2020-06-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Precis! Oehme har en personlig koppling till det här fallet eftersom han de facto varit delaktig i att slänga flickan åt vargarna. Tänka sig vilken törn hans rykte och prestige skulle få sig om det visade sig att det varit mord...

Och både han och R hade turen att P avled så allt de kan skylla allt på någon som inte kan försvara sig. (det i sig är ju helt knäppt hur många är beredde att skylla allt på sin livskamrat och far till ens barn istället för att medge någon form av eget ansvar)

Bra oavsett att R kommer dömas sen är ju risken är uppenbar att det blir ett lägre straff än vad vanligt folk tycker är rimligt men så är det väl allt som oftast i det här landet.
Citera
2020-06-05, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Rapporteringen i media brukar inte vara så bra just när det kommer till att uppfatta skickligheten hos de inblandade. Jag inväntar ljudfilerna, men de skickar per post så de kommer nog inte fram förrän mitten av nästa vecka. Avvaktar med att uttala mig om åklagaren och försvarsadvokaten tills dess, än har jag i alla fall inte sett någonting som jag tycker tyder på oskicklighet hos åklagaren. Tvärtom så är det en gedigen förundersökning och av det jag sett har hon skött sig väl.

Det kommer garanterat att överklagas, sannolikt från båda håll.

Ja, jag vet inte med er men jag hoppas då att detta överklagas och att hon sätts dit för allt jävla plågeri hon faktiskt har gjort!
Ingen ont om åklagaren, men HUR kan rätten bortse från blåmärken, vikt, undernäring, brott mot griftefriden - som att RG inte varken undrade eller frågade vart hennes ”älskade” dotter var under två dagar, när hon själv satt och åt mat från MAX?!
Citera
2020-06-05, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetraParker
Om (när) det överklagas, vad händer då med RG under tiden? Fortsatt häktad?

Det beror på straffpåföljden.
Citera
2020-06-05, 18:02
Medlem
novalitas avatar
Citat:
Fy helvete vad arg jag blir. Det är så tydligt att RG hatade lilla E och utsatte henne för massor av lidande. Ska hon bara åka dit på att hon inte ringde 112? Jag anser att det finns betydligt mycket mer material att använda i en slutplädering vilket gör mig missnöjd med åklagaren. Hoppas det överklagas och att det blir tuffare tag sedan.

Jag avskyr Oehme. En riktigt manipulativ jävel som du säger.

Tyvärr är jag rädd att hon kommer skaffa fler barn om hon hinner komma ut före klimakteriet. Bobbys mamma gjorde ju det. As till kvinnor.

Lite off topic kanske,men Bobbys mamma är ju utvecklingsstörd. I det fallet borde tvångssterilisering redan från början vara en självklarhet tycker jag. Att få barn är för fan ingen mänsklig rättighet!!!!

I fallet med R-häxan är tvångssterilisering också en självklarhet enligt mig. Social ingenjörskonst, FTW!!
Citera
2020-06-05, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Var står det att han aldrig var hemma? Det jag minns från FUP är att han slutade gå ut och började nästan helt isolera sig i hemmet under hösten. Jag tror absolut att de drogade henne i samförstånd.
R säger det att P inte var hemma mycket för han var på jobb så hon hade primär omsorg om barnen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Och både han och R hade turen att P avled så allt de kan skylla allt på någon som inte kan försvara sig. (det i sig är ju helt knäppt hur många är beredde att skylla allt på sin livskamrat och far till ens barn istället för att medge någon form av eget ansvar)

Bra oavsett att R kommer dömas sen är ju risken är uppenbar att det blir ett lägre straff än vad vanligt folk tycker är rimligt men så är det väl allt som oftast i det här landet.

