Citat:
Ursprungligen postat av
adamasd
Vad är det för skillnad på testoviron och gel/nebido? Har förstått att man injicerar det oftare, är det den formen man använder i USA?
Finns det någon info om vilken metod som påverkar östrot minst? Känns som att gel borde vara lättare att kontrollera då man kan justera dos från dag till dag? Jag vet att jag får problem med östrot hur som helst men jag funderar på vilken metod som kräver minst strul med AI..
Nebido har väldigt lång halveringstid, till skillnad från Testoviron osv, testosteron finns i olika estrar med olika halveringstider, och ja i USA använder man snabbare testosteron dvs med kortare halveringstid. Och eftersom man injicerar små mängder varje dag eller varje vecka så blir aldrig testot så högt att man får problem med östrot, ja om man nu inte injicerar massor varje dag.
Jag har gått på gel, men den aromatiserar för mycket till östrogen när den tränger in i kroppen genom fettet, så den fick jag sluta med. Samma sak med Nebido, man får jätte mycket jätte sällan, vilket ger otroligt ostabila nivåer (fungerar dock för vissa).
Jag kan överhuvudtaget inte hålla på med någonting som påverkar östrot, för hur jag än gör så får jag ingen ordning på det.
Testoviron (propionate) har så snabb halveringstid att det liknar den naturliga dygnsvariationen, och medför också att det är mycket lättare att experimentera fram rätt dos, vilket ju blir jätte svårt med en ester med lång halveringstid eftersom effekterna syns så pass långt fram.
Jag tror att jag med 0.05 mg per dag inte behöver gå på HCG eller ta någon AI.
Arne Anka har stenkoll på vilka olika estrar som finns och data osv, däremot så har han inte nån praktisk erfarenhet av nåt annat än gel och Nebido, om jag minns rätt, han får gärna rätta mig här