2020-06-10, 12:32
Medlem
Kommer hemlighetsstämplade dokument nu bli offentliga?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är väl tänkbart för att vilseleda utredningen men absolut inget bevis för något. Någon som hatat Palme (vilket många gjorde) kan förstås ha haft en önskan om att vilseleda utredningen eftersom de tyckte att det var bra gjort.

Man får också fundera på hur Engström skulle kunna fly från platsen efter mordet för att strax efter komma dit igen och låtsas vara vittne. Hur sprang han då?

Det finns också flera misstänkta som med samma motiv och bättre möjligheter än Engström att mörda Palme. CA t.ex. som ägde en Magnum och som inte har lämnat in den till polisen. Han tog också självmord när polisen knackade på hans dörr och ville prata med honom.

Det låter sanslöst att han skulle kuta tillbaka till mordplatsen efter ett oplanerat mord. Det absolut vanligaste är ju att fly platsen inte att börja tänka på hur man ska vilseleda en utredning genom att spela vittne osv.
Citera
Medlem
Citat:
Tror du att mordet på Olof Palme är uppklarat nu?

Ja 26%

Nej 74%

Frågan startades den 10 Jun 2020. Totalt har 139360 personer svarat på frågan. Omröstningen är tänkt att ge en bild av vad läsarna på Aftonbladet.se tycker. Resultatet behöver inte vara representativt för alla och bör tolkas med försiktighet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awmOVO/leif-gw-persson-ingen-losning-pa-palme-mordet
Citera
Medlem
Kalsarikannis avatar
Hade man inte topsat närstående till SE. Då borde man ha haft något DNA-spår så att man skulle kunna binda honom till mordet. Detta presenteras dock inte. Har jag missat något?
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag tror jag har klarat ut det. För att få reda på vem som mördade Palme är det bara att ställa en enda fråga. Vem visste att Palme skulle gå på bio? Säpo. Någon från Säpo kontaktade en mördare eller så var det någon anställd från Säpo som utförde mordet. Varför har ingen tänkt på det tidigare?

Sålt info kanske?
Citera
2020-06-10, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horgh
Någon annan än jag som noterat kontrasten i Peterssons entusiasm i feb i år kontra hans hängande mungipor på fiasko-förensen?

Min teori:
PU ville presentera sydafrika, men fick nej från politiskt håll, och fick byta till plan B dvs SE.

det skulle förklara Borgnäs källa, Suhonens källa samt varför man valde att nämna att Sydafrika är väldigt intressant ur ett motiv-perspektiv. Länge än så fick man inte gå av politiska och diplomatiska skäl.

Isåfall kommer det att fortsätta läckas. Nu finns det politiker som känner till det och de kan inte hålla tyst. Handlar det "bara" om delar av regeringen tillsammans med några politiska sekreterare och riksåklagaren så är det fortfarande minst tjugo personer. Känner sig någon överkörd efter att ha tvingats ljuga så kommer det att läckas.

Noterade också att de inte alls såg entusiastiska ut. Tror också att de hade säkrat teknisk bevisning som de sade tidigare. Som det presenterades hade de inget att komma med alls.

Suhonen som nu riskerar att "fjant stämplas" lär ju gå på sin källa och kräva besked Sedan är bollen i rullning...
Citera
2020-06-10, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robnaldo
Summering av presskonferensen:
Det går inte att otvivelaktigt bevisa att Stig Engström var oskyldig, det är därför bevisat att han är skyldig.

Det ar ju inte riktigt det som sagts dock. Iden ar snarare att ifall SE var i livet hade man haft tillrackligt for att anhalla for att sedan bygga ett starkare case.
Citera
2020-06-10, 12:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Fattar inte varför Säpo och/eller polisen skulle utföra mordet på det viset, lättast hade ju vara att knacka på hemma hos Palme - de vet var han bor - presentera sig som polis/säpo, få komma in, mörda och städa upp alla bevis. Varför ta risker?

För att få det att se ut som om någon annan gjort det. Den ensamma galningen lanseras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
..."någon" kanske sa stopp och belägg uppifrån. Den socialdemokratiska makten i de svenska institutionerna är stor, mycket stor. Av vilket skäl, omöjligt att veta nu men det finns en faktor som är lite märklig enligt mig... Paret Palme promenerade hemåt efter kl 23 på kvällen, från biografen. Så sent borde de inte leta after ett matställe utan snarare faktiskt vara just på väg hem - varför går de då över gatan till andra sidan (där S-högkvarteret ligger)? Det är inte att gå rakaste vägen hem. Om de nu hade för svikt att promenera just hem så är det fel sida av gatan, om det inte vore för att de kanske hade något att hämta upp eller någon att möta på vägen, kanske runt S-kontoret?

Har inte studerat händelseförloppet under kvällen över huvud taget utan följde bara presskonferensen idagm och det slog mig, det är fel sida av gatan på väg hem. Människor är enkla varelser och gör inte så utan man genar snarare. Har detta belysts och om inte, varför då? Han mördades i närheten av S-högkvarter, och varför tillsatte man en inkompetent spaningsgrupp, och varför "stoppar" någon högt upp i regeringskansliet ev ytterligare bevisning i någon annan riktning...?

Märkligt kan tyckas, kan det vara något för S mycket obekvämt som hade kunnat avslöjas då och nu blir Skandiamannen en väg ur det ev problemet och ett avslut.

Palme var sovjetisk spion. Lisbeth likaså. Han blev mördad pga det och Lisbeth förstod att hon skulle hålla käft för att inte resten av familjen inkl sönerna skulle gå samma öde till mötes. Sönerna vet nog också, så de säger ja till vilken gärningsman som än skakas fram. En förklaring god som någon annan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Någon annan som la märke till hur stressad KP var? Ungefär som att han under presskonferensen upptäckte vilken jävla skit han satt med och trodde inte ens själv på det.
Kroppsspråket signalerade "härtill är jag nödd och tvungen".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Nej, inte ett smack har man på Stig. Annars hade självklart Krister Peterson visat detta för oss idag.

Det var inte det jag frågade om. Har man något kvar som kan knyta en person till brottet även om personen är avliden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awmOVO/leif-gw-persson-ingen-losning-pa-palme-mordet

Å andra sidan så påstådde ju inte KP att Skandiamannen var skyldig, utan att dessa omständigheter hade utan tvekan räckt för häktning och sedan än mer djup undersökning i hans liv. Varför vi aldrig får veta vem som gjorde detta står inte KP för, det lyckades tomtarna som utredde på den tiden med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in