2020-05-12, 17:52
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Man tycker sig ha följt rekommendationer när man förbjudit anhöriga, men man använder inte skydd annat än när någon har konstaterad smitta i riskgrupperna.
Personal sätter då på sig skyddsutrustningen men inte annars.
Det är väl all kontakt med folk utifrån ( personal) som tar med sig smittan in.
Borde inte personal även för de boendes skull skydda de boende från sig själva. Inte bara använda skyddet när skadan är skedd och för sin egna säkerhet.
Personal är i närkontakt med de boende. Böjer sig över dem, andas på dem. Går ju inte att jobba två meter från en gammal människa.
Det räcker väl inte med handskar.
Varje dag någon kommer dit och jobbar kan den bära på smittan.
Under sommaren kommer massor av vikarier sättas in.
Skall inte alla bära skydd för riskgruppernas skull.
Förstår mig inte på alla ickelösningar.
Vem har det yttersta ansvaret?
Det där vågar jag nog skriva under på. I mitt yrkesutövande plöjer jag rakt igenom det löjliga besöksförbudet på åldringshemmen. Jag skulle kunna döda hur många dementa som helst bara med min närvaro, som tur är vågar jag garantera att jag fortfarande är osmittad (munskydd + distans närhelst jag kan) men i ovanstående situation är det löjligt att prata om besöksförbud när leveranser och hantverkare går rakt in på avdelningarna och dessutom är förbjudna att bära munskydd för att ”inte skrämma personalen och brukarna”... Den svenska åldringsdöden är man made av puckade byråkrater som enbart rapar upp färdigtuggade floskler istället för att tänka själva... Nära och kära kommer inte in men vi andra är tydligen ostoppbara... Inte undra på att gamlingarna dör som flugor.
Citera
2020-05-12, 17:53
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ah, efter en veckas ledighet från tråden.

Vad har hänt?

På Facebook sprids det videon på Anita Pettersson som kvävdes till döds och vart nekad syrgas.

Tegnell säger att detta kan fortsätta i 2 år.

Geisecke sa att flockimmunitet i Stockholm om 1 vecka.

WHO ger ett finger till Sverige fast de nämner inte oss vid namn.

Vad händer?

Jag tror att du ganska bra beskriver vad som händer, nämligen att det är en shitstorm där massor med människor har dött i onödan. En bra artikel för att se gårdagens samt dagens läge finns på Expressen. Läs den:

https://www.expressen.se/nyheter/qs/brannpunkterna-i-sveriges-hantering-av-coronakrisen/
Citera
2020-05-12, 17:54
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
"Varnar: Tre barn döda i mystiska sjukdomen"
Aftonbladet låser alltså denna artikel bakom en betalvägg.
Kvällsblaskorna är en stor jävla källa till information för väldigt många.
Fyfan
Det är väl den där Kawasakisjukan gissar jag? Vet inte vad jag ska tycka om den nyheten, kan ju lika gärna vara en tillfällighet.
Citera
2020-05-12, 17:54
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vet ej men från den danska studien så räknade de ut mortalitet på 0,082 % för 18-70-årsgruppen. Troligen är siffran lägre enligt vad de skriver:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.24.20075291v1.full.pdf

Island som testat ganska mycket (men som alla andra förmodligen missat en del) har idagsläget en CFR på 0,55%.

Dvs i verkligheten är dödligheten lägre än så.
Citera
2020-05-12, 17:55
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
"Varnar: Tre barn döda i mystiska sjukdomen"
Aftonbladet låser alltså denna artikel bakom en betalvägg.
Kvällsblaskorna är en stor jävla källa till information för väldigt många.
Fyfan

Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det är väl den där Kawasakisjukan gissar jag? Vet inte vad jag ska tycka om den nyheten, kan ju lika gärna vara en tillfällighet.
Se här;
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-05-12, 17:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Och när självmorden ökar dramatiskt närmsta åren pga ekonomiskt haveri, vems fel är det? När pengarna till vården som redan var ansträngd helt tar slut för att det helt enkelt inte finns några intäkter längre då allt står stilla, vems fel är det?

Att göra allt i sin makt för att fixa ett problem och i gengäld skapa 100 nya är inte att lösa något.
När vårdpersonalen inte orkar hålla maxtempot längre om ca en månads tid, vems fel är det?
Citera
2020-05-12, 17:56
Medlem
Citat:
Länkad tidigare:

https://translate.google.com/translate?sl=it&tl=sv&u=https%3A%2F%2Fbergamo.corr iere.it%2Fnotizie%2Fcronaca%2F20_maggio_07%2Fcoron avirus-bergamasca-fatt i-7212-test-sierologici-6264a618-9080-11ea-b981-878bbbd902eb.shtml

Ok, hoppas det inte är samma som denna:

https://bergamo.corriere.it/notizie/cronaca/20_aprile_30/coronavirus-bergamo-primi-risultati-test-61percento-positivi-85e8e36c-8a6b-11ea-94d3-9879860c12b6.sh tml

Där pratar de om 61% positiva för antikroppar, dock är det ett urval av testade som är: de som varit i karantän för att de varit sjuka och/eller i kontakt med smittade. Och endast från ett par av de värsta områdena/byarna. Så representativt för norra Italien eller representativt för befolkningen i stort där, vete tusan om det är...

