2020-06-09, 21:55
Medlem
Att så många har antikroppar i Bergamo Italien är inte så konstigt om det var där det först började och det spreds utan att någon införde social distansering och andra skydd till en början. Stämmer teorin med klustersmitta verkar det inte heller otroligt att många där har antikroppar. Vi skulle säkert få samma resultat i Sverige om vi gjorde antikroppstest i Tensta/Spånga/Rinkeby.
Dock NY som är hårt drabbad hade få med antikroppar.
Citera
2020-06-09, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Det nya coronaviruset kan vara en så kallad ”klustersmitta” som hoppar från stadsdel till stadsdel, varnar nu forskare från Zoonosis Science Center i Uppsala.
Forskargruppen har testat 454 personer i Stockholmsområdet varav endast 7,5 procent var immuna mot covid-19, vilket UNT först rapporterade om.
På Östermalm var inte en käft positiv, men i Rissne och Tensta ser det helt annorlunda ut, säger Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar och en av forskarna i gruppen. (Källa: Expressen)
Och jag menade antikroppar inte smittade.

Jag gillar också Björn, men just denna undersökningen var inte mycket att hänga i granen tyvärr.
Urvalet var helt jävla skevt.
Därmed inte sagt att FHMs undersökningar är bättre.
Citera
2020-06-09, 22:00
Medlem
Liam Smeeth, professor of clinical epidemiology at the London School of Hygiene and Tropical Medicine, said that he was "quite surprised" by Van Kerkhove's original comments.

"It goes against my impressions from the science so far that suggest asymptomatic (people who never get symptoms) and pre-symptomatic people are an important source of infection to others," Smeeth said In a written statement distributed by the UK-based Science Media Centre on Tuesday."There remains scientific uncertainty, but asymptomatic infection could be around 30% to 50% of cases," Smeeth said.

"The best scientific studies to date suggest that up to half of cases became infected from asymptomatic or pre-symptomatic people."

(Källa: CNN)

WHO backar från tidigare uttalande om att presymptomatiska inte smittar.
Citera
2020-06-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag gillar också Björn, men just denna undersökningen var inte mycket att hänga i granen tyvärr.
Urvalet var helt jävla skevt.
Därmed inte sagt att FHMs undersökningar är bättre.

Ha, ha...skrattretande hur ekonomiska intressen i Sverige drar åt ena hållet. Och människovänliga intressen åt andra. Tror man inte ska lita på annat än internationella forskare.
Citera
2020-06-09, 22:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Inget fel i att fråga för att försäkra sig om att man fattat rätt. Jag kan fortfarande inte förstå hur britterna kan testa positivt bara en tredjedel så ofta som svenskarna, när britterna fortfarande har fler dödsfall per miljon invånare. Det är ett mysterium som fullkomligt skriker efter en förklaring.
Vi har inte fler dödsfall per miljoner invånare NU. NU har Sverige fler döda per miljoner invånare. Vi hade massor med dödsfall (man undrar vilken planet du befunnit dig på de senaste tre månaderna) när epidemin var som värst här, men tack vare vår lockdown (jag vet att du har problem med definitionen, men lita på mig) så har vi kontroll på vär smitta. Det är därför våra kurvor över antal smittade och döda pekar rakt nedåt. Till skillnad mot Sveriges kurva över smittade som pekar uppåt.

Om du har mer problem med sakförhållanden och fakta så kan du väl pinga och be om hjälp?

"Stay the fuck at home" får avsedd effekt, ser du.
Citera
2020-06-09, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vi har inte fler dödsfall per miljoner invånare NU. NU har Sverige fler döda per miljoner invånare. Vi hade massor med dödsfall (man undrar vilken planet du befunnit dig på de senaste tre månaderna) när epidemin var som värst här, men tack vare vår lockdown (jag vet att du har problem med definitionen, men lita på mig) så har vi kontroll på vär smitta. Det är därför våra kurvor över antal smittade och döda pekar rakt nedåt. Till skillnad mot Sveriges kurva över smittade som pekar uppåt.

Om du har mer problem med sakförhållanden och fakta så kan du väl pinga och be om hjälp?

Förklarades ju igår vad det beror på också....

https://youtu.be/j_1eFLs2EiY?t=119

primärvården i vissa regioner har börjat testa och det kommer öka ännu mer ju fler regioner som kommer igång med det.

