Citat:
Ursprungligen postat av
cherryfive
Du har väl inga höga tankar om Kungsladugård då heller kanske? Eller Göteborg överhuvudtaget har jag förstått.
Står nu tvåa i kön till en lägenhet nära Mariatorget och det området står högt på min lista.
Det är väl vad jag förstår allmänt känt att det är lyhört i många landshövdingehus och dessutom ofta (?) dragigt och kallt på golven men när man söker ser man inte så många klagomål på det. Folk är väl kanske införstådda med att det kan man få på köpet om man väljer landshövdingehus.
Om det blir aktuellt får jag väl fråga någon granne hur det är i just det huset.
Bygghörselskydd och sockor på fötterna vill man ju försöka undvika. För övrigt kan det vara ett litet helvete med ljudnivån även i bostadsrätter där folk sysslar med renoveringar månader i sträck och den ena avlöser den andra. Så var det för mig, jag var tvungen att ha bygghörselskydd under mer än ett år.
Mariaplan är nära vattnet, just inget menafolk i kvarteret vad jag kan se, trevliga omgivningar, bra kollektivtrafik och så är det ett bra bytesobjekt. Du har fått nog av Göteborg och det kan nog hända att jag också kommer att få nog och flytta från stan, eller helst landet men det blir svårare, och då är det bättre att ha t ex denna som bytesobjekt än nybyggda svindyra 28 kvm vid Frölunda torg som nån påpekade.
Om nån har synpunkter på området kring Mariaplan eller landshövdingehus i allmänhet är jag tacksam om ni skriver några rader om det.
Bodde inneboende ett tag för ett gäng år sedan alldeles vid Mariaplan, på Svanebäcksgatan.
Lyhört, spårvagnsgnissel, fylleskrik på kvällar och nätter, mycket knarkhandel borta vid 7-eleven.
Majorna/Kungsladugård är fint på ytan men det finns gott om skumt folk.
Majorna-snubben "Roffe Ruff" sammanfattar det hela ganska bra:
"Sedan Majorna blitt kaffe-latte-paradis, så är det en ganska märklig vy
Mc-gäng och barnfamiljer delar by
När dessa husfasader vittnar om ett öppet sår
Täcks det över med pastellkulören, typ så fort det går"
Jag hade även en KK ett tag bortåt Stigbergstorget, när jag tog en taxi dit en gång ifrån stan så var det en somalier som körde, han berättade hur glad han var att "äntligen börjar vi få lägenheter i dessa områden också! Vi har aldrig fått det förut"
Och detta var alltså ett gäng år sedan, vet att det huseras flyktingar runt Chapmans Torg dessutom.
Majorna är minst sagt en märklig stadsdel.