2020-05-16, 17:14
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Den fungerar som den ska, men för mig så är den för potent, så jag kraschar mitt östrogen med den
OK. Jag vet inte exakt vad det är i Inh-AR som gör den så pass potent (men jag är ju å andra sidan heller ingen kemist). Om Inh-AR, arimidex, etc. är för svårdoserat för dig så kanske följande är av intresse?

Jag hittade en artikel från 2019 om Ashwagandha och dess inverkan på hormoner i människan. Där frågar man sig om denna växt möjligen kan fungera som hämmare av aromatasenzymen. Och då tänkte jag faktiskt på dig (visst är jag gullig?). Har du testat Ashwagandha? Annars kanske du tycker detta verkar intressant:

Citat:
Finally, it is important to note that although there was no statistically significant change in estradiol concentrations from ashwagandha supplementation, there was a trend signifying reduced levels. This contrasts with the increased levels of estradiol prohormones, DHEA-S and testosterone. Elevated estradiol levels would, therefore, be expected. As this did not occur, it is hypothesized that ashwagandha may be an inhibitor of aromatase, an enzyme required for the conversion of testosterone into estradiol. The aromatase-inhibiting effect of a plant from the same Solanaceae family, Withania coagulans, was identified in one study (Haq et al., 2013). W. coagulans, like ashwagandha, contains high concentrations of withanolides. This very speculative observation requires investigation in future studies.
Från https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6438434/

Alltså, östradiol i blodet har ej noterats öka i samband med intag av Ashw., men det observerades (som jag förstår det) initialt en nedåtgående trend. Detta tyckte man var märkligt eftersom att DHEA-S och T ökade, borde även östradiol öka (pga. aromatas). Men eftersom detta inte verkar ske, tror man att den kan fungera som AI istället. Misstankarna stärks av att växten kommer från en annan växt som faktiskt bevisats vara en potent AI.
Citera
2020-05-16, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sen några år tillbaka så är det injektionsflaskor som nebido kommer i och det är för engångsbruk förmodligen för att tillverkaren bara testat 4ml injektioner, ja du kan spara nebido i injektionsflaskan om du gör rätt.

Jo jag vet ju hur den ser ut, kan bara inte förstå vad skillnaden mellan den och en vanlig flergångsampull är, då allt är precis samma. I produktresumén står det, trots det, att den bara är till för engångsbruk och att man inte ska spara överbliven vätska.

Vad är det du tänker kan gå fel?
Citera
2020-05-16, 20:43
Medlem
Om man har tagit 100 - 150 mg testo e per vecka i 6 veckor och vill sluta, bör man köra PCT då?
Citera
2020-05-16, 21:26
Medlem
Vad har ni för dalvärde? Har det varierat mycket över tid?

Jag har gått på TRT några år nu och med samma intervall har mitt dalvärde sjunkit en hel del.
Det är läge att justera mitt intervall tror jag.
Citera
2020-05-16, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av informatics
OK. Jag vet inte exakt vad det är i Inh-AR som gör den så pass potent (men jag är ju å andra sidan heller ingen kemist). Om Inh-AR, arimidex, etc. är för svårdoserat för dig så kanske följande är av intresse?

Jag hittade en artikel från 2019 om Ashwagandha och dess inverkan på hormoner i människan. Där frågar man sig om denna växt möjligen kan fungera som hämmare av aromatasenzymen. Och då tänkte jag faktiskt på dig (visst är jag gullig?). Har du testat Ashwagandha? Annars kanske du tycker detta verkar intressant:

Från https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6438434/

Alltså, östradiol i blodet har ej noterats öka i samband med intag av Ashw., men det observerades (som jag förstår det) initialt en nedåtgående trend. Detta tyckte man var märkligt eftersom att DHEA-S och T ökade, borde även östradiol öka (pga. aromatas). Men eftersom detta inte verkar ske, tror man att den kan fungera som AI istället. Misstankarna stärks av att växten kommer från en annan växt som faktiskt bevisats vara en potent AI.

Jo jag har provat Ashwagandha, och jag märkte inte så mycket av den. Sen är det ju så också med naturläkemedel att de förlorar sin effekt efter ett tag, vanligtvis några veckor, samt att dom i vissa fall är dåliga för levern.

Jag tror mer på att använda en snabbare ester för att efterlikna kroppens naturliga testosteronkurva, och hittills mår jag riktigt bra, helt utan AI
Citera
2020-05-16, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rooccoo
Nebido kommer ju i engångsampull. Det kan ju inte vara så att det kommer in nämnvärt mycket skit genom gummimembranet, ampullen är ju identisk med en flergångsampull. Eller är det något jag missar? Kan jag spara 2ml i några veckor utan att dö när jag injicerar det?

