Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-22, 11:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Det är inte rimligt att HO blandar ihop dessa två situationer.

SE kommer tillbaka till Skandia chockad och berättar att landets statsminister blivit avrättade på gatan utanför och då ska följande utspelas:

SE - herregud, Palme blev skjuten här borta nyss och det vällde fram blod över hela ansiktet på honom. Och fru Palme sprang runt som en yr höna och skrek.

HO - å fan, jobbigt läge. Du förresten Stickan du skulle väl upp och åka lite skidor till veckan va?

SE - jajjemen...ska bli skönt att koppla av lite här nu. Speciellt efter att ha bevittnat en avrättning av landets statsminister.

Jag tänker att han i slutet av samtal 2 ändå måste göra nån slags uppbrott "jag ska resa till sälen, jag måste ta mig hem"
Citera
2020-05-22, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Då missuppfattade jag. Ursäkta.
Ingen fara men jag var tydlig med att påpeka att SE själv stämplade ut sig själv.

Allt annat är ju helt osannolikt tom omöjligt då väktare fanns vid entren.
Att det sedan INTE uteslutet SE som GM är nåt helt annat men det kan vi för stunden lämna därhän.
Citera
2020-05-22, 11:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu är ju väktarna anställda för att vakta Skandia och bemanna dess reception under nattskiftet. Hur tänker du dig att de skulle kommit loss för att turista på Sveavägen?

Så det är inte ens lite konstigt att man inte går ut och tittar om statsministern blivit mördad precis vid byggnaden? De verkade inte direkt ha fullt upp?
Citera
2020-05-22, 11:38
Medlem
Citat:
Tidsschemat blir möjligtvis tajt om mordtiden fortfarande bedöms vara 23:21:30.
Ja det är tajt MEN om SE stämplade ut säg 23.19.15 och samtalade i säg en minut och 15 sekunder med HO d återstår EN minut för SE att hinna skjuta Palme.
Det är väl inte omöjligt att tidpunkten för mordet skulla kunna justeras vid 10-20 heller vi har ingen aning vad PU kommit fram till,
Detta scenario förutsätter att SE råkar kliva ut på gatan precis när Palmes passerar oerhört slumpartat MEN ändå fullt tänkbart.

Valet av mordplats tyder också på att mordet skedde slupvis på impuls.
Då Sveavägen ju är och även 1986 var en gata med relativt mycket trafik och rörelse även en fredagkväll speciellt en lönefredag.

Den aktuella platsen var också förhållandevis upplyst så vitt jag förstår det hade funnits ställen som hade varit mörkare och mindre befolkade där det hade varit mer lämpligt att mörda OP.
Citera
2020-05-22, 11:40
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jag är väl medveten om deras arbetsuppgifter. Jag själv hade begett mig ut 50 meter på gatan för att få en titt på detta historiska ögonblick. Men vi är alla olika.
De trodde inte på SE, det är vad de säger och det bör stämma, annars är det en indikation på att de är inblandade. Om de trodde på SE håller jag med dig om att det är väldigt märkligt att ingen av dem gick dit.
Citera
2020-05-22, 11:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Lisbet bekräftar inte att något var något alls. Hon TROR.
Ang. ljuddämpare:
den frågan är väl helt utredd?
- I den tekniska delen av FUP finns undersökningar av mynningsflammor m.m. Jag antar att detta är eftersom dämparen skulle dölja denna.
- Skotten hörs ordentligt i alla riktningar, t.ex. upp till NF, Kerstins balkong, LJ, etc. Inte förenligt med ljuddämpare.
Ljuddämpare är dessutom synnerligen ineffektiv på revolver.

Frågan varför AB och LP tänker smällare förklaras kanske, som någon tidigare var inne på, att detta var det naturliga att tänka på på 80-talet. Ytterst få hade hört ett skjutvapen utanför skjutbana eller jakt. Dessutom lät smällare på den tiden rätt bra: en s.k. Kina-puff hade ca 1g krut vilket inte skiljer sig så mycket från 357 Magnum (23 gr eller ca 1.5g).
(https://www.hn.se/nyheter/halland/knallskott-har-alltid-roat-1.3584241 )
Citera
2020-05-22, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu är ju väktarna anställda för att vakta Skandia och bemanna dess reception under nattskiftet. Hur tänker du dig att de skulle kommit loss för att turista på Sveavägen?

Det är beläget utmed den sista sträckan av LOP's promenad fram till MPL.

Det borde vara tillräckligt för att Securitas väktarna skall ta kontakt med polis utanför för att ge sina eventuella observationer och man undrar också om det inte också fanns kameror som filmade entrén och gatan utanför.

Då skulle bevis finnas om LOP var förföljd på östra sidan av Sveavägen.

Man undrar också vilka instruktioner de hade när de hör skottlossning utanför? Gömma sig under skrivbordet.
Senast redigerad av Utredaren 2020-05-22 kl. 11:50.
Citera
2020-05-22, 11:49
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
De trodde inte på SE, det är vad de säger och det bör stämma, annars är det en indikation på att de är inblandade. Om de trodde på SE håller jag med dig om att det är väldigt märkligt att ingen av dem gick dit.

Om de nu inte trodde, Så hade det räckt med att bara sticka ut huvudet vid dörren/entrén. För en första koll på det totalt överraskande och sensationella som SE påstår.
Citera
2020-05-22, 11:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så det är inte ens lite konstigt att man inte går ut och tittar om statsministern blivit mördad precis vid byggnaden? De verkade inte direkt ha fullt upp?
Nej, jag tycker inte att det är konstigt att de stannade på sin post. Har man stått vakt så förstår man vad jag menar. Dessutom visste de knappast om SEs uppgifter stämde. Det hela bekräftades såvitt jag vet i radio först sent på natten.
Citera
2020-05-22, 11:51
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Om de nu inte trodde, Så hade det räckt med att bara sticka ut huvudet vid dörren/entrén. För en första koll på det totalt överraskande och sensationella som SE påstår.
De trodde på att något hänt, men de trodde inte att OP blivit mördad.
Citera
2020-05-22, 11:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det är beläget utmed den sista sträckan av LOP's promenad fram till MPL.

Det borde vara tillräckligt för att Securitas väktarna att ta kontakt med polis utanför för att ge sina eventuella observationer och man undrar också om det inte också fanns kameror som filmade entrén och gatan utanför.

Då skulle bevis finnas om LOP var förföljd på östra sidan av Sveavägen.

Man undrar också vilka instruktioner de hade när de hör skottlossning utanför? Gömma sig under skrivbordet.
Kamerorna är utredda (tänker främst på den på Tunnelgatan). De spelade inte in. Eftersom HO enligt egen uppgift inte satt och tittade i dessa omkring 23:20 och därefter pratade med AK till 23:30 hade han inget att säga. Varför skall han kontakta polisen för att berätta det?

Sedan kan man tycka att polisen borde kontaktat dem samma natt, men det är en annan sak. Det är som bekant mycket de skulle gjort.
Citera
2020-05-22, 11:55
Medlem
Det är synd att Anette K:s förhör inte är offentligt, jag tror dock inte att det innehåller något revolutionerande.
Men det skulle eventuellt kunna ge någon fler ledtråd kring Stig E och kanske något om vad hon såg när hon lämnade Skandia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in