Citat:
Ursprungligen postat av
Criss-Cross
Älvängen är alldeles för långt bort insåg jag igår när jag åkte förbi. Säkert lätt att sälja igen men med tanke på skola, vänner och närhet till barnets mamma är det för avsides. Måttligt kul att köra till västra Göteborg varenda morgon varannan vecka.
Tack för tipset!
Förstår att det kan kännas långt bort.
Går kidsen i skola i Västra Gbg så blir det givetvis segt att köra den biten varje dag. Sedan beror det väl iofs på du jobbar i närheten där då ska du ju ändå dit men annars är det en onödig väg ja. Jag avskyr bilköer själv och hade blivit galen av att sitta i sådana varenda morgon/kväll.
Hoppas du finner det områden/den bostad du vill ha iaf, fråga på om det är nåt annat områden du funderar över!
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Så lite så! Jag har diskuterat närliggande områden till Gbg under en tid. Hade helt glömt bort smultronstället nödinge (nol brukar man säga i folkmun). Det är ett typiskt medelklassområde. Man ska ej stirra sig blind var det ligger geografiskt för det tar endast 23 min med tåget in till Gbg centrum. Många förorter till Gbg tar runt 20 min för att ta sig till Gbg liksom så det är samma tid det tar att ta sig. Beror ju helt enkelt på att tåg går snabbare än buss.
Känns som nol är som Kungälv om man jämför klientelet. Skillnaden är väl att Kungälv är svindyrt köpa radhus vid om jag inte missminner mig. Kungälv lämpar sig bättre för en borätt.
Annars en bubblare är Lerum som ligger mitt emellan Gbg och Alingsås. Och Alingsås är faktiskt längre ifrån Gbg än Lerum MEN det är dyrare att bo i Alingsås än i Lerum. Alingsås är mycket trevligt att besöka på sommarna, mysig småstad så helt klart en fördel bo nära om du vill besöka något annat än Gbg på lära avstånd.
Med barn och den biten så är Kungsbacka, Lerum, nol, Kungälv mycket bra ställen... där kungsbacka är det dyraste alternativet tror jag. Mölndal funkar ju men nog dyrt och det är väl det minst idylliska av nämnda områden.
Torslanda som du tittat på är nog bland de bästa barna i Bullerbyn områdena. Var några år sen jag var där men om det inte förändrats radikalt så var det iaf på den tiden känt för att vara vitt som ett nazist möte på 40-talet. Bra förbindelser är det också kollektivt. Men dyrt dyrt! Inget för den ensamma att köpa radhus vid. Där är det två löner som gäller för ett kunna bo i radhus om man inte skiter ut stålar.
Helt fel av mig kostar samma i Kungälv. Verkar som det byggs nya radhus i Kungälv. Avgift ca 4300 och pris strax under 3 miljoner.
https://www.hemnet.se/bostader?by=pr...d_sorting=true
Ja, bor du utåt Torslanda eller för all del utåt värstingområdena Biskop/Angered tar det också den tiden in till stan så då är helt klart Nol att föredra. Visst det kan kännas bökigare med tåg än vagnen men det är det värt.
Av nån anledning är känslan att Kungälv är så mycket närmare än Nol, men jag tror det beror på att Kungälv alltid varit ett ställe man åkte till som barn och sedan med barn för att besöka fästningen, kexfabriken eller så medan Nol/Nödinge/Älvängen aldrig varit ett resmål på det sättet och därför känns mycket längre bort.
Beträffande Lerum så måste jag även inflika att du om du jobbar där eller i Partille/Alingsås kan slippa Gbg helt och hållet. Du har köpcentrum i form av Allum i Partille för allt du inte beställer online, i själva Lerum har du ju också mataffärer, skolor, gymnasium etc.
Mölndal har ett fåtal trevliga områden sedan är det ju inte så jätteskoj där direkt.
Torslanda är bra men likt Kungälv dyrt ja, då är dock Kungälv mer på gång känner jag.