2020-06-13, 19:22
Medlem
longbow4ys avatar
Apropå bard:
Alexander Bard har lämnat Liberalerna. Efter ett uppmärksammat inlägg på twitter idag om black lives matter-rörelsen, hade han ett samtal med Liberalernas partiledning. Det slutade med att han valde att lämna partiet, säger presschefen Adam Alfredsson till Ekot .
https://twitter.com/khelmerson/statu...34359511867393

Edit: SR också
Artisten Alexander Bard har valt att lämna Liberalerna. Detta efter ett uppmärksammat inlägg på Twitter idag om Black lives matter-rörelsen.

Alexander Bard hade ett samtal med partiet som slutade med att han valde att lämna Liberalerna, uppger Liberalernas presschef Adam Alfredsson för Ekot
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7494958
Senast redigerad av longbow4y 2020-06-13 kl. 19:24.
Citera
2020-06-13, 20:04
Moderator
TheLuckys avatar
Nu är Magda Gad i USA.

Jag är i USA – men det är Mellanöstern jag ser
https://www.expressen.se/nyheter/blo...-mellanostern/

Hon skriver om demonstrationerna. Allt är givetvis Trumps och hans anhängares fel. Det är sällan man läser en så ensidig vinkling om ett fenomen. Det finns mycket att säga, men återkommande, och som vi lyft fram här, är att man ger sken av att vita är beroende av svarta. Kristendomens skuldideologi bygger på att människan är beroende av Gud. Men så är ju knappast med svarta i USA, eller migranterna i Europa. Och detta är kärnan i upproren, det är därför man river statyer av vita.
Citera
2020-06-13, 20:18
Medlem
Var ett bra tag sedan jag hade med SVT att göra. Någon morbid störning fick mig dock att i den sista kvällssolen gå in på SVT nyheter bara för att göra en stickprovskontroll över nivån nuförtiden. Föga överraskande är nivån häpnadsväckande låg till och med för en sådan som jag som går in med otroligt lågt ställda och närmast fientliga förväntningar.

Här en neutral och objektiv artikel om BLM i London som var den första artikel (nja, läs enda) som jag studerade. Det räckte gott så.

Citat:
Självutnämnda patrioter skulle skydda monument i brittiska London men startade i stället bråk med polisen.

Jaså? Det var självutnämnda patrioter? Ett behändigt sätt att förringa och förminska.

Citat:
Coronarestriktionerna är fortfarande i kraft och förra helgen utbröt sammandrabbningar mellan antirasister och motdemonstranter i England.

Här ser vi klart och tydligt agendan. De strejkande är alltigenom fina, goda, nobla och ädla människor som bara vill krossa rasismen. Inga vålds-, hat-, hot- och förstörelseinslag finns minsann i denna grupp av mänskligheten finaste varelser. Vidare finns det tydligen människor som är motståndare till antirasism. Hmmm...... finns det inte en kollektiv term för sådana människor?

Citat:
Dock blev det stökigt utanför parlamentsbyggnaden där hundratals motdemonstranter, som beskrev sig själva som ”patrioter” samlats för att enligt egen utsago skydda krigsmonumentet the Cenothap.

Dispytmarkörer är ju en gammal beprövad regimformel för att förminska och håna.

Citat:
Arrangörerna bakom lördagens planerade antirasistiska protest hade ställt in med hänvisning till hotet från högerextrema, men ett par kilometer bort samlades ändå ett mindre antal demonstranter varav flera bar Black lives matter-plakat.

Och nu kommer äntligen sanningen fram. Det var minsann inga patrioter, med eller utan dispytmarkörer, det är högerextremister som förstör de "godas" agenda.

Citat:
Vi har underrättelseuppgifter om att extremhögergrupper kommer till London. För att skydda statyerna säger de, men vi tror att statyerna kan bli krutdurkar för våld, sade borgmästare Sadiq Khan tidigare till BBC.

Om man som muslimsk borgmästare passivt står och tittar på när de hatande vänsterextremisterna löper amok kanske man inte ska bli förvånad om en och annan krutdurk uppstår.

