Det finns en fantombild som Mårten Palme har gjort också som säkert kan likna CA. Den fantombilden tror jag inte publicerats så den har bara PU tillgång till.
Dock krävs bevis av en helt annan kaliber för att knyta CA till mordet.
I CAs fall räcker det långt om hans vapen kan knytas som mordvapnet. Har isf garanterat CAs fingeravtryck och med lite tur spår av Palme i eller runt pipan. Tror GW är det som säger nån gång i Veckans Brott eller nått liknande... Att den typen av revolver får ett baksug när skottet har avlossat... och pipan hölls nära Palmes kropp. Så då ska man kunna hitta DNA från Palme väldigt lång tid efteråt.
Har dock inte lyckats återfinna klippet än där det sägs. Men håller utkik efter det.
I CAs fall räcker det långt om hans vapen kan knytas som mordvapnet. Har isf garanterat CAs fingeravtryck och med lite tur spår av Palme i eller runt pipan. Tror GW är det som säger nån gång i Veckans Brott eller nått liknande... Att den typen av revolver får ett baksug när skottet har avlossat... och pipan hölls nära Palmes kropp. Så då ska man kunna hitta DNA från Palme väldigt lång tid efteråt.
Har dock inte lyckats återfinna klippet än där det sägs. Men håller utkik efter det.
DNA från Palme vore ju en femetta men även om det går att binda vapnet till lisbetkulan vilket FBI inte uteslutit är möjligt skulle vara en godbit. CAs fingeravtryck på ett vapen han haft licens på eller CAs DNA på hans eget vapen säger nog inte så mycket.
Finns det kvar två tomhylsor och tre skarpladdade patroner med kulor som har rätt blyisotop är det en högvinst. Jag är övertygad att det är CAs revolver som kommer att presenteras på presskonferensen eftersom det är nästan det enda vapen som går att knyta till just en person på mordnatten och är ett av de få vapnen som har saknats tills nu i utredningen.
CA är den enda tänkbara lösningen och har vapnet hittats hos LZJ blird det julafton för alla som trott på en mindre konspiration i högerextrema kretsar.
3 min in i klippet berättar han om eventuella DNA-spår som kan fastna i pipan.
Åh grymt!
Ja det blir svårt att koppla ett vapen till tex SE som isf lånat ett vapen eller nån annan som använde vapnet just denna kvällen. Går det ens att fastställa? Om man nu Inte äger vapnet och är den enda som har tillgång till det.
Ja det blir svårt att koppla ett vapen till tex SE som isf lånat ett vapen eller nån annan som använde vapnet just denna kvällen. Går det ens att fastställa? Om man nu Inte äger vapnet och är den enda som har tillgång till det.
Jag skulle säga att även om nån av revolvrarna som SE:s vapensamlande vän hade är mordvapnet så går det inte koppla till honom. Hans DNA kan finnas på vapnet men han kan ju ha skjutit med det i ett annat sammanhang även om mkt skulle tyda på att SE är inblandad. Har man däremot hittat CA:s revolver med Palmes DNA så kan man nog anta han är gm.
Jag skulle säga att även om nån av revolvrarna som SE:s vapensamlande vän hade är mordvapnet så går det inte koppla till honom. Hans DNA kan finnas på vapnet men han kan ju ha skjutit med det i ett annat sammanhang även om mkt skulle tyda på att SE är inblandad. Har man däremot hittat CA:s revolver med Palmes DNA så kan man nog anta han är gm.
Exakt så jag tänker med! Det blir fasen genast mer logiskt när man tänker så. Att det är ju bara CA som man skulle kunna koppla till vapnet och att det användes på mordnatten. Eftersom han själv ägde det. Går ju inte att bevisa i något annat fall eftersom fler personer kan ha använt vapnet och det som du säger, inte går att fastställa att vapnet användes av specifikt SE eller nån just på mordnatten.
Och vapnet måste ju vara en pusselbit för att lösa mordet. Så ja... Det gör ju svaret nästan självskrivet
Hittade en plusartikel från Aftonhoran, 4 mars 2020, där Leif GW har två tänkbara gärningsmän kvar. Nämligen SE och CA. Han är säker.
"– En av de två är det, säger polisprofessorn".
Vidare diskuterar han CA/GH och här verkar det klarlagt att han var grönsakshandlare och vann sina pengar på Solvalla. Så det antingen SE eller CA. Inga konspirationer.
"Eller den betydligt mindre omskrivne så kallade Dubbelgångaren.
