Citat:
OK. Jag vet inte exakt vad det är i Inh-AR som gör den så pass potent (men jag är ju å andra sidan heller ingen kemist). Om Inh-AR, arimidex, etc. är för svårdoserat för dig så kanske följande är av intresse?Jag hittade en artikel från 2019 om Ashwagandha och dess inverkan på hormoner i människan. Där frågar man sig om denna växt möjligen kan fungera som hämmare av aromatasenzymen. Och då tänkte jag faktiskt på dig (visst är jag gullig?). Har du testat Ashwagandha? Annars kanske du tycker detta verkar intressant:
Citat:
Från https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6438434/
Finally, it is important to note that although there was no statistically significant change in estradiol concentrations from ashwagandha supplementation, there was a trend signifying reduced levels. This contrasts with the increased levels of estradiol prohormones, DHEA-S and testosterone. Elevated estradiol levels would, therefore, be expected. As this did not occur, it is hypothesized that ashwagandha may be an inhibitor of aromatase, an enzyme required for the conversion of testosterone into estradiol. The aromatase-inhibiting effect of a plant from the same Solanaceae family, Withania coagulans, was identified in one study (Haq et al., 2013). W. coagulans, like ashwagandha, contains high concentrations of withanolides. This very speculative observation requires investigation in future studies.
Alltså, östradiol i blodet har ej noterats öka i samband med intag av Ashw., men det observerades (som jag förstår det) initialt en nedåtgående trend. Detta tyckte man var märkligt eftersom att DHEA-S och T ökade, borde även östradiol öka (pga. aromatas). Men eftersom detta inte verkar ske, tror man att den kan fungera som AI istället. Misstankarna stärks av att växten kommer från en annan växt som faktiskt bevisats vara en potent AI.