Det pratas även i den artikeln om att man testat sjukvårdspersonal där ca 20% var positiva, vilket också pekar på att befolkningen i stort borde ligga lägre. Såg en Reddit-tråd där många var besvikna när de såg urvalet och att det inte är representativt för befolkningen. Försöker inte bjäbba men bara säger att jag tvivlar något på att siffran stämmer för befolkningen i stort, där.
Citera
2020-05-12, 17:57
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Det är ju banbrytande för helvete. Vad låg dödligheten på isf? Något du pallar räkna ut hehe?
För om den nu är lägre än många tidigare trott så måste jag ändå säga att Sveriges strategi nog kan va fin.
Inte särskilt banbrytande faktiskt. Bergamo är det hårdast drabbade området i världen.

https://www.smh.com.au/world/europe/death-s-dividing-line-coronavirus-in-italy-never-a-national-outbreak-20200504-p54pru.html

Citat:
Deaths in the city of Bergamo, near Milan, surged 567 per cent in March compared with the 2015-2019 March average.
...
Over the February 20 to March 31 period, 6238 lost their lives in Bergamo compared to the usual 1180. Only 2346 of the extra 5058 deaths were directly tied to coronavirus.
5 000 fler döda än normalt i Bergamoprovinsen under perioden vilket motsvarar nästan 0,5 % av befolkningen.
Citera
2020-05-12, 17:57
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Du er dog et nedrigt menneske - du hoppas helt åbenlyst og inderligt at det vil gå andre lande dårligt og at død og ødelæggelse vil ramme lande - hvor dybt kan man synke i sin hadefuldhed?

Du feltolkade mig (eller jag skrev slarvigt) de som driver sveriges linje (myndigheter och i viss mån media) vill nog se att siffrorna mellan lockdown och sveriges linje jämnas ut!

Själv är ingen gladare än jag att se ex. Italiens dödssiffror gå ner!
Citera
2020-05-12, 17:58
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Se här;
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Tack! Det lät måttligt mysigt och dessutom över 100 fall? Fy fan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Det känns som att du gör en högst personlig tolkning av hur svenska myndigheter tänker?
Jag har inte sett ett uns av självgodhet eller någon sorts aspiration att vara bäst i världen på att hantera Covid 19 eller att det skulle finnas en åsikt om att de som bär masker eller stänger ned samhällen är korkade. Faktum är att det är bristen på självgodhet som gör FHM trovärdig för en majoritet av svenskarna. Inte många av användarna på Flashback dock som vill ha raka rör, vitt och svart, rätt och fel, stäng av och stäng ned, snabba lösningar på problem och exakta siffror på detta.
Det vore toppen om allt vore så enkelt, men det är det ju verkligen inte!

I Sverige har man valt att tro på den här strategin utifrån vår befolkningsmängd och en massa andra faktorer, men det betyder inte att man anser att andra länder med en annan befolkningsmängd m.m. är dumma. Att förklara den svenska modellen är inte likvärdigt med att dumförklara dem som inte kör samma modell.
FHM har gång på gång sagt att vi vet inte allt, det är omöjligt att veta allt om ett virus som är nytt - men man måste ju samtidigt ha något att hålla fast vid och då gör man beräkningar som känns rimliga utifrån vad vi vet just nu. Om viruset muterar åt fel håll och blir dödligare eller människorna i samhället beter sig själviskt eller något annat oväntat händer så stämmer naturligtvis inte modellerna längre. Men att folk hela tiden ska hänga upp sig på de fel i beräkningarna som uppstår känns fyrkantigt - då har man inte fattat hur föränderligt ett virus är.
Om varje modell som görs ska ha en felmarginal för varje faktor som skulle kunna ändra sig i någon riktning så skulle det bli en jobbig och otydlig modell tror jag.

Tom Britton är vad jag förstått en matematiker och har inget med FHM att göra men om han från början gjort beräkningar på ett dödstal så högt som 20 000 och det i slutänden blir ca 5000 döda så har han en felmarginal på 15 000 människor - känns det mer säkert att göra den typen av beräkningar med inbyggd felmarginal för att man ska gardera sig? Jag har full förståelse för hur stor diskrepansen kan bli eftersom det som sagt är ett virus det gäller, men jag undrar bara hur mycket fel som är okej och vem det är som får lov att ha fel? Jag är ytterligt tacksam för att det inte är JAG som ska bära hundhuvudet för det som ett läskigt virus åstadkommer
Oavsett hur många som dör eller när vi uppnår flockimmunitet så handlar inte Covid 19 om prestige utan människoliv och jag tycker inte FHM beter sig som att det är en fråga om prestige heller.
Blev ett långt inlägg detta, ursäkta.

De flesta verkar ha haft fel. Min uppskattning när det väl kommit spridit sig i Europa var 3000-4000 döda fram till sommaren. Detta baserat på att en svårare influensasäsong som 2018 då vaccinet sviktade och gav runt 3000 avlidna, de flesta äldre. Att influensa skördar många liv är det inte många som tänker på eftersom det sker i långsammare takt och är "normaliserat" i samhället. Det säger också att vi har accepterat äldrevårdens varierande kvalitet i många år.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Vet ej men från den danska studien så räknade de ut mortalitet på 0,082 % för 18-70-årsgruppen. Troligen är siffran lägre enligt vad de skriver:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.24.20075291v1.full.pdf

Det gäller alltså friska människor i den gruppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in