2020-05-30, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
KU-ledamoten hänvisar till ett citat som aldrig har hittats. Det är troligt att hon har missuppfattat något som Hans Holmer har hävt ur sig eller kopplat ihop honom med något som någon annan sagt.

Om vi säger att du har rätt i ditt antagande, varför bestrider inte Holmer och säger att jag har aldrig sagt detta?
Citera
2020-05-30, 10:57
Medlem
Ska bli spännande att se vad Bo Theutenberg tänker föra fram

Citerat från Theutenbergs twtter-inlägg

"DAGBOK FRÅN UD VOLYM 5 är en djupdykning i svensk underrättelsetjänst-såväl den militära sidans (IB/Op/- IB/03/-”Krigs-IB”- ”SAPO”) som SÄPO:s/Kontraspionagets verksamhet- satt i relation till KGB, GRU, CIA och Palmemordet"
Citera
2020-05-30, 11:05
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om vi säger att du har rätt i ditt antagande, varför bestrider inte Holmer och säger att jag har aldrig sagt detta?
Att inte dementera det går väl i linje med hur han var som spaningsledare? Skulle inte förvåna mig det minsta om han även har sagt det. Tomma, pompösa ord.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-05-30 kl. 11:24.
Citera
2020-05-30, 11:32
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Tycker det låter i stora drag rimligt, men att jag har svårt för en grandman - som gm - kan summeras så här:
- osäkra vittnesmål på att en grandman verkligen följde efter LOP.
Men framför allt:
- varför exponera sig så mkt för extremt många personer vid en biograf innan mordet? Det måste betecknas som unikt. En GM håller sig i bakgrunden, håller distans, smälter in. Det gjorde inte grandmannen.

Min teori är att grandmannen vid bion var en vanlig palmehatande person. Det fanns en sådan grandman överallt han var.

Ja, det jag säger är givetvis ett antagande. Vad jag försöker förklara är hur GM tog sig till Dekorima. Förklaringen är okomplicerad.

Vi vet ju inte varifrån GM kom. Söder och väster är andra alternativ. Däremot betraktar jag det som uteslutet att han kom från öster, dvs Tunnelgatan, för där stod LJ.

Jag förutsätter alltså att GM tog sig till Dekorima efter det att paret Palme gick över gatan. Fanns ingen anledning för honom att befinna sig där tidigare. Vi talar om högst 1 min vistelse vid Dekorima/ förföljande.

Och då blir min slutsats ett förföljande.

Att han visade sig vid Grand - som jag tror - är helt klart ett tecken på bristande förmåga att analysera läget rätt. Grandmannen uppträder som stod han i en bubbla.

Vittnena Margareta Storhök och Anneli Korhonen blir då oerhört viktiga liksom Mårten P.

Ölvebro upptäckte detta men struntade i signalementet som ju inte för fem öre passade in på CP.
Citera
2020-05-30, 11:39
Medlem
kyrkstockens avatar
Hans Holmers allierade Ebbe Carlsson trodde uppenbarligen på en konspiration. Det går knappast att komma runt. Vi vet hur Holmer agerade - inte vad han tänkte.
Men vi vet inte varför. Du och jag vet inte ens vilka Holmer och Ebbe var och deras roll i det hemliga Sverige. Mycket pekar i alla fall på starka band till S.
Citera
2020-05-30, 11:41
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det som hände vid reklampelaren skulle kunna vara förväxlingen. Mannen vid Dekorima blev plötsligt männen vid Dekorima. Men uppmärksamheten riktades nu mot mannen som blev GM. Den som var Dekorimamanen, dvs AB, var nu reklampelarmannen. Hur fan gick det där till? Han stod där och väntade, sedan kom han bara fram som ur ingenstans - och det var nånting med den där jävla reklampelaren. En synvilla, en förskjutning. Eftersom IM inte vet att han blandat samman två personer, hittar han inte i minnet vad han såg vid reklampelaren.

Japp, även jag tror att IM förväxlade AB med GM och LP drog fel slutsats om 2 GM.

Fullt förståeliga misstag. Stressat oklart läge som för både IM och LP måste ha varit mycket svårt att analysera rätt.

IM säger att "han måste ha stått där". Ett antagande.

AB vankar ju där rätt länge och plötsligt dyker det upp en annan man som skjuter Palme. Inte heller AB såg varifrån GM kom.