– ”Den andre Christer Pettersson” som han kallas inom utredningen. Han hette också Christer
och var grönsakshandlare. Han var inte så glad i Palme. En kväll satt han hemma i lägenheten
och lär ha skjutit sönder tv:n när Palme dök upp i rutan, säger Leif GW Persson.
Dubbelgångaren var till utseendet påminnande om Christer Pettersson och 34 år gammal när
mordet skedde. Han gjorde sig en förmögenhet på Solvalla under 1980-talet, men förlorat sina
inspelade travpengar efter ett börsras. Detta till följd av regeringen Palmes nya skatteregler strax
före mordet.
– Han var ganska tokig och bodde i närheten av mordplatsen, men är också död sedan länge,
säger GW.
2008 gick Dubbelgångaren bort i samband med att polis kallats till hans lägenhet. Hans bror
hade ringt då han var orolig över Dubbelgångarens psykiska hälsa.
”Sköt sig själv med polisen utanför dörren”
– Han sköt sig själv med poliserna utanför dörren, minns Leif GW".
Sen lite diskussioner om SE men GW tror att var för "vek" för att utföra detta dåd. Sen då vapnet.
"Har Dubbelgångarens vapen äntligen hittats? Vad gäller Dubbelgångaren har den revolver av märket Smith & Wesson Magnum, kaliber .357
som han ägde aldrig påträffats.
– Han hade flera vapen och blev kallad för att lämna in ett av dem, men det gav han fan i. Han
svarade aldrig på breven och på den tiden var lagstiftningen en annan. Sedan höll han sig undan
i två år och när polisen dök upp sa han att han hade sålt vapnet svart vid Kungsträdgården,
säger Leif GW Persson och skrockar. Sedan en tid tillbaka florerar ett rykte att ett vapen påträffats på en vind i Spånga under
sommaren 2019 och som sedan lämnats till Palmegruppen.
TV-journalisten Hasse Aro, som länge drivit tesen att Dubbelgångaren är Palmes mördare,
känner dock inte till just den uppgiften.
– Hans vapen saknas. Det är det enda kända vapen som inte har provskjutits. Det kan vara så
att man har hittat något som leder till eller klargör var det vapnet tog vägen, säger Hasse Aro".
Vad sägen ni? Hur gaggig och senil är GW nuförtiden? Har han inte varit inne på mindre grupperingar innan, inhemska såväl som utländska? Det mesta ovan är ju inga nyhet förutom att det verkar bekräftat att CA var grönsakshandlare. Härligt arbete med mycket kundkontakt. Borde passa perfekt... Och hans flykt från grönsakshandlandet fixades med en vinst/vinster på Solvalla. Han var alltså hyfsad på hästar och aktier ett tag.....
Tydligen finns uppgifter i omlopp att ett vapen har hittats i Spånga. Den som skriver denna artikel vill tydligen koppla vapenfyndet till CA.
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Det som jag tycker gör GW:s uttalande intressant är att han övergett sin egen konspirationsteori. Folk är överlag motvillga att byta åsikt och ofta krävs det ganska mycket belägg för att det ska ske. Om GW innan trott att det var en ensam galning hade det där uttalandet inte känts intressant men nu gör det det.
Det lutar ju nu snarare åt att det är två ensamma galningar som kände varandra som samarbetade vid mordet.
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Var denne CA "en vedervärdig person"??
Eller är detta en till trådsanning i upparbetande, dvs demonisering av den döde. Anything goes!!
På vad sätt var CA f.ö. affilierad med den danskfödde Leif Jensen?
Hur kan deras MO ha sett ut, ifall vi spekulerar om dessa bägge var insyltade i MOP??
Jag noterar att du redan före mig gjort kopplingen mellan CA och LZJ. Gissar du också att vapnet som hittats i Spånga har hittats hos LZJ och är CAs vapen, eller har du någon annan koppling dem emellan?
Citat:
Det finns nära släktingar till denne CA kvar, ja.
Frågan är, om dessa har (haft) någon som helst kunskap om, vilka CA umgicks med under 1980talet,? Vet dom ex.vis om danskfödde Jensen,??!
Jag har gissat att "mannen som sköt sig" och som var "nära vän" till LZJ enligt hans före detta fru är identisk med CA.
Citat:
Det jag säger bär stor vikt, visst.
Att du o andra låtsasutredare av detta märkliga mord väljer att Tro på alla officiella sagor (ex.vis från den citerade Granskningskommissionen), DET är enbart ert eget problem.
