2020-02-02, 16:38
Medlem
meas19s avatar
Kvinnan ville inte bli häktad som vållande, vad det kan betyda kan man ju fundera på

Citat:
Ursprungligen postat av elva9tolv
En fråga: Eftersom BÅDA häktades på sannolika skäl misstänkta för grovt vållande till annans död.... så är båda lika involverade? Då kan det alltså inte va så att den ena gjort något och den andra bara varit närvarande?
Eller hur funkar det?
Citera
2020-02-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag hoppas socialen eller var det tingsrätten som får sig en riktig känga!
Sen får man hoppas det kan rädda andra barn, för ingen kan hjälpa lilltjejen nu

KAMMARrätten dra inte in tingsrätter i det här.
Citera
2020-02-02, 16:40
Medlem
Mammans advokat har tidigare varit inblandad i Bobby-fallet...https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/215Oda/styvpappan-hon-ljuger https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/215Oda/styvpappan-hon-ljuger
Citera
2020-02-02, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Var det aktuellt med ett eventuellt flerbarnstillägg?
Men får hon barnbidrag om andra ungen är på hvb? För annars får hon ju bara för flickan och då blir det inget flerbarnstillägg.
Så lite pengar också. För så mkt jobb tänker jag.
Citera
2020-02-02, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inget besked om häktningar än. Pressmeddelande kommer ut när häktningsförhandlingarna är klara. Hon skulle ha förhandling kl 13, han hade en preliminär tid kl 14. Är det långdraget med den första (varför den nu skulle vara det) så börjar hans förhandling senare.

Nu är det bekräftat:

Citat:
Norrköpings tingsrätt har i dag häktat två personer på sannolika skäl misstänkta för vållande till annans död, grovt brott.
Åtal ska vara väckt senast den 14 februari.

Domstolen beslutade också om yppandeförbud för parterna, vilket innebär att ingen information om ärendet för närvarande kan lämnas.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/?newsId=3269593
Citera
2020-02-02, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazamaj
Men får hon barnbidrag om andra ungen är på hvb? För annars får hon ju bara för flickan och då blir det inget flerbarnstillägg.
Så lite pengar också. För så mkt jobb tänker jag.

För flerbarnstillägg räcker det inte med två barn - tre minst ska det vara.
Citera
2020-02-02, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
KAMMARrätten dra inte in tingsrätter i det här.

Ursäkta att jag skrev fel! Jag vet att jag skrev fel, lätt hänt.
Jag tycker inte att tingsrätter är så bra heller.
Citera
2020-02-02, 16:55
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazamaj
Skulle hon ha slagit ihjäl flickan om någon bad henne? Brukade hon vara våldsam och varför begära tillbaka vårdnaden om ett barn man ändå inte tänkt ta hand om?

Viljan kanske finns men inte förmågan. Det kanske visar sej senare att det bara är den ena föräldern som har orsakat detta.
Citera
2020-02-02, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Nu är det bekräftat:

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/?newsId=3269593
Då är det, just nu i alla fall, inte ett misstänkt mord. Vållande kan betyda mycket. Jag röstar för knarkintag. Att man tappat henne känns för otroligt - det kan man i och för sig göra, men en fyraåring dör inte av det. Om man inte "tappat" henne mot en vägg med en svingrörelse. Idag borde de fått svar på en viss del av obruktionen - så rubriceringen kanske kvarstår.
Citera
2020-02-02, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
För flerbarnstillägg räcker det inte med två barn - tre minst ska det vara.

"Flerbarnstillägg

Utöver barnbidraget betalas ett flerbarnstillägg ut automatiskt till den som får barnbidrag för minst två barn. Föräldrar kan också få flerbarnstillägg för barn som har fyllt 16 år fram till och med juni det år barnet fyller 20 år. Du kan läsa mer i faktabladet nedan. Flerbarnstillägg kan aldrig betalas ut för ett barn som är placerat i ett familjehem eller ett hem för vård och boende.

Aktuella handläggningstiderUtbetalningsdatum och handläggningstider

Mer informationÖvergripande om socialförsäkringen"

För flerbarnstillägg räcker det med 2 barn.
Citera
2020-02-02, 16:58
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Vad menas med ”yppandeförbud” i detta fall?
Citera
2020-02-02, 17:02
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RKE
"Flerbarnstillägg

Utöver barnbidraget betalas ett flerbarnstillägg ut automatiskt till den som får barnbidrag för minst två barn. Föräldrar kan också få flerbarnstillägg för barn som har fyllt 16 år fram till och med juni det år barnet fyller 20 år. Du kan läsa mer i faktabladet nedan. Flerbarnstillägg kan aldrig betalas ut för ett barn som är placerat i ett familjehem eller ett hem för vård och boende.

Aktuella handläggningstiderUtbetalningsdatum och handläggningstider

Mer informationÖvergripande om socialförsäkringen"

För flerbarnstillägg räcker det med 2 barn.

Tror det handlar om 125 kr. 🙃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in