Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-30, 14:38
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det kanske tar tid att komma över tröskeln att dra upp en revolver och mörda landets statsminister. Att tänka "jag ska mörda Palme" är en sak. Att dra upp revolvern och trycka av är något annat.

Sen var det väldigt mycket mer folk på västra sidan Sveavägen som kan försöka hindra mordet (i GM:s huvud). Sen på östra sidan låter han NF och eventuella andra passera innan han går ikapp och trycker av.
Ensamma galningar har sällan någon tröskel att komma över.
Citera
2020-05-30, 14:42
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Också tecken på att mördaren kom norrifrån på Sveavägen

Ja det är det. För mig finns egentligen två alternativ, det jag nyss beskrev eller att han följde dem från västra trottoaren och gick över i höjd med reklampelaren.

Båda norrifrån.

Svagheten med alt 2 är att inga vittnen såg honom göra det.
Citera
2020-05-30, 14:45
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja, rent ljudtrycksmässigt låter en kinapuff högre. Det är liksom syftet med smällare. Att de skall smälla inte att göra någon annan verkan ev medieutvecklingen.

Amatörer kommer lätt till andra fantasier. DÄRFÖR LÅTER KNALLSKOTT MER ÄN FULLADDADE GRANATER OCKSÅ.

Det är ju så. Fanns ju även på den tiden så kallade kanonslag, vilka det var en god idé att avslägsna sig ifrån på behörigt avstånd innan de small.

Finner det rätt naturligt att en person som levt avskärmad från vapenmiljöer, men väl upplevt nyårsfirande med nämnda smällare, mycket väl kan beskriva ljudbilden av ett avlossat skott som en "nyårsmällare".

Finns tillräckligt med oklarheter kring skeendena runt mordplatsen redan. Att haka upp sig på Fru Palmes ordval tror jag är en återvändsgränd. Däremot tycker jag det är fullt berättigat att diskutera vapenfrågan ur olika infallsvinklar, men då utifrån det konkreta som framkommit. Inte Fru Palmes ordval i ett dessutom undermåligt förhör.
Citera
2020-05-30, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Nej, regeringen var helt ovetande om den illegala vapensmugglingen.
Ja, Det fanns väl ingen anledning för regeringen att ifrågasätta att ett land som Singapore massimporterar fartygskanoner? Även om de inte hade fartyg att montera dem på så kunde de ju ha lagt dem på lager. Om de sedan dyker upp i Iran, så är det ju inte regeringen, eller Bofors fel.
Samma sak med all övrig krigsmateriel som råkat hamna fel. Det är bara att slå ifrån sig och skylla på någon annan. Det råkade helt enkelt bara bli lite tokigt.
Citera
2020-05-30, 15:21
Medlem
Gothuss avatar
Hussein grew up in Auja, a village of mud-brick huts northwest of Baghdad. His parents were poor farmers, but inspired by his uncle Khayrallah Tulfah, an Iraqi army officer and crusader for Arab unity, Hussein gravitated to politics as a teenager. While attending college in Baghdad he joined the*Ba'ath*party (at the age of 19) and in 1956 Hussein took part in an abortive coup."

https://www.jewishvirtuallibrary.org/saddam-hussein
Senast redigerad av Gothus 2020-05-30 kl. 15:25.
Citera
2020-05-30, 15:26
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Citat från Åklagarmyndigheten:
"Åklagaren har för avsikt att fatta beslut i åtalsfrågan i Palmeutredningen före den 1 juli."

Mitt bet är att denna utredning kommer att läggas ner även om det inte är något jag önskar. Vidare, så får jag känslan att det skulle ha varit mer "aktivitet" och således hade det läckt till media om ett förestående åtal hade varit i görningen för en nu levande person.

Dock vidhåller jag att komma till "mötet" utan en pistol/revolver och samtidigt presentera en godtagbar "lösning" torde vara så gott som lönlöst. Detta med tanke på att vapnet har varit en av grundbultarna i alla dessa år som gjort att utredningen fortskridit.

Kanske att detta mord kommer att bli som "Jack The Ripper" eller JFK? Även om man nu säger sig ha en lösning så kommer den inte att godtas. Precis som med nämnda JTR/JFK, så kommer denna att leva kvar i århundraden. Med den stora skillnaden att JTR/JFK har ett betydande inslag av kommers i sig och att folk faktiskt åker till London (Whitechapel)/Dallas för att gå i dess fotspår.

