2021-04-22, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Nja, jag växte upp i Kortedala för flera decennier sedan och på den tiden var det mest vanliga hederliga knegarsvenssons som bodde där - alkisar och invandrare var i minoritet.. Låt bli att skriva i tråden om töntiga fördomar är allt du har att komma med..

du måste förstå att de ser inte på dig och dina föräldrar som hederlig knegarsvensson utan du anses vara pack för att du kommer ifrån kortedala. det är den stämpeln du får i denna tråd.
du kan då känna dig kränkt, diskriminerad och förtryckt men det får du bara slicka i dig.
Citera
2021-04-22, 10:57
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
du måste förstå att de ser inte på dig och dina föräldrar som hederlig knegarsvensson utan du anses vara pack för att du kommer ifrån kortedala. det är den stämpeln du får i denna tråd.
du kan då känna dig kränkt, diskriminerad och förtryckt men det får du bara slicka i dig.
Ok, det blir väl till att slicka i sig då..
Citera
2021-04-22, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Konstigt nog ser man inte detta i Vasastan så det verksr som att vissa områden är utsedda till kommunala offer för att slippa hemlöshet men vissa områden hålls välstädade. Det som hänt på 40 år är att alkade Berra på vita Briljant numera är utbytt mot kriminelle Hassan.

Jo, men så är det ju i de flesta kommuner som har miljonprogramsområde(n). Det blir ofta där den "sociala dumpningen" sker, just pga tillgången till kommunala hyresrätter. F.ö. ett av miljonprogrammens stora misstag, koncentrationen av hyresrätter på ett och samma område. Hade varannan trappuppgång eller hus upplåtits som BR (eller åtminstone privat HR), hade problemen aldrig funnits i den utsträckningen som finns idag.

Sedan är det ju lätt att tro att det är en outtalad strategi att "social dumpning" sker i förorterna, just för att inte stöta sig med skötsamt folk som hyresköar och kontantinsatssparar. De skötsamma vill bo med andra skötsamma. Därför är Gbg en ganska tacksam stad att segregera, om man nu önskar det. Miljonprogrammet ligger ofta halvvägs till Alingsås, lätt "att sopa problemen under mattan" då. Svårare i t.ex. Malmö där Rosengård är en stadsdel och inte en förort. Då får du dras med dom "sociala dumpningsfallen" i centrum i en annan utsträckning.
Citera
2021-04-22, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Det är visst till att vara lättkränkt. Jag växte upp i Tynnered. De flesta arbetade faktiskt. Det är historiskt ytterst få områden där missbrukare och socialbidragstagare är i absolut majoritet, dvs utgör mer än 50% av populationen. Det har kommit senare med den ohämmade invandringen och avsaknaden av enkla jobb. På 70-talet fick man vackaert ställa sig på Volvos band om man inte hade pengar till hyran.

Men när andelen misskötsamma uppgår till 20-30% eller så blir ett område stämplat som tillhåll för pack. Jag trodde detta var uppenbart. Alltså inte att alla som bor i ett område utgör pack. Utan att området vid en viss andel misskötsamma blir stämplat.
Citera
2021-04-22, 11:52
Medlem
Citat:
Det är visst till att vara lättkränkt. Jag växte upp i Tynnered. De flesta arbetade faktiskt. Det är historiskt ytterst få områden där missbrukare och socialbidragstagare är i absolut majoritet, dvs utgör mer än 50% av populationen. Det har kommit senare med den ohämmade invandringen och avsaknaden av enkla jobb. På 70-talet fick man vackaert ställa sig på Volvos band om man inte hade pengar till hyran.

Så är det.
Att Sverige och dess skattekollektiv började tolerera socialbidrag som permanent försörjning, är för mig en gåta. Fram till 90-talskrisen fanns det enkla jobb för de flesta, de kunde börja på Volvo eller SAAB veckan efter de anlänt, så länge de var hela och rena och någorlunda nyktra.

Citat:
Men när andelen misskötsamma uppgår till 20-30% eller så blir ett område stämplat som tillhåll för pack. Jag trodde detta var uppenbart. Alltså inte att alla som bor i ett område utgör pack. Utan att området vid en viss andel misskötsamma blir stämplat.

Det stämmer.
Tror jag sett forskning på att vid olika procentsatser av "invasiv art" (misskötsamma) i området, flyr den etablerade populationen (skötsamma) till andra områden.

Varför? Enkelt, den misskötsamma skiter fullständigt i boendemiljön medan den skötsamma inte gör det. Alltså har enbart den skötsamma att förlora på att stanna.
Citera
2021-04-22, 11:56
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:

Fast du vet kanske inte så mycket om din stad om du tror att Kortedala alltid varit det absolut sämsta området i staden..
Citat:
Jag vill för din skull understryka det som Petronius skriver - håll dig borta från Kviberg! Ligger alldeles för nära Kortedala. Kortedala är ett ghetto och har alltid varit det. När det byggdes på 50-talet var det tillhåll för Finsk underklass och Zigenare. Idag är det andra grupper men Kortedala har alltid varit ett problemområde.

