2020-05-30, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Hur är det med UD' s underättelsetjänst?
Där kanske det finns information.

Ingen aning, men Carlsson, Feldt, Eliasson mfl vet mer om både vapenaffärer och Palmes roller som fredsmäklare och främste företrädare för ett land som smugglade vapen, och jag tror regeringen helt enkelt var rädda om sitt eget arsel...
Om Palme haft en roll i stoppade krigsmaterieltransporter under hösten 1985 kan det ha retat många.
Jag tror att Richard Reeves var ganska rätt ute i sina teorier.
Han har intervjuat regeringsfolk på hög nivå som enl honom hellre skulle se mordet ouppklarat än att en obehaglig sanning uppdagades.
Även om det inte är svaret på mordet, så var det många som trodde det.
Några irakier eller iranier har man väl ändå inte lyckats knyta till brottsplatsen, men vem vet, kanske fanns det någon där?

I vilket fall som helst är det intressant att läsa dagstidningarna från mars månad 1987 i kb-arkivet.
Citera
2020-05-30, 08:53
Medlem
Huckabees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Det är inte helt bekräftat att LZJ var medlem i Akademiska Pistolklubben. Det är en trådsanning och gissning från min sida. Det kan dock mycket väl finnas bilder på CA från Pistolklubben där CA var medlem. Var LZJ också medlem vilket jag tror så kan han också fastnat på bild.

Edit: Sanningsprofeten KP kommer att reda ut hur det förhöll sig om han pekar ut CA som GM.
Det är ju du själv som hittat på den teorin, att de skulle varit medlemmar i samma förening. Du har tidigare presenterat det som fakta.
Det kanske är dags att du startar en egen tråd där du ältar den här konspirationsteorin, även om jag tror du blir rätt så ensam där inne.
Att spekulera i så grundlösa teorier här inne förstör för oss andra.
Citera
2020-05-30, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Är lösningen på mordet CA som GM och LZJ som vapengömmare går det frostiga och kladdiga spåret via Swedenborgskyrkan rakt in i Svenska Akademien. Det kunde nog skakat om när det begav sig men SA har numera skakat av sig allt internationellt förtroende helt på egen hand.

Edit: Det var inte för intet som det pirrade till lite för LZJ då han såg att en del av Anckarströms kropp låg begraven i Spånga. (Ingrid-Bergman-komplex/Styckmord.)
Denne Anckarström som ständigt dyker upp. Är det inte radioteatrar eller folklustspel I Vallentuna, så är det danskar med abnormt intresse för reliker av gamla svenska kungamördare.
Citera
2020-05-30, 09:00
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ingen aning, men Carlsson, Feldt, Eliasson mfl vet mer om både vapenaffärer och Palmes roller som fredsmäklare och främste företrädare för ett land som smugglade vapen, och jag tror regeringen helt enkelt var rädda om sitt eget arsel...
Om Palme haft en roll i stoppade krigsmaterieltransporter under hösten 1985 kan det ha retat många.
Jag tror att Richard Reeves var ganska rätt ute i sina teorier.
Han har intervjuat regeringsfolk på hög nivå som enl honom hellre skulle se mordet ouppklarat än att en obehaglig sanning uppdagades.
Även om det inte är svaret på mordet, så var det många som trodde det.
Några irakier eller iranier har man väl ändå inte lyckats knyta till brottsplatsen, men vem vet, kanske fanns det någon där?

I vilket fall som helst är det intressant att läsa dagstidningarna från mars månad 1987 i kb-arkivet.
Nej, regeringen var helt ovetande om den illegala vapensmugglingen.
Citera
2020-05-30, 09:02
Medlem
Citat:
Tror Holmér kände att sanningen började komma obehagligt nära inpå.
Han avgick ju bara dagar efter att Iran-Irak vapensmugglingsteorin publicerades i NY Times, och danskar sjöfolksförbundet höll på och envisades med att det transporterats svenska vapen på danska fartyg till krigshärdar.
IC var också hårt pressad, och dementerade alla tänkbara samband. Algernons död någon månade innan dessutom.
Inte fan avsåg Holmér kurderna när han fällde kommentaren.
Han om någon visste vad UD ville mörklägga.
Han förstod också att hans PKK smetande hade nått vägs ände.
Och var det något som kunde skaka Sveriges regering så var det just detta.

Irak-Iran? Vad handlar detta om? Ligger bakom betalvägg.

Diplomater gör nya försök i Irak - DN 6 Oct 1992
Diplomaterna Lars-Olof Brilioth och Göran Wallin hoppas få träffa den irakiske utrikesministern senare denna vecka, med anledning av domen mot de tre svenskarna, sju års fängelse, för att de av ...
Källa: https://www.dn.se/arkiv/inrikes/diplomater-gor-nya-forsok-i-irak/
Senast redigerad av Utredaren 2020-05-30 kl. 09:07.
Citera
2020-05-30, 09:16
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Japp, min slutsats är också att GM följde efter från Grand..Ett okomplicerat och realistiskt scenario tycker jag.

GM hade på något sätt upptäckt Palme vid Grand.

Alternativt visste en övervakande grupp att Palme besökte Grand. GM skickades ut som sista person i kedjan?

