2020-05-18, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Kan man inte köra ratio test? : https://en.wikipedia.org/wiki/Ratio_test

Har aldrig hört det, så tror inte vi ska kunna det? eller?
Citera
2020-05-18, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
(a) kommer jag inte på någon lösning för just nu.

Återkommer om b. Tänkte aningen fel!

Men undrar. Vad är det för egentligen skillnad i räknesättet/tankesättet när det kommer till a & b? för mig som är urdålig på det här, ser ju egentligen bara typ en +1. hehe
Citera
2020-05-18, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Stämmer bra, operationerna dock endast giltiga innanför konvergensradien 1.

Hur kan man se det?
Citera
2020-05-18, 09:08
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Har aldrig hört det, så tror inte vi ska kunna det? eller?

Vilka lagar/regler ingår i kapitlet?
Citera
2020-05-18, 12:51
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Citat:
Då Maclaurinutvecklingen av \(\cos(x)\) ges av
\[
\cos(x)
=1+\frac{D^2[\cos(\xi)]}{2!}x^2
=1+\frac{-\cos(\xi)}{2!}x^2
=1-\frac{\cos(\xi)}{2}x^2,\quad 0<\xi<x,
\]
har vi att
\[
\epsilon(x)
=\big|\cos(x)-1\big|
=\Big|-\frac{\cos(\xi)}{2}x^2\Big|
=\frac{\lvert\cos(\xi)\rvert}{2}\lvert x\rvert^2
\le\tfrac{1}{2}\lvert x\rvert^2.
\]
För \(x=\frac{1}{10}\) fås
\[
\epsilon(\tfrac{1}{10})
\le\tfrac{1}{2}\lvert\tfrac{1}{10}\rvert^2
=\tfrac{1}{2}\cdot\tfrac{1}{10^2}
=\tfrac{1}{200}<\tfrac{1}{100}
\]
varför \(\cos(\frac{1}{10})\approx1\) med ett fel mindre än \(\frac{1}{100}\).
Tack!
Citera
2020-05-18, 15:04
Medlem
Hej
Jag har fått en slutuppgift i matte5 som omfattar en redovisning av uppgiften på bilden nedan.
Det jag skulle behöva hjälp med är förklaringarna/uträkningarna till alla frågorna samt om det finns några felkällor(sista frågan).
https://imgur.com/a/dCvUstx

Min lärare påpekade att jag måste söka upp massa och radie för jorden, solsystemet och vintergatan själv eftersom att det inte framgår i uppgiften. Hon hänvisade också till "generaliserade integraler" som lösningsmetod.

Jorden:
Massa: 5,972×10^24 kg
Radie: 6 371 km

Solsystemet:
Massa: 332 830 jordmassor
Radie: ca 1 ljusår

Vintergatan:
Massa: 700 miljarder solmassor
Radie: 50 000 ljusår

Tack på förhand!
Citera
2020-05-18, 15:52
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Visa att följande integral är konvergent: $$\int_{1}^{\infty}sin(\frac{1}{x^2})cos(x^2)dx$$ Tacksam för hjälp!
Citera
2020-05-18, 17:08
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wlfgrl
Hej
Jag har fått en slutuppgift i matte5 som omfattar en redovisning av uppgiften på bilden nedan.
Det jag skulle behöva hjälp med är förklaringarna/uträkningarna till alla frågorna samt om det finns några felkällor(sista frågan).
https://imgur.com/a/dCvUstx

Min lärare påpekade att jag måste söka upp massa och radie för jorden, solsystemet och vintergatan själv eftersom att det inte framgår i uppgiften. Hon hänvisade också till "generaliserade integraler" som lösningsmetod.

Jorden:
Massa: 5,972×10^24 kg
Radie: 6 371 km

Solsystemet:
Massa: 332 830 jordmassor
Radie: ca 1 ljusår

Vintergatan:
Massa: 700 miljarder solmassor
Radie: 50 000 ljusår

Tack på förhand!

