2020-05-12, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag försvarar absolut användning av modeller. Men man måste utgå från vad som är mest realistiskt, inte anpassa modellerna efter en viss ideologi (i det här fallet att Sverige har bäst strategi av alla länder, för vi är snart nära flockimmunitet, för att vi vill vissa att svenska myndigheter är de bästa att hantera sådant, och asiater och sydeuropéer är korkade som bär masker och stänger ned sina samhällen). Modellen måste också bygga in en felmarginal, men det gör inte FHM här.

Det känns som att du gör en högst personlig tolkning av hur svenska myndigheter tänker?
Jag har inte sett ett uns av självgodhet eller någon sorts aspiration att vara bäst i världen på att hantera Covid 19 eller att det skulle finnas en åsikt om att de som bär masker eller stänger ned samhällen är korkade. Faktum är att det är bristen på självgodhet som gör FHM trovärdig för en majoritet av svenskarna. Inte många av användarna på Flashback dock som vill ha raka rör, vitt och svart, rätt och fel, stäng av och stäng ned, snabba lösningar på problem och exakta siffror på detta.
Det vore toppen om allt vore så enkelt, men det är det ju verkligen inte!

I Sverige har man valt att tro på den här strategin utifrån vår befolkningsmängd och en massa andra faktorer, men det betyder inte att man anser att andra länder med en annan befolkningsmängd m.m. är dumma. Att förklara den svenska modellen är inte likvärdigt med att dumförklara dem som inte kör samma modell.
FHM har gång på gång sagt att vi vet inte allt, det är omöjligt att veta allt om ett virus som är nytt - men man måste ju samtidigt ha något att hålla fast vid och då gör man beräkningar som känns rimliga utifrån vad vi vet just nu. Om viruset muterar åt fel håll och blir dödligare eller människorna i samhället beter sig själviskt eller något annat oväntat händer så stämmer naturligtvis inte modellerna längre. Men att folk hela tiden ska hänga upp sig på de fel i beräkningarna som uppstår känns fyrkantigt - då har man inte fattat hur föränderligt ett virus är.
Om varje modell som görs ska ha en felmarginal för varje faktor som skulle kunna ändra sig i någon riktning så skulle det bli en jobbig och otydlig modell tror jag.

Tom Britton är vad jag förstått en matematiker och har inget med FHM att göra men om han från början gjort beräkningar på ett dödstal så högt som 20 000 och det i slutänden blir ca 5000 döda så har han en felmarginal på 15 000 människor - känns det mer säkert att göra den typen av beräkningar med inbyggd felmarginal för att man ska gardera sig? Jag har full förståelse för hur stor diskrepansen kan bli eftersom det som sagt är ett virus det gäller, men jag undrar bara hur mycket fel som är okej och vem det är som får lov att ha fel? Jag är ytterligt tacksam för att det inte är JAG som ska bära hundhuvudet för det som ett läskigt virus åstadkommer
Oavsett hur många som dör eller när vi uppnår flockimmunitet så handlar inte Covid 19 om prestige utan människoliv och jag tycker inte FHM beter sig som att det är en fråga om prestige heller.
Blev ett långt inlägg detta, ursäkta.
Citera
2020-05-12, 17:48
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jäkligt bra artikel som tar fram allt det som amatörerna här på Flashback har sagt sedan februari. Tråkigt att inte utbildade statsanställda kunde se vad som skulle hända med COVID-19 och dess smitta av svenskarna.
Men antagligen var experterna handlingsförlamade och kunde inte agera eftersom det saknades resurser och mobilisering.

Handlingsförlamade är ett bra ord. Lägg till ryggmärgsreflexen från epidemiologen och flockimmunitetsanhängaren Tegnell att säga "inte effektivt" på ett tidigt stadium så fort förslag på aktiva åtgärder lades fram. Som kontroller på Arlanda av ankommande resenärer från smittoländer. Smittan skulle brännas igenom så var tanken. Så var det sagt i skolboken.
Citera
2020-05-12, 17:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Svenska medier har varit väldigt lydiga, tycker jag. Varje dag dyker det upp friserade nyheter. Det klipps, förvrids och vinklas stenhårt.

