Citat:
Ursprungligen postat av
Skanstullsmannen
Min fråga handlade egentligen mest om tiden mellan iakttagelserna vid Grand och till dess Palme sköts. Hur kunde han ta sig från Grand och till hörnet Tunnelgatan och Sveavägen osedd när "alla" som befunnit sig på den sträckan i mordets närtid tycks ha blivit identifierade? Vilken väg tog han? Hur kunde han samtidigt hålla koll på paret Palme? Ja det är den typen av frågor som jag funderar på. På något vis dök han ju i så fall upp där i hörnet precis innan mordet utan att någon lagt märke till honom längs vägen. Jag har fastnat för just det när det gäller CA, tycker det är märkligt. Men ibland händer ju märkliga saker.
Fast det stämmer inte.
Det finns flera vittnen som ser en man de inte kunnat identifiera.
Mårten Palme ser en man som tittar efter hans föräldrar och direkt går efter dem när de passerat det nedsläckta skyltfönstret där han står, en man man inte kunnat identifiera.
Den utländske korvkiosk-ägaren såg en man gå 10 meter bakom paret, en man man inte kunnat identifiera.
Det finns en kvinna på en balkong som ser paret korsa Sveavägen mot butiken Sari, en man går efter dem. Denna man har inte blivit identifierad.
Vittnet Fauzzi som går motsatta hållet och möter paret Palme säger att han inte såg någon stå vid Dekorima när han passerade, detta betyder helt enkelt att GM inte hunnit dit när Fauzzi passerar platsen.
Inge Morelius säger dock att mannen står där i flera minuter, men denna uppgift är han ensam om, och då stämmer ex. inte Fauzzis information. Oavsett står mannen där när paret passerar.
Bara för att man med hjälp av vittnena inte kan observera mannen mellan att paret gått över till Sari fram till mordet, betyder inte att han inte finns där.
Man kan inte förvänta sig att det ska finnas vittnesuppgifter om denna man hela sträckan från biografen fram till mordplatsen.