2020-05-23, 18:33
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T02
OK, så du tror det blir färre döda om vården inte klarar det? OK. Rest my case.

?

Du får nog träna på läsförståelse, det är ju inte vad jag säger.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnerstInne
Då är nästan ingen svensk i undre medelklass och ovanför det bland dessa. De är instagramkåta apor. Exakt allt förutom deras äktenskaps- och familjeproblem, toalettbesök samt medfödda tomhet ska ut på Instagram. Nu för tiden är det inte status att ha ett fint jobb där vettiga saker utförs. Nu är det status att få bekräftelse på Instagram för ens tomma livsstil som består av konsumtion, konsumtion och åter konsumtion. Givetvis levereras bekräftelsen av andra lika tomma människor. "Jag köpte 3 veganska glutenfria makroner för 199 kronor på det där hippa caféet på Södermalm eller i London, snälla ge mig bekräftelse!" är deras livsmantra. Bekräftelse på Instagram är dumsvenskens livselixir.

Jag är njuter av tanken att svenska medborgare portas ifrån att turista i princip hela Europa. Vem fan vill åka över sundet till danskjävlarna och skryta om det? Svenskarna kommer att krypa på väggarna denna sommar.

Kan inte heller se att andra länder släpper in svenskar om inte det upprättas något internationellt testsystem med COVID-19 pass.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du måste väl ändå förstå att om smittspridningen i samhället minskas betydligt av en lockdown får det en direkt effekt på antalet smittade ute i samhället. Detta i sin tur leder till att färre som arbetar med äldre blir smittade ute i samhället varför detta då leder till färre smittade som bor på äldreboenden.

Bra förklarat. 👍🙏

Detta enkla, tydliga resonemang har dragits oräkneliga gånger i tråden, men det är fortfarande folk som inte förstår det, utan enkelspårigt tänker att man på nåt sätt hade kunnat låsa in äldre, skilda ifrån personalen, eller nåt, (vet inte hur de tänker). Så det var bra att det drogs så lättförståeligt som du skrev det här.
Citera
2020-05-23, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jag har gått närmast fanbäraren i förstamajtåget.

Precis. Så man kan nästan säga att
den slog hårdare eftersom vi var färre
Nej. Dom bakteriella.
En bakteriell pneumoni som uppstår parallellt med Corona bör bekämpas med antibiotika.
Covid-19 är virus inte bakteri. Antibiotika hjälper inte. Annars kunde hela värden kom på detta ide längesedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Utgår du ifrån mina kommentarer härinne att mina föräldrar är dementa

Om ett år slutar jag med "dagjobb" och lever som landlord. Vi har jobbat mot detta mycket pga. vi vet att vi kommer få ta hand om föräldrar när dom blir äldre och det går inte om man jobbar 9-5.

Det var inte så jag menade

Jag tänkte bara "varna" dig om att man aldrig vet något om framtiden. Dina föräldrar kan var helt ok idag - och Alzheimerspatienter om 5 år.

Att ha dem hemma och ta hand om demenssjuka är otroligt jobbigt. Inte als som att ta hand om små barn (trots vissa likheter).

Men att ens försöka är hedervärt och alla drabbas ju inte av sådana besvär.

Vissa föräldrar orkar ju inte ta hand om sina barn - så varför skulle de orka ta hand om sina föräldrar?

Det ska finnas både möjlighet till god äldrevård och avlastning till sådana som du som tänker göra det själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Sverige har ca dubbla befolkningsmängden jämfört med Finland.

OnT: Att jämföra sverige med Italien, Brasilien och Spanien är inte helt enkelt.
Det mest rättvisande är att jämföra med övriga nordiska länder.

Överdödligheten från mars20 till exempelvis mars21 i respektive land blir intressant att se. Det är ju uppenbart att pandemin kommit olika långt i olika länder, och just nu utifrån olika samhälleliga strategier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ett klokt inlägg!
Tyvärr verkar det fortfarande finnas personer som tror att COVID-19 är bara en vanlig influensa.....

Ja det är märkligt. Finns även fortfarande folk som tror att det är den värsta sjukdomen vi haft i landet.

