir tillsagt vad han ska förmedla

2) Tegnell har ingen politisk makt alls.

3) Rent vetenskapigt har han gjort sitt jobb exemplariskt.

4) Inte så konstigt, i ca 30 år har kvinnor totalt krossat män när det kommer till studier, därav kommer vi inom rätt kort se att nätan hela forskareliten ersätts av kvinnor, inte bara i Sverige. Det har inget med feminism att göra, utan är helt enkelt konkurrens, männen har sämre resultat och konkurreras ut av mer kompetanta kvinnor.
Citera
2020-06-14, 12:02
Medlem
Citat:
Helvete vad du är korkad. Om du får en plötslig rusning i en kärnreaktor så kör du inte vidare, man nödstoppar skiten och tar reda på vad som gick fel = försiktighetsprincipen! När man tar fram vaccin genomgår man flera faser där man testar vaccinet = försiktighetsprincipen! Inte fan kör man in ett oprövat vaccin i människor! När man får en pandemi på halsen så drar man i nödbromsen = försiktighetsprincipen!

Visst, men det är inte forskare som bestämmer sådant.

Och rätt snart kommer du nog få se majoriteten av världen ta ett rätt obeprövat vaccin.
Citera
2020-06-14, 12:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Det fungerar hyfsat bra. Bättre än att göra på Tegnells vis, dvs ingenting. Det är möjligtvis naivt, men det är idioti att stå och säga att smittan aldrig kommer till Sverige.

Vadå ingenting? Det testas ju jävla massa fler människor för C-19 än för klamydia.
Citera
2020-06-14, 12:05
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag spekulerar förstås bara, det är säkert många inverkande faktorer. 10 timmar soltimmar är dock vad vi har i Stockholm i slutet av februari, och då sprids tex influensa som värst. Först efteråt går det ned. I Sydamerika är många personer vita, så deras immunförsvar är väl anpassat efter ett europeiskt säsongsmönster. Just nu är det absolut fördel Europa, hade smittan spridit sig i oktober till Sverige hade vi varit rökta med Tegnell.
Som sagt, argentina relativt odrabbat.

Jag gissar att det är mycket viktigare om det är puckon som Tegnell och Giesecke som styr.

Om man tittar på kartan så har ju Sverige, Norge och Finland väldigt lika förutsättningar. Men i Sverige är det ju som bekant eländigt. Den stora skillnaden är att här är det idioter som gärna offrar pensionärer som styr. Och de har skapat en enorm vårdskuld. Jag misstänker att idioterna knappast har gjort ett bättre jobb avseende ekonomin heller. T ex kommer bristen på utländska turister innebär ett sort avbräck.

Jag gissar att Chile styrs av motsvarande idioter.
Citera
2020-06-14, 12:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
1) Tegnell är inte chef på FMH, utan blir tillsagt vad han ska förmedla

2) Tegnell har ingen politisk makt alls.

3) Rent vetenskapigt har han gjort sitt jobb exemplariskt.

4) Inte så konstigt, i ca 30 år har kvinnor totalt krossat män när det kommer till studier, därav kommer vi inom rätt kort se att nätan hela forskareliten ersätts av kvinnor, inte bara i Sverige. Det har inget med feminism att göra, utan är helt enkelt konkurrens, männen har sämre resultat och konkurreras ut av mer kompetanta kvinnor.

Tegnell är statsepidemiolog, det är han som styr i det här läget. Nej han har förkastat vetenskap. Då du inte ens kan stava till kompetent så bortser jag från den sista punkten. Din fjärde punkt är rent vämjelig, du menar att kvinnor ska ta över alltihopa? Då är vi verkligen förlorade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in