2020-05-12, 17:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är i Bergamo:

http://www.ats-bg.it/upload/asl_bergamo/gestionedocumentale/CSATSBG2020-04-30CSATSBG2020-04-30coronavirusesitisierologici_784_31010.pdf

Intressant.

Immunitet:
"It is not clear today whether and how long the immune system maintains the memory of the coronavirus. The uncertainties are due to the fact that we have known this virus for a few months and that it takes time to check whether or not it remains immune and for how long. Furthermore, the success of a vaccine to reduce the spread of COVID-19 may depend on the duration of immunization. Research conducted so far on other coronaviruses, such as those that cause the common cold and that of SARS, seem to indicate the capacity of our immune system to track the infection. For some coronaviruses, immunity lasts just under a year, a period that could be acceptable to imagine future annual vaccination campaigns, as is already the case for influenza (which is caused by viruses other than coronaviruses). Immunity license In recent weeks in Italy and other western countries have spoken of serological tests as a means of providing an "immunity license", to distinguish who has already been infected and has passed the viral infection (even if asymptomatic) from those who are still exposed. In this way it could theoretically be guaranteed
MCOMST01-0 Press Release September 10, 2019 pag. A resumption of working activities and a lightening of restrictive measures, allowing those who are now immune to return to work and to move more freely.In reality, it seems difficult today to imagine that with serological tests an effective and reliable for this "immunity license": both because we do not yet know if and how much we remain immune after passing the coronavirus infection, and because the tests available so far do not offer completely satisfactory reliability margins (presence of false positives and false negative yet not fully ascertained) .Specificity of a diagnostic examination The specificity of a diagnostic examination is defined as the ability to correctly identify healthy subjects, that is, not affected by the disease or the condition that we intend to identify. If a test has excellent specificity, then the risk of false positives is low, that is, of subjects who, although presenting anomalous values, are not affected by the pathology that is being researched. The sensitivity of a diagnostic test is defined as the ability to correctly identify sick subjects, that is, those affected by the disease or condition that we intend to identify. If a test has excellent sensitivity, then the risk of false negatives is low, that is, of subjects who, although presenting normal values, are still affected by the pathology or condition they are looking for. In summary: HIGH SPECIFICITY = high probability that a subject healthy test negative; = low probability that a healthy subject will test positive; HIGH SENSITIVITY = high probability that a sick subject will test positive; = low probability that a sick person will test negative"
Citera
2020-05-12, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Som jag sa, läs på bättre. Sydkorea var en hot spot. Jag svarar inte dig mer nu, eftersom du ändå inte verkar läsa det man skriver.
Men Japan var alltså inte en hotspot? Jag tror inte på den förklaringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Nej men ALLA bär mask
Det kan vara en förklaring.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Hur funkar social distansering när någon är sjuk och behöver handla..? Det är ju problemet. Vanliga människor måste åka kollektivt och handla, oavsett om de är sjuka eller inte.
.

En polare som bor i samma stadsdel som jag hörde av sig för någon vecka sen och frågade om jag kunde handla käk åt honom eftersom han hade corona-symptom och inte ville utsätta andra för smitta. Självklart! sa jag och gick och handlade åt honom. Svårare än så behöver det inte vara.

Om man inte har några polare då? säger du. Ja då blir det lite svårare för just dig. Men jag tror att de absolut flesta har någon som kan handla åt dem om det kniper. I alla fall tillräckligt många så att mataffärerna inte kommer vara konstant fulla av människor med coronasymtom.

Social distansering.
Stanna hemma om du är sjuk.
Citera
2020-05-12, 17:42
Medlem
Skorges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Har man testat alla på Danderyds sjukhus`? Sen pratar vi fortfarande om de studier WHO nämner. Inte Danderyds.

