2020-06-09, 23:27
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är väl så den tillplattade (svenska) kurvan förväntas se ut jämfört med er inte fullt lika tillplattade. Vår ligger lägre i början när ni har er vansinniga topp, medan ni ligger lägre efter att ha dalat som en pannkaka efter er vansinniga topp. Precis som er sir Patrick Vallance en gång förklarade för er.

En utmärkt bild på de två kurvorna hittar du en bit ner här :

https://metro.co.uk/2020/03/13/must-work-together-stop-coronavirus-deaths-flatten-curve-12391617/

Du måste ogilla Sverige för så manisk som du är emot att minska spridningen är svår att förstå, säg mig hur Sverige ska gå vidare? Ska vi öppna allt, munskydd eller vad tycker du?
Citera
2020-06-09, 23:27
Medlem
Kanske sjukt sen på bollen (Grillkväll) men varför ingen PK imorgon ?

"Ingen pressträff om covid-19 den 10 juni"

Sen blev det en smärre chock att se Hongkong (Kina) bara hade 4 dödsfall med 7.5m invånare !! WTF!!! Så Sverige är 1000 gånger sämre än Kinas "granne"
Citera
2020-06-09, 23:29
Medlem
Danskt vaccin mot covid-19 funkar på möss.

Den viktiga milstolpen med att framkalla antikroppar för covid-19 på försöksmöss har nåtts av ett forskarteam på Köpenhamns universitet efter två månaders tester.

Nyheterna firades med champagne på institutet för immunologi och mikrobiologi, rapporterar DR.
(AB live)

Positivt. De första testerna på människor dröjer dock tyvärr ett halvår... Men bra att det går framåt inför framtiden, iaf.
Citera
2020-06-09, 23:34
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Det står att bara 30% av personalen haft corona, men 57% i hela befolkningen. Låter inte rimligt. Nåt är fel med sammanfattningen. Kanske är inte heller urvalet helt representativt?
Citat:
Of 9,965 residents who had blood tests between April 23 and June 3, 57% had antibodies indicating they had come into contact with the coronavirus, the survey showed.

Health authorities in Bergamo said the results were based on a "random" sample which was "sufficiently broad" to be a reliable indicator of how many people had been infected in the province, which became the epicentre of Italy's outbreak.

In a separate statement issued later, the Bergamo health agency said that most of those in the sample were residents of the worst-hit areas. Many had already been put under quarantine, the statement added.
Det verkar inte ha varit ett slumpmässigt urval.
Citera
2020-06-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill

"Ingen pressträff om covid-19 den 10 juni"

Sen blev det en smärre chock att se Hongkong (Kina) bara hade 4 dödsfall med 7.5m invånare !! WTF!!! Så Sverige är 1000 gånger sämre än Kinas "granne"

Aftonbladet säger att anledningen ej är känd. Jag funderade också på det, lite konstigt att inte uppge en anledning. Men de kanske har mkt att planera kring sjukvård osv. Flera regioner har ju nu uppgett sig vara oroliga att de inte kommer klara av sjukvården i sommar, nu när resorna släppts fria. Så de kanske sitter och jobbar med det febrilt, vem vet...
Citera
2020-06-09, 23:36
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hoppas semesterfirarna sett detta... T.o.m. jag missade först denna enstaka artikel i allt brus.

Personalbrist, inga marginaler och en mycket begränsad kapacitet. Och det utan speciellt många fall av coronaviruset på ön.

Region Gotland lämnade på tisdagseftermiddagen ett tydligt besked till eventuella semesterfirare: Den som behöver sjukvård och tillhör en annan region kommer i stor utsträckning att transporteras till sitt hemsjukhus. Men det är en riskabel process, speciellt för den som är allvarligt sjuk.
.

