2020-05-24, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
352 personer utanför riskgruppen över 70 år har dött.
Runt 25 procent av dessa antages icke ha någon underliggande sjukdom..en relativt hög siffra.
25 procent av 352 personer blir onekligen 88.
Ok, då är jag med. Är 25 % belagt på något sätt eller en gissning? Oavsett om det är 88 eller 352 så är det dock ett ganska lågt antal.
Citera
2020-05-24, 19:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tror jag har förstått hela ditt mupperi och clown-argumenterade:

Du vet inte vad immun är, eller hur?

Eller också spelar du dum.
Man kan säkert mena olika saker med immun. Varför tar du inte och ger oss din definition, den som du utgår från i din kritik? Då kan vi få en mer konstruktiv diskussion.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-24 kl. 19:35.
Citera
2020-05-24, 19:23
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är över. Dödstalen sjunker utan nedträngning. Ni har förlorat.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är väl för helvete ingen som förlorat om det är över? Är du totalt blåst och tror detta handlar om någon tävling??

Ja vi har alla förlorat.

4 000 människoliv.
Citera
2020-05-24, 19:24
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det var 27 år sedan. Tror inte vaccination var lika utbrett på den tiden. Det är ändå så långt tillbaks man behöver gå för att hitta något liknande. Men det här kommer bli värre. Vi är i praktiken bara två månader in i pandemin och Sverige gör i praktiken ingenting för att stoppa smittan. Det här kommer bli långt värre tror jag, för jag kan inte ens se en ansats från myndigheternas sida att stoppa smittan. Finns heller inget som tyder på att vädrets makter är på vår sida på samma sätt som gäller för ett influensavirus.
På väg att bli bättre nu tror jag. Såg att en äldre miljardär ankrat upp på västkusten. Och dom har bra info

Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Covid-19 är virus inte bakteri. Antibiotika hjälper inte. Annars kunde hela värden kom på detta ide längesedan.
Antibiotika hjälper mot tillstötande bakteriella tillstånd

Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Det var inte det du skrev Bättre kan du.
Mellan raderna skrev jag det

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Men ser du verkligen inte själv svagheten i det hela?

Socialstyrelsen redovisar hur många som dött mellan v 1 och v 19.

Under mer än hälften av den tiden hade vi ingen spridning och/eller inga dödsfall i covid-19. Vårt första dödsfall inträffade v 11.

Den andra invändningen är att v 19 till v 21 faller bort - under den tiden dog ytterligare 2 000 personer (fel, se min edit).

Så man blandar bort korten. Jämförelsen är totalt missvisande och det är fult av Socialstyrelsen att lura sådana som dig.

Edit: Fel av mig, sedan v 19 har ytterligare 800 dött inte 2 000.
800 är ju inte så himla mycket om dom är över 80 med underliggande sjukdomar

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast det verkar inte röra sig så mycket om bakterier utan mera om organkollaps av viruset.
Men då har organen troligen inneboende svagheter

För övrigt verkar vi ha gått från 20 dödsfall till 6. Förmodligen 80+somalier. Tegnell skördar segrar varje ny dag nu

Bara Danmark med bättre siffror till 0

Citat:
Sex nya dödsfall i covid-19 i Sverige

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-24/sex-nya-dodsfall-i-covid-19-i-sverige
Citera
2020-05-24, 19:25
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Du vet inte vad du pratar om. Att stänga ner ett par månader så att antal smittade sjunker till kontrollerade nivåer är betydligt bättre än att ha halv öppet som Sverige och lyckad aldrig öppna upp.
Det kostar mycket mer ekonomisk.

Vi har tydligen sparat mycket på att inte stänga dagis och skolor. Många föräldrar har kunnat fortsätta jobba.
Ja, äldrevården är ett misslyckande men mänskligt, inte ekonomiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
It is unfortunate this Coronavirus,no argument there.
Alot of things in life are..Cancer and such.
To top this Coronavirus with breaking the global world economy isn´t though.
Breaking the world economy kills alot more people than this virus.
Trump has said alot of stupid things,but he has been right about that the cure cannot be strong enough to kill the patient.

We´re there mate.The UK will top two trillion Pounds in debt..God knows what the numbers will look like for countries likes The US,Italy,Spain,France,Greece,Mexico and so on.

The situation is beyond serious.Another global lockdown will kill most of us.

NO MORE LOCKDOWNS!

Why did you change your argument to anti-lockdown propaganda? Yes, the national debt will rise in the UK — but it will still remain under the yearly GDP and remain manageable. This isn’t the worst hardship many of these countries have endured over the past 100 years. UK, US, Italy, Spain, France and most of Europe will endure. Greece and Mexico I cannot speak for, but I imagine Mexico will endure.

Trump can talk all he likes. He can blather on about how the US will not lockdown again and he can talk his talk in regards to the economy, it doesn’t matter. States will lockdown regardless if there is a second wave because the human loss is too great to defend with dollar bills. If you wish to use the economy as a scapegoat for not locking down, then I ask you this:

Sweden has not locked down. What is our projected GDP retraction in regards to our neighbors who did lock down?
Citera
Medlem
Dagens bästa i media

Om varför man inte styr upp haveriet:

Och kanske är det den svenska coronastrategins största svaghet. Vi har blivit ett världsfenomen, landet på allas läppar. Att backa då, och ompröva besluten, kan förstås framstå som att erkänna sina misstag för hela världen.

Det har blivit en fråga om prestige. Som många gånger tidigare blir problemet vad andra länder har för bild av Sverige, snarare än hur vi ska lösa problemen som vi själva kan se.

En ganska rejäl sågning av svenska strategin. Bra att DN vågar vara kritiska, även om det kommer för sent...

https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-sverigebilden-far-aldrig-bli-viktigare-an-att-radda-liv/
Citera
Medlem
Citat:
Tegnells föregångare tvärvänder: Sverige borde ha stängt ned
https://www.friatider.se/tegnells-foregangare-tvarvander-sverige-borde-ha-stangt-ned
Citera
2020-05-24, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jo brasilien är ju känt för att inte ha några soltimmar.

Soltimmar hit och dit.Det handlar om D vitamin,befolkningstäthet,kvalite på sjukvård osv,osv.

Dessutom är detta en klustersmitta.Vissa kommer att få en större släng av sleven än andra..så liknande dödstal vid pandemins slut tror jag inte alls på.
Citera
2020-05-24, 19:26
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är över. Dödstalen sjunker utan nedträngning. Ni har förlorat.

Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Det går aldrig att diskutera med en alarmist, dom är imun mot fakta och dom blir bara otrevliga när dom blir trängda och överbevisade.

Det är ju snarare ni som "förlorat" och verkar immuna mot fakta om ni påstår att länder som stängde ner tidigt inte klarat sig bättre hittills.

Sen om det drar igång där på allvar sen och de kommer ikapp Sverige återstår att se, men det finns det inget "fakta" på än heller.
Citera
2020-05-24, 19:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Uppenbarligen så ökar risken att bli ordenrligt sjuk om man har ett BMI över 25. Vilket är närapå normalvikt i västvärlden idag.
Citera
2020-05-24, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Ok, då är jag med. Är 25 % belagt på något sätt eller en gissning? Oavsett om det är 88 eller 352 så är det dock ett ganska lågt antal.

Experter har sagt allt mellan 15 till 25 procent.
Enligt Socialstyrelsens siffror så är det knappt 16 procent,men dessa är statistik utifrån hela åldersmaterialet och inte specifikt för grupp under 70 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in