2020-06-14, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Hur orkar du? Jag bryr mig inte ett skit om vad du tror eller inte tror. Det är du som börjarde kritisera mina siffror för jag inte räknar på antal som inte hade utvecklat antikroppar etc. Om du vill göra det så är det upp till dig att hänvisa till det i din beräkning. Jag gör inte anspråk på att ha exakta siffror vilket ingen kan ha i nuläget, jag räknar på den data vi har framför oss bara. Vill du in och pilla med intervall och bla bla så kan du göra det. Men skriv då ut vilken data du i det tysta använder. Annars känns dina siffror lätt lite godtyckliga...

Nej, de är beräknade utifrån FHM:s senaste antikroppsundersökning från V20 och den officiella statistik som finns tillgänglig för vem som helst på internet. Finns inget godtycke i det. Resultaten ligger dessutom i linje med flera andra studier som gjorts på dödligheten i COVID-19.
Citera
2020-06-14, 11:22
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ironi, min bäste herre. En självutnämnd forskare och ansvarig för den brittiska Coronastrategin hävdar envist att dödligheten är 10% i Sverige och att alla som inte håller med är obildade idioter.
Death rate i COVID-19 är för närvarande 9.56% i Sverige. Inget annat.
Citera
2020-06-14, 11:23
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Vetenskap är att göra empiriska tester och dra slutsatser utav dessa. Kommer det nya bevis så ändrar man omedelbart slutsats (ifall bevisen ändrar slutsatsen). Detta är vad JAG förespråkar. Och DU är den som argumenterar emot att detta är bra, eftersom jag är pinsamm och irriterande, och min åsikt är ovanstående när det kommer till ämnet, anser du alltså att göra empiriska tester och dra slutsatser utav dessa är något "pinmsamt och irriterande".

Antingen det eller så är du helt uppe på läktaren och cyklar runt förvirrat.

Ingen med en fungerande hjärna leker vetenskaplig spelteori under ett pandemiskt utbrott,
då måste man agera snabtt och bslutsamt med inriktning på " better safe than sorry..."
Vi är inga laboratoriemöss.
Citera
2020-06-14, 11:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
JAg agerar så gott jag kan alltid vetenskaligt. Det finns ju bevis för att sådana masker fungerar. Däremot finns det bevis att masker inte på någoit sätt skyddar dig från sjukdom (det kan du logiskt räkna ut själv om du inte är efterbliven, eftersom virus inte behöver din näsa och mun för att ta sig in i kroppen. Masker skyddar dig från att smitta andra). DOCK, i ett rökdykarfall talar vi inte om samma sorts masker och inte samma syfte.

Tegnell är lika mycket SDs kille som S kille sa jag. Sa aldrig att han var någons kille in fact. Men de som skyller på "Löfven och Tegnell" är ju helt ute och cyklar. In fact tillsattes Tegnell av Moderaterna till att börja med. OCh som sagt, vetenskap är inte politik, så, han är lika kopplad till Jimmie som till Löfven.

Det är möjligt, men det beror på Åkessons låga kunskap om vetenskaplig metod. Personer som förstår processen hade inte haft den synen.

Tegnell bestämmer inte sådant. Han lägger fram vad bevisen säger, sen får regeringen agera på det. Tegnell är inte ens chef på sin avdelning vet du, han är bara personen som lett forskarteamet i detta fall och är ansiktet utåt. Men han bestämmer nästan ingenting.

Du säger ju emot dig själv i första meningarna? Du kan ju gå in på IVA då och säga till dem att sluta använda mask hos personalen, för det skyddar dem inte ändå? Du lär inte få något gehör.
Citera
2020-06-14, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Nej. Riksdagen kan knappast förväntas agera proaktivt när en pandemi sprids och börjar få fäste i Europa. Riksdagen agerar inte i de tidsramarna och särskilt inte mot myndigheterna. De enda som hade chansen att agera i tid var FHM och möjligtvis regeringen. Regeringen lyssnade på FHM och så gick det som det gick. Det enda Löfven va tydlig med och säker på var ju att gränserna INTE skulle stängas. Vad vore en sådan reaktion från en humanitär stormakt.

FHM var i början extremt skeptiska till all sorts åtgärder och beskrev de som extrema, för att veckor senare när det redan var försent rekommendera än "värre" åtgärder.

Vidare så mörkade och ljög myndigheten om den bakomliggande strategin, dvs att inte hindra smittspridningen utan att låta den bränna igenom befolkningen om inte deras tafatta smittspårning lyckades. De förvarnade inte allmänheten eller ens sjukvården om detta. De påstod att det inte fanns samhällsspridning i Sverige för att en dag bara slänga upp armarna i vädret och ge upp smittspårningen när de sa att det fanns det. Man införde då enorma inskränkningar på rörelsefriheten när man inte kunde tänka sig det för Italien- och Iran-resenärer.

