2020-07-13, 21:48
Medlem
WallabeJoys avatar
Soc tycker jag inte man kan beskylla det gjorde ju allt. Det är ju personerna i förvaltningsrätten som dömer att hon skall komma hem som borde brinna på påle.

Det finns ingenting som tyder på att de är förmögna att ta hand om flicka. De vägrar ju t.o.m. ge pissprov.
Sov överklagar ju hela vägen för att skydda flickan.

Flickans advokat tycker ju plötsligt hon skall få komma hem.

Hur tänker de?
De har ju inga belägg för att det är bra där.

Sen runt jul vill ju soc ta flickan.
Det jag tyckte var märkligt var att de inte gick in i lägenheten med polisen när pappan vägrar släppa in dem.
Även om de inte hade tillräckligt för att omhänderta då så borde de krävt att se flickan. Låg hon instängd någonstans?
Man undrar ju eftersom pappan lägger en timma på att bråka med dem i dörren.
Mycket mycket märkligt.

Dock gällande skuldfrågan nu när jag läst hela domen.
Finns ju inget bevis på vem som gjort vad mer än vittnesmål och några få sms.
Jag tycker ju att mamman försökt hålla ihop det men är missbrukare och då är förmågan eftersatt. Men pappan är ju psykiskt sjuk.
Vi vet inte vem som blandade ner driver till barnen. Jag har svårt att se att det bara var pappan utan mammans vetskap speciellt eftersom hon inte släppte sonen i från sig.
Men jag tror det var pappan som var våldsam och mamman helt enkelt inte orkade.
Nedtryckt, missbrukare, psykiska problem med en instabil man.
Ja absolut är det sjukt det som hänt men jag tror pappan var skyldig och mamman borde larmat under hela året men hon ville inte förlorar sina barn och var tyst.

Vet någon hur pappan dog? Tog han livet av sig? Det verkar oklart i förhören också.
Citera
2020-07-14, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Soc tycker jag inte man kan beskylla det gjorde ju allt. Det är ju personerna i förvaltningsrätten som dömer att hon skall komma hem som borde brinna på påle.

Det finns ingenting som tyder på att de är förmögna att ta hand om flicka. De vägrar ju t.o.m. ge pissprov.
Sov överklagar ju hela vägen för att skydda flickan.

Flickans advokat tycker ju plötsligt hon skall få komma hem.

Hur tänker de?
De har ju inga belägg för att det är bra där.

Sen runt jul vill ju soc ta flickan.
Det jag tyckte var märkligt var att de inte gick in i lägenheten med polisen när pappan vägrar släppa in dem.
Även om de inte hade tillräckligt för att omhänderta då så borde de krävt att se flickan. Låg hon instängd någonstans?
Man undrar ju eftersom pappan lägger en timma på att bråka med dem i dörren.
Mycket mycket märkligt.

Dock gällande skuldfrågan nu när jag läst hela domen.
Finns ju inget bevis på vem som gjort vad mer än vittnesmål och några få sms.
Jag tycker ju att mamman försökt hålla ihop det men är missbrukare och då är förmågan eftersatt. Men pappan är ju psykiskt sjuk.
Vi vet inte vem som blandade ner driver till barnen. Jag har svårt att se att det bara var pappan utan mammans vetskap speciellt eftersom hon inte släppte sonen i från sig.
Men jag tror det var pappan som var våldsam och mamman helt enkelt inte orkade.
Nedtryckt, missbrukare, psykiska problem med en instabil man.
Ja absolut är det sjukt det som hänt men jag tror pappan var skyldig och mamman borde larmat under hela året men hon ville inte förlorar sina barn och var tyst.

Vet någon hur pappan dog? Tog han livet av sig? Det verkar oklart i förhören också.