Sen döda pekar lika mycket neråt i Sverige som UK.
Citera
2020-06-09, 22:12
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det räcker förstås inte att bara räkna tester, utan det betyder ju också nåt när alla dessa tester utförs, i ett skede där många är smittade eller i ett skede där få är smittade. Antalet bekräftat smittade är en högst problematisk parameter, även om den sätts i relation till antal utförda tester.
Inte direkt förvånande att du inte förstår relationen mellan antalet utförda tester, antalet analyserade tester och antalet positiva resultat i reella tal samt procent räknat till antal tester och befolkning. I själva verket norde man inte förväntat sig något annat.

"Vad har tokstollen hittat på nu" är det första kollegorna frågar när man loggar på varje morgon. Det är ändå något speciellt med ett riktigt gapskratt runt det virtuella fikabordet...

Du kan väl kika lite på de här två kurvorna så kanske saken klarnar.
https://cdn-09.forumfiles.com/zdM7P056o4/edae8f5d-1591734146/Screenshot%202020-06-09%20at%2019.20.45.png
Citera
2020-06-09, 22:20
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Förklarades ju igår vad det beror på också....

https://youtu.be/j_1eFLs2EiY?t=119

primärvården i vissa regioner har börjat testa och det kommer öka ännu mer ju fler regioner som kommer igång med det.

Sen döda pekar lika mycket neråt i Sverige som UK.
Det är en tolkning som jag inte delar för fem öre.

Sverige har en svagt nedåtgående trend över döda. UK har en BRANT nedåtgående trend. Det går inte ens att jämföra. Det UK har gått igenom är en helvetesresa som är många gånger värre en det Sverige fått smaka på. UK ligger på 20% av de dödstal som vi hade som värst. Sverige ligger på 50% av de dödstal som uppnåddes som värst.

Går inte ens att jämföra.
Citera
2020-06-09, 22:26
Medlem
Citat:
Det är en tolkning som jag inte delar för fem öre.

Sverige har en svagt nedåtgående trend över döda. UK har en BRANT nedåtgående trend. Det går inte ens att jämföra. Det UK har gått igenom är en helvetesresa som är många gånger värre en det Sverige fått smaka på. UK ligger på 20% av de dödstal som vi hade som värst. Sverige ligger på 50% av de dödstal som uppnåddes som värst.

Går inte ens att jämföra.

https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?time=2020-04-25..&country=BRA~SWE~GBR

Syns ju klart och tydligt att kurvorna har liknande lutning nu på slutet.
Citera
2020-06-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant. Länka gärna!

Hur många dödsfall har Bergamo haft?

Om ngn länkar/har länkat till dig, kolla gärna på urval osv. Har varit med om troll här inne förut som hävdat att "Hela Norra Italien har flockimmunitet minsann! Men när jag fått läsa vad de syftar till, så är det: provtagningar I de värst drabbade småbyarna, på såna som redan har uppgett att de varit sjuka... dvs inget representativt urval alls, för befolkningen. Går inte att säga något om hela regionen. Osv.

Men visst det kanske är annorlunda denna gång förstås. Men om en stad/region verkligen hade flockimmunitet, så kan man också betänka att det vore en världsnyhet och isf kommer det även stå i Aftonbladet osv.

Citera
2020-06-09, 22:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

UK: 40883 döda
Sweden: 4717 döda

Nog sjutton har ni fler döda per miljon invånare. Källa: worldometers

Så hur kan ni ha färre bekräftat smittade om det är som du säger att ni testat 3x så många (per miljon)?

UK: 289140 smittade (4338/milj)
Sweden: 45924 smittade (4489/milj)

Observera nu att båda talen (döda och smittade) gäller ackumulerade värden. Det är vad som är intressant i den här frågeställningen även om jag får på känn att du försökte glida över i döda per vecka istället även om du inte uttryckte dig så väl. Men vad är poängen att jämföra det momentanvärdet med det ackumulerade antalet testade och smittade?

Förklara det om du kan, helst utan tillmälen som inte tillför diskussionen någonting.
Citera
2020-06-09, 22:39
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Exakt.
I Sverige har folk inte fattat att det är allvar. Nu, sedan reserestriktionerna togs bort tror de dessutom att det är över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in