Precis Alltiing i detta mordärende är ju låtsasutrett. Bad luck, för er låtsasutredare!
F.ö. är det inte en enda fomme, som lyckats klara ut kopplingen mellan denne avlidne CA och den likaledes avlidne LJ ( han som var religionshistoriker..). Trögt går det,,,
Jag tror CA träffade LZJ på Akademiska Pistolklubben. Deras palmehat förenade dem. LZJ har kopplingar till Swedenborgskyrkan och den kyrkan var mycket intimt förenad med högerextremism på 80-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Möjligt, men CA har varit misstänkt så länge man har haft tid att säkra DNA från honom vid förhör, i sommarstugan eller via bror och syster i efterhand som i fallet SE. Borde man kunna fixa men man vet aldrig.
Har man hittat revolvern han hade licens på hemma hos LZJ i Spånga behöver polisen bara läsa av serienumret. CAs dna på sitt eget vapen bevisar inte så mycket i sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Paul Smith begick ett stort tidigare misstag när han försökte placera CA i en bil utanför Grand,för att på så sätt kunna placera CA på brottsplatsen via Dekorimamannen scenariot.
Det kan ha legat honom i fatet när Palmes Morder skulle recenseras av GW första gången.
Uppenbarligen så har professorn inte lagt alltför många minuter på att ta sig igenom danskan.
Eventuellt så har han härvidlag trott att det skulle handla om knäppgöken Alf L istället för CA.
GW har som påpekats tidigare alltid förespråkat en mindre konspiration.
Att han har ändrat sig är en aning iögonfallande.Vad det beror på kan det spekuleras i..men GW har onekligen en del kontakter som eventuellt har kommit med vissa uppgifter för att få in den åldrande professorn i rätt fålla.
I övrigt håller jag med.Så som jag tolkar situationen så kommer det här att handla om SE eller CA till slut...och SE tror jag helt enkelt inte på som GM.
När allt osannolikt sållats bort så återstår den mest sannolike.
Om CA och LZJ har agerat tillsammans under mordet så kan CA hållit i vapnet och LZJ rattat bilen. Jag tror också att Grandmannen kördes i bil från Grand till mordkorsningen och är identisk med GM. Ingen lägger märke till någon som stiger in i en bil när bion släpper ut folk och det saknas riktigt bra vittnen på att Grandmannen följde efter LOP längs vägen.
Om CAs vapen hittats hos LZJ så är mordet en liten konspiration i högerextrem miljö. Då blir nästan alla glada. Mordet blir löst och spekulationerna om andra eventuella konspiratörer kan fortsätta för evinnerlig tid.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-05-26 kl. 06:53.
Grandvittnet Lars Knubb säger sig ha sett en man vid skyltfönstret efter att Lars hade lämnat biografen:
"Mannen som stod utanför Grand har UL en allmän minnesbild av. När UL går ut från biografen passerar han en man som står och tittar på biografens reklamaffischer. Kommer inte ihåg några detaljer i mannens utseende eller klädsel men säger att denne var av medellängd och var sportigt klädd, i jacka eller byxor. Jackan kan ha varit blå, iallafaal gav den, liksom byxorna, ett mörkt intryck. På huvudet hade han en sportmössa, med skärm.
Klädseln såg ut att vara skidkläder i Domus-stil från 50-60-talet.
I övrigt beskriver UL mannen vara runt 40 och såg ut att vara en korsning mellan "Flexnes och Björn Gustavsson"* lite rödmosig och småfrysan. Han stod och ångade lite så han hade troligen värmt sig på något sätt.
Han hade inget skägg eller mustasch, ej heller glasögon. På något sätt såg han lantligt fånig ut och gjorde ett töntigt intryck på UL"
Är det någon som har info om hur det gick för den hund, tillhörande granne, som CA sparkade på och som fick honom dömd för djurplågeri? Tänker att det borde ha varit rätt illa om det hamnar i domstol.
När jag först hörde om att CA dömts för djurplågeri trodde jag det var en massa hemskheter han gjort mot djur men det verkar "bara" ha varit denna hundincident.
Exakt. Skulle KP varit inne på SE och sen gör topsning och det inte gav resultat. Vad skulle han då säga vid redogörelsen? - "Palme gick på bio och på hemvägen blev han skjuten. Mer vet jag inte" 😂
Tror SE utreds mer för att man vill få klarhet i vad han verkligen gjorde. Och man kan ge en bild av sanningen kring hans faktiska rörelsemönster. Om han tex var med och vände på Palme.
Tror som du att de har vetat länge. Och den som ligger närmast är nog den man vars namn förekommer i diskussionstrådens titel
Jag har fortfarande lite svårt att tycka att det är logiskt att PU utrededer(topsar släktingar) SE EFTER att KP utlovat en snar lösning.
OM man ville avskriva SE borde det ha gjorts långt tidigare om man tänker sig att han började utredas redan tex 2017.
OM man redan VET VEM som är GM VARFÖR då ägna tid åt att avskriva någon man redan vet är oskyldig?
JAG(som förvisso inte är någon expert inom området) tycker att det verkar ologiskt.
Istället borde man ju ägna allt tid åt att sy ihop och täta de sista små oklarheter och frågetecken som kan ha funnits.
Alla andra misstänkta (inkl SE) kommer ju ändå att avskrivas per automatik när lösningen presenteras.
Jag kan dock mycket väl se CA som GM understöds det bara med god bevisning så.
Jag har fortfarande lite svårt att tycka att det är logiskt att PU utrededer(topsar släktingar) SE EFTER att KP utlovat en snar lösning.
OM man ville avskriva SE borde det ha gjorts långt tidigare om man tänker sig att han började utredas redan tex 2017.
OM man redan VET VEM som är GM VARFÖR då ägna tid åt att avskriva någon man redan vet är oskyldig?
JAG(som förvisso inte är någon expert inom området) tycker att det verkar ologiskt.
Istället borde man ju ägna allt tid åt att sy ihop och täta de sista små oklarheter och frågetecken som kan ha funnits.
Alla andra misstänkta (inkl SE) kommer ju ändå att avskrivas per automatik när lösningen presenteras.
Jag kan dock mycket väl se CA som GM understöds det bara med god bevisning så.
Ja, det är verkligen långsökt att tro att PU jobbat med att utreda SE under de tre senaste åren bara för att avskriva honom (och även belägga exfrun med yppandeförbud). Naturligtvis lägger man mycket mer resurser på att utreda den man tror är GM än den som man vill avskriva. Om vi säger att PU hittat bevis mot CA som GM så är det ju i så fall bara att presentera dem. De flesta kommer köpa det direkt då nästan alla tycker att CA uppfyller GMP betydligt bättre än SE. Om det är någon GM som kommer väcka tveksamheter är det väl just SE och det blir extra viktigt att presentera ett starkt case mot honom eftersom många inte vill acceptera en sådan lösning.
Ja, det är verkligen långsökt att tro att PU jobbat med att utreda SE under de tre senaste åren bara för att avskriva honom (och även belägga exfrun med yppandeförbud). Naturligtvis lägger man mycket mer resurser på att utreda den man tror är GM än den som man vill avskriva. Om vi säger att PU hittat bevis mot CA som GM så är det ju i så fall bara att presentera dem. De flesta kommer köpa det direkt då nästan alla tycker att CA uppfyller GMP betydligt bättre än SE. Om det är någon GM som kommer väcka tveksamheter är det väl just SE och det blir extra viktigt att presentera ett starkt case mot honom eftersom många inte vill acceptera en sådan lösning.
Va skönt att någon håller med mig på denna punkt,
Sedan har jag inga problem med att köpa CA som GM han stämmer väldigt väl på GMP ägde ett ickeprovskjutet vapen av samma kaliber som användes vid mordet.
Hans hade nåt sorts motiv iaf(även om inte OPs frånfälle på nåt sett förändrar CA s ekonomiska situation).
MEN det kan såklart ha spätt på hans Palmehat så jag köper CA om god bevisning presenteras.
MEN som sagt VARFÖR ägna tid åt någon man redan uteslutit som GM?
Det verkar helt ologiskt därför är jag väldigt skeptiskt till att man "bara" ville avskriva SE.Speciellt när PU gjorde denna åtgärd EFTER KPs utspel.
När det gäller SE MÅSTE som du skriver PU verkligen ha helt vattentäta bevis för att få tillräcklig acceptans från allmänheten (iaf oss som med intresse grottar ner sig i fallet).
CA lättare som sagt.
Det talar ju för SE som också är min huvudkandidat dock håller jag CA som god tvåa jag förstår varför många tror att han är GM.
Ett vapen borde vara lättare att koppla till CA än SE men vi får se vilken bevisning man fått fram.