2020-06-10, 20:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo det går självklart att anmäla en åklagare som pekar ut en person som skyldig utan egentlig bevisning -- i synnerhet i ett mål av den här digniteten.

Nja, det är inte så enkelt.

"Har förtal riktats mot en avliden, får åtal väckas av den avlidnes efterlevande make, bröstarvinge, förälder eller syskon och, om åtal av särskilda skäl anses påkallat från allmän synpunkt, av åklagare."

En anmälan blir därför i princip verkningslös, eftersom det handlar om "enskilt åtal" i normalfallet.

Det för väldigt långt att bedömningen skulle bli att den ena åklagaren åtalas av den andra åklagaren, därför att den ena åklagaren har förklarat att "den jag misstänker för mordet har avlidit, för 20 år sedan och därför lägger jag nu ner FU".
Citera
2020-06-10, 20:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nja, det är inte så enkelt.

"Har förtal riktats mot en avliden, får åtal väckas av den avlidnes efterlevande make, bröstarvinge, förälder eller syskon och, om åtal av särskilda skäl anses påkallat från allmän synpunkt, av åklagare."

En anmälan blir därför i princip verkningslös, eftersom det handlar om "enskilt åtal" i normalfallet.

Det för väldigt långt att bedömningen skulle bli att den ena åklagaren åtalas av den andra åklagaren, därför att den ena åklagaren har förklarat att "den jag misstänker för mordet har avlidit, för 20 år sedan och därför lägger jag nu ner FU".

Eftersom KP enligt vad han själv sa hållit RÅ informerad om sina beslut framstår det som extremt osannolikt att en RÅ underställd åklagare skulle väcka åtal, även om man kan hävda att det finns ett betydande allmänintresse.

Möjligen skulle JK eller JO kunna väcka åtal. Rent teoretiskt.
Citera
2020-06-10, 20:29
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Jag har också sett presskonferensen.

Då gjorde jag följande observationer:

Krister Peterson (Krister med "K", Peterson med ett "t") sågade (extremt tydligt och rått, kollegor emellan) Hans Holmer jäms med fotknölarna (eller hålfotsinläggen?). Trots att detta är 30 år försent är det inte helt fel.

Utpekandet av Skandiamannen blir MYCKET rimligare efter att de mycket märkliga besluten om dennes avfärdande kommit fram. Varför en uppenbarligen klockren misstänkt städats undan vet ju inte jag, men givet den sk "33-åringen" och det intresse/åtgärder denne ådragit sig finns det ingen riktigt rimlig förklaring. SE är en utmärkt, kanske den hetaste, misstänkte i stunden - om man nu kunde tänka sig att en guldklimp som Palme inte bara skulle kunna dödas av utrikiska terrororganisationer eller inhemska vanekriminella.

Men sakligt sett pekas SE inte ut som Mördaren, utan som en person som skulle gripits, anhållits och möjligen häktats efter/om misstankarna stärkts. Att göra forensiska undersökningar DÅ hade varit möjligt, att göra noggranna husrannsakningar hade varit möjliga DÅ. NU, not so much...

Det som inte sägs, eller sägs förtäckt är inte helt ointressant.

Man har tydligen provskjutit en pistol som kommit fram i relativ närtid, och då fått reda på att
a) detta vapen kan inte uteslutas dvs har+/-0 på skalan säkert (+4) och och inte alls (+4)
b) ballistiska tester mot mordplatsens kulor anses vara meningslösa fortsättningsvis.

Dessutom anser man inte otvetydigt att man kan utesluta en konspiration (vilket ingalunda är ett bevis på att en sådan föreligger).

Man kunde sammanfattat saken med att "Utredningens i nuläget absolut bäste misstänkte har avlidit, därför finns ingen anledning att fortsätta utredningen. Detta är vår slutsats: … (Ungefär detta sade Krister Peterson ju också den första minuten, och pläderade sedan för varför denna uppfattning är rimlig(are).

Att "närmast sörjande" i den socialdemokratiska partiledningen fått underhandsinformation kan man tänka sig. Bland annat kan ju uppgifter om provskjutningar framförts.
Jag håller i stora drag helt med dig.

Efter att Holmer kläckte tesen om PKK så blev han besatt av att leda den i bevis. Inte kunde han då sänka sig så lågt att titta närmare på den märkliga och osannolika figur som inte ville något hellre än att bli införlivad i utredningen: SE. Utredarna fabricerade någon promemoria där SE avskrevs. Därefter var han borta, i många år.

Vad gäller pistolen så tycker jag gott att KP kunde dinglat med den idag, precis som Holmér gjorde på sin tid, och berätta att resultatet var + - 0, varken för eller emot.
Citera
2020-06-10, 20:31
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring

*edit
Den här är ju lite intressant
https://www.expressen.se/nyheter/okanda-dna-sparet-kring-skandiamannen/

Så de verkar ha trott de skulle kunna binda bekännelsebrevet till skandiamannen, men det sprack. Antagligen det de hoppades skulle vara "the smoking gun" och göra det tydligt. Sen sprack det(och dessutom talar mot att det skulle vara han om än inte starkt) och de hade fäst sig vid honom som gärningsman och ville inte släppa.

