Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-30, 12:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Frågan kvarstår, vilken sida stod Sverige på i Iran-Irak-kriget?

"Israel planned to assassinate Iraqi leader Saddam Hussein in 1992"

http://edition.cnn.com/2003/WORLD/meast/12/16/sprj.nirq.israel/

Svaret på frågan är båda. Sverige hade en god export både till Iran och Irak under kriget mellan de båda länderna. Irakierna kände sig förfördelade av Sverige men glömde bort de tusentals lastbilar som importerades från Scania och var nyttiga i krigsansträngingen. Med tanke på att Saddam Hussein hade mördat en stor del av Iraks kvarvarande judar stod säkerligen han högt upp på Tel Avivs dödslista.
Citera
2020-05-30, 12:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Japp, även jag tror att IM förväxlade AB med GM och LP drog fel slutsats om 2 GM.

Fullt förståeliga misstag. Stressat oklart läge som för både IM och LP måste ha varit mycket svårt att analysera rätt.

IM säger att "han måste ha stått där". Ett antagande.

AB vankar ju där rätt länge och plötsligt dyker det upp en annan man som skjuter Palme. Inte heller AB såg varifrån GM kom.

Komplext läge i mörker och motljus och i all hast.

Också tecken på att mördaren kom norrifrån på Sveavägen
Citera
2020-05-30, 12:52
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Vapen.
Vilka.
Personligen börjar jag undra mer och mer över Israels affärer. Inte bara under Iran-Irak-kriget.

Då vapenbyken aldrig tvättades trots löfte om motsatsen är det väldigt svårt att nysta i ett vapenspår. Det är däremot kännt att Olof Palme personligen varit delaktig i andra affärer med vapen, försäljningen till Indien är väl det mest välkända.

Plausibelt är att Olof Palme spelade ett högt spel i krutdurken Mellanöstern. Att samtidigt agera fredsmäklare mellan två ärkefiender och eventuellt samtidigt ordna med vapenförsäljning skapar en hel drös med motivbilder för diverse stater i området.

Problemet är att det de facto är okännt om Olof Palme faktiskt var involverad i något dylikt. Innan det kommer fram något konkret om det här så är dessvärre "vapenspåret" mestadels ett teoribygge.

Dock med tillägg att stödet till Arafat och det bevisade faktum att Israel, Iran och Irak alla hade kapacitet att operera på Svenskt territorium.

Det handlar om så ofantliga summor vid vapenhandel så ett rent ekonomiskt motiv kopplat till det bör heller inte uteslutas.
Citera
2020-05-30, 12:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Där drar vi olika slutsatser. Men det är helt ok det med.

Anledning varför jag drar en annan slutsats är att den som vi kallar för Grandmannen beskrivs på ett sätt av vittnen. Och den som springer in på Tunnelgatan beskrivs på ett annat sätt av vittnen.

Jag tror Lisbeths första vittnesmål om två gärningsmän är korrekt.

Och jag tror att Grandmannen och A.B blandas ihop av flera personer, bl.a. Borgnäs och Wall (som jag tycker alltför lättvindigt pekar ut A.B som den man Lisbeth såg i blå täckjacka).

Kan tänka mig att Grandmannen gömde sig bakom de bägge reklamskyltarna när han ledde makarna Palme till korsningen Sveavägen/Tunnelgatan.

När han såg att skytten lyckats med sitt uppdrag, vände han sig om 360 grader och avlägsnade sig norrut på den västra trottoaren, utan att göra allt för mycket väsen av sig.

Kanske var det han som gick och bar på Arminius-pistolen som dumpades på Markvardsgatan?

Borde inte Lisbeth tro att det var tre gärningsmän i så fall? Vad skulle skilja mellan Grandmannen och AB så att Lisbeth trodde en av dessa var medgärningsman och den andra ett vittne?

Jag tycker inte det är en logisk förklaring. Det känns mer troligt att det var GM och AB som var Lisbeths två mördare.