Detta med barnen, detta uppmärksammas inte, problemet ignoreras eller tonas ner, och häromdagen såg jag förresten en artikel som handlade om döda åldringar, och vilken skillnaden är mellan död på sjukhus och död hemma.

Och självklart lyftes hemmadöden fram som finare och larmklockorna ringer i skallen igen.

Troligen dör massor av åldringar "fint och värdigt" hemma, med lite moffe som sällskap, för att sjukhusen helt enkelt inte tar emot dem, och följaktligen måste media lyfta fram det positiva.

Och barn som drabbas av covid19 passar inte någon nyhetsredaktion, så de finns liksom inte. Det känns som om Sveriges coronarapportering är hårt vinklad och i vissa fall totalt stympad.

Ursäkta om jag skriver hoppigt och rörigt ...

Ja, jag håller med. Dock tycker jag faktiskt att svt.se corona direkt är hyfsat ok. De lägger ju upp nyheterna allteftersom de kommer och hinner väl inte med att frisera så mycket. Det är min syn iaf efter att ha läst där sedan två-tre månader tillbaka samtidigt som jag läser här och får länkar till nyheter från en mängd olika källor.
Citera
2020-05-12, 17:49
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Sådana har du rätt att envarsgripa eftersom det potentiella brottet de gör sig skyldiga till har årslånga fängelsestraff i skalan. Lagen tillåter dig till och med att skada dem lite lätt under gripandet, om det krävs, för att hålla dem kvar till polisen kommer och plockar upp dem. En bruten arm eller ett brutet ben kan i sådana lägen anses vara försvarligt. Det handlar ju trots allt om potentiella bioterrorister och det är inte olagligt att skada en terrorist under ett gripande.

Ett eller två sådana gripanden kan nog lära resten hur olämpligt deras beteende är.
Visar det sig dessutom vid provtagningen sedan att de faktiskt bär på corona, så väntar inlåsning i flera år för dem för "medvetet spridande av allmänfarlig sjukdom".

De första indikationerna på detta, såg jag faktiskt här på Flashback för ett par månader sedan. Någon i en tråd (minns inte vilken, men tror att den låg i Humor-forumet) föreslog att man skulle börja hosta offentligt för att jävlas med folk.

Jag har köpt 70% alcoholspray. De lär få smaka på den rakt i fejjan nästa gång de medvetet hostar på mig. Det kommer brännas rätt skönt i ögonen om inte annat.

Själv läste jag om denna hosttrenden på engelska forum. Och hittade därefter videoklipp. Det är så jävla idiotiskt.
Hoppas nästa trend handlar om att hoppa framför tåg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Tyckte mig läsa i skräpmedia häromdagen att Tyskland som öppnat upp, redan har åkt på bakslag, att smittan har börjat komma tillbaka i Wuhan!

Smittade i Kina idag=1, Tyskland=236.

Alla hoppas innerligt att lockdownländerna åker på bakslag, så att inte Sveriges val sticker ut för mycket i statistiken.

Du er dog et nedrigt menneske - du hoppas helt åbenlyst og inderligt at det vil gå andre lande dårligt og at død og ødelæggelse vil ramme lande - hvor dybt kan man synke i sin hadefuldhed?
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Var ser du de siffrorna? Lombardiet har fortfarande nya fall så om det stämmer måste nivåerna upp ännu mer för att uppnå flockimmunitet.

Ganska få fall dock. Minns jag rätt så är det omkring 500 nya fall per dag (veckosnitt).

Fritt ur huvudet har regionen cirka 10 miljoner invånare. Räknar man baklänges på antalet döda och antar en dödlighet på 0,5% så är det ungefär 1,5 miljoner (15%) som haft COVID-19.