Margareta S är därmed nyckelvittne. 2-3 minuter studerade hon den man som jag tror är GM.

En medelålders man i rock och keps med mörk, obehaglig, ångestfylld blick. 40-45 år. Fokuserad, tycktes inte bry sig om omgivningen. Ordinär kroppsbyggnad. Stålbågade glasögon.

Tror samme man stod vid möbelaffären då Palme med familj pratade vid bokhandeln ca 23.15..

Kan.även ha varit samme man som Hubert F såg vid Grand ca 20.55-21.15. Trots differensen rörande kroppsbyggnad. Bör inte ha varit SE eftersom HF och SE var arbetskamrater på Skandia. HF hade känt igen SE.

Keps. Stirrade. Längre jacka. Blå/mörkblå.

Finns även uppgifter som tyder på att samme fåniga/ bonniga man befann sig vid Grand ca 20.30 (GMP).

NF beskrev en man i jacka som liknade Tensonjacka. Blå. Mannen äldre än 44 år.(fhl).

Leif L beskriver en längre mörkblå jacka i rak "gubbmodell". Knegarjacka med stora sydda rutor. Inte en bullig täckjacka.

IM missuppfattade situationen. GM väntade inte vid Dekorima. Anslöt samtidigt med paret Palme. Vad hände mellan reklampelaren och mpl?.

Man ska inte krångla till saker i onödan i.en mordutredning.

Återkommer med analys av psykopater. Finns en del punkter jag finner intressanta.

Tycker det låter i stora drag rimligt, men att jag har svårt för en grandman - som gm - kan summeras så här:
- osäkra vittnesmål på att en grandman verkligen följde efter LOP.
Men framför allt:
- varför exponera sig så mkt för extremt många personer vid en biograf innan mordet? Det måste betecknas som unikt. En GM håller sig i bakgrunden, håller distans, smälter in. Det gjorde inte grandmannen.

Min teori är att grandmannen vid bion var en vanlig palmehatande person. Det fanns en sådan grandman överallt han var.
Citera
2020-05-30, 09:38
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Låter inte särskilt proportionerligt. Ligger förmodligen mer bakom som inte kommer fram i ljuset.
Frågan kvarstår, vilken sida stod Sverige på i Iran-Irak-kriget?

"Israel planned to assassinate Iraqi leader Saddam Hussein in 1992"

http://edition.cnn.com/2003/WORLD/meast/12/16/sprj.nirq.israel/
Citera
2020-05-30, 09:44
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Denne Anckarström som ständigt dyker upp. Är det inte radioteatrar eller folklustspel I Vallentuna, så är det danskar med abnormt intresse för reliker av gamla svenska kungamördare.

Efterlyst Special - Palmeutredningen och Mordet på Gustav III

https://www.youtube.com/watch?v=hs48h9U3aIA
Citera
2020-05-30, 10:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Tycker det låter i stora drag rimligt, men att jag har svårt för en grandman - som gm - kan summeras så här:
- osäkra vittnesmål på att en grandman verkligen följde efter LOP.
Men framför allt:
- varför exponera sig så mkt för extremt många personer vid en biograf innan mordet? Det måste betecknas som unikt. En GM håller sig i bakgrunden, håller distans, smälter in. Det gjorde inte grandmannen.

Min teori är att grandmannen vid bion var en vanlig palmehatande person. Det fanns en sådan grandman överallt han var.

Men vi vet ju inte ens om mördaren brydde sig om ifall han blev identifierad eller inte? Målet kanske var att Palme skulle dö, och att GM ansåg det självklart att han skulle åka fast. Först när Palme ligger död på gatan inser han att det kanske är bäst att sticka?
Citera
2020-05-30, 10:48
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men vi vet ju inte ens om mördaren brydde sig om ifall han blev identifierad eller inte? Målet kanske var att Palme skulle dö, och att GM ansåg det självklart att han skulle åka fast. Först när Palme ligger död på gatan inser han att det kanske är bäst att sticka?

Sant, det är möjligt, men hur troligt är det?

Om han inte brydde sig om att bli upptäckt, varför vänta med att skjuta? För varje meter efter grand ökade ju sannolikheten att LOP skulle komma undan på något sätt (taxi, livvaktsbil, t-bana...).

Allt är möjligt, ingen fakta finns, så vi måste ju gissa utifrån sannolikheter.
Citera
2020-05-30, 10:49
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Tycker du det är stor skillnad mellan att skakas i sina grundvalar eller förändras i grunden?
Jag tycker inte att det är så stor skillnad , kanske en nyans-skillnad.

Sedan är ju Holmers reaktion på frågan i KU som är mest anmärkningsvärd.

Citat Hans Holmer

"När sanningen om det här kommer fram så kommer det svenska samhället förändras i grunden."

KUförhör med Hans Holmer. 7 mars 1989

https://www.youtube.com/watch?v=XyTQniL4Co0
Hans Holmer

KU-ledamoten hänvisar till ett citat som aldrig har hittats. Det är troligt att hon har missuppfattat något som Hans Holmer har hävt ur sig eller kopplat ihop honom med något som någon annan sagt.
Citera
2020-05-30, 10:50
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om Grandmannen är GM kan man nästan slå fast att han inte ville åka fast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in