2020-05-02, 10:09
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Kollade lite på dom tidigare, uthyrningen är avslutad nu. Tyvärr lite för dyrt för mig, har för mig att hyran för ettorna var drygt 7K Det var därför nybygget på Briljantgatan var lite intressant där kostar motsvarande bara drygt 5K. Men vill man bo i ett område där kommunen beslutat att man måste byta namn på Granatgatan.
Man kan ju fundera på varför nyproduktion är såpass billigt i Tynnered, Bergsjön etc.
Vill man trivas i en svensk större stad idag så får man betala helt enkelt.
7K för en helt ny etta är inte så farligt jämfört med vad folk lägger på annan skit som alkohol, skräpmat etc.
Citera
2020-05-02, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Man kan ju fundera på varför nyproduktion är såpass billigt i Tynnered, Bergsjön etc.
Vill man trivas i en svensk större stad idag så får man betala helt enkelt.
7K för en helt ny etta är inte så farligt jämfört med vad folk lägger på annan skit som alkohol, skräpmat etc.

Hehe, ja så är det ju. Nu är jag så fattig så även utan alkohol, skräpmat och annat onödigt så skulle det bli svårt att få det att gå ihop. Jag hade ju kunnat sitta inne och beundra min fina lägenhet hela dagarna, så mycket annat hade jag inte haft råd med.
Citera
2020-05-03, 23:36
Medlem
Criss-Crosss avatar
Hur är det att bo i Älvängen? Har tittat på ett radhus som lockar, bor idag i hus och är mitt i en separation. Lägenhet lockar helst inte. Jag har ett tak på 3,5 Mkr för att ligga på en bekväm belåningsgrad. Hitta något i Göteborg som inte ligger i Gårdsten, Hammarkullen, Angered etc. för under 3,5 är omöjligt.

Optimalt hade varit det här bortsett från den höga brf-avgiften.
Citera
2020-05-04, 07:41
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Hehe, ja så är det ju. Nu är jag så fattig så även utan alkohol, skräpmat och annat onödigt så skulle det bli svårt att få det att gå ihop. Jag hade ju kunnat sitta inne och beundra min fina lägenhet hela dagarna, så mycket annat hade jag inte haft råd med.

Jag hade hellre väntat till min ekonomi blir bättre så jag slipper värstingområdena än att ta en billig lägenhet där.
Även om du skulle sitta inne och beundra lägenheten i ett uselt område får du snart höra härliga "hatten är din"-låtar dygnet runt etc...

Citat:
Ursprungligen postat av Criss-Cross
Hur är det att bo i Älvängen? Har tittat på ett radhus som lockar, bor idag i hus och är mitt i en separation. Lägenhet lockar helst inte. Jag har ett tak på 3,5 Mkr för att ligga på en bekväm belåningsgrad. Hitta något i Göteborg som inte ligger i Gårdsten, Hammarkullen, Angered etc. för under 3,5 är omöjligt.

Älvängen är väl bra/helt okej. Lite off/bonnigt måhända men hellre det än i områden som du sedan nämner.
Du har pendeltåget in till Gbg men helt okej turtäthet, det lär växa mer och mer där och det lär ju dröja till det blir några värstingområden där

Sedan förstår jag om du vill till gbg igen längre fram igen men då tror jag ändå att Älvängen kan vara ett bra ställe att sälja på den dagen en sådan flytt blir aktuell igen.
Citera
2020-05-05, 06:30
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:

Nödinge bra förbindelser med Gbg. Endast 23 min till Göteborg.

Här har du radhus mycket lägre avgift:

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-...en-40-16317095

Och även byggt 2016. Jämfört med 1989 i exemplet Torslanda.
Senast redigerad av Magica-Lazio 2020-05-05 kl. 06:32.
Citera
2020-05-05, 09:43
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
När man läser den här tråden känns det kört att hitta nåt område som är bra och som även kommer att bli bra på sikt. Står i kön på Boplats och har snart åtta år. Järnbrott är tänkbart för mig men då kommer invändningen att där är så många gamlingar och man vet ju vilka som kommer att flytta in där.
Eriksberg är tänkbart men då kommer invändningen att snart ska det bli nån slags direktlinje från områdena norrut och då vet man vilka som snart kommer att hänga vid älven.

Även områden kring Frölunda är för mig tänkbart men det finns ingen som talar sig varm för det heller, oklart vad som är det värsta med att bo där. Kaverös var en dröm när jag bodde där för åtta år sen men det betraktas nu bara som snäppet bättre än Angered typ.
Har nu lite intresse av nybygget vid Briljantgatan. Om man nu inte vistas ute i området utan bara går fram och tillbaka till spårvagnen, hur illa kan det bli egentligen? Det hände ju en del där tidigare men nu är det väl ändå rätt lugnt? Eller kommer det att bli kaos igen när kanske en ganska stor del av dom boende där blir arbetslösa?