Utfallet är bara en symptom på den institutionella sjuka vi har i Sverige. Man kan inte låtsas som organisation att feministisk snöröjning, att fylla landet med araber och negrer, genus osv är en bra idé utan organisationen börjar tro på det de själva säger och blir till slut helt utan pragmatiskt fritänkande.

FHM är helt enkelt de inkompetenta institutionsråttor och klåpare som de från början framstod som.

Du verkar TOTALT missat samhällskunskapen. Får väl hjälpa dig: FHM har inte makten att agera, ALLS, dom har inte makten att göra någon form av beslut. Det enda dom kan göra är att lägga fram de bevisen dom har tillgängliga, och från det göra rekomendationer. Dessa SKA dom göra baserat på BEVIS. REGERINGEN är i minoritet, och behöver stöd från Riksdagen för att kunna ta ett beslut. Ju fler mandat ett parti har, desto mer möjlighet att både stoppa och stödja regeringen. SD är därav tex mer ansvariga för detta än MP, då SD har större möjlighet att påverka. S som största parti måste anses huvudsakligt ansvariga.

Det har aldrig varit målet. FHM har från start stått för åtgärder för att minska smittspridning. TRor man annat är man totalt förvirrad och har förmodligen blivit lurad av någon demagog. Nästan alla världens forskare la fram samma strategi från start, vissa regeringar lyssnade mer än andra.

Delvis ja, tex har ju jobbskatteavdragen resulterat i att vården fått in över 30 miljarder mindre PER ÅR, detta har såklart resulterat i kraftiga nedskärningar, du kan ju tänka dig själv hur mycket 30 miljarder per år hade gjort för vården. Privatiserandet av vården och apoteken har gjort att i stort sett all beredskap försvunnit, etc. Invandringen har bidragit den med, dock inte så mycket som vissa vill få sagt. I kort är slutsatsen att ALDRIG släppa borgerliga partier nära vården eller skolan.
Citera
2020-06-14, 11:26
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
10%? Inte en chans. Och vem i helvete är Hasse Utbildning?

Nej, flera case studies har visat på en dödlighet kring 0,8%-1%.

Verkar stämma i Sverige. Det är bara att räkna baklänges från den mörkade undersökningen från FHM. Säg att vi har en 9% antikroppar nu inklusive ett litet mörkertal. Dvs 900.000 smittade. Av det så har 0,8% kolat, dvs 7200 kadaver. Verkar stämma bra, vi har ju officiellt en 5500 döda och så lägger vi ett litet mörkertal på det på äldreboendena.

Ibland är det enkelt att räkna på covid-19 om man litar på omvärldens studier och inte har Flashbacks skygglappar på sig.

Källkritik, gott folk!
Källkritik? Verkligen?

"Verkar stämma i Sverige"...?
"Det är bara att räkna baklänges från den mörkade undersökningen"...?
"Säg att vi har"...? Du menar att du har någon forn av verifierbar datakälla?
"Verkar stämma bra"...?

Och sedan slutklämmen:
Citat:
Ibland är det enkelt att räkna på covid-19 om man litar på omvärldens studier och inte har Flashbacks skygglappar på sig.

Citera
2020-06-14, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
1. Du har uppenbarligen missförstått inverkan av falskt positiva. Felet anges i % inte i procentenheter. Korrigeringen rör sig om bråkdelar av procent...

Om du har en specificitet på 98 procent, så kommer provtagning av en population som inte har några antikroppar i snitt visa på att 2 procent av individerna har antikroppar. Därför måste man korrigera för dessa fel, man måste dra av 2 procentenheter (nu förenklar jag, det finns en exakt formell för detta). Ett resultat på typ 3 procent blir väldigt osäkert då det ju även finns en osäkerhet när det gäller specificiteten. Falskt negativa ger upphov till stora problem när du börjar närma dig 100 procent smittade.
Citera
2020-06-14, 11:29
Medlem
fermions avatar
Under sommaren har skolorna sommarlov och många barn är hemma från förskolan. Vore intressant att höra någon initierad kommentera inverkan av detta på spridningen.
Antagligen buntas det ihop till en säsongsfaktor. På samma sätt som munskydd skulle göra.
Citera
2020-06-14, 11:30
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Du verkar TOTALT missat samhällskunskapen. Får väl hjälpa dig: FHM har inte makten att agera, ALLS, dom har inte makten att göra någon form av beslut. Det enda dom kan göra är att lägga fram de bevisen dom har tillgängliga, och från det göra rekomendationer. Dessa SKA dom göra baserat på BEVIS. REGERINGEN är i minoritet, och behöver stöd från Riksdagen för att kunna ta ett beslut. Ju fler mandat ett parti har, desto mer möjlighet att både stoppa och stödja regeringen. SD är därav tex mer ansvariga för detta än MP, då SD har större möjlighet att påverka. S som största parti måste anses huvudsakligt ansvariga.

Det har aldrig varit målet. FHM har från start stått för åtgärder för att minska smittspridning. TRor man annat är man totalt förvirrad och har förmodligen blivit lurad av någon demagog. Nästan alla världens forskare la fram samma strategi från start, vissa regeringar lyssnade mer än andra.

