2020-05-24, 18:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Din kommentar om att 40 döda per dag är "mycket bra" behöver sättas i ett sammanhang.

Jag tror att du behöver lära dig att läsa. Det är mycket bra i sammanhanget att det är långt färre än du och dina sjuka alarmistkompisar varnade oss om. Det är mycket bra i sammanhanget att vi för två veckor sedan hade dubbla. Det är mycket bra i sammanhanget att om trenden håller i sig så ser vi 10-20 döda/dag i juni.

Segt att det inte blev någon apokalyps den här gången heller. Bättre lycka nästa gång, och iväg till jobbet med dig.
Citera
2020-05-24, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det finns ett fåtal som får problem utanför riskgrupperna.
Detta skall man inte koncentrera sig på.Det är lika farligt att köra bil,men vi sitter ju inte i karantän för det.

Det är några procent och dessa procent blir snabbt hiskligt många om smittan kan spridas fritt.

Men då tycker jag du ska gå ut i samhället och skaffa dig corona i stället för att sitta här och debattera, då kan ju du bidra med din immunitet sen och visa hur vägen framåt är. Det lär ju bara vara att snyta dig på morgonen för en tuffing som dig. Eller så går du och läser pappren så ser du kan vad WHO kallar "milda symptom".
Citera
2020-05-24, 18:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nej, nedstängning är vägen.

Livsfarligt? Nej, läs här.

https://www.friatider.se/tegnells-foregangare-tvarvander-sverige-borde-ha-stangt-ned

Sveriges styrande valde fel väg. Raka motsatsen till den övriga världen.

Det är över. Dödstalen sjunker utan nedträngning. Ni har förlorat.
Citera
2020-05-24, 18:37
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Övriga Nordens länder har noll. Sammanlagt.

Sverige har fler döda än betydligt större länder.

https://www.friatider.se/fler-doda-i-sverige-i-hela-afrika

Ja och va tror du händer med dödligheten när dom öppnar upp?

Dom länderna som inför det som ni alarmister så mycket sucktar efter ( en lockdown) har bara skjutit sitt problem framför sig, medans vi i Sverige har stängt ner så pass att sjukvården klarar av dom som blir sjuka.

Sverige har för en gångs skull gjort allt rätt och det kommer visa sig om nån/några månader.
Citera
2020-05-24, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är över. Dödstalen sjunker utan nedträngning. Ni har förlorat.

Det är väl för helvete ingen som förlorat om det är över? Är du totalt blåst och tror detta handlar om någon tävling??
Citera
2020-05-24, 18:38
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag tror att du behöver lära dig att läsa. Det är mycket bra i sammanhanget att det är långt färre än du och dina sjuka alarmistkompisar varnade oss om. Det är mycket bra i sammanhanget att vi för två veckor sedan hade dubbla. Det är mycket bra i sammanhanget att om trenden håller i sig så ser vi 10-20 döda/dag i juni.

Segt att det inte blev någon apokalyps den här gången heller. Bättre lycka nästa gång, och iväg till jobbet med dig.
Jag ska lära mig läs?
Kul.
Var har du läst att jag sagt något om förväntat antal döda och att jag vill ha en apokalyps?
Tragiska människa.
Citera
2020-05-24, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men det är ju inte bara det du säger.
Du argumenterar ju för att alla som inte är i riskgrupp ska slippa restriktioner? Eller hur?
Massor av människor i riskgrupper bor i vanliga samhället. Ska vi offra dessa då?
Samt att många andra blir väldigt sjuka även om de flesta överlever.

Vi offrar ingen.
Riskgrupper skall naturligtvis erbjudas skydd om de så vill ha.
Även personer som ingår i riskgrupper äger rätt att bestämma över sina egna liv.
De kanske inte vill sitta i karantän i flera år,och de skall inte heller behöva göra det om de inte vill.

ALLA som inte tillhör riskgrupp skall omgående tillbaka till arbete och se till att leva så att samhället i övrigt kan fungera så bra som möjligt.

idiotiska saker som bara 50 pers på restaurang och dylikt gör oändligt mycket mera skada än nytta.

