2020-05-22, 20:53
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Ganska sävlig doku, tråkigt när de drar ut på något de kunnat avhandla i ett halvtimmesavsnitt, gällt många dokumentärer jag sett det sista. Sedan är det väl lite trist att de blandar det enskilda fallet med den där organisationen, bara för att den är väldigt subjektiv så är ju inte socialtjänst och läkare alltid kända för att göra de bästa bedömningarna i sådana här fall (ju fler kockar..). Vilka är föräldrarna, är morsan ett känt "nutcase", hur ordningsam är egentligen den tillsynes rekorderlige fadern "Nello"?

Ah, var inte så svårt att hitta ena parten: https://m.facebook.com/NelloZalbo
Egenföretagare, tät (?), delar väldigt många inlägg om våldtäktsmän, pedofiler m.m. god vän med emilio ingrosso (jaja, behöver inte vara pedofil för det dock idiot).

Vem är "programledaren" på svt som är kompis/ingift på något sätt med nello?
http://www.agnetabravelius.se/dokume...adda-ett-barn/

Doreen Månsson var det någon som nämnde som ingången till SVT
Citera
2020-05-22, 21:33
Medlem
kulturstrategs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Ganska sävlig doku, tråkigt när de drar ut på något de kunnat avhandla i ett halvtimmesavsnitt, gällt många dokumentärer jag sett det sista. Sedan är det väl lite trist att de blandar det enskilda fallet med den där organisationen, bara för att den är väldigt subjektiv så är ju inte socialtjänst och läkare alltid kända för att göra de bästa bedömningarna i sådana här fall (ju fler kockar..). Vilka är föräldrarna, är morsan ett känt "nutcase", hur ordningsam är egentligen den tillsynes rekorderlige fadern "Nello"?

Ah, var inte så svårt att hitta ena parten: https://m.facebook.com/NelloZalbo
Egenföretagare, tät (?), delar väldigt många inlägg om våldtäktsmän, pedofiler m.m. god vän med emilio ingrosso (jaja, behöver inte vara pedofil för det dock idiot).

Vem är "programledaren" på svt som är kompis/ingift på något sätt med nello?
http://www.agnetabravelius.se/dokume...adda-ett-barn/

Socialtjänsten pratade med pojken om hans hemsituation hos fadern med fadern närvarande i rummet. Detta var precis efter dem första orosanmälningar inkommit om pedofila övergrepp mot pojken. (nämns naturligtvis inte i programmet)

Ovanstående gör att utredningar från socialtjänst har noll trovärdighet och bör ogiltigförklaras. Istället har dem kopierats rakt av av polisen som inte gjort en egen utredning.

Nello är tät och har kontakter ja. Framstår väldigt tillrättalagd och inte trovärdig. Letar efter sitt barn bland onlineservrar? Åker planröst runt i sin bil och letar med snyftmusik i bakgrunden...
Det är en regisserad, klyschig sörja som dom fått ihop. Nivån är patetisk.

Gillar också inslagen med den finska kärringen från ATSUB. Små korta repliker av förnekande utan djup och substans. Får bara produktionen att framstå som än mer amatörmässig och desperat att förmedla ett förutbestämt narrativ.
https://www.atsub.se/wp-content/uplo...-206x300-1.jpg Riktig mystant man nog gärna låter passa sina barn. Det häxliknande utseendet och dom döda ögonen inger förtroende, eller?
Citera
2020-05-23, 00:04
Bannlyst
Det fallet har man ju följt länge.
Gå in på youtube och sök på ”Anna och Elias” så hittar ni massa klipp.
Citera
2020-05-23, 00:12
Medlem
KnivStinas avatar
Efter att ha grottat runt lite i fallet och sett det första avsnittet så kan jag omöjligt säga vem som ljuger eller talar sanning här.

Jag tror definitivt inte att Nello har förgripit sig på sonen. Han verkar dock iskall och var väldigt mekanisk i avsnittet men det är lätt hänt hos den som har svårigheter med att identifiera och sätta ord på sina känslor.

Jag tror inte att modern är medveten om vad hon har försatt sin son i. Blåmärken har mina unga över hela benen, de springer och de ramlar och slår sig, de går rakt in i möbler och de slåss och bråkar något djävulskt med varandra som syskon ofta kan göra. Allt detta har modern misstolkat och fått till att hela faderns familj skulle slå och förnedra sonen. Att Nello skulle förgripa sig på honom verkar hon ha kommit på efter det att han vunnit vårdandstvisten.

Helt sjuk story iallafall. Bry är ett gäng foliehattar. Hon tanten dillar om sin bok och verkar mest vara intresserad av att uppfylla sin egen profetia. Det försöker hon att göra genom Anna och Elias
Citera
2020-05-23, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulturstrateg
Socialtjänsten pratade med pojken om hans hemsituation hos fadern med fadern närvarande i rummet. Detta var precis efter dem första orosanmälningar inkommit om pedofila övergrepp mot pojken. (nämns naturligtvis inte i programmet)

Ovanstående gör att utredningar från socialtjänst har noll trovärdighet och bör ogiltigförklaras. Istället har dem kopierats rakt av av polisen som inte gjort en egen utredning.

Nello är tät och har kontakter ja. Framstår väldigt tillrättalagd och inte trovärdig. Letar efter sitt barn bland onlineservrar? Åker planröst runt i sin bil och letar med snyftmusik i bakgrunden...
Det är en regisserad, klyschig sörja som dom fått ihop. Nivån är patetisk.