Jag vet varken ut eller in längre. Vänta på Högsbo nåt år till, eller Majorna/Masthugget/Kungsladugård två-tre år till? Sitter inte i sjön men har svårartad lappsjuka och är trött på sinnesslöa bonnläppar.

Alltså Angered vs Frölunda det är liksom ingen diskussion precis som du är inne på. Visst Frölunda är besudlat men där har du åtminstone ett köpcentrum i närheten. Det finns flera grader i helvetet och enligt mig är Frölunda helt gångbart före Angered, biskop och bergsjön som är dom värsta områdena. Där Angered och bergsjön är värst. Medans biskop är marginellt bättre pga närheten till Backaplan/Nordstan och känslan är mer att Angered känns mycket mer isolerat på något vis.

Beroende på var i Angered så krävs byte i Angered centrum om du bor i Gårdsten, lövgärdet buss för att byta till spårvagn vid Angered centrum. Rannebergen samma där buss till Angered centrum.

Hjällbo och Hammarkullen är ju misär. Eriksbo är marginellt bättre än Hammarkullen och Hjällbo. Även om alla dessa 3 är nära till stan med spårvagn.

Jag hade väntat på Högsbo något år. Så illa är det inte. Hyfsat centralt, inte nån no go zone. Slipper det värsta drägget.

Majorna är ju skit... Skulle aldrig bosätta mig där men det är min personliga åsikt. Som nämnt tidigare i tråden massor med löst folk som dagdriver där. Med centrala mått mätt inte närmare att åka från mariaplan till stan jämfört med valfri förort eller valfri kranskommun. Hade vi snackat Majorna och 90-tal så vore det värsta dumsnälla alkisar som inte gör en fluga förnär men nu är det ett tillhåll för massa knepiga typer.
Senast redigerad av Magica-Lazio 2020-05-05 kl. 09:54.
Citera
2020-05-05, 10:25
Medlem
Criss-Crosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Älvängen är väl bra/helt okej. Lite off/bonnigt måhända men hellre det än i områden som du sedan nämner.
Du har pendeltåget in till Gbg men helt okej turtäthet, det lär växa mer och mer där och det lär ju dröja till det blir några värstingområden där

Sedan förstår jag om du vill till gbg igen längre fram igen men då tror jag ändå att Älvängen kan vara ett bra ställe att sälja på den dagen en sådan flytt blir aktuell igen.

Älvängen är alldeles för långt bort insåg jag igår när jag åkte förbi. Säkert lätt att sälja igen men med tanke på skola, vänner och närhet till barnets mamma är det för avsides. Måttligt kul att köra till västra Göteborg varenda morgon varannan vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Nödinge bra förbindelser med Gbg. Endast 23 min till Göteborg.

Här har du radhus mycket lägre avgift:

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-...en-40-16317095

Och även byggt 2016. Jämfört med 1989 i exemplet Torslanda.

Tack för tipset!
Citera
2020-05-05, 15:35
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Älvängen är alldeles för långt bort insåg jag igår när jag åkte förbi. Säkert lätt att sälja igen men med tanke på skola, vänner och närhet till barnets mamma är det för avsides. Måttligt kul att köra till västra Göteborg varenda morgon varannan vecka.

Tack för tipset!

Så lite så! Jag har diskuterat närliggande områden till Gbg under en tid. Hade helt glömt bort smultronstället nödinge (nol brukar man säga i folkmun). Det är ett typiskt medelklassområde. Man ska ej stirra sig blind var det ligger geografiskt för det tar endast 23 min med tåget in till Gbg centrum. Många förorter till Gbg tar runt 20 min för att ta sig till Gbg liksom så det är samma tid det tar att ta sig. Beror ju helt enkelt på att tåg går snabbare än buss.

Känns som nol är som Kungälv om man jämför klientelet. Skillnaden är väl att Kungälv är svindyrt köpa radhus vid om jag inte missminner mig. Kungälv lämpar sig bättre för en borätt.

Annars en bubblare är Lerum som ligger mitt emellan Gbg och Alingsås. Och Alingsås är faktiskt längre ifrån Gbg än Lerum MEN det är dyrare att bo i Alingsås än i Lerum. Alingsås är mycket trevligt att besöka på sommarna, mysig småstad så helt klart en fördel bo nära om du vill besöka något annat än Gbg på lära avstånd.

Med barn och den biten så är Kungsbacka, Lerum, nol, Kungälv mycket bra ställen... där kungsbacka är det dyraste alternativet tror jag. Mölndal funkar ju men nog dyrt och det är väl det minst idylliska av nämnda områden.