Fattar inte, det är ju bara att kolla siffrorna.
Citera
2020-05-23, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Det är tragiskt! Men Sverige är inte unikt alls, skulle snarare vilja säga att Sverige lyckats bra med att låta vården jobba utan rejäl överbelastning. Hur det blir nu när länder öppnar upp igen, vi får se...

Sweden is pretty unique, it stands in the top ten for deaths per 1,000,000. I also wouldn’t claim hospitals collapsing to the point of both triage and pre-triage is an indicator of success. We will see what happens as countries re-open, but I have faith in the Hammer and the Dance.

The big question-mark is what happens here when a second wave comes?
Citera
2020-05-23, 18:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om nu de flesta måste bli immuna på något sätt så kanske det är bättre med vaccin om risken är lägre än med levande virus.
Du kan inte släppa ut ett vaccin på marknaden som i en procent av fallen visar sig ha den biverkan ens en gång. Kommer aldrig att få säljas helt enkelt. De måste således lösa problemet med ADE vilket lär vara de största problemet oavsett teknik.
Citera
2020-05-23, 18:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
"En axelryckning"

Mest bevakade skiten någonsin i Sverige.

Ni och era vanföreställningar.

Bröd, skådespel och dimridåer.

I praktiken tror jag att det ligger en mycket cynisk kalkyl bakom.

Man offrar hellre 1% av av befolkningen, varav många tillhör de svagare grupperna, än gör en partiell nedstängning, sätter in karantän, smittspårar osv. Det senare kostar för mycket pengar och det saknades resurser redan innan. Tycker de senaste två veckorna ändå att det blivit väldigt uppenbart att Denmark, Norge och Finland som vi faktiskt kan jämföra oss med, har köpt sig väldigt mycket tid. Kan de hålla i det hela några månader till kan de faktiskt klara sig tills vi har vaccin. De här länderna har inte haft några rapporterade dödsfall senaste dagarna. Skillnaden mot Sverige är gigantisk. Jag vet inte vad som skulle kunna ske som gör att Sverige kommer bättre ur det här. Faktum är ju att inte ens ekonomin klarar sig särskilt mycket bättre i Sverige, eftersom vi är ett litet exportberoende land, så vår öppenhet ger inte så stor boost åt ekonomin som man skulle kunna tro. Det är mest inom servicenäringen som pizzabagare och krogar man har tjänat på det hela, men hur stor andel utgör de för vår BNP eller bytes- och handelsbalans? Det är försvinnande små siffror vi pratar om i sammanhanget.
Citera
2020-05-23, 18:37
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Det är en överhängande risk när epidemin får ett utdraget förlopp.

Anders Tegnell har valt en strategi med milda restriktioner, med hänvisning att vi ska kunna leva med restriktionerna en lång tid. Men resultatet blir att allmänheten hinner tröttna på restriktionerna. Hade det varit en fördel att införa kraftiga restriktioner, men att ha dom kraftiga restriktionerna under en begränsad tid?

Nej, det tror jag inte. Vi håller rätt hyfsat på restriktionerna, som är de samma nu som i mars. Och smittan går ner.

Tror vi är de enda som har kvar samma restriktioner som i mars?

Roligast är att se USA där man nu på ganska många håll verkar tro att det är faran över, och nu skall det solas och grillas på Memorial Day. Skål!
Citera
2020-05-23, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det var inte så jag menade

Jag tänkte bara "varna" dig om att man aldrig vet något om framtiden. Dina föräldrar kan var helt ok idag - och Alzheimerspatienter om 5 år.

Att ha dem hemma och ta hand om demenssjuka är otroligt jobbigt. Inte als som att ta hand om små barn (trots vissa likheter).

Men att ens försöka är hedervärt och alla drabbas ju inte av sådana besvär.

Vissa föräldrar orkar ju inte ta hand om sina barn - så varför skulle de orka ta hand om sina föräldrar?

Det ska finnas både möjlighet till god äldrevård och avlastning till sådana som du som tänker göra det själv.
Att leva är livsfarligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in