Förresten, en grandman som mördare måste inte betyda att det just var han som stod och tittade in i bion. Det kan ha varit nån annan som var vid Grand men höll låg profil.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-05-30 kl. 12:58.
Citera
2020-05-30, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ska bli spännande att se vad Bo Theutenberg tänker föra fram

Citerat från Theutenbergs twtter-inlägg

"DAGBOK FRÅN UD VOLYM 5 är en djupdykning i svensk underrättelsetjänst-såväl den militära sidans (IB/Op/- IB/03/-”Krigs-IB”- ”SAPO”) som SÄPO:s/Kontraspionagets verksamhet- satt i relation till KGB, GRU, CIA och Palmemordet"
Det är ju en nyhet i sig att Tuten är då väl insatt i alla hemliga verksamheter i staten och ändå hamnade på skräphögen med några av de andra avpolleterade Ib och Säpogunbarna. Respekten för tystnadsplikt och uppdrag i rikets tjänst är uppenbarligen en tunn Fernissa... på vissa håll. I vilket syfte då? Vi behöver inte gissa. Tesen är att staten var infiltrerat av KGB och GRU via SAP och Palmes mest betrodda nära medarbetare. Merparten av underrättelsetjänsten och kontraspionaget var också anklagade och det inte minst där Tore F legendaren och PG Näss mitt under mordutredning.

Alla var de sovjetlakejer och manövrerade ut Tuten och Ögatgänget, Donald mfl. Ändå på något magiskt sätt förlorade Sovjetmakten greppet i någon slags suicid självskadeverksamhet där kronan var kungsoffret att klippa Palme för att åstadkomma vad?

Tror fanskapet att folk har Donald Trumps IQ och logik?

Ju djupare han gräver ner sig i det här desto mer uppenbart är det vilka som var drivande bakom mordet och som avsåg eliminera Op och hans entourage och alla andra Sovjetlakejer i deras ögon.

Vi kommer sannolikt inte att få några berättelser om borgerliga politiker, höga militärer, poliser och ud anställda som kalasade med polska underrättelsetjänstens horor. ELLER OM EN UNDERRÄTTELSETJÄNST BLAND DERAS EGNA SOM BEDREV AFFÄRSVERKSAMHET MED ÖST, VÄST OCH DIKTATURENS KREATUR till privat vinning.
Citera
2020-05-30, 13:06
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huckabee
Det är ju du själv som hittat på den teorin, att de skulle varit medlemmar i samma förening. Du har tidigare presenterat det som fakta.
Det kanske är dags att du startar en egen tråd där du ältar den här konspirationsteorin, även om jag tror du blir rätt så ensam där inne.
Att spekulera i så grundlösa teorier här inne förstör för oss andra.

Jag får be om ursäkt om jag varit otydlig att jag bara gissat själv att de var medlemmar i samma Pistolklubb. Jag anser att det är en rimlig gissning och ett trovärdigt sätt att koppla ihop LZJ och CA.

Det är väl för att lufta olika teorier som många läser den här tråden? Alla teorier i tråden kan av nödtvång inte vara korrekta allesammans.

Jag blir inte värst besviken om jag har fel, men tror än så länge att min teori håller ganska bra, då den inte är lika tillkrånglad som vissa andra teorier.
Citera
2020-05-30, 13:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Sant, det är möjligt, men hur troligt är det?

Om han inte brydde sig om att bli upptäckt, varför vänta med att skjuta? För varje meter efter grand ökade ju sannolikheten att LOP skulle komma undan på något sätt (taxi, livvaktsbil, t-bana...).

Allt är möjligt, ingen fakta finns, så vi måste ju gissa utifrån sannolikheter.

Det kanske tar tid att komma över tröskeln att dra upp en revolver och mörda landets statsminister. Att tänka "jag ska mörda Palme" är en sak. Att dra upp revolvern och trycka av är något annat.

