2020-06-09, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Och kanske att väktaren han språkade med innan han stegade ut på Sveavägen hade en WT som talade om för honom att paret var på väg. Men samtidigt är det konstigt att Stay Behind hade velat involvera SE i en konspiration? Och hans beteende efter mordet, med framträdandet i SVT osv, blir ännu mer obegripligt.

Pyromaner och mördare kommer väl i bland tillbaka men dom brukar inte vilja vara i händelsernas centrum och berätta vitt och brett om det som skett, dom kanske ställer en fråga till polisen.
I USA ingår det väl till och med att kontrollera åskådarna efter möjlig GM.

Operationsledningen för mordet hade omöjligt kunna sanktionera det för dom hade inte kunnat veta på förhand hur SE skulle agera. Att ha skjutit en person kan ge svåra symptom direkt för någon som inte har det som jobb och att komma tillbaka till mordplatsen och lyckas se ut som vanligt är inte helt enkelt gissar jag. Man står och tittar på den person man just mördat.

Enda scenariot då det skulle kunna hända är om SE var ensam gärningsman och fullblodspsykopat, fått tag på en revolver och sen skjutit OP på eget bevåg.

Det verkar som om tiden för det inte stämmer med utstämpling och framförallt, hur kunde SE veta exakt när han skulle lämna Skandia för att skjuta, på minuten när, om han var ensam GM?

Det ingår ju nästan i det scenariot att han skulle blivit meddelad på telefon när det var dags men då är vi tillbaka till att det fanns en operationsledning och att dom skulle ha godkänt att GM stod kvar och fick alla strålkastare riktade på sig verkar helt orimligt.
Citera
2020-06-09, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Inge M:s observation måste inte vara korrekt.

Löjeväckande att kalla journalister för jubelidioter.
Inte alla, men påfallande många är jubelidioter, och de kommer att bli tvungna att träda fram i ljuset i morgon.
Du kanske själv tillhör skrået, och då får jag väl i så fall be om ursäkt.
Citera
2020-06-09, 08:20
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Satt och scrollade igenom Theutenberg twitter och han vill ju sälja en bok.
Han har information, vi diskuterade hans inputs mycket med ubåtskränkningarna.
Men jag TROR att han kokar soppa på en spik.

Han tar förmodligen avlyssningen av KGB agenten som intäkt för att Sovjet var inblandade i mordet.
Nu bör ju KGB agenten ha varit väl medveten om risken för avlyssning och att utbrista som han gjorde om man är skyldig verkar otroligt (anser jag).
Om Sovjetspåret slutar med det anser iallafall jag att man kan avskriva ryssarna.
som någon skrev, dom kanske snappat upp att något pågick, alla spionerade ju på alla i Stockholm vid den här tiden och överallt i världen.
En populär teori för vissa dock, att kommunistvänliga Sverige av hänsyn till sin vän i öster inte pekade finger mot dom.

Detta med "källa Mats" har fantastiska inslag som att Tore Forsberg
skulle ha grävt ner handlingar i trädgården. "Källa Erik" går långt
tillbaka och syftar bl.a. på Ekberg och IB. Boken kanske leder
till att Kegö och Barrling får berätta.
Citera
2020-06-09, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Okej så om varken Inges, chevamannens, Lisbets och Anders B:s vittnesmål stämmer så kan det vara SE?
Ja, givet den information som kommit fram om att PU intensivt utrett SE kan dessa vittnesmål absolut vara inkorrekta. Som jag sa igår har journalisterna en annan metod för att luska ut vilken GM PU har hittat. De sitter inte på sin kammare och försöker få ihop vittnesförhören i detalj, de fokuserar mer på den information de får om vilken GM PU aktivt utreder. Att några vittnen har uppfattat saker felaktigt är definitivt ingen omöjlighet.
Citera
2020-06-09, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Man kan ju tänka sig följande med ett SA-scenario och mordvapnet. Ett fåtal inom svensk underrättelsetjänst kontaktar person(er) inom SA:s underrättelsetjänst och säger ungefär: "Vi vill båda se OP försvinna, och ni är bra på sånt. Här är vårt förslag: Vi tillhandahåller tillfälle och vapen, ni kommer hit och håller i yxan" (vilket gör det svårt att hitta mördaren). OP övervakas, "agenten" kilar ut på Sveavägen - pang! pang! - springer upp i en lägenhet på Döbelsgatan och återlämnar vapnet. Sen ses de aldrig igen; agenten reser tillbaka till SA. Den svenska sidan behåller dock vapnet som en trofé, för att senare hittas av PU.

Min poäng är att ja, den "den ensamme galningen" är ett troligare scenario om de hittar mordvapnet, men det finns ändå tänkbara sammansvärjningsscenarion där vapnet ändå är kvar (som funkar med SA-spåret, som ju diskuteras mycket just nu). Det här är bara 'food for thought', inte ett debattinlägg.