Vänta bara och beskåda massarbetslöshet och nationer tekniskt i bankrutt.
Citera
2020-05-24, 18:39
Medlem
Mindbusinesss avatar
Undrar hur diskussionen skulle sett ut om det dog 60-80 barn varje dag i Covid-19?
Citera
2020-05-24, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är några procent och dessa procent blir snabbt hiskligt många om smittan kan spridas fritt.

Men då tycker jag du ska gå ut i samhället och skaffa dig corona i stället för att sitta här och debattera, då kan ju du bidra med din immunitet sen och visa hur vägen framåt är. Det lär ju bara vara att snyta dig på morgonen för en tuffing som dig. Eller så går du och läser pappren så ser du kan vad WHO kallar "milda symptom".

Jag är inte ett skit rädd eftersom jag inte tillhör någon riskgrupp.
Faktum är att det är farligare för mig att överhuvudtaget öppna min ytterdörr.
Fakta kan man förhålla sig till..inte ifrågasätta.

Runt 88 personer har dött på 3.5 månader.Det är inte dödstal som man föröder sin nationalekonomi för.
Citera
2020-05-24, 18:41
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vi offrar ingen.
Riskgrupper skall naturligtvis erbjudas skydd om de så vill ha.
Även personer som ingår i riskgrupper äger rätt att bestämma över sina egna liv.
De kanske inte vill sitta i karantän i flera år,och de skall inte heller behöva göra det om de inte vill.

ALLA som inte tillhör riskgrupp skall omgående tillbaka till arbete och se till att leva så att samhället i övrigt kan fungera så bra som möjligt.

idiotiska saker som bara 50 pers på restaurang och dylikt gör oändligt mycket mera skada än nytta.

Vänta bara och beskåda massarbetslöshet och nationer tekniskt i bankrutt.
Jag fattar inte vad du menar konkret.
En familj med 2 vuxna och 3 barn där en vuxen är i riskgrupp.
Vad ska ske då? Ska den andra vuxna och barnen jobba och gå i skola som vanligt?
Samtidigt som vi låter smittan spridas helt fritt i samhället?
Är det så du tänker?
Citera
2020-05-24, 18:44
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Problemet är inte att få fram ett vaccin för det har du mängder med företag som redan har skapat, det som tar tid är att se om de fungerar som de ska och utan att orsaka än värre bieffekter än viruset i sig gör.

Och detta kräver mängder med testning som du kanske minns med influensavaccinet för drygt 10 år sedan, som orsakade narkolepsi hos ett antal individer och detta var ändå testat och utvecklat under nästan 5 år innan det släpptes på marknaden.

Ingen läkemedelstillverkare vill riskera bli associerade med sådant, det kan köra hela deras varumärke i botten.
Exakt. Det är därför som många (Oxford, t.ex.) utgår från ett redan existerande vaccin och sedan använder det för att trigga produktionen av det virala protein (i det här fallet proteinet från virusets taggar) som aktiverar immunförsvaret och får det att identifiera en infektion av SARS-CoV-2. Vaccinet med den här funktionen finns redan men man lägger till kuvertet från SARS-CoV-2 proteinet och hoppas att kroppen skall aktivera immunförsvaret.

Det är naturligtvis ingen garanti för att det kommer fungera, men ur ett rent riskperspektiv får det anses hyfsat säkert (narkolepsi-effekter och liknande skulle vara ren katastrof...)
Citera
2020-05-24, 18:44
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja och va tror du händer med dödligheten när dom öppnar upp?

Dom länderna som inför det som ni alarmister så mycket sucktar efter ( en lockdown) har bara skjutit sitt problem framför sig, medans vi i Sverige har stängt ner så pass att sjukvården klarar av dom som blir sjuka.

Sverige har för en gångs skull gjort allt rätt och det kommer visa sig om nån/några månader.
Så vi har gjort allt rätt?
Den åsikten är du väldigt ensam om oavsett vad man tycker om vald strategi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in