Just en pistol känns lite mindre troligt då ingen sett mördaren plocka upp några tomhylsor och att inga tomhylsor har hittats på platsen vad som är känt.

En revolver är det nästan som KP måste presentera och den måste i sin tur kunna knytas till en GM. Jag vet att det finns hylsfångare till pistoler, men det är otympliga saker som inte ryms helt enkelt i trånga manbags. Jag tror vi kan utesluta pistolspåret.

Edit: Du kan också lägga till Palmevandringar på Stockholms Boulevarder och trappgränder till den kommersiella listan. Egentligen är det väl bara Strandvägen, Karlavägen, Narvavägen och Valhallavägen, som lite nedsättande har kallats "Den ensidiga Boulevarden", i Stockholm som lever upp till epitetet Boulevard. Men jag gillar ju lite svulstigt språk och älskar ju mig själv så jag framhärdar i att uppgradera Sveavägen till Boulevard, även om den nog egentligen inte bör beskrivas så.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-05-30 kl. 15:51.
Citera
2020-05-30, 15:29
Medlem
Pulsarna dom slår nu så heta, när kommer KP:s PK (presskonferens),vill vi veta.

Inte blev det mindre spännande av det här https://www.expressen.se/nyheter/sydafrika-ar-det-hetaste-sparet-i-palmeutredningen/
Vad man nu ska tro om det när MSM (Mainstream media) verkar helt övertygade om SE:s skuld. Lars Borgnäs säger att har blivit kontaktad av en person med insyn i PU. Och han säger att han tror på uppgiftslämnaren - klart intressant. Där fick vi nånting att suga på, som Leif GW skulle ha sagt.
Undras vem som tjackar korv mitt under matchen?
"Kontaktad" hmmmmm.
Lone nut or Conspiracy. That's the Question.
I'm Just A Patsy som SE kunde ha sagt om han varit vid liv.
Citera
2020-05-30, 15:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ensamma galningar har sällan någon tröskel att komma över.

Ensam galning går stå för dig, jag har inte sagt det
Citera
2020-05-30, 15:41
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ensam galning går stå för dig, jag har inte sagt det
Du svarade ju på ett inlägg där det stod bl a såhär: "Om han inte brydde sig om att bli upptäckt, varför vänta med att skjuta?" Du förklade det med att han eventuellt hade svårt att samla mod. Ni diskuterade möjligheten att det var en GM som inte brydde sig om att bli gripen. Jag ändrar min formulering då, från "ensam galning" till "GM som inte bryr sig om att bli gripen", men saken är ändå densamma: Folk som begår politiska attentat och inte bryr sig om ifall de blir gripna, har sällan svårt att samla mod, de brukar agera direkt.
Citera
2020-05-30, 16:09
Medlem
Skandiamannens utstämplingstid har diskuterats flitigt.
Vad ligger slutbudet på för tid?

23,19 23,20 23,21 eller ?

Ska utstämplingstiden korrigeras en minut bakåt eller en minut framåt?

Förhöret är begärt av Christer Petterssons försvarsadvokater.

https://www.youtube.com/watch?v=VkSCmEDS4OE
Skandiamannen i tingsrätten
Citera
2020-05-30, 16:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Du svarade ju på ett inlägg där det stod bl a såhär: "Om han inte brydde sig om att bli upptäckt, varför vänta med att skjuta?" Du förklade det med att han eventuellt hade svårt att samla mod. Ni diskuterade möjligheten att det var en GM som inte brydde sig om att bli gripen. Jag ändrar min formulering då, från "ensam galning" till "GM som inte bryr sig om att bli gripen", men saken är ändå densamma: Folk som begår politiska attentat och inte bryr sig om ifall de blir gripna, har sällan svårt att samla mod, de brukar agera direkt.

Det jag tycker starkt talar emot ensam galning i meningen "mordet var målet och flykten ointressant" (finns många exempel) är att Palmes baneman faktiskt inte gjorde så utan flydde och var försvunnen inom 1 minut och i 34 år.
Citera
2020-05-30, 17:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Är det en Princip?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in