Gunnar Wall berättar om hans och Sven Aners möte med Skandiamannen.
"Det var inte så lång tid efter Petterssonrättegången och innan Sven Anér först hade börjat rikta anklagelser mot SE. Jag följde med sedan Sven hade bokat ett möte med Skandiamannen. I samband med rättegången hade det ju kommit ut förundersökningsmaterial där det formulerades misstankar mot honom.
Det hela var väldigt odramatiskt. Datum har jag inte tillgängligt. Det är vanskligt att i efterhand försöka komma med några mer detaljerade tankar om vilket intryck jag fick av honom då. Ingenting fick mig i alla fall att känna något i stil med: ”Här har vi Palmes mördare!”
Men jag tycker i och för sig inte att det ska övertolkas. Folk som har begått brott behöver inte ha det skrivet i ansiktet.
Efter mötet började i alla fall Sven Anér att mer offensivt formulera misstankar mot Skandiamannen. Denne svarade Sven i ett brev som han också skickade en kopia av till mig. I sitt brev uttryckte han förtrytelse över att Sven riktat anklagelser mot honom.
Jag noterade att brevet var väldigt omsorgsfullt textat, ungefär på det sätt som man kan hitta på väl utförda handskrivna gratulationskort ungefär. Det var ju en rätt stor kontrast mot den upprördhet som han uttryckte i innehållet. Av det kan man kanske dra lite allmänna slutsatser om SE som person, att han hade en dragning till perfektionism när det gällde sådant han behärskade och att han ville uppträda kontrollerat även när han uttryckte ilska.
För mig framstod det som intressant och lite minnesvärt, men inte som något med uppenbar betydelse när det gällde att värdera sannolikheten för att han skulle ha att göra med mordet. Jag kom att betrakta honom som en lite speciell person som med stor sannolikhet gjort sin egen insats under mordkvällen lite mer märkvärdig än den var.
Som bekant kom Sven Anér, av sina egna skäl, med tiden att landa på samma slutsats som jag: att mördaren förmodligen inte var identisk med Skandiamannen. Eller för att vara korrekt: Sven blev ännu mer övertygad än jag om den saken eftersom han tvärsäkert utpekade den före detta polismannen AA."
https://gunnarwall.wordpress.com/2020/04/29/nedrakning-infor-peterssons-tillkannagivande/#comment-16114