2020-06-05, 17:07
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Okej segerkänslan försvann ganska fort.
Så dem anser inte att hon har orsakat våldet och skadorna på kroppen? Drogerna i barnen?

ALLT tyder på att det är hon förutom vad HON säger om P.
P var ingen ängel men jag har väldigt svårt att tro att han drogat sitt barn. Han var ju aldrig hemma säger dem ju?
Så hon kommer inte dömas för något av dem sakerna som gjorde att hon dog? Bara att hon inte ringde?
Fy fan vad äckligt.

Det svåra är kanske att bevisa att hon har orsakat dessa skador. Det kan ju lika gärna ha varit P.
Citera
2020-06-05, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBG49
Kommer kanske bli 9 år (kanske mindre) och då är hon ute efter 6.
Kan ändå tycka att det är alldeles för milt men vad ska man göra med det svenska rättsväsendet 😤

Jag kan som sagt inget om juridik men jag hoppas att det kan bli ett LÅNGT fängelsestraff om man även kan fälla henne för griftefrid, narkotikainnehav samt att hon utsatt S för omsorgsbrist med risk för överdos eftersom han haft spår av droger i sin kropp (vet dock inte om hon varit åtalad för sista punkten?)

Edit: såg nu att hon inte anses kunna dömmas för brott mot griftefriden.

I FUP säger P i förhör:

Patrik uppger att Rebecka först inte trodde att det var sant.
Patrik kan inte svara på när exakt han berättade för Rebecka.

Det måste det väl vara brott mot griftefriden att bara låta henne ligga död i två dagar?!
Senast redigerad av Teevee 2020-06-05 kl. 17:15.
Citera
2020-06-05, 17:14
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannknackarn
Info angående stor och liten RPU samt SUP.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttspsykiatrisk_unders%C3%B6kning

” Vid SUP är det alltså förvaltningsrätt eller kammarrätt som tar ställning till om en dömd ska beviljas frigång, permission eller utskrivning.”

Känns tryggt eftersom det ju gick så bra förra gången kammarrätten var inblandad i denna familj.
Citera
2020-06-05, 17:24
Medlem
PetraParkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Den här artikeln är mycket tydligare:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/lilla-hjartats-mamma-skyldig-till-brott/”

”Tingsrätten anser därmed att det inte är bevisat att mamman är skyldig till mord, synnerligen grov misshandel och brott mot griftefriden.

– Det är fantastiskt. Det finns ingen bevisning för att min klient har begått de här uppsåtliga grova brotten, säger Per Oehme.”

Med ”grova brotten”, menar han då även grovt vållande? Alltså enbart vållande?

Fy helvete vad arg jag blir. Det är så tydligt att RG hatade lilla E och utsatte henne för massor av lidande. Ska hon bara åka dit på att hon inte ringde 112? Jag anser att det finns betydligt mycket mer material att använda i en slutplädering vilket gör mig missnöjd med åklagaren. Hoppas det överklagas och att det blir tuffare tag sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Abcc1233
Per Ohme.
En manipulativ jävel. En gammal manipulativ jävel som borde göra samhället en tjänst och gå i pension, för han har åldern inne.

Klart han tycker det ska presenteras som en seger, han vill manipulativt aldrig att omvärlden ska se honon som en förlorare. Han ser sin mediatid som en marknadsföringsplats för nya uppdrag.

Hans klient har förlorat stort. Hon kommer dömas. MEN DET VIKTIGASTE AV ALLT. Hon har inte längre möjligheten att vanvårda, understimulera, droga, späka eller misshandla sina bio-barn mer -DET ÄR DEN STORA VINSTEN. Må hon aldrig bli gravid igen eller bli styvmorsa.

Jag avskyr Oehme. En riktigt manipulativ jävel som du säger.

Tyvärr är jag rädd att hon kommer skaffa fler barn om hon hinner komma ut före klimakteriet. Bobbys mamma gjorde ju det. As till kvinnor.
Citera
2020-06-05, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abigaille
Dels fälls hon för grövre brott men detta är inte över ännu. Oavsett så kommer domen sannolikt att överklagas till nästa instans.

Ja och då kan vad som helst hända jmf knivdådet i björklinge där HR bedömde det som mord istället för dråp.
Citera
2020-06-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcc1233
Per Ohme.
En manipulativ jävel. En gammal manipulativ jävel som borde göra samhället en tjänst och gå i pension, för han har åldern inne.

Klart han tycker det ska presenteras som en seger, han vill manipulativt aldrig att omvärlden ska se honon som en förlorare. Han ser sin mediatid som en marknadsföringsplats för nya uppdrag.

Hans klient har förlorat stort. Hon kommer dömas. MEN DET VIKTIGASTE AV ALLT. Hon har inte längre möjligheten att vanvårda, understimulera, droga, späka eller misshandla sina bio-barn mer -DET ÄR DEN STORA VINSTEN. Må hon aldrig bli gravid igen eller bli styvmorsa.