Fast om man tänker efter så gör ju hon egentligen det som P hade velat. Försöka rädda sitt eget skinn med hopp om att få tillbaka barnen. Hon känner säkert att hon handlar också i Ps intresse, vilket såklart gör det lättare för henne.
Senast redigerad av ApfelBirne 2020-06-05 kl. 18:09.
Citera
Medlem
novalitas avatar
Kan man inte dra ihop en demonstration? Om alla som orkar skulle gå samman för att visa sin avsky mot Oeme och R, sin kärlek och sorg för lilla E och hennes öde och stöd för Melinda, det skulle vara så otroligt mäktigt! Brinn för Josefine fast för E!
Citera
2020-06-05, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AthenaArtemis
Ja, jag vet inte med er men jag hoppas då att detta överklagas och att hon sätts dit för allt jävla plågeri hon faktiskt har gjort!
Ingen ont om åklagaren, men HUR kan rätten bortse från blåmärken, vikt, undernäring, brott mot griftefriden - som att RG inte varken undrade eller frågade vart hennes ”älskade” dotter var under två dagar, när hon själv satt och åt mat från MAX?!

Eller hur.
Citera
2020-06-05, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
R säger det att P inte var hemma mycket för han var på jobb så hon hade primär omsorg om barnen

Nu minns jag, tack. Reagerade dock på detta då det står i motsats till vad P och deras gemensamma vän har berättat. De kanske syftar på olika tidsperioder? Våren vs hösten?
Citera
2020-06-05, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det beror på straffpåföljden.
Fast det står att hon är häktad tillls annat meddelas. Alltså tillsvidare. Hon kommer inte komma ut!
Citera
2020-06-05, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Ja, det står alldeles i början där, men direkt efter står det också att det här inte stämmer med verkligheten, utan just är en uppfattning bland folk.

Det är otydlig information från tidningarna men det verkar ju som att de ska undersöka möjligheten för rättspsykiatrisk vård i alla fall. De kan mena att det inte är aktuellt med särskild utskriftsprövning, vilket är när förvaltningsrätten måste besluta om frigivning (vanligtvis beslutar läkarna på rättspsyk om detta). Det är inget konstigt egentligen utan särskild utskriftsprövning använder man mest när det finns stora risker för återfall i brott som bör beaktas särskilt vid utskrivningen. Eftersom mamman i detta fall begått brott mot en mycket liten grupp av människor i henne direkta vård, så finns det inte någon sådan återfallsrisk där värnandet om allmänhetens skydd kräver särskild utskriftsprövning.

Jag tror det fortfarande finns en möjlighet att hon döms för dråp, och att det blir en avvägning mellan detta och grovt vållande. Därför tror jag att straffet blir just ca 6 år, eftersom det vanligtvis blir i den "överlappande" delen av straffskalan när det är svårt att avgöra mellan två olika brott (eller svårighetsgrader). Dråp har ett minimistraff på 6 år. Vilket straff som tillkommer för hennes narkotikabrott utgår vanligtvis från fastställda tabeller baserat på mängden och typen av narkotika som innehafts.

Stort tack! Om hon ”sköter sig väl”, hur lång tid kommer att hon behöva sitta av av dessa år tror du?
Citera
2020-06-05, 18:14
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Stort tack! Om hon ”sköter sig väl”, hur lång tid kommer att hon behöva sitta av av dessa år tror du?
Två tredjedelar, såsom det brukar vara.
Citat:
Om (när) det överklagas, vad händer då med RG under tiden? Fortsatt häktad?
Det är upp till rätten men det är vanligt att personer som ska dömas till fängelse (annan påföljd än fängelse eller rättspsykiatrisk vård är inte aktuellt här) blir kvar i häktet fram tills de överflyttas till anstalt. Om domen överklagas kan hon blir kvar i häktet under hela perioden fram till slutlig dom har vunnit laga kraft och hon överflyttas till fängelse. Men det är inte garanterat.

Tillägg: De dagar hon suttit häktad räknas sedan av från den totala tiden hon spenderar i anstalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in