2020-06-08, 21:24
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Men om CA eller SE kan kopplas till ett vapen, varför åker de då till Sydafrika så sent som i mars i år? Kanske för att utesluta eller nåt, men har ändå svårt att förstå det. Samtidigt verkar de ha DNA-testat släktingar till SE osv, så de kanske har arbetat brett och förutsättningslöst.
Jag tror att det handlar om att avföra de andra arbetshypteserna. Om det visar sig att jag har fel så kommer jag att vara den första att erkänna det, men i nuläget (i synnerhet om det handlar om vapenfynd) så har utrymmet för konspirationer minskat.

Ett vapen som är sparat indikerar att gärningsmannen har haft det som en trofé. Något sådant skulle knappast en stat eller en annan större konspiration ägna sig åt. SE faller även bort eftersom att det enda sättet att få in honom i handlingen på ett något slags förklarligt sätt är om han vore en del av en konspiration.
Citera
2020-06-08, 21:26
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Anses det inte osannolikt att man ska kunna matcha mordkulorna med ett mordvapen? Är det då Palmes DNA man hittat på vapnet?

Jag undrar också med vilken säkerhet man kan säga att det är mordvapnet om man inte har DNA eller annan stödbevisning. Räcker inte med en +2 på testet samt en massa lösa indicier för att övertyga mig om att det är SE. Han dök nog upp som en väldigt lämplig mördare för KP med anhang. De fick det hela serverat på ett silverfat...
Citera
2020-06-08, 21:29
Medlem
brutalares avatar
DNA testerna man gjort på SE släktingar kan ju vara att man vill se om han verkligen lagt honom i framstupa sidoläge eller inte.
Citera
2020-06-08, 21:29
Medlem
Blev hoppfull när jag läste att de har mordvapnet.....om nu uppgifterna stämmer!
Jag håller med GW om att SE inte är GM.
Det känns inte rätt helt enkelt men om det är så ,snacka om miss i uppstart av utredningen.SE tjatar in sig hos polisen för att avge vittnesmål och princip gråter in sig på Rapports nyhetsredaktion för att få vara med i TV.
Han känns som ett barn som har tappat klubban i sanden!

Jag håller på min dark horse ,de kanske hittade ett vapen i Spånga i alla fall.
Citera
2020-06-08, 21:30
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag vill ju inte SE presenterad som mördaren, mest för jag tror det skulle finnas för många luckor och frågetecken i scenariot.

Men en sak skulle va rolig. I många år har det sagts att det skulle varit Irvell istället för Holmér. Men vad gjorde Irvell istället för att leda utredningen? Jo han utredde Stig Engström.
Irvell gick i pension några månader efter mordet och efterträdaren intresserade sig inte så mycket för Engström.
Citera
Medlem
LjusetsFamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Man undrar om det visar sig vara CA eller SE hur de journalister som skrivit en massa böcker och har en massa hemsidor om internationella konspirationer eller polisinblandning fått tag på en sådan information om allt visat sig helt fel?

Kan inte helt släppa polisspåret mm. Det känns som att detär för många frågor olösta om det visar sig vara SE. Snacka om tillfälligheter om SE fick feeling samtidigt som vissa poliser och eventuellt utländska personer planerade sitt.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Om det nu skulle visa sig vara Engström så är det ganska anmärkningsvärt att en sådan kuf och uppmärksamhetstörstande person inte pratade bredvid munnen under årens lopp.

Men om han är mördaren så tror jag faktiskt han avslöjat själv precis hur det gått till. Han hade ju sin mordteori i en intervju att GM blivit arg efter att ha blivit avsnäst när han ville prata med Palme. Och att GM då skjutit spontant.
Citera
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Jag tror SE berättar hur det gick till i intervjun med Skydd & Säkerhet 1992. Att det hela inte var planlagt utan en ren tillfällighet.

I så fall borde ju Lisbeth känt igen honom.
Citera
2020-06-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Ska man döma av inslaget nu i Aktuellt är det ingen tvekan om att det är SE som åsyftas.

"Karin Fagerlund säger "Vi vet med säkerhet att dom har provskjutit två vapen de senaste åren och dom fick resultaten i februari 2018. Vi vet att dom sannolikt kommer från en vapensamlare."

Alltså bara sannolkt.

Frågan är då om det är möjligt att även andra vapen provskjutits?

Och varför om det nu skulle vara vapensamlarens vapen börjar man med topsningar och undersökningar av hus först två år efter att man fått resultaten?

Några tankar om det någon?
Citera
Medlem
fotsvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Jag undrar om CA satt och läste den här tråden på Flashback medan han levde. Undrar vad han tänkte då.

Tänk om CA satt och skrev i den här tråden medan han levde. Hur stor är den sannolikheten?
Citera
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LjusetsFamn
Kan inte helt släppa polisspåret mm. Det känns som att detär för många frågor olösta om det visar sig vara SE. Snacka om tillfälligheter om SE fick feeling samtidigt som vissa poliser och eventuellt utländska personer planerade sitt.
SE kan omöjligen ha agerat själv.
Citera
2020-06-08, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag tror att det handlar om att avföra de andra arbetshypteserna. Om det visar sig att jag har fel så kommer jag att vara den första att erkänna det, men i nuläget (i synnerhet om det handlar om vapenfynd) så har utrymmet för konspirationer minskat.

Ett vapen som är sparat indikerar att gärningsmannen har haft det som en trofé. Något sådant skulle knappast en stat eller en annan större konspiration ägna sig åt. SE faller även bort eftersom att det enda sättet att få in honom i handlingen på ett något slags förklarligt sätt är om han vore en del av en konspiration.

Tror verkligen inte att det är SE (eller CA för den delen ) men är också den första att erkänna om jag har fel. Det som talar för SE är att PU verkar ha intresserat sig för honom långt efter att de fått fram mordvapnet. Och ja, SE som en del av en konspiration. Vad är det för en konspiration egentligen som sätter SE som hit man? Måste vara en ganska amatörmässig sådan isf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in