Sen var det väldigt mycket mer folk på västra sidan Sveavägen som kan försöka hindra mordet (i GM:s huvud). Sen på östra sidan låter han NF och eventuella andra passera innan han går ikapp och trycker av.
Citera
2020-05-30, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Jo, jag vet.
Jag vet mycket klart att det är stor skillnad mellan kinapuff smäll och en .357 magnum.
Ja, rent ljudtrycksmässigt låter en kinapuff högre. Det är liksom syftet med smällare. Att de skall smälla inte att göra någon annan verkan ev medieutvecklingen.

Amatörer kommer lätt till andra fantasier. DÄRFÖR LÅTER KNALLSKOTT MER ÄN FULLADDADE GRANATER OCKSÅ.
Citera
2020-05-30, 13:20
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ska bli spännande att se vad Bo Theutenberg tänker föra fram

Citerat från Theutenbergs twtter-inlägg

"DAGBOK FRÅN UD VOLYM 5 är en djupdykning i svensk underrättelsetjänst-såväl den militära sidans (IB/Op/- IB/03/-”Krigs-IB”- ”SAPO”) som SÄPO:s/Kontraspionagets verksamhet- satt i relation till KGB, GRU, CIA och Palmemordet"

Han är ju en offentlig person med en lång meritlista. Det ger orden
en viss hävstång.
Det är inte en anonym, avliden trotjänare på regeringskansliet,
eller liknande, som yttrar sig.
Citera
2020-05-30, 13:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Jag får be om ursäkt om jag varit otydlig att jag bara gissat själv att de var medlemmar i samma Pistolklubb. Jag anser att det är en rimlig gissning och ett trovärdigt sätt att koppla ihop LZJ och CA.

Det är väl för att lufta olika teorier som många läser den här tråden? Alla teorier i tråden kan av nödtvång inte vara korrekta allesammans.

Jag blir inte värst besviken om jag har fel, men tror än så länge att min teori håller ganska bra, då den inte är lika tillkrånglad som vissa andra teorier.

Ditt stora problem är "han som sköt sig". Om du är uppmärksam under intervjun med den ljugande exhustrun till LZJ så inser du att han som sköt sig nämns tidigare under intervjun, med en yrkestitel som inte matchar CA.

Vem hade kunnat tänka sig att det fanns fler än CA som sköt sig mellan 1986 och 2019...

Förresten så betyder inte "Akademiska" att medlemmarna var akademiker.
Citera
2020-05-30, 13:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja, rent ljudtrycksmässigt låter en kinapuff högre. Det är liksom syftet med smällare. Att de skall smälla inte att göra någon annan verkan ev medieutvecklingen.

Amatörer kommer lätt till andra fantasier. DÄRFÖR LÅTER KNALLSKOTT MER ÄN FULLADDADE GRANATER OCKSÅ.

Snyggt.

Så du håller med om att kommentarerna att det lät som smällare egentligen inte innebär att skotten lät tysta?

Självklart kopplar vittnen ljuden till smällare.
Citera
2020-05-30, 14:00
Medlem
JSelwyns avatar
Citat från Åklagarmyndigheten:
"Åklagaren har för avsikt att fatta beslut i åtalsfrågan i Palmeutredningen före den 1 juli."

Mitt bet är att denna utredning kommer att läggas ner även om det inte är något jag önskar. Vidare, så får jag känslan att det skulle ha varit mer "aktivitet" och således hade det läckt till media om ett förestående åtal hade varit i görningen för en nu levande person.

Dock vidhåller jag att komma till "mötet" utan en pistol/revolver och samtidigt presentera en godtagbar "lösning" torde vara så gott som lönlöst. Detta med tanke på att vapnet har varit en av grundbultarna i alla dessa år som gjort att utredningen fortskridit.

Kanske att detta mord kommer att bli som "Jack The Ripper" eller JFK? Även om man nu säger sig ha en lösning så kommer den inte att godtas. Precis som med nämnda JTR/JFK, så kommer denna att leva kvar i århundraden. Med den stora skillnaden att JTR/JFK har ett betydande inslag av kommers i sig och att folk faktiskt åker till London (Whitechapel)/Dallas för att gå i dess fotspår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in