Torslanda som du tittat på är nog bland de bästa barna i Bullerbyn områdena. Var några år sen jag var där men om det inte förändrats radikalt så var det iaf på den tiden känt för att vara vitt som ett nazist möte på 40-talet. Bra förbindelser är det också kollektivt. Men dyrt dyrt! Inget för den ensamma att köpa radhus vid. Där är det två löner som gäller för ett kunna bo i radhus om man inte skiter ut stålar.

Helt fel av mig kostar samma i Kungälv. Verkar som det byggs nya radhus i Kungälv. Avgift ca 4300 och pris strax under 3 miljoner.

https://www.hemnet.se/bostader?by=pr...d_sorting=true
Senast redigerad av Magica-Lazio 2020-05-05 kl. 15:37.
Citera
2020-05-06, 07:38
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Tack för tipset!

Förstår att det kan kännas långt bort.
Går kidsen i skola i Västra Gbg så blir det givetvis segt att köra den biten varje dag. Sedan beror det väl iofs på du jobbar i närheten där då ska du ju ändå dit men annars är det en onödig väg ja. Jag avskyr bilköer själv och hade blivit galen av att sitta i sådana varenda morgon/kväll.

Hoppas du finner det områden/den bostad du vill ha iaf, fråga på om det är nåt annat områden du funderar över!

Citat:
Så lite så! Jag har diskuterat närliggande områden till Gbg under en tid. Hade helt glömt bort smultronstället nödinge (nol brukar man säga i folkmun). Det är ett typiskt medelklassområde. Man ska ej stirra sig blind var det ligger geografiskt för det tar endast 23 min med tåget in till Gbg centrum. Många förorter till Gbg tar runt 20 min för att ta sig till Gbg liksom så det är samma tid det tar att ta sig. Beror ju helt enkelt på att tåg går snabbare än buss.

Känns som nol är som Kungälv om man jämför klientelet. Skillnaden är väl att Kungälv är svindyrt köpa radhus vid om jag inte missminner mig. Kungälv lämpar sig bättre för en borätt.

Annars en bubblare är Lerum som ligger mitt emellan Gbg och Alingsås. Och Alingsås är faktiskt längre ifrån Gbg än Lerum MEN det är dyrare att bo i Alingsås än i Lerum. Alingsås är mycket trevligt att besöka på sommarna, mysig småstad så helt klart en fördel bo nära om du vill besöka något annat än Gbg på lära avstånd.

Med barn och den biten så är Kungsbacka, Lerum, nol, Kungälv mycket bra ställen... där kungsbacka är det dyraste alternativet tror jag. Mölndal funkar ju men nog dyrt och det är väl det minst idylliska av nämnda områden.

Torslanda som du tittat på är nog bland de bästa barna i Bullerbyn områdena. Var några år sen jag var där men om det inte förändrats radikalt så var det iaf på den tiden känt för att vara vitt som ett nazist möte på 40-talet. Bra förbindelser är det också kollektivt. Men dyrt dyrt! Inget för den ensamma att köpa radhus vid. Där är det två löner som gäller för ett kunna bo i radhus om man inte skiter ut stålar.

Helt fel av mig kostar samma i Kungälv. Verkar som det byggs nya radhus i Kungälv. Avgift ca 4300 och pris strax under 3 miljoner.

https://www.hemnet.se/bostader?by=pr...d_sorting=true

Ja, bor du utåt Torslanda eller för all del utåt värstingområdena Biskop/Angered tar det också den tiden in till stan så då är helt klart Nol att föredra. Visst det kan kännas bökigare med tåg än vagnen men det är det värt.

Av nån anledning är känslan att Kungälv är så mycket närmare än Nol, men jag tror det beror på att Kungälv alltid varit ett ställe man åkte till som barn och sedan med barn för att besöka fästningen, kexfabriken eller så medan Nol/Nödinge/Älvängen aldrig varit ett resmål på det sättet och därför känns mycket längre bort.

Beträffande Lerum så måste jag även inflika att du om du jobbar där eller i Partille/Alingsås kan slippa Gbg helt och hållet. Du har köpcentrum i form av Allum i Partille för allt du inte beställer online, i själva Lerum har du ju också mataffärer, skolor, gymnasium etc.

Mölndal har ett fåtal trevliga områden sedan är det ju inte så jätteskoj där direkt.

Torslanda är bra men likt Kungälv dyrt ja, då är dock Kungälv mer på gång känner jag.
Citera
2020-05-06, 12:56
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Går kidsen i skola i Västra Gbg så blir det givetvis segt att köra den biten varje dag. Sedan beror det väl iofs på du jobbar i närheten där då ska du ju ändå dit men annars är det en onödig väg ja. Jag avskyr bilköer själv och hade blivit galen av att sitta i sådana varenda morgon/kväll.

