2020-06-08, 22:15
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
Fast hur var det nu, under rättegången var Lisbeth på plats när Engström vittna?
Nej.
Citera
2020-06-08, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
...och där kom också Skandiamannen fram,'

då kan vi privatspanare ha som sista tillit att det är en stay behind konsperation, där SE ingick.
Det är ju något som kan låta lite logiskt - SE jobbade över av en helt annan anledning, som hemlig agent åt Stay behind.

Och kanske att väktaren han språkade med innan han stegade ut på Sveavägen hade en WT som talade om för honom att paret var på väg. Men samtidigt är det konstigt att Stay Behind hade velat involvera SE i en konspiration? Och hans beteende efter mordet, med framträdandet i SVT osv, blir ännu mer obegripligt.
Citera
2020-06-08, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Du måste nog inse att om proffsmördare från SA mördat Palme hade man inte hittat mordvapnet.
Man kan ju tänka sig följande med ett SA-scenario och mordvapnet. Ett fåtal inom svensk underrättelsetjänst kontaktar person(er) inom SA:s underrättelsetjänst och säger ungefär: "Vi vill båda se OP försvinna, och ni är bra på sånt. Här är vårt förslag: Vi tillhandahåller tillfälle och vapen, ni kommer hit och håller i yxan" (vilket gör det svårt att hitta mördaren). OP övervakas, "agenten" kilar ut på Sveavägen - pang! pang! - springer upp i en lägenhet på Döbelsgatan och återlämnar vapnet. Sen ses de aldrig igen; agenten reser tillbaka till SA. Den svenska sidan behåller dock vapnet som en trofé, för att senare hittas av PU.

Min poäng är att ja, den "den ensamme galningen" är ett troligare scenario om de hittar mordvapnet, men det finns ändå tänkbara sammansvärjningsscenarion där vapnet ändå är kvar (som funkar med SA-spåret, som ju diskuteras mycket just nu). Det här är bara 'food for thought', inte ett debattinlägg.
Citera
2020-06-08, 22:17
Avslutad
Tänk om Christer P kan kopplas till vapnet genom DNA.Knappast väl!
Citera
2020-06-08, 22:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Värre.Det skulle göra Stig Engström till den kallaste mördaren i världshistorien.
Först mula statsministern på öppen gata mitt framför ögonen på frun och gud vet hur många andra vittnen.Sedan lubba runt med jättepuffra bara för att strax åter uppenbara sig för platsen för det historiska brottet med spädgrisen lite lojt i fickan..snacka med diverse poliser och visa upp sig för diverse ögonvittnen..vilka var för sig logiskt sett skulle ha kunnat peka ut honom där och då on the spot.

Mycket värre än Keyser Söze.Vi snackar om en helt unik kriminalhistorisk prestation av sådana monumentala mått att orden sviker mig.

Om det nu är såhär så kanske detta förklarar varför det var så svårlöst? Så osannolik mördare att det inte bara finns. De brukar ju vara de svåra brotten att lösa.
Citera
2020-06-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Värre.Det skulle göra Stig Engström till den kallaste mördaren i världshistorien.
Först mula statsministern på öppen gata mitt framför ögonen på frun och gud vet hur många andra vittnen.Sedan lubba runt med jättepuffra bara för att strax åter uppenbara sig för platsen för det historiska brottet med spädgrisen lite lojt i fickan..snacka med diverse poliser och visa upp sig för diverse ögonvittnen..vilka var för sig logiskt sett skulle ha kunnat peka ut honom där och då on the spot.

Mycket värre än Keyser Söze.Vi snackar om en helt unik kriminalhistorisk prestation av sådana monumentala mått att orden sviker mig.

Genialt på ett sätt. INGEN förväntar att en mördare återvänder kort efter mordet. ( Han sprang ju iväg). Där kan han då istället luska ut lite för att göra sig till ett vittne istället. Han visste kanske att polisen en dag ändå skulle komma till honom på grund av utstämpligen.

Vem vet hur han tänkte.
Citera
2020-06-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag önskar jag kunde dela din optimism, men Skandiamannenångesten breder ut sig som en våt filt över landet. I Aktuellt-inslaget ikväll var Karin Fagerlund väldigt säker på att det är vapenhandlarens tidigare vapen och SE det handlar om.