Delvis ja, tex har ju jobbskatteavdragen resulterat i att vården fått in över 30 miljarder mindre PER ÅR, detta har såklart resulterat i kraftiga nedskärningar, du kan ju tänka dig själv hur mycket 30 miljarder per år hade gjort för vården. Privatiserandet av vården och apoteken har gjort att i stort sett all beredskap försvunnit, etc. Invandringen har bidragit den med, dock inte så mycket som vissa vill få sagt. I kort är slutsatsen att ALDRIG släppa borgerliga partier nära vården eller skolan.
Man kan ju fråga sig då varför andra länder har lyckats och Sverige misslyckats. Kan det kanske bero på att regeringarna i andra länder lyssnade in ALLAS åsikter från olika experter och drog sina slutsatser från det, istället för att bara lyssna in EN grupp av experter...
Citera
2020-06-14, 11:30
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nä dödligheten är 10% enligt högt uppsatta brittiska forskare i tråden. Källa: Hans utbildning.
Det är inte JAG som levererar datat. Det är inte heller några forskare som levererar datat. Datat i det här fallet är verkligheten, och det är sannolikt det som samtliga forskare kommer ge sig i kast med. Dessutom är jag den enda i tråden som konstant och konsekvent inkluderat källhänvisningar.

Du tillhör tyvärr den kategori som menar att det är din ÅSIKT som är en verifierbar källa.

Dödligheten i Sverige är för närvarande strax under 10% enligt den data som Sverige publicerar. Här är källan:
https://www.arcgis.com/sharing/rest/content/items/b5e7488e117749c19881cce45db13f7e/data
Citera
2020-06-14, 11:32
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Under sommaren har skolorna sommarlov och många barn är hemma från förskolan. Vore intressant att höra någon initierad kommentera inverkan av detta på spridningen.
Antagligen buntas det ihop till en säsongsfaktor. På samma sätt som munskydd skulle göra.
Jag har tänkt på detta och jag undrar om inte sommarlovet skulle kunna medföra STÖRRE smittspridning. Under skoltiden håller dom sig i regel bara till just skolan. Under sommarlovet umgås de kors och tvärs med andra barn, på lekplatser, grannkvarterets lekplatser, besök hos släkt och vänner i olika delar av Sverige...etc
Citera
2020-06-14, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
- Tegnell bör vara extra bra på att gissa och förutspå och bedöma, då han är epidemiolog.

- Han bör även tillämpa försiktighetsprincipen.

- Han bör även snabbt ta till sig andra länders erfarenheter och nya kunskaper och rön.

- Han bör inte gå emot resten av världens "ta det säkra före det osäkra" om han inte på ett MYCKET tydligt sätt kan förklara varför det är bättre. Dvs varför välja ej lockdown, trots att alla andra i hela världen gör det. På vilket sätt skyddas våra medborgare bättre ifrån död med vårt sätt.

- Han bör följa vad WHO säger. I början var det testa, testa, testa och spåra. Nu är det munskydd.

Tegnell har fallerat på alla punkter, tyvärr.

Den enda som hårdnackat försvarar honom idag, är jag ganska säker på har en politisk agenda, eller en person/idoldyrkan.

Jag anser att vissa flashbackare här inne skulle ha gjort ett bättre jobb än Tegnell. Och det är rätt sjukt, när man tänker efter.

Eh, eftersom han har den utbildning han har har han blivit utbildad till att inte gissa.

Tegnell är inte en person som tar beslut. Han är inte ens chef på FHM. Han råkar vara personen inom FHM som lett detta specifika forskaruppdrag. Han har chefer som säger åt honom vad han ska säga.

Försiktighetsprincipen fungerar inte riktigt utan bevis, regeringen kan agera på sådant, inte forskare. Forskare gör yrkesfel om dom lägger fram gissningar.

Forskare är inte enade emot Sverige, det är rätt 50/50 globalt. De flesta forskare avvaktar slutsatsen, siffrorna är ju inte inne än.

Vilket man gjorde. Poängen var ju att Sverige skulle ha motsvarande lockdown, bara att det föll på eget ansvar, JAG har tagit mitt kan jag säga. Skolan har visat sig vara rätt beslut, typ ingen smitta knutet till skolan.

WHO säger dock fortfarande att munskydd inte blir speciellt effektivt i SVerige. Dom gör såklart att du minskar risken att smitta andra med dina sjukdomar, I TÄTA MILJÖER, men Sverige har inte så mycket sådana miljöer. I sverige kan man i regel alltid håll avstånd. FHMs argument var att i Sverige kan dessa leda till en falsk trygghet vilket gör att man släpper på andra VIKTIGARE restriktioner, som avstånd och handhygien.

Jag försvarar honom för att han följt vetenskaplig metod och därav gjort sitt jobb. De som kritiserar är i regel den lågt bildade pöbeln som helt enkelt inte förstår bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in