Var ett bra tag sedan jag hade med SVT att göra. Någon morbid störning fick mig dock att i den sista kvällssolen gå in på SVT nyheter bara för att göra en stickprovskontroll över nivån nuförtiden. Föga överraskande är nivån häpnadsväckande låg till och med för en sådan som jag som går in med otroligt lågt ställda och närmast fientliga förväntningar.
Här en neutral och objektiv artikel om BLM i London som var den första artikel (nja, läs enda) som jag studerade. Det räckte gott så.
Citat:
Självutnämnda patrioter skulle skydda monument i brittiska London men startade i stället bråk med polisen.
Jaså? Det var självutnämnda patrioter? Ett behändigt sätt att förringa och förminska.
Citat:
Coronarestriktionerna är fortfarande i kraft och förra helgen utbröt sammandrabbningar mellan antirasister och motdemonstranter i England.
Här ser vi klart och tydligt agendan. De strejkande är alltigenom fina, goda, nobla och ädla människor som bara vill krossa rasismen. Inga vålds-, hat-, hot- och förstörelseinslag finns minsann i denna grupp av mänskligheten finaste varelser. Vidare finns det tydligen människor som är motståndare till antirasism. Hmmm...... finns det inte en kollektiv term för sådana människor?
Citat:
Dock blev det stökigt utanför parlamentsbyggnaden där hundratals motdemonstranter, som beskrev sig själva som ”patrioter” samlats för att enligt egen utsago skydda krigsmonumentet the Cenothap.
Dispytmarkörer är ju en gammal beprövad regimformel för att förminska och håna.
Citat:
Arrangörerna bakom lördagens planerade antirasistiska protest hade ställt in med hänvisning till hotet från högerextrema, men ett par kilometer bort samlades ändå ett mindre antal demonstranter varav flera bar Black lives matter-plakat.
Och nu kommer äntligen sanningen fram. Det var minsann inga patrioter, med eller utan dispytmarkörer, det är högerextremister som förstör de "godas" agenda.
Citat:
Vi har underrättelseuppgifter om att extremhögergrupper kommer till London. För att skydda statyerna säger de, men vi tror att statyerna kan bli krutdurkar för våld, sade borgmästare Sadiq Khan tidigare till BBC.
Om man som muslimsk borgmästare passivt står och tittar på när de hatande vänsterextremisterna löper amok kanske man inte ska bli förvånad om en och annan krutdurk uppstår.
Det finns egentligen ingen retorisk skillnad mellan SVT å ena sidan och Samnytt/fria tider å andra sidan, annat än att SVT måhända är något mer subtil vid framförandet av sin propaganda. Nu nämnda aktörer är definitivt samma andas barn från sina olika infallsvinklar.
Jag får väl instämma med Enoch och framhålla att jag inte ens skulle pissa på dom om dom brann (well put!)
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...ndon-och-paris