Hoppas som sagt de 20.000 som bokade resor direkt när reserekommendationerna hävdes, känner till detta. Att de kommer inte kunna få sjukvård på Gotland. Kanske att regeringen och FHM borde ha framfört detta tydligt på PK, i samband med att de släppte på rekommendationerna...

https://www.expressen.se/nyheter/gotland-haller-andan-infor-besked-om-sommaren/

När man arbetar med riskhantering så kallar man detta för speciella åtgärder inför saker man inte hade räknat med. Men nu skapar man just detta, en stor risk som kan bli svår att hantera om man inte är förberedd, som en tickande bomb...
Citera
2020-06-09, 23:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så trött på dessa läkare.

– Att testa för antikroppar bara för att man som medborgare vill veta att man haft covid eller inte, det är väldigt tveksamt. Om man får testsvaret att man haft covid-19 så måste man fortfarande uppträda precis på samma sätt som om man inte haft något svar. Man måste ändå följa alla rekommendationer som folkhälsomyndigheten kommer ut med, säger Johan Bratt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/coronatestning

Som stockholmare vill man gå ut och klippa sig och få skägget ansatt. Man kan tänka sig att testa sig om man har aktiv infektion eller om man har antikroppar. Helst både och.

Vad vill man? Att den som klipper en har munskydd och att lokalen inte är proppfull med folk. Om man bara vill bli klippt så kan man tänka sig att ha munskydd som säkerhetsåtgärd. Man vill även att de som jobbar på stället kan visa färskt intyg om att de inte har aktivt covid eller att de har antikroppar.

Men FHM vill att vi ska fortsätta att leva i karantän. Etablissemanget som vi anlitar håller på att gå i konkurs pga det. Vi själva ser ut som vildar. Ser inte bra ut på skärmen om man ska driva business. Jag är beredd att delta i en demonstration mot Tegnell och FHM i fall där alla håller 2 meter från varandra och bär munskydd.

Antar att Tegnells fru klipper honom.

Ja, jag blir också galen! Jag behöver färga håret och fixa lite på skönhelssalong!

Detta segdragna ”lidandet” där ingenting händer gör mig galen. Jag tror inte frisörerna i Skåne ens har munskydd. Jag har en nära anhörig som måste gå och ta varanprov varannan vecka, inte ens sköterskorna där använder munskydd och då talar vi om en person som är 80+++++.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-06-10 kl. 00:15.
Citera
2020-06-09, 23:55
Medlem
Madagascars avatar
Brasilien rapporterar 1000+ nya dödsfall idag.

Enligt svensk media skulle ju brasilien sluta rapportera dödsfall. Hur hänger detta ihop?
Citera
2020-06-09, 23:58
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill

Tegnell & Co är upptagna med att planera för 5000 döda-festen. En milstolpe i Tegnells karriär som han vill fira med en rejäl brakfest. Inbjudna hedersgäster är Giesecke och Bolsonaro.
Citera
2020-06-10, 00:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag ställer mig väldigt tveksam till detta, om man ser till Norges befolkningsmängd, så tror jag att de fick in ungefär lika mycket faktiskt, eller närapå, precis som oss är de nämligen ett av de folk som reser mest i världen osv. Så jag har aldrig sett det belagt att de knappt skulle fått in några resande osv. Men intressant om det finns ngn säker källa. Jag har inte hittat ngn när jag sökt.
Jag har för mig att Norge hade fler återvändande resenärer än Sverige. Jag vet att det postats en källa som sa det men detta var länge sedan.
Citera
2020-06-10, 00:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Problemet är dock att även folk med munskydd kan smitta andra.
De smittar väldigt mycket mer utan mynskydd. 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Citera
2020-06-10, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Brasilien rapporterar 1000+ nya dödsfall idag.

Enligt svensk media skulle ju brasilien sluta rapportera dödsfall. Hur hänger detta ihop?

De (Bolsonaro) har bestämt att bara redovisa de som rapporterats in senaste dygnet, hela tiden.

Hög domstol i landet har dock motsatt sig detta skarpt och krävt att de återgår till normal redovisning. Källa; AB..

Man kan definitivt vara orolig för att det blir mer och mer diktatoriskt där borta. Iaf lite positivt att domstolen försöker kämpa emot...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in