Det pågår utredning fortfarande och den ska komma fram till om det blir rättegång eller internutredning hos Kriminalvården. Internutredningen lär reda ut om tjänstefel begåtts.
Citera
2020-07-14, 08:50
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJ2PeA/siri-5-misstankt-torterad-av-mamma-och-styvfar

Intressant artikel om ett liknande fall, där en liten flicka flyttades tillbaka till sin biologiska mor + styvfar. Denna flicka fick dock överleva, men är skadad för livet fysiskt och psykiskt. Man blir så ledsen! Jag tänker, att det nog är sällan människor ändrar sig så totalt, som domstolarna ofta tror i de här fallen. De kan kanske reda upp det yttre (sluta missbruka, skaffa jobb och bostad - sådana saker). Men personligheten ändras inte.
Citera
2020-07-14, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJ2PeA/siri-5-misstankt-torterad-av-mamma-och-styvfar

Intressant artikel om ett liknande fall, där en liten flicka flyttades tillbaka till sin biologiska mor + styvfar. Denna flicka fick dock överleva, men är skadad för livet fysiskt och psykiskt. Man blir så ledsen! Jag tänker, att det nog är sällan människor ändrar sig så totalt, som domstolarna ofta tror i de här fallen. De kan kanske reda upp det yttre (sluta missbruka, skaffa jobb och bostad - sådana saker). Men personligheten ändras inte.
Man får ont i magen av att läsa artikeln. Fruktansvärt hur människor behandlar sina barn. Riktigt otäckt. Något måste hända anf föräldrars rätt till barn. Skyddet är bättre för djur som far illa än barn.
Citera
2020-07-14, 09:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man får ont i magen av att läsa artikeln. Fruktansvärt hur människor behandlar sina barn. Riktigt otäckt. Något måste hända anf föräldrars rätt till barn. Skyddet är bättre för djur som far illa än barn.

Folk är ju så förbannat mesiga också. Ofta kommer det fram i efterhand (när en förövare väl är i säkert förvar i häktet eller fängelset), att grannar, barnens kamraters föräldrar, dagispersonal o.s.v. har sett och undrat. Men de "har inte haft tillräckligt på fötterna", eller "har inte velat bli inblandade". Om man inte vågar annat, så kan man väl i alla fall skicka ett anonymt mail till soc från en offentlig dator..?
Citera
2020-07-14, 11:38
Medlem
Siri, 5, misstänkt torterad av mamma och styvfar
https://www.aftonbladet.se/a/kJ2PeA

Ett fall liknande Lilla hjärtat.
Placerad vid 3 månaders ålder pga misshandel och försummelse 2012. Fram och tillbaka mellan jourhem ocu biologiska familjen. 2014 till familjehem. 2016 hemtagning då mamman skött alla umgängen, hade ny bostad, ordnad ekonomi och två nya barn med en ny sambo. Siri var då 5 år. I tre månader hann hon vara hemma innan hon kom in till sjukhus i Köpenhamn med 32 skador. Grovt misshandlad, torterad och svårt skadad. Håret var avklippt, två hjärnblödningar, blåmärken på kropp och ansikte, frakturer i axel och höftled och brännskador i kropp och ansikte. 12 dagar hade hon gått med skadorna innan hon fick vård. Hon fick hustransplanteras. Mamman och styvpappa hävdade att flickan ramlat över en grill och cyklat nerför en trappa. Flickan har själv pekat på butiken på en tändare och sagt att det var en sådan de brände henne med under fötterna.

Mamman och styvpappa häktades hösten 2016. Släpptes på fri fot i december 2016 och förundersökningen lades ner då man inte kunde utesluta att skadorna uppstått på det sätt mamman och styvpappan uppgett.

Så jävla sjukt! Denna flicka kunde lika gärna ha dött. Pch ändå har inga ändringar gjorts och detta var flera år sedan...
Denna flickan blev grövre misshandlad, kortare tid hos biologiska mamman. Ändå göra inga ändringar.. Redan här kunde ändringar skett och Lilla hjärtat sluppit sätta livet till..
Citera
2020-07-14, 11:39
Medlem
Någon som vet om det finns en tråd rörande detta här på flashback?
Citera
2020-07-14, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Är det något fel på dig? På vilket sätt tänker du att du har mandat att bestämma var och vad jag skriver.
Men skit i att läsa mig vet ja, det är en rättighet du har och det är en metod jag kommer att välja att tilllämpa på dig fortsättningsvis.