Om du läser artikeln som jag länkade så ser du att 527 medarbetare testades på Danderyds. Du tycker inte att 20% av dessa bar på antikroppar är bevis nog för att mer än 10% av alla Covid-sjuka bildar antikroppar?
Citera
2020-05-12, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Själva rapporten länkad, här är nyheten.

https://translate.google.com/translate?sl=it&tl=sv&u=https%3A%2F%2Fbergamo.corr iere.it%2Fnotizie%2Fcronaca%2F20_maggio_07%2Fcoron avirus-bergamasca-fatt i-7212-test-sierologici-6264a618-9080-11ea-b981-878bbbd902eb.shtml

Det är ju banbrytande för helvete. Vad låg dödligheten på isf? Något du pallar räkna ut hehe?
För om den nu är lägre än många tidigare trott så måste jag ändå säga att Sveriges strategi nog kan va fin.
Citera
2020-05-12, 17:43
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vänd dig till medier. De brukar ju annars vara snabba med att lyfta fram om nån blir utsatt för att den ”sticker ut” ...
I det här fallet är det ju dessutom som du uttrycker det ”biologisk terrorism”.

Ja. Det blir snart nästa väg att gå.
Citera
2020-05-12, 17:44
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
De är på väg att överge sina framgångar om de släpper in massa turister. Lockdown fungerar bara om man håller kvar vid den.

Men du har ju i flera inlägg hävdad
Citat:
lockdown gör bara kurvan längre. Du förstår inte ens det mest grundläggande

Så du menar att det funkar bara om man gör på ditt vis? För du säger att man lyckats pga av Lockdown men sedan öppnar du för att det går åt helvete. är det 1 x 2 dvs helgardering?

Följdfrågan är när är det ok att öppna vid en lockdown enligt dig? Blir nyfiken hur du tänker där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Kommer Grekland att vilja ta risken att behöva stänga ner turistsektorn igen, genom att ta emot potentiella smittbärare från Sverige? Vad skulle ett utbrott av Covid-19 kosta för Grekland?

Så fort folk börjar resa till Grekland så kommer det att explodera i Grekland, och det spelar inte så stor roll ifall de bara släpper in norrbaggar och danskar. Det är den falska tryggheten som är triggern.

Så på Brac i Kroatien. Dit reste det bara kroater, för dom trodde att hemester i låg-drabbade Kroatien var safe. Nu har Brac blivit hotspot:en för Covid-19 i Kroatien. Och sprider sig därifrån när folk skynda sig att komma undan ö-karantänen.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hur ska man testa hela befolkningen kontinuerligt med korta mellanrum för att fånga upp de smittade så de kan ryckas undan och isoleras utanför hemmet, där det kanske finns barn som är helt beroende av dem? Försök genomföra det i en befolkning på 10 miljoner, utan tillgång till tester, och där de tester som finns inte alltid är att lita på.

Du får det att låta som ett enkelt simsalabim, att bara man bestämmer sig för att det är rätt väg att gå så är det en enkel sak att implementera. Det kallar jag magiskt tänkande. Sveriges nuvarande testkapacitet ligger väl på 100 000 per vecka eller nåt sånt. Lycka till i din sagovärld säger jag bara.

För SARS fungerade det eftersom folk smittade först efter att ha utvecklat symptom. Men kan du ha asymptomatisk smitta måste du testa alla hela tiden för att fånga upp de som kan sprida smittan vidare. Det är nog en omöjlighet i de flesta länder. Som sagt, lycka till. Du kommer att utses som ansvarig för detta projekt.

Så här planerar Danmark att göra.

Glömde länken, lol:
https://www.expressen.se/kvallsposten/mette-frederiksen-haller-presstraff-om-coronalaget-i-danmark/
Citera
2020-05-12, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Det är ju banbrytande för helvete. Vad låg dödligheten på isf? Något du pallar räkna ut hehe?
För om den nu är lägre än många tidigare trott så måste jag ändå säga att Sveriges strategi nog kan va fin.

Vet ej men från den danska studien så räknade de ut mortalitet på 0,082 % för 18-70-årsgruppen. Troligen är siffran lägre enligt vad de skriver:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.24.20075291v1.full.pdf
Citera
2020-05-12, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Mejla de studierna till AT. Han har uppenbarligen missat dem!

Det går inte. För de existerar inte. Studierna alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in