Han är väl nöjd då han haft en roll till denna tragedi från början och om hon inte döms för mord minskar det hans roll i det. Först bistå mamman att få tillbaka barnet efter ifrågasatta förhandlingen i kammarrätten, och sedan när det inträffar som alla varnar för att föräldrarna inte är kapabla att ta hand om sina barn fortsätta försvara mamman...
Citera
2020-06-05, 17:37
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det är alltså grovt vållande till annans död (samt narkotikabrott) som mamman anses skyldig till i nuläget. Huruvida det är domstolens slutgiltiga avgörande är oklart, det framgår inte om de redan tagit ställning till de andra brottsrubriceringarna. Mycket märkligt av tingsrätten att meddela ett beslut på det här sättet.

Oavsett dom så kommer väl detta överklagas (känns inte som att de båda sidorna kan vara nöjda med samma beslut)?

Vad anser du om åklagaren?
Jag har bara följt massmedias direktrapportering, men (enligt min lekmannabedömning) känns Oehme betydligt mer slipad och erfaren. Hur upplever du rättegången?
Citera
2020-06-05, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Han är väl nöjd då han haft en roll till denna tragedi från början och om hon inte döms för mord minskar det hans roll i det. Först bistå mamman att få tillbaka barnet efter ifrågasatta förhandlingen i kammarrätten, och sedan när det inträffar som alla varnar för att föräldrarna inte är kapabla att ta hand om sina barn fortsätta försvara mamman...

Precis! Oehme har en personlig koppling till det här fallet eftersom han de facto varit delaktig i att slänga flickan åt vargarna. Tänka sig vilken törn hans rykte och prestige skulle få sig om det visade sig att det varit mord...
Citera
2020-06-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Precis! Oehme har en personlig koppling till det här fallet eftersom han de facto varit delaktig i att slänga flickan åt vargarna. Tänka sig vilken törn hans rykte och prestige skulle få sig om det visade sig att det varit mord...

Han är fortfarande delaktig i "vållande till annans död" (mord i mina ögon)....så han har inget rykte eller prestige att stoltsera över längre. Det hade han inte heller innan detta fall eftersom han företrätt Bobbys pappa.....
Citera
2020-06-05, 17:46
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Oavsett dom så kommer väl detta överklagas (känns inte som att de båda sidorna kan vara nöjda med samma beslut)?

Vad anser du om åklagaren?
Jag har bara följt massmedias direktrapportering, men (enligt min lekmannabedömning) känns Oehme betydligt mer slipad och erfaren. Hur upplever du rättegången?
Rapporteringen i media brukar inte vara så bra just när det kommer till att uppfatta skickligheten hos de inblandade. Jag inväntar ljudfilerna, men de skickar per post så de kommer nog inte fram förrän mitten av nästa vecka. Avvaktar med att uttala mig om åklagaren och försvarsadvokaten tills dess, än har jag i alla fall inte sett någonting som jag tycker tyder på oskicklighet hos åklagaren. Tvärtom så är det en gedigen förundersökning och av det jag sett har hon skött sig väl.

Det kommer garanterat att överklagas, sannolikt från båda håll.
Citera
2020-06-05, 17:56
Medlem
PetraParkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Rapporteringen i media brukar inte vara så bra just när det kommer till att uppfatta skickligheten hos de inblandade. Jag inväntar ljudfilerna, men de skickar per post så de kommer nog inte fram förrän mitten av nästa vecka. Avvaktar med att uttala mig om åklagaren och försvarsadvokaten tills dess, än har jag i alla fall inte sett någonting som jag tycker tyder på oskicklighet hos åklagaren. Tvärtom så är det en gedigen förundersökning och av det jag sett har hon skött sig väl.

Det kommer garanterat att överklagas, sannolikt från båda håll.

Om (när) det överklagas, vad händer då med RG under tiden? Fortsatt häktad?
Citera
2020-06-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Okej segerkänslan försvann ganska fort.
Så dem anser inte att hon har orsakat våldet och skadorna på kroppen? Drogerna i barnen?

ALLT tyder på att det är hon förutom vad HON säger om P.
P var ingen ängel men jag har väldigt svårt att tro att han drogat sitt barn. Han var ju aldrig hemma säger dem ju?
Så hon kommer inte dömas för något av dem sakerna som gjorde att hon dog? Bara att hon inte ringde?
Fy fan vad äckligt.

Var står det att han aldrig var hemma? Det jag minns från FUP är att han slutade gå ut och började nästan helt isolera sig i hemmet under hösten. Jag tror absolut att de drogade henne i samförstånd.
Senast redigerad av ApfelBirne 2020-06-05 kl. 18:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in