Hade jag varit hans anhörige så hade jag hyrt in en advokat att titta över det. För det är rejält ihåligt och att en avliden utan rättegång ska bli känd som mördare...
De där bekännelsebreven hade man gärna velat se. Hoppas inte det stannade vid det misslyckade DNA-försöket utan att de även lät ett par lingvister titta på breven.
Citera
2020-06-10, 20:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag håller med om att Holmérs vilda jakt på kurderna var ett vansinnigt projekt. Om en kompetent förundersökningsledare fått leda arbetet hade mordet sannolikt klarats upp redan samma år.

Problemet med teorin att SE var mördaren är de extremt korta tidsmarginalerna. Han lämnade Skandia två minuter innan mordet och hade ingen anledning att tro att Palme skulle gå förbi just då. Bar han alltid med sig en laddad magnumrevolver till sitt jobb som grafiker på Skandia ifall han av en slump skulle stöta på Palme på vägen hem? Det förefaller inte särskilt troligt.

Dessutom har vi Chevamannen som svär på att han först såg mördaren springa iväg in på Tunnelgatan och strax därefter såg SE komma lunkande från Skandias port. Vilket utesluter att mördaren och SE var samma person.

Därtill kommer det faktum att den enda person som såg mördaren ansikte mot ansikte - Lisbeth Palme - pekat ut CP, inte LE.

Christer Pettersson var en utmärkt misstänkt, med "rätt bakgrund" ("bajonettmördaren"). Här fubbade polisen bort honom som misstänkt eftersom Lisbet Palme fick litet för lätt att sortera ut honom i konfrontationen. Problemet där är också att det dröjde så länge innan han kopplades till platsen och tidpunkten.

SE är också en bra misstänkt, som av någon anledning aldrig förhördes ordentligt. Nu tror jag ju vanligtvis att man förklarar sådant med inkompetens, inte illvilja, men det är verkligt oprofessionellt att sortera bort honom efter ett par dagar och med hans beteende.

Jämför man SE (och CP) med Victor Gunnarsson (den beramade "33-åringen") så sög man ju in VG omgående, bara någon vecka efter mordet och där häktade man också denne - och där fanns ju inget att hämta.

Därför menar jag att det var en total blunder att inte sy in SE, om så bara för utredning. Det är denna blunder som finns kvar att jobba med, och att åklagaren nöjer sig med att hänvisa till en tänkt anhållan och påföljande häktning och ligger lågt med bevisfrågorna är som det skall vara.
Citera
2020-06-10, 20:33
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Därtill kommer det faktum att den enda person som såg mördaren ansikte mot ansikte - Lisbeth Palme - pekat ut CP, inte LE.
På presskonferensen tyckte jag att KP lade emfas på att Lisbeth såg en man (CP?) när hon vände sig om efter att Palme blev skjuten, då var förmodligen skytten redan på språng därifrån.
Citera
2020-06-10, 20:40
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Christer Pettersson var en utmärkt misstänkt, med "rätt bakgrund" ("bajonettmördaren"). Här fubbade polisen bort honom som misstänkt eftersom Lisbet Palme fick litet för lätt att sortera ut honom i konfrontationen. Problemet där är också att det dröjde så länge innan han kopplades till platsen och tidpunkten.

SE är också en bra misstänkt, som av någon anledning aldrig förhördes ordentligt. Nu tror jag ju vanligtvis att man förklarar sådant med inkompetens, inte illvilja, men det är verkligt oprofessionellt att sortera bort honom efter ett par dagar och med hans beteende.

Jämför man SE (och CP) med Victor Gunnarsson (den beramade "33-åringen") så sög man ju in VG omgående, bara någon vecka efter mordet och där häktade man också denne - och där fanns ju inget att hämta.

Därför menar jag att det var en total blunder att inte sy in SE, om så bara för utredning. Det är denna blunder som finns kvar att jobba med, och att åklagaren nöjer sig med att hänvisa till en tänkt anhållan och påföljande häktning och ligger lågt med bevisfrågorna är som det skall vara.
Tack för sansade reflektioner till skillnad från all dagsmedia som pratar om fiasko och enorm besvikelse. PK var extremt tydlig med att han som åklagare inte dömer någon, det gör domstolen. Hans bästa stalltips idag är den avlidne SE. Han är den som hela tiden "dyker upp" på brottsplatsen och som de inte kommer förbi. Han är den som hade kunnat utredas vidare 1986 om han hade blivit anhållen och häktad. Då tror iallafall jag att man hade kunnat hitta krutstänk vid ärmen på hans lodenrock.