Som Ankan säger så kommer den numera i injektionsflaska med gummimembran. Det är absolut ingen fara att använda flaskan flera ggr, bakterier trivs nämligen inte i olja (därför matolja osv håller så länge). Torka av membranet med spritservett innan du sticker igenom den varje gång bara
Citera
2020-05-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Idiotiska läkare, är det ens möjligt för testiklarna att återfå sin "funktion" efter så lång tid på TRT om de ej kört låg dos hcg?

Oavsett om det går innebär det ju att personen endast kommer återgå till suboptimala nivåer t i bästa fall och efter hur lång tid, låter som rysk roulette med ens hälsa.

Ja precis! och att avbryta mitt i en Nebido behandling tror jag man inte ens får göra, utan det räknas som tjänstefel om jag minns rätt. Att abrupt avbryta en TRT behandling, utan att få HCG eller nån form av PCT gör att man mår fruktansvärt dåligt, och det finns risk för att patienten till och med tar livet av sig
Citera
2020-05-17, 07:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Torka av membranet med spritservett innan du sticker igenom den varje gång bara
Jag brukar tejpa fast plastlocket så fort jag tar ut nålen så membranet är skyddat från fingrar damm o skit, förvarar flaskan i en liten medicinburk typ... för lite extra skydd, flaskan passar perfekt i burken med locket åtdraget.

https://media.apotea.se/product-images/XL/pyridoxin-meda-tablett-40-mg-100-st-0.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Rooccoo
Jo jag vet ju hur den ser ut, kan bara inte förstå vad skillnaden mellan den och en vanlig flergångsampull är, då allt är precis samma. I produktresumén står det, trots det, att den bara är till för engångsbruk och att man inte ska spara överbliven vätska.

Vad är det du tänker kan gå fel?
Flergångsampuller finns inte ampuller är per definition för engångsbruk för det finns inget bra sätt att försegla en öppnad ampull, en ampull är en glasbehållare man knäcker av halsen på.

Vad som kan gå fel är är mycket så googla på hur du ska sköta handhavandet.
Citera
2020-05-17, 08:20
Medlem
Någon här som tycker att dem lyckas få några resultat muskelmässigt med nebido behandlingen?
Läkarna verkar ju vara väldigt rädd att korta ner intervallerna..

Less på att ha gått väldigt många år med väldigt lågt testo och bara brytit ner muskler och kroppen.
Sen nu när man haft behandling så får man det minsta möjliga.. ligger på var 12e vecka.
Skulle vilja få så att man känner att kroppen återhämtar sig bra, känner att det händer något muskelmässigt så man stärker upp den, men känns mörkt..
Detta gör att man börjar titta på andra alternativ..
Senast redigerad av Veganaj 2020-05-17 kl. 08:28.
Citera
2020-05-17, 08:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veganaj
Någon här som tycker att dem lyckas få några resultat muskelmässigt med nebido behandlingen?
Läkarna verkar ju vara väldigt rädd att korta ner intervallerna..

Less på att ha gått väldigt många år med väldigt lågt testo och bara brytit ner muskler och kroppen.
Sen nu när man haft behandling så får man det minsta möjliga.. ligger på var 12e vecka.
Skulle vilja få så att man känner att kroppen återhämtar sig bra, känner att det händer något muskelmässigt så man stärker upp den, men känns mörkt..
Detta gör att man börjar titta på andra alternativ..
Dalvärde?
Citera
2020-05-17, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Dalvärde?

Jadu, dem vill inte kolla det förns i september..
Satt mig på 12 veckors direkt sen blev det bestämt att vi hörs i september.

Less på att inte ha en läkare som engagerar sig riktigt, så tråkigt när man läre berätta själv för dem hur man ska göra.
Men funderar på att beställa prov själv och kolla så man ser vad det ligger på.
Citera
2020-05-17, 09:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veganaj
Jadu, dem vill inte kolla det förns i september..
Satt mig på 12 veckors direkt sen blev det bestämt att vi hörs i september.

Less på att inte ha en läkare som engagerar sig riktigt, så tråkigt när man läre berätta själv för dem hur man ska göra.
Men funderar på att beställa prov själv och kolla så man ser vad det ligger på.
12 veckor är standard vid insättning att ta tätare är idiotiskt med dom biverkningar det kan medföra som bla död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in