Precis som i alla andra länder och regioner så är det förmodligen betydligt högre och lägre i vissa områden om man tittar närmare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Men du har ju i flera inlägg hävdad

Så du menar att det funkar bara om man gör på ditt vis? För du säger att man lyckats pga av Lockdown men sedan öppnar du för att det går åt helvete. är det 1 x 2 dvs helgardering?

Följdfrågan är när är det ok att öppna vid en lockdown enligt dig? Blir nyfiken hur du tänker där.
Det beror väl framförallt på hur man öppnar. Om man öppnar men ändå tillämpar strikt social distansering med att jobba hemifrån, inte gå ut i onödan osv kan man nog hålla smittspridningen nere. Man om man släpper på allting och tillåter utlandsresor, stort folkliv på stan osv kommer smittan börja sprida sig igen.
Citera
2020-05-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Dödstal minskar rejält. Inte bara i Sverige. Ligger i snitt på 64 döda per dag jämfört med 100+

Minskning med 34% och det är inte på några dagar utan i snitt i veckan.

-219 på sjukhus på en vecka
-71 på iva på en vecka

Börjar viruset ge upp? ser ingen annan förklaring

Nej, viruset har säkerligen inte gett upp. Men det har kommit fram till att om det ska överleva länge och kunna föröka sig så måste det sluta ha ihjäl så många och bli lite mildare . Har det ihjäl för många så självdör det ju och det vill inte det lilla livet...
Citera
2020-05-12, 17:50
Medlem
"Varnar: Tre barn döda i mystiska sjukdomen"
Aftonbladet låser alltså denna artikel bakom en betalvägg.
Kvällsblaskorna är en stor jävla källa till information för väldigt många.
Fyfan
Citera
2020-05-12, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Du er dog et nedrigt menneske - du hoppas helt åbenlyst og inderligt at det vil gå andre lande dårligt og at død og ødelæggelse vil ramme lande - hvor dybt kan man synke i sin hadefuldhed?
Du har väl precis samma inställning. Du vill att det ska gå dåligt för Sverige.
Citera
2020-05-12, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ganska få fall dock. Minns jag rätt så är det omkring 500 nya fall per dag (veckosnitt).

Fritt ur huvudet har regionen cirka 10 miljoner invånare. Räknar man baklänges på antalet döda och antar en dödlighet på 0,5% så är det ungefär 1,5 miljoner (15%) som haft COVID-19.

Precis som i alla andra länder och regioner så är det förmodligen betydligt högre och lägre i vissa områden om man tittar närmare.

Relativt hög medelålder också. Precis som Stockholm förövrigt.
Citera
2020-05-12, 17:52
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
I Sverige fokuserar på PÅ IVA-talen i stället för döda. Sedan pratar man om kurvor som passar in i en strategi som vill påpeka att man inte misslyckats.
R-talet (reproduktionstalet) är ytterligare en mättning som fortfarande används när det väl passar in.

Regeringar i olika länder kommer att öppna upp när de känner sig redo och ta emot länder som de själva känner sig trygga. Vad de baserar sina uppgifter på kan bara varje land säga.
Vad jag vet är att man kommer ha sina egna tabeller och sina egen agenda för styra och kontroller sitt land.
Jag tror inte det är svårare än så.

Det är helt självklart att länder som känner att de har sin smittspridning under kontroll endast tar emot medborgare från andra länder som de känner är säkra.

Att vi i Sverige skulle köra den öppna stilen - med argumenten att landet minsann inte skall inskränka på den personliga friheten och rörligheten. jag tänker gå ut, festa och leva som vanligt. Fine vi körde på den linjen, då är det bara att tugga i sig att andra länder förmodligen inte kommer att acceptera svenskar som turister. Det är det pris man får betala för att man inte klarade av några inskränkningar i sitt eget liv under en kortare tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in