Jag har också sett presskonferensen.
Då gjorde jag följande observationer:
Krister Peterson (Krister med "K", Peterson med ett "t") sågade (extremt tydligt och rått, kollegor emellan) Hans Holmer jäms med fotknölarna (eller hålfotsinläggen?). Trots att detta är 30 år försent är det inte helt fel.
Utpekandet av Skandiamannen blir MYCKET rimligare efter att de mycket märkliga besluten om dennes avfärdande kommit fram. Varför en uppenbarligen klockren misstänkt städats undan vet ju inte jag, men givet den sk "33-åringen" och det intresse/åtgärder denne ådragit sig finns det ingen riktigt rimlig förklaring. SE är en utmärkt, kanske den hetaste, misstänkte i stunden - om man nu kunde tänka sig att en guldklimp som Palme inte bara skulle kunna dödas av utrikiska terrororganisationer eller inhemska vanekriminella.
Men sakligt sett pekas SE inte ut som Mördaren, utan som en person som skulle gripits, anhållits och möjligen häktats efter/om misstankarna stärkts. Att göra forensiska undersökningar DÅ hade varit möjligt, att göra noggranna husrannsakningar hade varit möjliga DÅ. NU,
not so much...
Det som inte sägs, eller sägs förtäckt är inte helt ointressant.
Man har tydligen provskjutit en pistol som kommit fram i relativ närtid, och då fått reda på att
a) detta vapen kan inte uteslutas dvs har+/-0 på skalan säkert (+4) och och inte alls (+4)
b) ballistiska tester mot mordplatsens kulor anses vara meningslösa fortsättningsvis.
Dessutom anser man inte otvetydigt att man kan utesluta en konspiration (vilket ingalunda är ett bevis på att en sådan föreligger).
Man kunde sammanfattat saken med att "Utredningens i nuläget absolut bäste misstänkte har avlidit, därför finns ingen anledning att fortsätta utredningen. Detta är vår slutsats: … (Ungefär detta sade Krister Peterson ju också den första minuten, och pläderade sedan för varför denna uppfattning är rimlig(are).
Att "närmast sörjande" i den socialdemokratiska partiledningen fått underhandsinformation kan man tänka sig. Bland annat kan ju uppgifter om provskjutningar framförts.