Citat:
Ja, då har jag läst dessa tre texter...jag läste till att börja med inte dessa, eftersom du redan skrivit så pass mycket text med hänvisningar till annat, men nu någon dag senare var det inte orimligt att läsa dessa.
Det förekom en del juridisk terminologi, samt för sammanhanget rätt exakt definitioner av bland annat fordonsklasser. Jag förstod ju den allmänna texten relativt väl, men jag vet att jag skulle kunna förstå den bättre ifall jag klargjorde några av dessa definitioner, och/eller t.ex. har lite mer bekant med juridisk terminologi och dess språkbruk.
En poäng att lyfta fram i sammanhanget är att förståelse inte nödvändigtvis heller alltid är att antingen förstår man helt eller så förstår man inte alls (även om man i vissa sammanhang kan behöva kräva en väldigt god förståelse för att ge någon ett förtroende som baseras på kunskaper i ett ämne).
Det förekom en del juridisk terminologi, samt för sammanhanget rätt exakt definitioner av bland annat fordonsklasser. Jag förstod ju den allmänna texten relativt väl, men jag vet att jag skulle kunna förstå den bättre ifall jag klargjorde några av dessa definitioner, och/eller t.ex. har lite mer bekant med juridisk terminologi och dess språkbruk.
En poäng att lyfta fram i sammanhanget är att förståelse inte nödvändigtvis heller alltid är att antingen förstår man helt eller så förstår man inte alls (även om man i vissa sammanhang kan behöva kräva en väldigt god förståelse för att ge någon ett förtroende som baseras på kunskaper i ett ämne).
Citat:
Något som jag själv kan konstatera utifrån att ha umgåtts en hel del med universitets- och högskolestudenter de senaste åren är att det finns en inte helt ovanlig tendens hos en del studenter att fråga sin studentkollegor "vad betyder det ordet?" eller "vad betyder det begreppet?" istället för att lära sig att själva slå upp det, och det fungerar väl för den tillfälliga lösningen, men risken finns ju att vanan att själv ta reda på saker inte kommer att vara lika inrotad vid ett tillfälle där det kanske inte finns någon att fråga om en definition.
Det här är ett naturligt beteende bland människor och bör definitivt uppmuntras!
Det är bara att spinna vidare på tråden för att nå fram till källan!
På väktarskolan lär dom ut att poliser och kursledare är inga giltiga juridiska källor!
Det finns bara 4 giltiga källor och det är; förarbeten till lagar, författningstext, domar, och juridisk forskning! Juridisk forskning kan vara att en juridisk expert har bearbetat ett ämne exempelvis ”nödvärnsrätt” och gått inom förarbeten och all författningstext, och domar som rör den saken och lagt till sina egna kommentarer i slutet av avhandlingen! Avhandlingen i fråga kan sedan användas av domstolen som referensmaterial i domar!
Om någon frågar mig får man sätta på handfängsel på minderåriga?
Nej väktare får inte sätta på handfängsel för häktes lagen tillämpas inte på
LUL Lagen om Unga lagöverträdare! Lagstöd för handfängsel är 4kap 10§
Men enligt 1kap 2§ andra stycket så gäller inte häkteslagen för den som är gripen av envar (vem som helst!) enligt LUL 35§!
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/hakteslag-2010611_sfs-2010-611
LUL
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1964167-med-sarskilda-bestammelser-om-unga_sfs-1964-167
Poliser och Ordningsvakter har stöd i polislagens 10a§ för att sätta på handfängsel på vem som helst om personen som är frihetsberövad uppträder våldsamt etcetera!
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/polislag-1984387_sfs-1984-387
Tänk vad som skulle hända om man grundar sina ingripanden på vad en polis sagt, och det visar sig senare att det inte stämde det han sa, då blir man åtalad för saken för det är ingen annan än en själv som är ansvarig för vad man gjort!
Polisen skulle kunna svara; Söderqvist har inte förstått vad jag sa, eller jag har aldrig sett Söderqvist han måste ha blandat ihop mig med någon annan!
Citat:
STUDENT: Jag förstår helt enkelt inte den här idén med styrkor som går emot varandra.
STUDENT: Ok, låt oss se efter… Q… R… S… ST… STYRKA. Här har vi det. “Inom fysiken utgörs en styrka av en interaktion som kommer att förändra ett föremåls
rörelse. När man fastslår vad som kommer att hända när två styrkor inverkar på samma föremål är det nödvändigt att känna till både storleksordningen och riktningen hos båda styrkor för att kunna beräkna resultatet.”
STUDENT: Nu fattar jag! Och jag som hela tiden trodde att detta handlade om polisbrutalitet! Jag kunde inte förstå varför två polisstyrkor skulle slåss!
STUDENT: Ok, låt oss se efter… Q… R… S… ST… STYRKA. Här har vi det. “Inom fysiken utgörs en styrka av en interaktion som kommer att förändra ett föremåls
rörelse. När man fastslår vad som kommer att hända när två styrkor inverkar på samma föremål är det nödvändigt att känna till både storleksordningen och riktningen hos båda styrkor för att kunna beräkna resultatet.”
STUDENT: Nu fattar jag! Och jag som hela tiden trodde att detta handlade om polisbrutalitet! Jag kunde inte förstå varför två polisstyrkor skulle slåss!
Här är det samma satir som tidigare!
Jag tror inte någon fysikstudent blandar ihop sitt ämne med polisingripanden!
Varför kan inte Hubbard ge exempel på situationer som man känner igen?
Citat:
Ja man kan förstå någonting mer eller mindre!
Citat:
Ja, i studieteknologin så förekommer ju också beskrivningar av studenters beteenden när när inte förstår ord, och av beteendena när de sedan förstår orden, och då borde det gå att utläsa av detta ifall en uppklaring av ett eller flera ord fick något positivt resultat:
Det här ju påståenden som jag aldrig har sett!
”Buttighet” och ”Gargantua” är ovanliga ord vilket gör att man ser dom direkt i texten för dom andra orden känner man igen sen tidigare! Så det är ingen risk att man går förbi dom utan att man vet om att man inte har förstått dom!
Varför använder Hubbard ovanliga ord för att visa att det är vanligt att man inte förstår vanliga enkla ord? Har du själv köpt argumentet att det är vanligt att folk inte förstår enkla ord? Om så är fallet hur kan folk prata med varandra?
Citat:
Sådana studenter kan studera vissa ord och ge tillbaka dom i memorerad form. Dessa studenter kan få högsta betyg vid examinationer, men kan inte tillämpa
informationen.
informationen.
Vilka är dom där jag har aldrig sett sådana personer?
Jag är utbildad Väktare, skyddsvakt, och parkeringsvakt!
Man måste genomgå både ett teoretiskt och praktiskt prov med godkänt resultat, sen på arbetsplatsen går man under handledning med erfaren personal!
Jurister sitter 2 år i tingsrätten och gör sin Tingsmeritering som Notarie!
Nyutbildade läkare går under handledning i 18 månader för att få sin legitimation!
Det är väl en form av satir det också att anställa en munvig student som ortoped som inte har en aning om hur man byter ett knä?
https://slf.se/din-karriar/utbildning/at/
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2020-05-13 kl. 21:25.
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2020-05-13 kl. 21:25.