Hur långt har du kommit själv ? Känns inte rätt att bara mata på, men här är en länk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Work_(physics)
Om du kollar länken vad tror du att integralen skall vara, och gör du någon förenkling?

När det gäller generaliserad integral, testa att googla. Vad händer om du sätter oändligheten som bortre gräns i integralen du hade innan?

Även flykthastigheten går att Googla fram, men innan du gör det fundera över vad för enhet arbete har och vad för enhet kinetisk energi har, det tror jag är en bra fråga här. Om du sen parar det med uppgiften innan?

Felkällor: Fundera på jordens form, om det verkligen funkar att bara räkna på två kroppar/punkter och kanske fler saker som jordens rotation osv.
Citera
2020-05-18, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeanutButterJelly
Visa att följande integral är konvergent: $$\int_{1}^{\infty}sin(\frac{1}{x^2})cos(x^2)dx$$ Tacksam för hjälp!
Då \(\sin(\tfrac{1}{x^2})<\tfrac{1}{x^2}\) för \(x>0\) (eftersom \(\sin(t)<t\) för \(t>0\)) har vi att
\begin{align*}
\bigg|
\int_1^\infty\!\sin(\tfrac{1}{x^2})\cos(x^2)\, \mathrm{d}{x}
\bigg|
&
\le\int_1^\infty\!\Big|\sin(\tfrac{1}{x^2})\cos(x^ 2)\Big|\, \mathrm{d}{x}
=\int_1^\infty\!\big|\sin(\tfrac{1}{x^2})\big|\big |\cos(x^2)\big|\, \mathrm{d}{x}
\\&
<\int_1^\infty\!\tfrac{1}{x^2}\cdot1\, \mathrm{d}{x}
=\lim_{n\to\infty}\int_1^n\!\tfrac{1}{x^2}\, \mathrm{d}{x}
=\lim_{n\to\infty}\bigl[-\tfrac{1}{x}\bigr]_1^n
=\lim_{n\to\infty}\bigl(-\tfrac{1}{n}+1\bigr)
\\&
=1<\infty.
\end{align*}
Citera
2020-05-18, 17:19
Medlem
Citat:
Hur långt har du kommit själv ? Känns inte rätt att bara mata på, men här är en länk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Work_(physics)
Om du kollar länken vad tror du att integralen skall vara, och gör du någon förenkling?

När det gäller generaliserad integral, testa att googla. Vad händer om du sätter oändligheten som bortre gräns i integralen du hade innan?

Även flykthastigheten går att Googla fram, men innan du gör det fundera över vad för enhet arbete har och vad för enhet kinetisk energi har, det tror jag är en bra fråga här. Om du sen parar det med uppgiften innan?

Felkällor: Fundera på jordens form, om det verkligen funkar att bara räkna på två kroppar/punkter och kanske fler saker som jordens rotation osv.
"Intressant" uppgift. Sådana fanns inte på min tid.
När det gäller att färdas i rymden använder man väl större kroppars gravitation till att "skapa" fart. Bäst jag överlåter frågan åt fysikexperterna som t.ex. Nerdnerd.
Citera
2020-05-18, 17:24
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
"Intressant" uppgift. Sådana fanns inte på min tid.
När det gäller att färdas i rymden använder man väl större kroppars gravitation till att "skapa" fart. Bäst jag överlåter frågan åt fysikexperterna som t.ex. Nerdnerd.

Ja Nerdnerd är nog den som kan svara bäst på detta! Finns massor av intressanta "tillägg" till den här uppgiften.

Ännu en intressant fråga(svaret går säkert att googla fram). Varför valde jänkarna just Florida för att skjuta upp raketer?
Citera
2020-05-18, 17:28
Medlem
Citat:
Ja Nerdnerd är nog den som kan svara bäst på detta! Finns massor av intressanta "tillägg" till den här uppgiften.

Ännu en intressant fråga(svaret går säkert att googla fram). Varför valde jänkarna just Florida för att skjuta upp raketer?
Jag skulle gissa på att det är den plats i USA som är närmast ekvatorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in