Gillar också inslagen med den finska kärringen från ATSUB. Små korta repliker av förnekande utan djup och substans. Får bara produktionen att framstå som än mer amatörmässig och desperat att förmedla ett förutbestämt narrativ.
https://www.atsub.se/wp-content/uplo...-206x300-1.jpg Riktig mystant man nog gärna låter passa sina barn. Det häxliknande utseendet och dom döda ögonen inger förtroende, eller?

Du vet att mamman har kidnappat barnet väl?
Citera
2020-05-23, 16:51
Medlem
kulturstrategs avatar
Man ska veta att Mamman hade ensam vårdnad(pappan fick träffa pojken på helgerna) när hon gjorde anmälan till socialtjänsten i Uppsala om misstanke om sexuella övergrepp. Mari Schaub säger i "dokumentären" att det är en vårdnadstvist som spårat ur, men nämner inte detta. Bo Göran hakar på vårdnadstvistspåret och nämner inte detta faktum heller. Det är bara en liten del av allt som illustrerar förljugenheten i "dokumentären".

Gällande kidnappning så har man som förälder en nödrätt att skydda sitt barn om man har starka misstankar att barnet far illa hos den andra föräldern. Det är vad mamman har gjort. Att hennes misstankar är valida bekräftas av nio st läkare som träffat pojken, noterat skadorna på könsorganet, och samtliga gjort bedömningen att pojken inte är coachad av sin mamma.
Citera
2020-05-23, 17:59
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Du vet att mamman har kidnappat barnet väl?

2018 på hösten försvann hon i 5 månader med barnet, det är 1,5 år sedan.
Citera
2020-05-23, 18:03
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Man ska veta att Mamman hade ensam vårdnad(pappan fick träffa pojken på helgerna) när hon gjorde anmälan till socialtjänsten i Uppsala om misstanke om sexuella övergrepp. Mari Schaub säger i "dokumentären" att det är en vårdnadstvist som spårat ur, men nämner inte detta. Bo Göran hakar på vårdnadstvistspåret och nämner inte detta faktum heller. Det är bara en liten del av allt som illustrerar förljugenheten i "dokumentären".

Gällande kidnappning så har man som förälder en nödrätt att skydda sitt barn om man har starka misstankar att barnet far illa hos den andra föräldern. Det är vad mamman har gjort. Att hennes misstankar är valida bekräftas av nio st läkare som träffat pojken, noterat skadorna på könsorganet, och samtliga gjort bedömningen att pojken inte är coachad av sin mamma.

Har grottat i denna och ser liknande saker som du skriver, denna från Youtube understryker också att det inte "bara" är foliehattar som står på moderns sida och misstänker Nello för att förgripa sig på "Elias".

https://www.youtube.com/watch?v=4T6w31Eju_c&t=230s
Citera
2020-05-23, 18:28
Medlem
Citat:

Läkarundersökningarna tas ju upp i programmet och det som sägs är att "det inte går att dra några konklusiva slutsatser" av skadorna. Vad vet du om detta som inte presenteras i programmet?
Citera
2020-05-23, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
2018 på hösten försvann hon i 5 månader med barnet, det är 1,5 år sedan.

Har du funderat på om du inte har kognitiv bias dvs du tar bara in den informationen som stöder din uppfattning? Eller har du inte förmågan till den typen av självreflektion?
Citera
2020-05-23, 18:55
Medlem
stilichos avatar
Nu har jag inte sett dokumentären (och har inga planer på att göra det heller), men jag känner väl till fallet som har cirkulerat på nätet i många år och inte gärna kan ha missats av någon med det minsta intresse för barnrätts- eller socialtjänstfrågor.

Vem som har rätt i det specifika fallet tänker jag inte uttala mig om för det är för snårigt för att man ska kunna ha någon definitiv åsikt. Däremot är det definitivt säkerställt att mamman och BRY-organisationen är långt inne i kokoland. Deras åsikt är i princip att en stor del av alla barn blir sexuellt utnyttjade under uppväxten. Exakt vad de ska göra åt detta har jag inte lyckats begripa, och det är antagligen inte så viktigt heller. Att de kommer med fullständigt bisarra uttalanden rent generellt betyder förstås inte att de inte skulle kunna stämma i just det här enskilda fallet. Men rent statistiskt talar nog oddsen emot det.
Citera
2020-05-23, 19:11
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Har du funderat på om du inte har kognitiv bias dvs du tar bara in den informationen som stöder din uppfattning? Eller har du inte förmågan till den typen av självreflektion?

Njae, alltså. Jag var inne på gemene-manns spår efter att ha sett första delen av dokumentären.

Nu har jag plöjt 500 sidor förundersökningsmaterial och sett ett par timmar av olika rättegångsupptagningar, bilden är mycket mer "nyanserad" numer. Jag rekommenderar att alla bildar sig en egen uppfattning, men först efter att man tar del av hela eller större delar av materialet än det man får färdigtuggat av BO (journalisten bakom tv-serien)

Men visst, om man som du , drar slutsatsen att "myndigheterna" alltid har rätt, eller drar alla slutsatser från 50 minuter av det första avsnitter från SVT, då förstår jag ditt ställningstagande.

Se / lyssna gärna på upptagningarna från rättegången från förra sommaren.

https://www.youtube.com/user/WitteHenning/videos
Senast redigerad av Yinool0401 2020-05-23 kl. 19:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in