2020-06-10, 13:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Palme var en obetydlig statsminister ifrån ett pytteland långt upp i norr. Ingen som "mäktiga krafter" lägger ner besvär på. Det där är vänsterns fabel och viktig för deras självbild, om hur lysande och storartad Palme var som statsman och vilken betydande roll Sverige spelade när Den Utvalde satt som statsminister.
Det är väl troligare i så fall att sossarna och Palme försökt förhindra amerikansk eller sovjetisk infiltration i detta pytteland långt uppe i norr. Sverige är ju ändå hyfsat viktigt strategiskt och har även, av allt att döma, haft mycket med jänkarna att göra under bordet sedan åtminstone andra världskriget.

Annars är klassiskt Palme-hat ett tänkbart motiv. Reaktionär höger inom polisen eller försvaret.
Citera
Medlem
Tanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hade en annan stat mördat Palme så hade det varit en känslig politisk fråga.

Hade vår egen stat mördat Palme, hade det inte varit en ännu känsligare fråga?
Citera
Medlem
Chevamannen skriker det var inte engström!!!!!
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Faktiskt. Det är två helt olika typer av personer.

Hade utredarna hittat mordvapnet och kunnat koppla det till någon i Stig Engströms bekantskapskrets hade jag nog kunnat köpa Engström som trolig mördare, även om mycket fortfaraned är oklart. Det som framkom idag gör mig inte det minsta övertygad om att det är Engström. Christer Pettersson är en mer trolig mördare och jag har aldrig trott att det var han som sköt Palme. Total besvikelse.

Hade även kunnat köpa Engström som GM med medhjälpare (givet tillräckliga bevis) men PU ville ha extra allt. Ensam GM och inga medhjälpare.

En politisk drömlösning.
Citera
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lasse-lampers-besvikelse-bristfallig-och-daligt-utford

Denne Lampers säger här precis vad pk:n handlade om: en högläsning ur dom två böckerna om Engström.

SVT hävdar också att Thomas Pettersson var "banbrytande" för SE-spåret. Trams, som Lidbom sa. Om nån granskare ska lyftas fram som banbrytande är det naturligtvis Lars Larsson, eller möjligen Anér och Minell.
Senast redigerad av MOP-intresserad 2020-06-10 kl. 13:04.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Detta med vapen och provskjutningar är den punkt jag också finner mest förbryllande.

Alltsedan mordet 1986 har det med jämna mellanrum informerats om att polisen provskjuter olika misstänkta vapen för att ev. kunna matcha mot Palme-mordet. Men nu i dag verkar KP ge informationen att detta med provskjutning är en återvändsgränd. Man kommer ALDRIG kunna matcha ett vapen mot kulorna som hittades på mordplatsen. Varför har de då provskjutit alla dessa vapen genom åren? Har man alltid vetat om att det är lönlöst? När i så fall fick de veta att det är lönlöst? Vad säger utländska forensiska vapenexperter? Var är hårdfaktan om att matchning är utesluten? Låter faktiskt mycket konstigt och behöver definitivt förklaras.

Precis exakt vad jag menar. Jag vill verkligen veta om man provskjutit vapen och vad resultatet blev både utan att ta hänsyn till tidsaspekten och...ja med hänsyn tagit så vet vi ju redan
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Rätt kul när cnn skriver om pressträffen och mordutredningen här:

https://edition.cnn.com/2020/06/10/europe/sweden-olof-palme-murder-intl/index.html

Främst pga likheten av namnen på åklagarens och allas vår egen Chrille P

Convicted murderer, petty thief and drug addict Christer Pettersson -- no relation to the chief prosecutor -- was initially convicted of Palme's murder in 1988...

Totalt räknar jag till 4 stavningar av dessa herrars namn. Inte nog med att deras namn är snarlika, så blandar dessutom artikelförfattaren ihop stavningarna herrarna emellan, haha. Chrille P stavade de rätt på, men åklagaren fick tre olika stavningar

1) Sweden's Chief Prosecutor Krister Petersson
2) ...Drug addict Christer Pettersson
3) Krister Petterson, who is one of Sweden's most distinguished prosecutors
4) Speaking alongside Pettersen, Hans Melander, head of the investigation,
Citera
2020-06-10, 13:01
Medlem
Det enda man med säkerhet kan säga efter dagens besked är att inom max ett år kommer Ole Dammegard ut med en ny bok
Citera
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tolkade det så här: Holmer ville ge sig på PKK och Holmer var i konflikt med åklagarna om det.
Hade åklagarna få ta del av materialet kring Stig E så hade åklagarna velat jobba med det i stället för att jaga Kurder.

OK ja det låter rimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mxa2591
Efter han visat upp sig i media hade lätt minst 3 personer inkl Lisbeth fått frispel och sagt: "-det är han!! -det är han!!" om det hade varit han.

Eller hur! KP sa inget om detta anmärkningsvärda faktum.

Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Jag är positiv till att kunna presentera vad som hänt kring mordet och vem som är ansvarig för det.

Min målsättning är att presentera det under det första halvåret 2020. Jag är optimistisk. Vi har arbetat hårt och vi har spår vi tror mycket på, säger chefsåklagare Krister Petersson till Veckans brott.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmemordet-narmare-en-losning-besked-innan-sommaren

Låter det som något han presenterade idag? Berättade han vad dom hänt? Berättade han hur? Berättqde han varför? Vilket hårt arbete?

Mörkläggning efter att CP presenterat lösningen på flera möten till regeringen och därmed Säpo

Det som skedde idag var inget annat än en skandal.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-10 kl. 13:07.
Citera
Medlem
Jack-Ryans avatar
Hur som helst bra att utredningen läggs ned. Det skulle skett för många år sedan. Gud förbjude en granskning av utredningen som sådan, det vore totalt bortkastade pengar.
Citera
Bannlyst
Löven på SVT nu

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/varldens-storsta-mordutredning-beskedet-om-mordet-pa-olof-palme?
Citera
2020-06-10, 13:02
Medlem
humanlifes avatar
Mycket hållbar bedömning från den nya Palmegruppen.
Äntligen har vi fått en mer trovärdig version av det som hände. Stig Engström betedde som misstänkt och det är en rättsskandal att han avfördes från utredningen på undermåliga grunder. Detta agerande gjorde det omöjligt att gräva fram bevis 34 år senare.

Stor skandal är det minsta man kan säga!
Kommer vi någon gång få veta varför Engström avfärdades?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in