Tänkte på en sak, dottern till vapensamlaren har sagt att SE led av reumatism och kunde hypotetiskt sett inte hålla i ett vapen. Det kunde han säkert men det kanske var därför han fumlade så förbaskat med dragkedjan till den lilla handlovsväskan samtidigt som han halkade runt, som vittnet Yvonne (?) berättade att hon såg uppe på David Bagare.
Citera
2020-06-10, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tack för sansade reflektioner till skillnad från all dagsmedia som pratar om fiasko och enorm besvikelse. PK var extremt tydlig med att han som åklagare inte dömer någon, det gör domstolen. Hans bästa stalltips idag är den avlidne SE. Han är den som hela tiden "dyker upp" på brottsplatsen och som de inte kommer förbi. Han är den som hade kunnat utredas vidare 1986 om han hade blivit anhållen och häktad. Då tror iallafall jag att man hade kunnat hitta krutstänk vid ärmen på hans lodenrock.

Tänkte på en sak, dottern till vapensamlaren har sagt att SE led av reumatism och kunde hypotetiskt sett inte hålla i ett vapen. Det kunde han säkert men det kanske var därför han fumlade så förbaskat med dragkedjan till den lilla handlovsväskan samtidigt som han halkade runt, som vittnet Yvonne (?) berättade att hon såg uppe på David Bagare.

Vem är "PK"?

Hittar vi Palmes mördare i Stockholms Försvarsskytteförening?

Här har vi Stockholms Försvarsskytteförening – var det bland dess medlemmar som hit-gruppen rekryterades för att genomföra mordet på Sveriges statsminister Olof Palme? Mycket tyder på det!

Denna Försvarsskytteförening består av ett antal poliser och militärer, där flera är kända för att hysa högerextrema åsikter och där Palme var ett hatobjekt. Här tränades det i regelrätta kommando- och gatustrider. Till försvar mot vem – den lede fi i öst och ryssförrädaren Olof Palme? I högerextrema kretsar i Stockholm stod det helt klart att det fanns en grupp som var beredd att ingripa!

http://proletaren.se/inrikes/hittar-vi-palmes-mordare-i-stockholms-forsvarsskytteforening
Citera
2020-06-10, 21:34
Medlem
Citat:
Jag håller med om att Holmérs vilda jakt på kurderna var ett vansinnigt projekt. Om en kompetent förundersökningsledare fått leda arbetet hade mordet sannolikt klarats upp redan samma år.

Problemet med teorin att SE var mördaren är de extremt korta tidsmarginalerna. Han lämnade Skandia två minuter innan mordet och hade ingen anledning att tro att Palme skulle gå förbi just då. Bar han alltid med sig en laddad magnumrevolver till sitt jobb som grafiker på Skandia ifall han av en slump skulle stöta på Palme på vägen hem? Det förefaller inte särskilt troligt.

Dessutom har vi Chevamannen som svär på att han först såg mördaren springa iväg in på Tunnelgatan och strax därefter såg SE komma lunkande från Skandias port. Vilket utesluter att mördaren och SE var samma person.

Vem är "LE"?

Hittar vi Palmes mördare i Stockholms Försvarsskytteförening?

Vid en genomgång ser vi att en kärna i denna Försvarsskytteförening är minst sagt intressant i utredningen av Palmemordet. Vad kan det då finnas för kopplingar?

http://proletaren.se/inrikes/hittar-vi-palmes-mordare-i-stockholms-forsvarsskytteforening
Citera
2020-06-10, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djbruin
Håller med, en gigantisk besvikelse! Allt som sades på presskonferensen var ju känt sedan tidigare. Så uppjagat det har blivit med denna presskonferens och så är det inte mer än Thomas Petterssons bok typ . Jag kan absolut köpa att SE är mördaren, det som talar mest för det är enligt mig att han har sett Jeppson på den plats där denne var i hörnet Luntmakargatan/Tunnelgatan. Att han ljuger om sitt vittnesmål i övrigt kan vilken galning som helst göra.

Angående min teori om att Polisspåret är det rätta sa de ju bara att de inte hade något konkret på det. Hmm inte så konstigt när allt av värde förmodligen röjts undan tidigt i utredningen. Nej AA är fortfarande min mördare och kommer så vara tills någon verkligen övertygar mig om att SE eller någon annan är mördaren.

SE kan ha haft koppling till Stockholms Försvarsskytteförening på något sätt. Det var ju rätt många som ingick där. Har för mig att deras lokal låg på David Bagares gata där CG Östling huserade. Det räcker med att någon känner någon. Kan rentav ha funnits flera personer i periferin som haft vapen redo för eventuellt spontanmord. Jag avskriver absolut inte att SE kan ha haft kontakt med någon i den kretsen. Det var lite det jag hoppades på att det skulle bränna till i den riktningen då det snackats om vapensamlare.
Citera
2020-06-10, 22:09
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Vem är "PK"?

hjärnsläpp, menade KP
Citera
2020-06-10, 22:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Släktingar.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han har/hade ju en yngre bror i alla fall ... och denne kan ju leva/ha barn etc.

I kvällens program av Veckans Brott Special som ju handlade enbart om Palme-mordet och dagens besked, så skall Skandiamannen ha släktingar i livet.

Helt nya uppgifter för mig var att han var född i Bombay och kom att bli bosatt hos släktingar i Nybro 1946.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in