2020-06-09, 22:40
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är en tolkning som jag inte delar för fem öre.

Sverige har en svagt nedåtgående trend över döda. UK har en BRANT nedåtgående trend. Det går inte ens att jämföra. Det UK har gått igenom är en helvetesresa som är många gånger värre en det Sverige fått smaka på. UK ligger på 20% av de dödstal som vi hade som värst. Sverige ligger på 50% av de dödstal som uppnåddes som värst.

Går inte ens att jämföra.
Det är väl så den tillplattade (svenska) kurvan förväntas se ut jämfört med er inte fullt lika tillplattade. Vår ligger lägre i början när ni har er vansinniga topp, medan ni ligger lägre efter att ha dalat som en pannkaka efter er vansinniga topp. Precis som er sir Patrick Vallance en gång förklarade för er.

En utmärkt bild på de två kurvorna hittar du en bit ner här :

https://metro.co.uk/2020/03/13/must-work-together-stop-coronavirus-deaths-flatten-curve-12391617/
Citera
2020-06-09, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag tror inte det. Svensson har så ömma tår att motstånd bara gör svensson ännu mer kränkt och omöjlig. Prova att övertyga en vanlig svensson om politik, svensson blir bindgalen och kör gladeligen över stupet för att slippa backa på sina principer. Svensson är en fullblodsextremist utan att förstå det.

Japp, se bara på den totala tondövheten när regeringen började prata om att andra länder har fel bild och att de diskriminerar oss... 🙄

Så tondövt och pinsamt så man bara vill skrika rakt ut, in i skämskudden. Att så höga politiker t.o.m. på regeringsnivå, inte har vett att lämna den svenska "Kränkt.Nu - bubblan" och förstå att det har med vår okontrollerade smitta att göra och ingen j*vla "diskriminering".
Citera
2020-06-09, 22:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Exakt.
I Sverige har folk inte fattat att det är allvar. Nu, sedan reserestriktionerna togs bort tror de dessutom att det är över.
Jag tror tvärtom att folk vant sig att hålla lite distans till andra vid det här laget. Många skulle nog tycka att det skulle kännas konstigt att stå för nära någon. Det är fördelen av att ha varit ute och rört på sig lite (i väl motiverade ärenden naturligtvis), för då börjar man kunna det här med distansering. Det sitter i ryggmärgen.
Citera
2020-06-09, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag tror tvärtom att folk vant sig att hålla lite distans till andra vid det här laget. Många skulle nog tycka att det skulle kännas konstigt att stå för nära någon. Det är fördelen av att ha varit ute och rört på sig lite (i väl motiverade ärenden naturligtvis), för då börjar man kunna det här med distansering. Det sitter i ryggmärgen.

Så tycker jag det är. Man är ju nyfiken på vart vissa i tråden bor med tanke på deras berättelser.

Tycker folk håller bra avstånd på ICA tex och folk är ovanligt friska.
Citera
2020-06-09, 22:52
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Att så många har antikroppar i Bergamo Italien är inte så konstigt om det var där det först började och det spreds utan att någon införde social distansering och andra skydd till en början. Stämmer teorin med klustersmitta verkar det inte heller otroligt att många där har antikroppar. Vi skulle säkert få samma resultat i Sverige om vi gjorde antikroppstest i Tensta/Spånga/Rinkeby.
Dock NY som är hårt drabbad hade få med antikroppar.

Helt riktigt. Hälsomyndigheterna i Bergamo säger ju själva att testerna kommer från de värst drabbade områdena därav de höga talen. Dock så "glömde" SR ta med den detaljen.
Citera
2020-06-09, 22:52
Medlem
Otroligs avatar
Intressant att det inte är någon pressträff imorgon och utan att någon anledning ges.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/juni/ingen-presstraff-om-covid-19-den-10-juni/

Nog är det dock överflödigt att ha dem varje dag, så det är väl naturligt att man börjar trappa ner. Lite konstigt dock att inte berätta varför.
Citera
2020-06-09, 22:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
UK: 40883 döda
Sweden: 4717 döda

Nog sjutton har ni fler döda per miljon invånare. Källa: worldometers
Ja, vi har fler döda totalt. Ingen har påstått något annat. Men sluta för guds skull att hänvisa till Worldometer. Vi publicerar inte dit och det är ingen officiell källa. Ok?