Hoppas du finner det områden/den bostad du vill ha iaf, fråga på om det är nåt annat områden du funderar över!

Ja, bor du utåt Torslanda eller för all del utåt värstingområdena Biskop/Angered tar det också den tiden in till stan så då är helt klart Nol att föredra. Visst det kan kännas bökigare med tåg än vagnen men det är det värt.

Av nån anledning är känslan att Kungälv är så mycket närmare än Nol, men jag tror det beror på att Kungälv alltid varit ett ställe man åkte till som barn och sedan med barn för att besöka fästningen, kexfabriken eller så medan Nol/Nödinge/Älvängen aldrig varit ett resmål på det sättet och därför känns mycket längre bort.

Beträffande Lerum så måste jag även inflika att du om du jobbar där eller i Partille/Alingsås kan slippa Gbg helt och hållet. Du har köpcentrum i form av Allum i Partille för allt du inte beställer online, i själva Lerum har du ju också mataffärer, skolor, gymnasium etc.

Mölndal har ett fåtal trevliga områden sedan är det ju inte så jätteskoj där direkt.

Torslanda är bra men likt Kungälv dyrt ja, då är dock Kungälv mer på gång känner jag.

Kolla min länk från hemnet. Nej Torslanda kostar mer i avgift själva boendet. Kungälv strax över 4000 i avgift och Torslanda strax över 7000 i avgift. Rätt exakt 3000kr vilket är väldigt mycket pengar. Priserna är ungefär detsamma. Torslanda kanske lite mer men inte mycket.

Sant det och Lerum är ju helt dött så bor man där slipper man helt allt kaos-blatteri och har nära till köpcentrum och även Alingsås. Och allt som man behöver på daglig basis finns i närmiljö i Lerum som du säger.

Håller med där, Kungälv känns närmare än nol men ändå tar det 30 min med buss grön express och nol tar det 23 min med tåg till Gbg centrum. Tåg går ju snabbare så det är ju därför. Nol är mer avskärmat från Gbg känns det som medans Kungälv mer känns som det sitter samman med Göteborg och likväl hade kunnat vara i Göteborgs kommun.
Citera
2020-05-07, 07:05
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Kolla min länk från hemnet. Nej Torslanda kostar mer i avgift själva boendet. Kungälv strax över 4000 i avgift och Torslanda strax över 7000 i avgift. Rätt exakt 3000kr vilket är väldigt mycket pengar. Priserna är ungefär detsamma. Torslanda kanske lite mer men inte mycket.

Sant det och Lerum är ju helt dött så bor man där slipper man helt allt kaos-blatteri och har nära till köpcentrum och även Alingsås. Och allt som man behöver på daglig basis finns i närmiljö i Lerum som du säger.

Håller med där, Kungälv känns närmare än nol men ändå tar det 30 min med buss grön express och nol tar det 23 min med tåg till Gbg centrum. Tåg går ju snabbare så det är ju därför. Nol är mer avskärmat från Gbg känns det som medans Kungälv mer känns som det sitter samman med Göteborg och likväl hade kunnat vara i Göteborgs kommun.

Japp, håller helt med. Ja, det skiljer sig i pris men som sagt är båda platserna dyra i jämförelse med det mesta andra, det är det jag säger inte att det är billigt i varken Kungälv eller Torslanda

Ja, Lerum har ju inte mycket hyresrätter heller så risken att få in "kaos-blatteriet" är ytterst liten. Du har dessutom otroligt nära till e20 om du ska köra nånstans, du har bara vägen genom härskogsvägen så är du strax på rv40 till Landvetter och upp mot Borås/Sthlm även den vägen (E20 är för seg). Ligger således väldigt bra till med.

Kungälv tar förvisso en stund ja, men hellre 5-10 minuter längre resväg därifrån än från någon av gbgs kaos-förorter. Tåget från Nol är smidigt ja, dessutom tycker jag generellt att gå ofta får lite väl mycket skit så ofta är det faktiskt inte försenat etc. Jämför med att sitta i förbannade bilköer vareviga dag.
Helt rätt i känslan i att Kungälv mer sitter ihop, jag tror det har att göra med att man oftare åkt dit med. Ska man bo är dock Nol bra, avskärmat från diverse skit är alltid bra även om det innebär lite längre restid när man väl "måste" ha Gbg.
Citera
2020-05-07, 10:17
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:

Mölndal har faktiskt flertalet trevliga områden såsom Toltorpsdalen, Stensjön, Kvarnbyn, Rävekärr, Lackarebäck/Krokslätt etc.
Det finns givetvis lite bös i Mölndal också men det är ju mycket mycket mindre ghetto än stora delar av Ghettoborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in