Det finns egentligen ingen retorisk skillnad mellan SVT å ena sidan och Samnytt/fria tider å andra sidan, annat än att SVT måhända är något mer subtil vid framförandet av sin propaganda. Nu nämnda aktörer är definitivt samma andas barn från sina olika infallsvinklar.

Jag får väl instämma med Enoch och framhålla att jag inte ens skulle pissa på dom om dom brann (well put!)

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...ndon-och-paris
Senast redigerad av Runningonempty 2020-06-13 kl. 20:21.
Citera
2020-06-13, 20:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Vänsterns "långa marsch genom institutionerna" var inte entrism, den skedde på inbjudan.)
Här får jag nog invända lite. Jag är inte så gammal att jag var med på den tiden. Men jag känner diverse nu pensionerade professorer & liknande (som inte var vänster) som har beskrivit i ganska plågsam detalj hur de gamla akademikerna plågades av 68-rörelsens infiltration av akademin. Men visst, från politiskt håll hade de givetvis stöd.
Citera
2020-06-13, 21:33
Medlem
Tjyvass avatar
Det enda som hände -68 var att man bytte "managerial class".
Citera
2020-06-13, 22:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Det enda som hände -68 var att man bytte "managerial class".
Jag tror du överskattar möjligheterna till övergripande planering. Verkligheten är inte riktigt så deterministisk.

Så vad gör vi?
Korsa apor med kaniner. Få ett pris ur kungens hand. Se till att skaffa några ungar. Eller sätt en värld i brand.
Citera
2020-06-13, 22:23
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Var ett bra tag sedan jag hade med SVT att göra. Någon morbid störning fick mig dock att i den sista kvällssolen gå in på SVT nyheter bara för att göra en stickprovskontroll över nivån nuförtiden. Föga överraskande är nivån häpnadsväckande låg till och med för en sådan som jag som går in med otroligt lågt ställda och närmast fientliga förväntningar.

Här en neutral och objektiv artikel om BLM i London som var den första artikel (nja, läs enda) som jag studerade. Det räckte gott så.

Jaså? Det var självutnämnda patrioter? Ett behändigt sätt att förringa och förminska.

Här ser vi klart och tydligt agendan. De strejkande är alltigenom fina, goda, nobla och ädla människor som bara vill krossa rasismen. Inga vålds-, hat-, hot- och förstörelseinslag finns minsann i denna grupp av mänskligheten finaste varelser. Vidare finns det tydligen människor som är motståndare till antirasism. Hmmm...... finns det inte en kollektiv term för sådana människor?

Dispytmarkörer är ju en gammal beprövad regimformel för att förminska och håna.

Och nu kommer äntligen sanningen fram. Det var minsann inga patrioter, med eller utan dispytmarkörer, det är högerextremister som förstör de "godas" agenda.

Om man som muslimsk borgmästare passivt står och tittar på när de hatande vänsterextremisterna löper amok kanske man inte ska bli förvånad om en och annan krutdurk uppstår.

Det finns egentligen ingen retorisk skillnad mellan SVT å ena sidan och Samnytt/fria tider å andra sidan, annat än att SVT måhända är något mer subtil vid framförandet av sin propaganda. Nu nämnda aktörer är definitivt samma andas barn från sina olika infallsvinklar.

Jag får väl instämma med Enoch och framhålla att jag inte ens skulle pissa på dom om dom brann (well put!)

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...ndon-och-paris

Mycket bra att somliga britter mäktar uppvisa lite fuck off-kapital mot ockupanternas krav på att få skriva om värdfolkets historia till att alltid och endast ha handlat om våld mot svarta kroppar. Mycket mer behövs förstås. Vi har ingen som helst orsak att stå och ta emot smädelser, hat, hot och egendomsförstörelse från inkräktare som inte ens har koll på sin egen plats i historien - varken förr eller nu - som tror de är slavättlingar och som direkt lögnaktigt påstår sig vara offer för våld och illvilja.

I Frankrike syns tecken på att delar av den skändade poliskåren fått nog. Glädjande nog tycks de backas av fackförbund som inte i första hand är feministiska, vilket tyvärr det svenska är.
Flera polisfack har på fredagen demonstrerat i Frankrike, bland annat emot anklagelser om rasism.

Känslorna är upprörda efter ett uttalande av inrikesministern tidigare i veckan när han sade att varje polis som gör rasistiska uttalanden ska stängas av från arbetet.