Citat:
Så hur kan ni ha färre bekräftat smittade om det är som du säger att ni testat 3x så många (per miljon)?

Vi har kontroll på vår smitta och vi har minskat antalet konstaterat smittade TROTS att vi ökat testningen FJORTONFALLT. Studerar du inte de diagram jag ger dig???
Här kommer det igen:
https://forumfiles.com/zdM7P056o4/Screenshot_2020-06-09_at_19.20.45_png

Citat:
UK: 289140 smittade (4338/milj)
Sweden: 45924 smittade (4489/milj)

Observera nu att båda talen (döda och smittade) gäller ackumulerade värden. Det är vad som är intressant i den här frågeställningen även om jag får på känn att du försökte glida över i döda per vecka istället även om du inte uttryckte dig så väl. Men vad är poängen att jämföra det momentanvärdet med det ackumulerade antalet testade och smittade?

Förklara det om du kan, helst utan tillmälen som inte tillför diskussionen någonting.

Det har jag förklarat ett par gånger nu (senast i den här posten). Det borde ju sjunka in någon gång, tycker man...

Jag undrar faktiskt hur länge det dröjer innan UK har färre nya smittade än Sverige en enskild veckodag .
Citera
2020-06-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad baserar du det på? Östermalm har 50% lägre antal än Rinkeby/kista. Men absolut inte ”nästan ingen”
I antal så ligger Östermalm på 403 st och Rinkeby/kista på 535 st

Nu, ja. De i Rinkeby har ju varit värst drabbade men många har ju hunnit bli friska... Det har ju gått några månader.

Suck.
Citera
2020-06-09, 23:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag undrar faktiskt hur länge det dröjer innan UK har färre nya smittade än Sverige en enskild veckodag .
Inget konstigt alls om man studerar kurvorna i diagrammet i den här metroartikeln. Er vassa topp jämfört med vår mer beskedliga och tillplattade karaktär.

https://metro.co.uk/2020/03/13/must-work-together-stop-coronavirus-deaths-flatten-curve-12391617/
Citera
2020-06-09, 23:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Det är inte för inte man har regler för hur många personer man får vara i en sammankomst. Vi har max 50 men många länder har betydligt lägre antal (och lägre dödssiffror).

Och jag har aldrig hävdat motsatsen. Jag följer rekommendationerna och tycker alla borde göra det.

Det jag säger är att det är same shit om du går ut och demonstrerar med tusen pers eller om du sitter och super i Tanto med tusen pers.
Citera
2020-06-09, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Att norra Italien hade omfattande spridd smitta. Och framförallt att det behövs omfattande tester gällande både smitta och antikroppar. Först då får man en bild av spridningen och kan sätta in motåtgärder. Den svenska tafattheten när det gäller det är skrämmande dålig. Och det är regeringens fel med en ledare som inte kan peka med hela handen. Det kunde Karl den tolfte men sedan gick det illa och därefter är svenska politiker vingklippta. (Ironi)

Det står att bara 30% av personalen haft corona, men 57% i hela befolkningen. Låter inte rimligt. Nåt är fel med sammanfattningen. Kanske är inte heller urvalet helt representativt?
Citera
2020-06-09, 23:18
Medlem
Hoppas semesterfirarna sett detta... T.o.m. jag missade först denna enstaka artikel i allt brus.

Personalbrist, inga marginaler och en mycket begränsad kapacitet. Och det utan speciellt många fall av coronaviruset på ön.

Region Gotland lämnade på tisdagseftermiddagen ett tydligt besked till eventuella semesterfirare: Den som behöver sjukvård och tillhör en annan region kommer i stor utsträckning att transporteras till sitt hemsjukhus. Men det är en riskabel process, speciellt för den som är allvarligt sjuk.
.

Hoppas som sagt de 20.000 som bokade resor direkt när reserekommendationerna hävdes, känner till detta. Att de kommer inte kunna få sjukvård på Gotland. Kanske att regeringen och FHM borde ha framfört detta tydligt på PK, i samband med att de släppte på rekommendationerna...

https://www.expressen.se/nyheter/gotland-haller-andan-infor-besked-om-sommaren/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in