Och jag kan lagen, både vad som står i lagtexten och hur den tillämpas i praktiken. Det är en viss skillnad nämligen.

Hoppas dina skräpinlägg plockas bort som OT. Du hade naturligtvis inte skrivit som du gjort om du kunnat lagen. Att komma i efterhand och prata om tillämpning kontra vad lagen säger har inget som helst samband med vad du skrev.
Seså, sjas tillbaka till Familjeliv och diskutera bindor.
Citera
2020-07-14, 21:09
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Någon som vet om det finns en tråd rörande detta här på flashbac?
Ja. Länk till tråd där nu även FUP I fallet lades upp ikväll. Tyvärr ännu ett hemskt fall med barn som offer.
(FB) Värmland 5 år flicka bränd med plattång
Senast redigerad av Pandalina4 2020-07-14 kl. 21:15.
Citera
2020-07-14, 21:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Fast soc gjorde ju vad de kunde för att Esmeralda skulle få vara kvar i Vadstena. Soc ville ju oxå att drogtester skulle vara ett krav. Det var ju kammarrätten i Jönköping som gjorde det omöjligt för soc att aggera. Det är ju oxå på grund av den domen uppföljning inte skedde. Jag tycker att det största felet ligger i den domen. Och hos högsta förvaltningsrätten som inte tog upp fallet.

Att de inte gick in juldagen tycker jag ligger hos polisen. En handläggare på soc kan inte tränga sig in.

Jag tycker som sagt att enbart Rebecka bär skuld i detta.

Om det enbart är Rebecka som har skuld i detta så har vi en jävligt skev värld där vem som helst kan avla fram en unge och sen är det enbart föräldrarnas eget ansvar för vad som händer med ungen. Vi har skyddsnät, strukturer och kollektivt ansvar av en anledning. För att samhället har ett gemensamt ansvar att se till att skyddslösa barn inte utsätts för skit. Detta med att föräldrar har 100% ansvar/ äganderätt över sitt barn är bullshit från människor som tycker att civilkurage är jobbigt och att "man ska inte lägga sig i". R hade ett missbruk och psykisk ohälsa, och är en ofungerande individ. Samhället har ansvar över att se till att hjälplösa barn aldrig hamnar i en situation där de riskerar att skadas av ofungerande människor.
Citera
2020-07-14, 22:18
Medlem
Det är svårt att föreställa sig hur grym någon kan vara mot ett barn. Helt hjärtlöst. Naturligtvis har föräldrarna huvudansvaret för lilla hjärtats död. Sen kan jag inte förstå hur 2 missbrukande föräldrar, kända narkomaner,inte åläggs nykterhetskontroller som villkor vid hemtagning, DET är helt sjukt.
Tycker SÅ synd om familjehemsmamman, den enda som på riktigt verkar ha älskat det stackars barnet.
Citera
2020-07-15, 02:52
Medlem
AntonChigurhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy

"Efter 55 timmar utan mat och sömn fördes Esmeraldas pappa till psykakuten. Tio dagar senare dog han i häktet". Jag hörde på radion att det var abstinens som han dog av. Sjukt. Verkar inte som de har någon koll på häktet. De kan ju inte låsa in en missbrukare som ligger på skyhöga doser av benz och opi? För att sedan klippa allt detta rakt av. Har de inte hört talas om nedtrappning? Antar att han dog av DT.

"Delirium tremens är ett livshotande tillstånd med risk för cirkulationskollaps"

Vila i frid Esmeralda. Varför fick mamman och pappan inte hjälp och varför hamnade hon där?
Allt hade kunnat förhindras, detta är jag säker på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in