Om detta stämmer så har jag ett par reflektioner och frågor:
  • Det talas om provskjutningar har skett redan i slutet av 2017. Det är ju innan den första Filter-artikeln i maj 2018. Vad kom först, KP eller TP?
  • Vi vet sedan tidigare att åtminstone en av kulorna är i dåligt skick och att t.ex. FBI inte ens kunde säga om de avfyrats från samma vapen (Se FUP-IV). Att ”man har vapnet” kan alltså vara ett vagt begrepp. Pratar vi en +1 på NFCs skala så är det >6 ggr troligare att få spåren på LP-kulan (?) om den kom från vapen X än om den kom från något annat valen. Räcker det? Har man en ’second opinion’?
  • Om man fick svar från provskjutningar redan i början av 2018, vad har man då pysslat med sedan dess? Varför topsar man släktingar 2 år senare? Detta t.o.m. efter att man gått ut i VB att man har en lösning. Jag fattar inte.
  • Till sist, kommer vi att få en rimlig förklaring till varför SE hade en 357:a i fickan kl. 23:20 den 28/2 1986? Får vi en trovärdig förklaring till hur han visste att LOP skulle komma förbi Dekorima just då? Om inte så riskerar vi en evighetslång diskussion om att t.ex. kulorna var planterade, eller att fler är inblandade på något sätt.
Jag är djupt oroad över tanken på att vi får samma lösa indicier som TP torgfört plus en träff med +1 på ett vapen från vapensamlaren samling. Vi blir då sittande vid bridge-bordet med fler frågor än svar. :-/

Jag tänkte beröra en av de punkter du tar upp och det gäller SE's eventuell vetskap att paret Palme skulle passera Dekorima.

Jag har läst den invändningen förr.

Varför måste en person veta att Palme ska passera Dekorima för att det ska kunna göra honom till GM?

Om Palme skjutits vid Sari's skylltfönster, hade samma fråga ställts då också?
Citera
2020-06-08, 22:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Genialt på ett sätt. INGEN förväntar att en mördare återvänder kort efter mordet. ( Han sprang ju iväg). Där kan han då istället luska ut lite för att göra sig till ett vittne istället. Han visste kanske att polisen en dag ändå skulle komma till honom på grund av utstämpligen.

Vem vet hur han tänkte.

Sedan så kanske han ville se Palme död på marken också, se vad han gjort.
Men alltså, jag får inte uppfattningen av att Engström var så genialisk och smart, tvärtom! Han verkar ganska korkad och uppmärksamhetskåt. Men vem vet.
Citera
2020-06-08, 22:23
Medlem
En sak (jag utgår i from förhoppning ifrån att det presenteras solid och övertygande bevisning på onsdag) som nu äntligen kommer att slås fast med emfas -till sist- är Lisbet och Mårten Palmes felaktiga och för utredningen såväl som för CP katastrofala utpekande av just CP. Och det är ta mig fan på tiden. Skulden för det bär så klart -i huvudsak- den tidens utredning givet hur konfrontationen genomfördes etc.

..om nu mordvapnet inte råkade hittas i CP's hemliga bankfack i Zürich tillsammans med bombmannens testamente, that is...
Citera
2020-06-08, 22:24
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Man kan ju tänka sig följande med ett SA-scenario och mordvapnet. Ett fåtal inom svensk underrättelsetjänst kontaktar person(er) inom SA:s underrättelsetjänst och säger ungefär: "Vi vill båda se OP försvinna, och ni är bra på sånt. Här är vårt förslag: Vi tillhandahåller tillfälle och vapen, ni kommer hit och håller i yxan" (vilket gör det svårt att hitta mördaren). OP övervakas, "agenten" kilar ut på Sveavägen - pang! pang! - springer upp i en lägenhet på Döbelsgatan och återlämnar vapnet. Sen ses de aldrig igen; agenten reser tillbaka till SA. Den svenska sidan behåller dock vapnet som en trofé, för att senare hittas av PU.

Ja, agenten tar emot muskedundret och säger "I´ll be back".
Citera
2020-06-08, 22:24
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Och kanske att väktaren han språkade med innan han stegade ut på Sveavägen hade en WT som talade om för honom att paret var på väg. Men samtidigt är det konstigt att Stay Behind hade velat involvera SE i en konspiration? Och hans beteende efter mordet, med framträdandet i SVT osv, blir ännu mer obegripligt.

Det är just för att han är så osannolik som professionell hitman som han är så perfekt för en organisation att ta fram som en sådan! 😎
Citera
2020-06-08, 22:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Men passar KP:s och TP:s historia tillsammans med ett mordvapenfynd hos vapensamlaren?

Har KP sagt att "Vi började om från början, gjorde några omtolkningar, sen slog en blixt ned från klarblå himmel (mordvapnet som en gåva från en journalist). Nej jag tycker KP säger sig att de arbetat sig fram till lösningen.

Jag tror fortfarande på CA. CA 60% SE 25% CP 15%. Jag vet inte varför denna CP-känsla kommit. Det bara är nåt som gnager.. Den ultimata finten för att få jobba i fred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in