2020-06-10, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Jag får inte ihop varför man har tesrskjutit vapen när de nu säger kvalitén på kulorna hade ändå inte gått att koppla till nåt vapen?

Låter helt sjukt

Nja, det är nog inget konstigt i sig. Nu vet ju inte jag något om de aktuella kulornas skick, men man kan i förväg aldrig veta säkert om en kula kommer att kunna bindas till ett vapen. Kulan kan vara för svårt skadad, pipan kan ha påverkats (skillnad på om det skjutits inget eller några få skott efter brottet, eller flera tusen) och en del andra saker kan ha inverkan. I en del fall ger en viss pipa heller inte så distinkta spår att man kan säga att skottet kommit från just den även om man skulle ha en väldigt välbevarad kula. Det finns helt enkelt inget generellt resultatmönster för sådana här undersökningar.

MEN det bästa sättet att avgöra om det går att binda en kula till ett visst vapen är faktiskt att provskjuta vapnet. I en del fall kan man nog säga redan på förhand att en kula är så förstörd att det är helt omöjligt, men i en del fall så bedömer man att det kanske kan gå trots halvdåliga till urusla odds, och då vore det dumt att inte åtminstone prova.
Citera
Medlem
Det finns vissa likheter mellan

Stig Engström och Krister Petersson

Bägge söker nästan hysteriskt efter publicitet

Men är det KRIMINELLT ??

NEJ, bara dåligt omdöme

Vi tar nya tag
Citera
Medlem
azontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Jo självklart

I slutet på denna får vi höra sanningen.

https://youtu.be/E4ERsbTrIao

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Jag får inte ihop varför man har tesrskjutit vapen när de nu säger kvalitén på kulorna hade ändå inte gått att koppla till nåt vapen?

Låter helt sjukt
Det går inte att få träff med fel antaganden kring vapnet. Det som sades om både expansion är bullshit.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag tror jag har klarat ut det. För att få reda på vem som mördade Palme är det bara att ställa en enda fråga. Vem visste att Palme skulle gå på bio? Säpo. Någon från Säpo kontaktade en mördare eller så var det någon anställd från Säpo som utförde mordet. Varför har ingen tänkt på det tidigare?

Lisbet visste det också och hennes vittnesmål stämmer inte överens med vad övriga på platsen har vittnat om. Hon ljög uppenbarligen.
Citera
2020-06-10, 12:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför skulle Stig Engström aktivt träda fram och utge sig för att vara vittne om han var mördaren?

Var inte KP inne på en möjlig förklaring?

Vittnen ger signalement som stämmer på honom, han ser det i media och försöker skapa sig ett alibi genom diverse berättelser om när han kom till platsen och vad han gjorde där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Utreddes Engström någonsin medan han var i livet? Har man DNA, fingeravtryck m.m.? Har man dem i så fall kvar eftersom det aldrig blev något av det? Sådana personliga uppgifter ska väl förstöras om det inte leder till vidare utredning? Om man till exempel i framtiden skulle hitta ett mordvapnet eller en ask ammunition av rätt typ,skulle det då gå att knyta beviset till Engström, CA, CP etc?

Nej, inte ett smack har man på Stig. Annars hade självklart Krister Peterson visat detta för oss idag.
Citera
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag tror jag har klarat ut det. För att få reda på vem som mördade Palme är det bara att ställa en enda fråga. Vem visste att Palme skulle gå på bio? Säpo. Någon från Säpo kontaktade en mördare eller så var det någon anställd från Säpo som utförde mordet. Varför har ingen tänkt på det tidigare?
Fattar inte varför Säpo och/eller polisen skulle utföra mordet på det viset, lättast hade ju vara att knacka på hemma hos Palme - de vet var han bor - presentera sig som polis/säpo, få komma in, mörda och städa upp alla bevis. Varför ta risker?
Citera
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azonto
Om man söker på Olof Palme så var ju Lisbeth bara tillsammans med honom mellan 1956-1986. Skulle inte hon kunna vara misstänkt som mördare? Varför gjorde dem slut 86? Vad hade hon för motiv? Det ligger en hund begraven här.

Menar du en "försmådd hustru" som hatade när han pippade runt i världen?

https://www.jallai.se/2012/09/palme-var-stor-men-inte-sa-stor-som-dokumentaren-palme-visar/
Citera
Medlem
Quid pro quos avatar
Sydafrika, pga Palmes stöd av ANC och Israel, möjligen assisterad av djupstaten USA, p.g.a. offrets stöd av Arafat och PLO är fortfarande betydligt sannolikare än en utan bevisning utpekad ensam svensk.
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Engstöm påminner lite grann om Mats Alm. Till synes utan någon logik vill man ventilera ett mord i massmedia. Det är inget rationellt beteende. Det är ett beteende hos ett jagat djur som vill styra blickarna åt ett annat håll.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
De trodde uppenbarligen att de skulle kunna presentera teknisk bevisning så sent som för någon månad sedan men nu kan de inte det. Varför ändrades detta?

..."någon" kanske sa stopp och belägg uppifrån. Den socialdemokratiska makten i de svenska institutionerna är stor, mycket stor. Av vilket skäl, omöjligt att veta nu men det finns en faktor som är lite märklig enligt mig... Paret Palme promenerade hemåt efter kl 23 på kvällen, från biografen. Så sent borde de inte leta after ett matställe utan snarare faktiskt vara just på väg hem - varför går de då över gatan till andra sidan (där S-högkvarteret ligger)? Det är inte att gå rakaste vägen hem. Om de nu hade för svikt att promenera just hem så är det fel sida av gatan, om det inte vore för att de kanske hade något att hämta upp eller någon att möta på vägen, kanske runt S-kontoret?

Har inte studerat händelseförloppet under kvällen över huvud taget utan följde bara presskonferensen idagm och det slog mig, det är fel sida av gatan på väg hem. Människor är enkla varelser och gör inte så utan man genar snarare. Har detta belysts och om inte, varför då? Han mördades i närheten av S-högkvarter, och varför tillsatte man en inkompetent spaningsgrupp, och varför "stoppar" någon högt upp i regeringskansliet ev ytterligare bevisning i någon annan riktning...?

Märkligt kan tyckas, kan det vara något för S mycket obekvämt som hade kunnat avslöjas då och nu blir Skandiamannen en väg ur det ev problemet och ett avslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in