– Polisen är inte rasistisk och har fått nog av att höra det, säger ordföranden i polisfacket Alliance Nationale, Fabien Vanhemelryck, under en demonstration på Champs-Élysées i Paris på fredagen.

Polisfacken är upprörda efter en tid av vad de ser som provokationer.
[...]
Polisfacket assisterande ordförande nämnde också ett uttalande av en känd artist nyligen, som sade att "polisen massakrerar män och kvinnor i förorten utan något annat skäl än deras hudfärg".
[...]
Den politiska oppositionen genom högerpopulistiska Marine Le Pen, försvarade polisen på fredagen.

– Det finns inget strukturellt polisvåld, sade hon och sade att Frankrike inte behöver importera raskonflikter från USA. Såna konflikter strider mot våra principer och våra värderingar, sade Marine Le Pen från Nationell samling.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7494298

Noterar att Marine Le Pen tydligen inte längre representerar extremhögern för statsmedias åsiktskommissariat. Nu är hon "bara" populist. Om Le Pen är populist, vad ska man då kalla alla dessa som nu knäfaller och ger lite annan lip service för de svarta kropparna och samtidigt påpassligt tittar åt annat håll när när dessa kroppar massdemonstrerar sitt hat mot vita kroppar tillsammans med ännu fler hycklande vita populistkroppar. Att bemästra smittspridning verkar vara ett sånt där förhatligt vitt privilegium - företrädesvis för ordnade personer - som "underprivilegierade" av alla färgkombinationer inte behöver befatta sig med.
Citera
2020-06-13, 23:07
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Nej, Bard verkar bli kvar på TV4.

Ständigt detta krav på deplattformering från de vänsterliberala godhetshatarna.....

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...ar-karringdyng

Nu är han dock sparkad.
Citera
2020-06-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Apropå bard:
Alexander Bard har lämnat Liberalerna. Efter ett uppmärksammat inlägg på twitter idag om black lives matter-rörelsen, hade han ett samtal med Liberalernas partiledning. Det slutade med att han valde att lämna partiet, säger presschefen Adam Alfredsson till Ekot .
https://twitter.com/khelmerson/statu...34359511867393

Edit: SR också
Artisten Alexander Bard har valt att lämna Liberalerna. Detta efter ett uppmärksammat inlägg på Twitter idag om Black lives matter-rörelsen.

Alexander Bard hade ett samtal med partiet som slutade med att han valde att lämna Liberalerna, uppger Liberalernas presschef Adam Alfredsson för Ekot
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7494958

Det blev kicken från TV4 också till slut. Godhetshatarna krävde blod och fick sitt offerlammsblod. Ett "gemensamt" beslut tydligen.....

Citat:
TV4 har nu tagit beslutet att sparka honom från kanalen och uppdraget i ”Talang”-juryn.*

– TV4 har varit i kontakt med Alexander Bard under kvällen och har gemensamt kommit fram till att det inte passar att han fortsätter som jurymedlem i Talang, säger Lotta Edvardsson, exekutiv producent för programmet, i en kommentar.*

https://www.expressen.se/noje/alexan...parkas-av-tv4/
Citera
2020-06-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Nu är han dock sparkad.

Det svänger fort i den här branschen!
Citera
2020-06-13, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Du kan ju inte ta Charlie Kirk som representerar Donald Trump samt det amerikanska etablissemangets anglokonservatism och neokonservatism och sedan hävda att alla konservativa ställer sig bakom det som de ställer sig bakom. Du importerar en amerikansk debatt till oss som hålls mellan primärt vita nationalister och republikanerna. Så konservatismen behöver inte krossas men modereras bort från bland annat kapitalistisk exploatering.

Charlie Kirk är en clown. Han finns till för att uppvigla konservativa studenter mot Demokraterna. Han byter åsikt med Donald Trump. Det är vad han har betalt för. Den där tweeten om monumenten i amerikanska södern är naturligtvis rätt korkad. Sverigedemokraterna gjorde en hel dokumentär om "nazistiska" Socialdemokraterna. De är de riktiga rasisterna sade den där dokumentären. Det är ungefär det som Kirk skriver om Demokraterna. I slutändan vill Charlie Kirk att amerikanerna skall samlas kring någon form av liberal-nationalism och under löst definierade liberala värderingar.