Om dom ger oss den "ensamme galningen" eller "Sovjet" så kan man nog utgå ifrån att detta är för känsligt fortfarande

Bara det faktum att man lyckades pricka in exakt den dag då Olof Palme inte hade SÄPO med sig säger en del.
Om en ensam galning hade själv förföljt Palme i veckor för att hitta den luckan så hade det nog blivit ett gripande långt innan mordet.
Citera
2020-06-09, 08:28
Medlem
ben-varfors avatar
DNA-spårningen i Linköping kan kanske få betydelse i Palme-utredningen.
"Handen på axeln" verkar otroligt. DNA på vapnet, om nu vapnet hittats,
verkar rimligare.
Citera
2020-06-09, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Ja, givet den information som kommit fram om att PU intensivt utrett SE kan dessa vittnesmål absolut vara inkorrekta. Som jag sa igår har journalisterna en annan metod för att luska ut vilken GM PU har hittat. De sitter inte på sin kammare och försöker få ihop vittnesförhören i detalj, de fokuserar mer på den information de får om vilken GM PU aktivt utreder. Att några vittnen har uppfattat saker felaktigt är definitivt ingen omöjlighet.
Om du tror att man kan komma fram till lösningen bara genom att läsa i tidningen om deras tolkningar om vad PU jobbar med så tycker jag synd om dej. Men det är så desinformation sprids. Genom lata journalister som bara läst ”Den osannolike mördaren” lyssnar på rykten, och sedan tror att de har en sanning att förmedla.
Citera
2020-06-09, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Detta med "källa Mats" har fantastiska inslag som att Tore Forsberg
skulle ha grävt ner handlingar i trädgården. "Källa Erik" går långt
tillbaka och syftar bl.a. på Ekberg och IB. Boken kanske leder
till att Kegö och Barrling får berätta.

Ja, jag gissar ju bara.

Skall bli spännande att få både Theutenbergs och palmegruppens slutsatser

Har själv suttit med ubåtsfrågan och där är det tusentals som har viktiga pusselbitar.
Väldigt få vågar berätta idag 2020, dom hänvisar till sekretess.
OceanX har fått ett par vittnesmål som vi som har följt debatten kan bedöma som sannolika men fler träder inte fram.

Var det här en svensk operation med kanske 10-20 inblandade som alla verkade i sluten grupp så blir det ju ännu svårare.

Sverige är inte så öppet som man vill tro är min åsikt efter att ha djuplodat i ubåtsfrågan.
Citera
2020-06-09, 08:33
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Konstigt att TP inte ens nämner vittnet Inge M, som sett gm stå och vänta närmare 2 min.
Vi lever i en ding ding värld, där journalisterna framstår som jubelidioter. Det finns ingen möjlighet att TP kommer att påstå att SE höll i revolvern.
Det kommer du att få se.
Det skulle vara oerhört intressant att få veta vad IM sade till sina passagerare i bilen efter deras bankomatbesök. Alltså precis efter mordet. De skulle eventuellt kunna stödvittna om att IM såg en person under flera minuter som senare utförde en avrättning enligt hans egna ord.
Citera
2020-06-09, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men om han är mördaren så tror jag faktiskt han avslöjat själv precis hur det gått till. Han hade ju sin mordteori i en intervju att GM blivit arg efter att ha blivit avsnäst när han ville prata med Palme. Och att GM då skjutit spontant.
Ja, och om det gick till så kan det också förklara varför han höll tyst i alla år. Det var extremt pinsamt helt enkelt, att skjuta en sån person på fyllan, i affekt.
Citera
2020-06-09, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
DNA-spårningen i Linköping kan kanske få betydelse i Palme-utredningen.
"Handen på axeln" verkar otroligt. DNA på vapnet, om nu vapnet hittats,
verkar rimligare.

Om det är DNA på vapnet som den tekniska bevisningen består i så borde väl mördaren isf vara den som höll i vapnet sist? Och alltså inte en person som lånat och lämnat tillbaka ett vapen till en vapenhandlare?
Citera
2020-06-09, 08:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man kan också säga, att GM hade för avsikt att skjuta OP, han gjorde de facto också det då tillfälle gavs. GM bar ett skjutvapen, sannolikt var syftet att använda det enligt nedanstående.

Möjlighet, motiv och vilja, är det inte så det brukar heta?

Om det var SE så hade han för avsikt att skjuta OP, det är ju odiskutabelt.
Ja, men du hoppar över den avgörande frågan:
Om det är vapansamlarens licensierade vapen man har fått träff på, varför hade SE det i fickan? Hade han det varje kväll den vintern, eller bara just denna?

Tycker inte du att det är det minsta konstigt att vapensamlaren skulle låna ut en stor revolver till SE utan någon egentlig anledning? Det tycker jag. Mycket. Och jag är allvarligt oroad att vi för en SE-lösning i morgon som lämnar denna fråga hängande. I så fall förutspår jag att spekulationer om andra inblandade kommer att fortsätta.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-06-09 kl. 08:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in