Citat:
Ursprungligen postat av
skogshuggar3n
Utstrålningen vid troposfären ökar med 3,3 watt per grad utan feedback. Nu feedback: vattenångan i atmosfären absorberar 2 watt / K. Så när jordytan blir 1 grad varmare så strålar det bara ut 3,3 - 2 watt vid TOA, dvs. 1,3 watt. Så för att balansera forcingen behöver ytan bli ungefär tre gånger så varm (3,7/1,3). Det här tar dock inte fullständig hänsyn till lapse raten.
Nu är jag med på vad du menar. Men jag tror inte att man kan räkna så. Därför att absorbtionsbanden överlappar. Om både halten CO2 och H2O ökar blir inte summan av 1 + 2 = 3. Utan resultatet tycks bli 1 + 2 = 1,2 ungefär. Jag antar att man kan se det som att ifall man har dragit ned rullgardinen blir det inte så mycket mörkare av att stänga persiennen också.
MODTRAN är fullt kapabelt till att ta hänsyn till vattenångan. I mitt exempel ovan med ökning av yttemperaturen med 1, 2, 3, resp 4 grader, blir resultatet utan hänsyn till relativ fuktighet ökad utgående strålning med ca 4, 8, 12 resp 16W, precis som min enkla kalkyl. Men strålningen dämpas ifall MODTRAN tar hänsyn till relativa fuktigheten. Beroende på luftfuktigheten gör en ökning av yttemperaturen (och därmed hela atmosfärens temperatur) att utgående strålningen dämpas med typ 1,5W i tropiskt klimat. (Nästan 2W heta dagar och om luften är helt mättad med vattenånga.) Därmed ökar utgående strålning typ 2,5; 5; 7,5; 10W vid 1; 2; 3; 4 graders ökning.
Så det verkar inte finnas någon bugg i MODTRAN gällande vatteånga och relativ luftfuktighet. Därför finner jag inte någon anledning att misstro siffrorna som visas när jag:
1. ökar halten CO2 (så att utstrålad effekt minskar 3-4W beroende på klimatzon osv)
2. Ökar yttemperaturen (och därmed även halten H2O) tills utstrålad effekt är samma som innan
Resultatet blir då att yttemperaturen ökar med 1,1 - 1,2 grader när hänsyn tas till ökad absolut luftfuktighet, och 0,7-0,8 grader utan hänsyn till ökad absolut luftfuktighet. Sen antar jag att för att ta fram ett värde på ECS behöver man räkna med att albedo på jorden förändras i samband med att isar smälter, granskogar växer till sig, o.s.v. Men att det skulle göra att klimatkänsligheten blir 4 grader istället för 1,2 grader har jag svårt att tro.
Citat:
Jag minns inte, men det gjorde jag nog (och gör säkert fortfarande). Får återkomma till det när jag har förfriskat minnet. Modtran underskattar forcingen vid tropopausen marginellt eftersom den inte tar hänsyn till att den nedre stratosfären blir något kallare. Du använde väl en något lägre forcing vid 2xco2 än vad som är konventionellt. Senast jag tittade på det här kom jag i alla fall fram till att temperaturserierna är högst kompatibla med 3K (om man så önskar).
Jag utgick från att hela temperaturökningen på drygt 100 år beror på CO2, samt jämförde med klimatkänsligheten utan feedback (ca 0,8) för att få ett hum om hur stor feedbacken är. Summan av kardemumman var väl att feedbacken var ungefär lika stor (0,8). Alltså en klimatkänslighet på ca 1,6K. Hur som helst har jag aldrig nått en klimatkänslighet på högre än 2 grader, hur jag än räknat.