Jag har inte skrivit något om Flam eller Arpi annat än att jag har påtalat att de är liberaler. Det är Oyto som skriver ned dem och såklart Baggebo och Tjyvas. Jag är bra mycket mer sympatisk till Malcom Kyeyune än Ivar Arpi - vars enda uppgift i Sverige är skriva gott om liberala M och KD samt mjukt invandringskritiska SD. Sedan är det min uppfattning att västvärlden som vi känner den är över. Det finns egentligen inget kvar att konservera.

Det jag gillar med den här tråden är att man kan diskutera Sveriges och den västerländska civilisationens fall i kulturell, religiös, etnisk, ekonomisk, moralisk, militär, politisk och social bemärkelse. Det som är Sverige idag kommer inte finnas kvar om hundra eller par hundra år. Framtiden ligger inte här men i Asien. Det är dock kul att så många fortfarande tror att man kan förändra någonting - det är en omöjlighet. Det är över.

Jag undrar om Alexander Bard får sparken från TV4 för detta;

Det är ett typiskt korkad liberalt påstående men vänstern uppfattar det som rasism - vilket inte är men som ett sådant uttalande kommer tolkas som.

Tesen att amerikanska debatter inte kan importeras till svenska förhållanden, haltar betänkligt. Tyvärr, kanske. Mallarna och stereotyperna är inte precis sofistikerade på endera sidan Atlanten. Du tar själv upp SD:s ploj att utnämna S till de verkliga rasisterna som ett eko av Charlie Kirks retorik mot demokraterna.

Vi har sett hur svensk identitetspolitisk impuls kanaliseras mot sin antites i SD:s sämre stunder, liksom MAGA-rörelsen astroturfats till att handla om laglig invandring, konservativa drag queens och Israel First.

Men på en djupare nivå är det inte bara USA och Sverige utan hela den europeiska världen som står inför samma antikoloniala, antiimperialistiska utmaning. Det är samma inlärda hjälplöshet som måste överkodas, samma och gemensamma strategier för självbestämmande som måste användas.
Citera
2020-06-13, 23:49
Medlem
fasligts avatar
Den gode Stig-Björn Ljunggren som nu tillträtt som politisk chefredaktör för Sydöstran ger sig in i den affekterade debatten om white guilt and white shame. Till och med det förbjudna ordet neger finns med, om än omgärdat av dispytmarkörer.
Hur mycket av vår förskräckliga historia ska vi tåla att se?

Och hur mycket ska vi skämmas för vad våra anförvanter ställde till med?

Har vi svenskar exempelvis en kollektiv skuld för att vi höll oss utanför andra världskriget? Eller ännu värre, hur agera med tanke på att svenskar ägnade sig åt slavhandel? Innebär det att vi som folk bör be om ursäkt och kanske kompensera de drabbades anförvanter, vilka de nu kan tänkas vara?

Och i så fall, bör vi söka kompensation för alla svenskar som blev slavar i norra Afrika från 1600-talet och framåt?

Var drar vi gränsen?

När det gäller historiska händelser bör de undersökas och diskuteras. Inget bör döljas, och moraliserande kan vara på sin plats också, även om det alltid är klokt att också förstå varje tids speciella omständigheter.
[...]
Lösningen som vi föreslår är att statyer av den sorten får vara kvar. Men på ett villkor. Alla som genomgår skolsystemet ska lära sig något om makthavarnas för- och nackdelar. En utgångspunkt blir därför att alla får chansen att plugga in kungalängden.

Kung Gråkappa bör förstås i ett historiskt sammanhang, som också kräver kunskaper om vad hans fader uträttade, för att inte tala om sonens bedrifter/härjningar.

Om den typen av breda kunskaper inte förs vidare till nästa generation är det betydligt värre än om en och annan elak makthavare fortfarande står staty, eller fått ge namn till gator och torg.
https://nxt.sydostran.se/ledare/hur-...oria-tal-vi-se

Än kan en gammal gråsosse mana rättning i leden. Vi är kanske inte bättre än andra men vi är fan inte sämre heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in