Komplext läge i mörker och motljus och i all hast.
Citera
2020-05-30, 11:42
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Om Grandmannen är GM kan man nästan slå fast att han inte ville åka fast.
Lol, gärningsmannen har haft 30 år på sig att åka fast om det var det han ville. Det går nog att säkert uttala sig om att mördaren inte ville åka dit aovsett vem han var.
Citera
2020-05-30, 11:46
Medlem
Citat:
Att inte dementera det går väl i linje med hur han var som spaningsledare? Skulle inte förvåna mig det minsta om han även har sagt det. Tomma, pompösa ord.
Jag blir så förvånad ibland hur man vänder bevisbördan mot den anklagade. Om PU skulle ha till ansvar att dementera allt som dyker upp, så skulle de inte ha annat än göra än att dementera på heltid alla stolligheter.
Citera
2020-05-30, 12:06
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Lol, gärningsmannen har haft 30 år på sig att åka fast om det var det han ville. Det går nog att säkert uttala sig om att mördaren inte ville åka dit aovsett vem han var.
Jag menar att han redan på Sveavägen agerade för att komma undan. Väntade i sex, sju minuter med att skjuta och valde en bra plats efter de möjligheter som gavs.
Citera
2020-05-30, 12:22
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Nu tar vi det här från början: Var finns det ursprungliga citatet?

Det brukar hävdas felaktigt att Holmér yttrat det i en DN-artikel Augusti 1986. Har den dessvärre inte tillgänglig. Men fritt ur minnet så stod i artikeln att källor inifrån polishuset uppger att mordets uppklarande kan komma att skaka regeringen, eventuellt fälla den. Samt eventuellt påverka relation till främmande makt. Hoppas jag minns rätt nu, men inget tyder ens på att det var Holmér som var källan. Samt att inget nämns om några "grundvalar" överhuvudtaget.

Anmärkningsvärt i sig förstås, det källorna uppger. Men det äger riktighet att ingen kunnat påvisa var och när Holmér skulle yttrat de berömda orden. Möjligtvis har artikeln givit upphov till en vandringsägen där det slutat med att Holmér yttrat de smått legendariska orden.
Senast redigerad av Thurizas-09 2020-05-30 kl. 12:26.
Citera
2020-05-30, 12:26
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Japp, även jag tror att IM förväxlade AB med GM och LP drog fel slutsats om 2 GM.

Fullt förståeliga misstag. Stressat oklart läge som för både IM och LP måste ha varit mycket svårt att analysera rätt.

IM säger att "han måste ha stått där". Ett antagande.

AB vankar ju där rätt länge och plötsligt dyker det upp en annan man som skjuter Palme. Inte heller AB såg varifrån GM kom.

Komplext läge i mörker och motljus och i all hast.

Där drar vi olika slutsatser. Men det är helt ok det med.

Anledning varför jag drar en annan slutsats är att den som vi kallar för Grandmannen beskrivs på ett sätt av vittnen. Och den som springer in på Tunnelgatan beskrivs på ett annat sätt av vittnen.

Jag tror Lisbeths första vittnesmål om två gärningsmän är korrekt.

Och jag tror att Grandmannen och A.B blandas ihop av flera personer, bl.a. Borgnäs och Wall (som jag tycker alltför lättvindigt pekar ut A.B som den man Lisbeth såg i blå täckjacka).

Kan tänka mig att Grandmannen gömde sig bakom de bägge reklamskyltarna när han ledde makarna Palme till korsningen Sveavägen/Tunnelgatan.

När han såg att skytten lyckats med sitt uppdrag, vände han sig om 360 grader och avlägsnade sig norrut på den västra trottoaren, utan att göra allt för mycket väsen av sig.

Kanske var det han som gick och bar på Arminius-pistolen som dumpades på Markvardsgatan?
Citera
2020-05-30, 12:30
Medlem
elysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Anmärkningsvärt i sig förstås, det källorna uppger. Men det äger riktighet att ingen kunnat påvisa var och när Holmér skulle yttrat de berömda orden. Möjligtvis har artikeln givit upphov till en vandringsägen där det slutat med att Holmér yttrat de smått legendariska orden.
Om det nu inte var Holmér ursprungligen, så var det väl i vart fall LGWP så småningom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in