Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-09, 08:45
Medlem
I denna tråd sker livekommenteringen med anledning av den pressträff som arrangeras angående beslut i åtalsfrågan på Palmemordet.

Citat:
Åklagarmyndigheten och Polismyndigheten bjuder in till digital pressträff på onsdag den 10 juni kl. 9.30. Då presenterar chefsåklagare Krister Petersson sitt beslut och berättar om utredningen tillsammans med spaningsledare Hans Melander.

Sändningslänkar:

09:30 SVT1

Livesänt på åklagarmyndigheten och polisens youtubekanaler:
https://www.youtube.com/channel/UCL9...Z-1nu4xtm-HMeA

https://www.youtube.com/user/polisen

Förväntningar?
Citera
2020-06-09, 09:15
Medlem
Jag skulle säga att nog allt tyder på att det är revolvern som kommer presenteras. När palmegruppen gav info till riksdagens klåpare så kan man ge fan på att det ska läcka - vilket det gjort. Revolvern är hittad.

Jag hoppas åklagaren håller upp revolvern på klassiskt Hans Holmer sätt, med revolvern dinglande mellan pekfingret.
Citera
2020-06-09, 10:02
Medlem
DoungAs avatar
De behöver ha säkrat DNA och/eller mordvapen för att det ska bli allmänt accepterat att mordet är löst.

Jag tror man har vetat om vem det är länge. Men nu har man gjort upp. Tex kan det vara sydafrikaner. Mördaren är död och Sydafrika och Sverige har kommit överens om att inte väcka åtal i frågan eftersom landet reformerats kraftigt sen mordet utfördes och därför finns det ingen anledning för vedergällning heller.

Eller så har man på något sätt säkrat ett vapen från tex Skandiamannen med DNA och vid provskjut matchar kulorna eller hur det nu funkar. Men han är död, så man väcker inget åtal.
Citera
2020-06-09, 10:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
De har säkert pistolen och tagit alla DNA och liknande på denna. Svaret kommer visa på en redan död person och fallet avslutas.
Hur många miljarder har lagts på denna utredning till ingen nytta?
Citera
2020-06-09, 10:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
De behöver ha säkrat DNA och/eller mordvapen för att det ska bli allmänt accepterat att mordet är löst.

Jag tror man har vetat om vem det är länge. Men nu har man gjort upp. Tex kan det vara sydafrikaner. Mördaren är död och Sydafrika och Sverige har kommit överens om att inte väcka åtal i frågan eftersom landet reformerats kraftigt sen mordet utfördes och därför finns det ingen anledning för vedergällning heller.

Eller så har man på något sätt säkrat ett vapen från tex Skandiamannen med DNA och vid provskjut matchar kulorna eller hur det nu funkar. Men han är död, så man väcker inget åtal.

Vad gäller Sydafrika så kan förvisso vara så. Det var en annan ledning. Möjligen kan det i så fall varit så att deras underrättelsetjänst opererat bortom politiskt godkännande (som de påstår). Då kan man ju fortsatt rädda förbindelserna mellan länderna. Men det spåret som sådant känns lite väl dramatiskt. Visst Palme stödde ANC och var en börda för regimen. Dock att gå till att mörda en ledare i ett annat land. Nja.

Tror ju mer på det andra. Man har kunnat sätta dit Skandiamannen. Det utifrån att det just varit mycket om honom på sistone. Sedan som en expert sa att man nu kan fastslå det efter att fru Palme har varit död ett tag. För att inte solka hennes minne efter hon så tydligt hela tiden bestämt sagt att det var CP som mördade hennes make.
Citera
2020-06-09, 10:56
Medlem
Ska bli intressant att följa presskonferensen.

Tidigare har jag trott att de kommer lägga upp presskonferensen genom att börja avskriva övriga tänkbara kandidater, men om de nu har mordvapnet går de kanske rakt på sak.
Citera
2020-06-09, 11:05
Medlem
mjohan84s avatar
Återfanns sigges revolver ?
Citera
2020-06-09, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skommet
Jag hoppas åklagaren håller upp revolvern på klassiskt Hans Holmer sätt, med revolvern dinglande mellan pekfingret.

Det är en smith & wesson kaliber 357!

Det hade ju varit skönast om PKK-spåret visade sig vara rätt efter alla år
Citera
2020-06-09, 11:12
Medlem
Vore fint om han börjar PK med frasen "ladies and gentlemen we got him" och sedan börjar vifta med pistolen ala Hans Holmer.
Citera
2020-06-09, 11:23
Medlem
Blir riktigt spännande det här. Tydligen får inte så många journalister vara på plats pga coronan.

Extrainsatt Veckans brott på kvällen med Stefan Löfven och Mårten Palme som gäster.
Citera
2020-06-09, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Vore fint om han börjar PK med frasen "ladies and gentlemen we got him" och sedan börjar vifta med pistolen ala Hans Holmer.

(För er som inte var med 2003 så kommer dessa bevingade ord från presskonferensen där Saddam Husseins gripande utannonserades: https://youtu.be/d24ZpzoZkQE)
Citera
2020-06-09, 11:36
Medlem
LucNNs avatar
Vad i tråden är rykten och vad är uttråkade hypoteser? Jag menar, går det "legit" rykten om Sydafrikansk hit, eller är det bara leverspekulation?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback