2020-03-16, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
CA:s intervju 1999 och sättet han häcklar Polisen på under förhören påminner mig otroligt mycket om den amerikanska seriemördaren Richard "Iceman" Kuklimski, en kallt kalkylerad mördare som inte brydde sig om värdet av en människas liv, en slags psykopatisk störning där man helt saknar empati men samtidigt besitter en mycket stor intelligens och ser ner på all form av svaghet och mänsklig empati.

Rekommenderar er att se intervjun som görs med Kuklinski under dokumentären:
https://www.youtube.com/watch?v=toTW2bYwUtk

Iceman hade dålig uppväxt (slagen av föräldrarna) och dödade djur, varvid han utvecklade sin störning.

CA:s uppväxt vet vi lite om, men vi vet att han bodde enbart med mamman 1987 fram till hennes död.
Om fadern avlidit eller lämnat familjen vet vi inte, men det kan vara så att de av någon grund separerat.
CA verkar iallafall ha haft en start koppling till modern eftersom han bott så länge med henne i vuxen ålder.
Barn som har en dålig förälder och en god förälder knyter ofta mycket starka emotionella band till den goda föräldern.

Vi vet även att CA misshandlat grannens hund och hotat grannen.

Mycket av Icemans beteende och socioekonomiska bakgrund och uppväxt stämmer även överens med GMP för MOP.
Skillnaden är dock att Iceman hade familj och mördade väldigt många, vilket gör honom extremt obehaglig och överdriven som GM för MOP.

De brukar göra det. Och när polisen kom så var han övertygad om att de skulle hämta honom då begick han självmord, även det (självmord) är typiskt. Han kvalificerar in så bra någon kan göra. En stor lathet och allmänt avståndstagande ifrån det mesta.

Har väl egentligen inga bevis att komma med, däremot skulle jag bra gärna velat se fler bilder på honom och hans person. En bild säger ofta inte så mycket.

Motivet är solklart och han måste ha varit rasande den dagen, när han då såg Palme var det som om den där hunden hade dykt upp igen, men denna gången såg han också en chans att komma undan och två skott senare...Inte för att jag tror att han brydde sig om huruvida han skulle komma undan.
Senast redigerad av Flashbacksuger4 2020-03-16 kl. 19:06.
Citera
2020-03-18, 02:21
Medlem
CompleteControls avatar
Hittade en plusartikel från Aftonhoran, 4 mars 2020, där Leif GW har två tänkbara gärningsmän kvar. Nämligen SE och CA. Han är säker.

"– En av de två är det, säger polisprofessorn".

Vidare diskuterar han CA/GH och här verkar det klarlagt att han var grönsakshandlare och vann sina pengar på Solvalla. Så det antingen SE eller CA. Inga konspirationer.

"Eller den betydligt mindre omskrivne så kallade Dubbelgångaren.
– ”Den andre Christer Pettersson” som han kallas inom utredningen. Han hette också Christer
och var grönsakshandlare. Han var inte så glad i Palme. En kväll satt han hemma i lägenheten
och lär ha skjutit sönder tv:n när Palme dök upp i rutan, säger Leif GW Persson.
Dubbelgångaren var till utseendet påminnande om Christer Pettersson och 34 år gammal när
mordet skedde. Han gjorde sig en förmögenhet på Solvalla under 1980-talet, men förlorat sina
inspelade travpengar efter ett börsras. Detta till följd av regeringen Palmes nya skatteregler strax
före mordet.
– Han var ganska tokig och bodde i närheten av mordplatsen, men är också död sedan länge,
säger GW.
2008 gick Dubbelgångaren bort i samband med att polis kallats till hans lägenhet. Hans bror
hade ringt då han var orolig över Dubbelgångarens psykiska hälsa.
”Sköt sig själv med polisen utanför dörren”
– Han sköt sig själv med poliserna utanför dörren, minns Leif GW".

Sen lite diskussioner om SE men GW tror att var för "vek" för att utföra detta dåd. Sen då vapnet.

"Har Dubbelgångarens vapen äntligen hittats?
Vad gäller Dubbelgångaren har den revolver av märket Smith & Wesson Magnum, kaliber .357
som han ägde aldrig påträffats.
– Han hade flera vapen och blev kallad för att lämna in ett av dem, men det gav han fan i. Han
svarade aldrig på breven och på den tiden var lagstiftningen en annan. Sedan höll han sig undan
i två år och när polisen dök upp sa han att han hade sålt vapnet svart vid Kungsträdgården,
säger Leif GW Persson och skrockar.
Sedan en tid tillbaka florerar ett rykte att ett vapen påträffats på en vind i Spånga under
sommaren 2019 och som sedan lämnats till Palmegruppen.
TV-journalisten Hasse Aro, som länge drivit tesen att Dubbelgångaren är Palmes mördare,
känner dock inte till just den uppgiften.
– Hans vapen saknas. Det är det enda kända vapen som inte har provskjutits. Det kan vara så
att man har hittat något som leder till eller klargör var det vapnet tog vägen, säger Hasse Aro".

Vad sägen ni? Hur gaggig och senil är GW nuförtiden? Har han inte varit inne på mindre grupperingar innan, inhemska såväl som utländska? Det mesta ovan är ju inga nyhet förutom att det verkar bekräftat att CA var grönsakshandlare. Härligt arbete med mycket kundkontakt. Borde passa perfekt... Och hans flykt från grönsakshandlandet fixades med en vinst/vinster på Solvalla. Han var alltså hyfsad på hästar och aktier ett tag.....
Citera
2020-03-18, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Hittade en plusartikel från Aftonhoran, 4 mars 2020, där Leif GW har två tänkbara gärningsmän kvar. Nämligen SE och CA. Han är säker.

"– En av de två är det, säger polisprofessorn".

Vidare diskuterar han CA/GH och här verkar det klarlagt att han var grönsakshandlare och vann sina pengar på Solvalla. Så det antingen SE eller CA. Inga konspirationer.

"Eller den betydligt mindre omskrivne så kallade Dubbelgångaren.
– ”Den andre Christer Pettersson” som han kallas inom utredningen. Han hette också Christer
och var grönsakshandlare. Han var inte så glad i Palme. En kväll satt han hemma i lägenheten
och lär ha skjutit sönder tv:n när Palme dök upp i rutan, säger Leif GW Persson.
Dubbelgångaren var till utseendet påminnande om Christer Pettersson och 34 år gammal när
mordet skedde. Han gjorde sig en förmögenhet på Solvalla under 1980-talet, men förlorat sina
inspelade travpengar efter ett börsras. Detta till följd av regeringen Palmes nya skatteregler strax
före mordet.
– Han var ganska tokig och bodde i närheten av mordplatsen, men är också död sedan länge,
säger GW.
2008 gick Dubbelgångaren bort i samband med att polis kallats till hans lägenhet. Hans bror
hade ringt då han var orolig över Dubbelgångarens psykiska hälsa.
”Sköt sig själv med polisen utanför dörren”
– Han sköt sig själv med poliserna utanför dörren, minns Leif GW".

Sen lite diskussioner om SE men GW tror att var för "vek" för att utföra detta dåd. Sen då vapnet.

"Har Dubbelgångarens vapen äntligen hittats?
Vad gäller Dubbelgångaren har den revolver av märket Smith & Wesson Magnum, kaliber .357
som han ägde aldrig påträffats.
– Han hade flera vapen och blev kallad för att lämna in ett av dem, men det gav han fan i. Han
svarade aldrig på breven och på den tiden var lagstiftningen en annan. Sedan höll han sig undan
i två år och när polisen dök upp sa han att han hade sålt vapnet svart vid Kungsträdgården,
säger Leif GW Persson och skrockar.
Sedan en tid tillbaka florerar ett rykte att ett vapen påträffats på en vind i Spånga under
sommaren 2019 och som sedan lämnats till Palmegruppen.
TV-journalisten Hasse Aro, som länge drivit tesen att Dubbelgångaren är Palmes mördare,
känner dock inte till just den uppgiften.
– Hans vapen saknas. Det är det enda kända vapen som inte har provskjutits. Det kan vara så
att man har hittat något som leder till eller klargör var det vapnet tog vägen, säger Hasse Aro".

Vad sägen ni? Hur gaggig och senil är GW nuförtiden? Har han inte varit inne på mindre grupperingar innan, inhemska såväl som utländska? Det mesta ovan är ju inga nyhet förutom att det verkar bekräftat att CA var grönsakshandlare. Härligt arbete med mycket kundkontakt. Borde passa perfekt... Och hans flykt från grönsakshandlandet fixades med en vinst/vinster på Solvalla. Han var alltså hyfsad på hästar och aktier ett tag.....
Det som jag tycker gör GW:s uttalande intressant är att han övergett sin egen konspirationsteori. Folk är överlag motvillga att byta åsikt och ofta krävs det ganska mycket belägg för att det ska ske. Om GW innan trott att det var en ensam galning hade det där uttalandet inte känts intressant men nu gör det det.
Citera
2020-03-18, 10:42
Medlem
I samma progressiva självkritiska anda,så förtjänas det att påpekas att jag fortfarande brottas med Grandmannen efter alla dessa år.

Var CA GM,så förutsätter det närmast att han befinner sig runt biografen Grand åtminstone från runt 20.50-21.10

Förutsättningar föreligger icke för att den eventuelle Grandmannen nödvändigtvis befinner sig helt i biografens närhet 23.00-23.15,då det ligger inom det möjligas ram att den tidigare observationen av Palme varit tillräcklig,och att Grandmannen således kunnat övervaka utsläppet efter den sena föreställningen från annan plats än i biografens absoluta närhet.

Dock föreligger det frågetecken när man skall omplacera Grandmannen från hans eventuella plats vid biografen till platsen där skotten slutligen avlossas.För mig personligen så skaver det lite här.

Att CA passar in på tyngre observationer från Grand före och i anslutning till avslutningen av föreställningen av Bröderna Mozart är klarlagt.Detta i sig säger kanske inte mera än att CA inte kan avföras från att han är Grandmannen.

Dock blir det naturligtvis ett problem när vittnesmålen angående förföljelse av makarna Palme från biografen är så svaga som de är.Mårten Palme har inte sett någon som går efter LOP,och vittnesmålen från kioskkillen LN och pensionären KN är tvetydiga minst sagt.

Detsamma skulle jag vilja påstå är IMs vittnesmål.Han är den som placerar GM i dekorimas hörna flera minuter innan dådet,men det visar sig att hans tidsuppfattning är ytterst tvivelaktig och det finns andra vittnesmål som inte placerar CA(i detta fallet)i hörnan.

Antar man att CA förföljer LOP från biografen,så blir det problem.

Sker förföljelsen från den östra trottoaren,så bör åtminstone vittnet NF ha observerat detta.Han ser visserligen en man som går efter LOP,men det finns saker som pekar på att detta kan vara vittnet AB som han ser(även om det finns frågetecken kring detta också).

Sker förföljelsen från den västra delen av trottoaren så blir det onekligen lite knasigt tidsmässigt,även om CA fortsätter promenera söderut då LOP står och glor i ett skyltfönster.

MOP är omgärdat av frågetecken.Att få Grandmannen till brottsplatsen är ett av dessa.
Citera
2020-03-18, 18:56
Medlem
Skrikapas avatar
Ryktet om att vapnet hittats. Någon som har koll på var eller vem det kommer ifrån?

Jag tycker att CA är otroligt intressant på grund av överstämmelserna med gärningsmannaprofilen och tillgången till vapnet. Det är främst här styrkan i detta spår ligger. Dessutom verkar det ha funnits ett mer personligt motiv än exempelvis SE. Men det är ju knappt indicier. Det gör honom till en tänkbar palmemördare. Men han kan inte med tillförlitlighet placeras på eller intill brottsplatsen. I alla fall av det som finns tillgängligt just nu. Hade man kunnat göra det så hade caset varit väldigt mycket starkare. Man måste istället i denna del fylla ut med tänkbara scenarier som visserligen låter helt rimliga.

Vapnet skulle kunna avgöra det här helt. Håller med Gw om att SE och CA är de bästa spåren .
Citera
2020-03-19, 17:17
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikapa
Ryktet om att vapnet hittats. Någon som har koll på var eller vem det kommer ifrån?

Jag tycker att CA är otroligt intressant på grund av överstämmelserna med gärningsmannaprofilen och tillgången till vapnet. Det är främst här styrkan i detta spår ligger. Dessutom verkar det ha funnits ett mer personligt motiv än exempelvis SE. Men det är ju knappt indicier. Det gör honom till en tänkbar palmemördare. Men han kan inte med tillförlitlighet placeras på eller intill brottsplatsen. I alla fall av det som finns tillgängligt just nu. Hade man kunnat göra det så hade caset varit väldigt mycket starkare. Man måste istället i denna del fylla ut med tänkbara scenarier som visserligen låter helt rimliga.

Vapnet skulle kunna avgöra det här helt. Håller med Gw om att SE och CA är de bästa spåren .
Om du i det sista stycke syftar på vad LGWP sa i Expressen eller Aftonbladet så får du gärna sammanfatta vad han sa där, den artikeln är låst för mig.
Citera
2020-03-19, 19:09
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Om du i det sista stycke syftar på vad LGWP sa i Expressen eller Aftonbladet så får du gärna sammanfatta vad han sa där, den artikeln är låst för mig.

https://www.flashback.org/sp70765346
Citera
2020-03-19, 19:23
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
https://www.flashback.org/sp70765346
Tack. Slarvig miss av mig. Märkligt att det inte framgår varför LGWP tror att det står mellan dessa två personer.
Citera
2020-03-19, 20:04
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Tack. Slarvig miss av mig. Märkligt att det inte framgår varför LGWP tror att det står mellan dessa två personer.

Artikelförfattarna (Olof Svensson/Robert Laul) har inte frågat om hans tidigare inställning. Men man kan ju inte utgå från att ABs "journalister" ska vara inlästa på ämnet...Så här lyder ingressen:
"Han har skrivit romaner, lämnat in misstänkta vapen och bistått polis, allmänhet och media med
information om Palmemordet i 34 år. Nu har Leif GW Persson, 74, precis som hela svenska folket och Olof Palmes anhöriga, blivit lovad en förklaring senast till sommaren. Tror han på chefsåklagare Krister Peterssons försäkringar?
– Jag tolkar det som att de har något substantiellt. Det går inte att komma rantande med att någon skulle ha sagt något till någon, det räcker inte. Det är en jävla massa genom åren som sagt saker som bevisligen inte stämmer. Leif GW menar att det bara finns två tänkbara personer kvar – båda döda -som kan vara aktuella för det åklagaren ska presentera. Antingen Skandiamannen som det har rapporterats flitigt om i medierna. Eller den betydligt mindre omskrivne så kallade Dubbelgångaren."
Citera
2020-03-19, 20:18
Medlem
Citat:
CA:s intervju 1999 och sättet han häcklar Polisen på under förhören påminner mig otroligt mycket om den amerikanska seriemördaren Richard "Iceman" Kuklimski, en kallt kalkylerad mördare som inte brydde sig om värdet av en människas liv, en slags psykopatisk störning där man helt saknar empati men samtidigt besitter en mycket stor intelligens och ser ner på all form av svaghet och mänsklig empati.

Rekommenderar er att se intervjun som görs med Kuklinski under dokumentären:
https://www.youtube.com/watch?v=toTW2bYwUtk

Iceman hade dålig uppväxt (slagen av föräldrarna) och dödade djur, varvid han utvecklade sin störning.

CA:s uppväxt vet vi lite om, men vi vet att han bodde enbart med mamman 1987 fram till hennes död.
Om fadern avlidit eller lämnat familjen vet vi inte, men det kan vara så att de av någon grund separerat.
CA verkar iallafall ha haft en start koppling till modern eftersom han bott så länge med henne i vuxen ålder.
Barn som har en dålig förälder och en god förälder knyter ofta mycket starka emotionella band till den goda föräldern.

Vi vet även att CA misshandlat grannens hund och hotat grannen.

Mycket av Icemans beteende och socioekonomiska bakgrund och uppväxt stämmer även överens med GMP för MOP.
Skillnaden är dock att Iceman hade familj och mördade väldigt många, vilket gör honom extremt obehaglig och överdriven som GM för MOP.

F..n,jag har läst vad CAs föräldrar hette i förnamn någonstans.Minns inte var längre.
CAs morsa hette Solveig eller något sådant har jag för mig.
Det går ju att googla CA då man vet att han var född i Harplinge 1952.
Antagligen så går det att få fram födelsedag och annat..hela familjeträdet kanske via ancestry eller någon annan site?
Han bror och syster skulle antagligen också kunna gå att hitta..men till vad nytta?
Citera
2020-03-19, 22:03
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
F..n,jag har läst vad CAs föräldrar hette i förnamn någonstans.Minns inte var längre.
CAs morsa hette Solveig eller något sådant har jag för mig.
Det går ju att googla CA då man vet att han var född i Harplinge 1952.
Antagligen så går det att få fram födelsedag och annat..hela familjeträdet kanske via ancestry eller någon annan site?
Han bror och syster skulle antagligen också kunna gå att hitta..men till vad nytta?

Olof, och möjligtvis Karin.

Har för mig detta står i ett av kommentarsfältena på Paul Smiths hemsida, men orkar inte leta upp det.
Senast redigerad av kato85 2020-03-19 kl. 22:11.
Citera
2020-03-20, 17:14
Medlem
Citat:
Olof, och möjligtvis Karin.

Har för mig detta står i ett av kommentarsfältena på Paul Smiths hemsida, men orkar inte leta upp det.

Högst troligt där jag har sett namnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in