Citat:
Ursprungligen postat av
Decemberregn
Det kommer ju alltid vara en viss procent som inte tar "stanna hemma vid minsta symptom" på allvar, och sprider tillräckligt med smitta för att sabba hela strategin. Hur kan man ärligt talat tro att alla tar detta med att "stanna hemma vid minsta symptom" på blodigt allvar? Inte ens de inom vård och omsorg, som arbetade med de mest utsatta, gjorde ju det enligt den där enkäten. Bl. a. många i min direkta närhet tar detta med ro. De är småsnuviga, har halsont och så, men de flänger runt.
Och har man en strategi som innebär att stoppa smittan, så är denna rebelliska grupp viktig att ikläda munskydd med tvång.
Frivillighet så långt det går. Jag tror tyvärr inte på detta i Sverige för vi är inte uppfostrade att tänka själva här, så när folk försöker sig på det, tänker de själviskt istället för att tänka rätt. Jag tror man faktiskt kan ge folk en grundnivå i kritiskt tänkande så de klarar ansvar, men där är inte Sverige.
Vet fortfarande inte om jag är smittsam, men går inte till ställen med en massa okända människor. Det är för allas skull. Är inte mycket sjuk men har märkt att ansträngningar leder till bakslag. Då orkar jag inte upp ur sängen nästa dag. Man har mycket konstigt grupptryck på sig, dels så är det självklart de som fattar, men vissa jag känner säger att jag har haft tid på mig nu att tillfriskna, så nu borde jag vara frisk och borde hälsa på dem. Konstig logik. Vaknar man varannan dag med ont i halsen kan man inte bara tänka bort det.
Tror också att de som jobbar kan ha svårt att övertyga en arbetsgivare och deras anslutna läkare om att man ska få vara hemma i tre månader för lite småförkylning. Då får man gå och jobba om man lyckas ha en tredje frisk dag och sedan stanna hemma när symptomen kommer. Som om man inte är smittsam hela tiden. Så lite fattar jag att folk tröttnar och går till jobbet varje dag som småsjuka istället.
En anledning till att jag är rätt så försiktig är att jag för många år sedan hade en så hemsk influensa att jag fick vara på sjukhus i flera dagar för att t ex få vätska. Jag var inte isolerad på något vis. Visst slarvspritade personalen händerna mellan patienterna, men kändes som att det var för lite skydd och dessutom delade jag rum med en 90-åring. Hoppas att gamlingen var vaccinerad för en person i samma rum har en stor risk att bli smittad och vid den åldern dör man nog, särskilt om man är sjuk i något annat först. Jag hade jättedåligt samvete ett tag, men det var ju inte mitt fel att de slängde in mig i smeten för att smitta alla. De som jobbade där verkade inte ta sådant på allvar alls.