Lyhört i Majorna eller till och med Frölunda är ett paradis i jämförelse.
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2021-04-22 kl. 11:59.
Citera
2021-04-22, 15:04
Medlem
Citat:
Fast du vet kanske inte så mycket om din stad om du tror att Kortedala alltid varit det absolut sämsta området i staden..
Sa aldrig att Kortedala varit det "det absolut sämsta området i staden". Finns även Hammarkullen och Lövgärdet, i Tynnered har vi Turkosgatan, Grevegårdsvägen, Smyckegatan och kronjuvelen Vita Briljant.

Men Kortedala har liksom aldrig haft någon gräddhylla för medelklassen som Tynnered/Åkered har haft, därför har området dragits med dålig klang länge. Jag är fullt medveten om att det finns friliggande hus, radhus och rätt mycket bostadsrätter i Kortedala. Men Eriksbo, Lövgärdet och stora delar av Bergsjön är tveklöst värre.
Citera
2021-04-22, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Majorna är perfekt om man gillar lyhörda lägenheter, pundare, alkisar och henfjollor med tygkasse och näsringar.
Fyfan för den överskattade pissiga stadsdelen, aldrig mer.

Du har väl inga höga tankar om Kungsladugård då heller kanske? Eller Göteborg överhuvudtaget har jag förstått.
Står nu tvåa i kön till en lägenhet nära Mariatorget och det området står högt på min lista.
Det är väl vad jag förstår allmänt känt att det är lyhört i många landshövdingehus och dessutom ofta (?) dragigt och kallt på golven men när man söker ser man inte så många klagomål på det. Folk är väl kanske införstådda med att det kan man få på köpet om man väljer landshövdingehus.

Om det blir aktuellt får jag väl fråga någon granne hur det är i just det huset.
Bygghörselskydd och sockor på fötterna vill man ju försöka undvika. För övrigt kan det vara ett litet helvete med ljudnivån även i bostadsrätter där folk sysslar med renoveringar månader i sträck och den ena avlöser den andra. Så var det för mig, jag var tvungen att ha bygghörselskydd under mer än ett år.

Mariaplan är nära vattnet, just inget menafolk i kvarteret vad jag kan se, trevliga omgivningar, bra kollektivtrafik och så är det ett bra bytesobjekt. Du har fått nog av Göteborg och det kan nog hända att jag också kommer att få nog och flytta från stan, eller helst landet men det blir svårare, och då är det bättre att ha t ex denna som bytesobjekt än nybyggda svindyra 28 kvm vid Frölunda torg som nån påpekade.

Om nån har synpunkter på området kring Mariaplan eller landshövdingehus i allmänhet är jag tacksam om ni skriver några rader om det.
Senast redigerad av cherryfive 2021-04-22 kl. 17:07.
Citera
2021-04-22, 21:28
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Du har väl inga höga tankar om Kungsladugård då heller kanske? Eller Göteborg överhuvudtaget har jag förstått.
Står nu tvåa i kön till en lägenhet nära Mariatorget och det området står högt på min lista.
Det är väl vad jag förstår allmänt känt att det är lyhört i många landshövdingehus och dessutom ofta (?) dragigt och kallt på golven men när man söker ser man inte så många klagomål på det. Folk är väl kanske införstådda med att det kan man få på köpet om man väljer landshövdingehus.

Om det blir aktuellt får jag väl fråga någon granne hur det är i just det huset.
Bygghörselskydd och sockor på fötterna vill man ju försöka undvika. För övrigt kan det vara ett litet helvete med ljudnivån även i bostadsrätter där folk sysslar med renoveringar månader i sträck och den ena avlöser den andra. Så var det för mig, jag var tvungen att ha bygghörselskydd under mer än ett år.

Mariaplan är nära vattnet, just inget menafolk i kvarteret vad jag kan se, trevliga omgivningar, bra kollektivtrafik och så är det ett bra bytesobjekt. Du har fått nog av Göteborg och det kan nog hända att jag också kommer att få nog och flytta från stan, eller helst landet men det blir svårare, och då är det bättre att ha t ex denna som bytesobjekt än nybyggda svindyra 28 kvm vid Frölunda torg som nån påpekade.

Om nån har synpunkter på området kring Mariaplan eller landshövdingehus i allmänhet är jag tacksam om ni skriver några rader om det.
Bodde inneboende ett tag för ett gäng år sedan alldeles vid Mariaplan, på Svanebäcksgatan.
Lyhört, spårvagnsgnissel, fylleskrik på kvällar och nätter, mycket knarkhandel borta vid 7-eleven.
Majorna/Kungsladugård är fint på ytan men det finns gott om skumt folk.

Majorna-snubben "Roffe Ruff" sammanfattar det hela ganska bra:

"Sedan Majorna blitt kaffe-latte-paradis, så är det en ganska märklig vy
Mc-gäng och barnfamiljer delar by
När dessa husfasader vittnar om ett öppet sår
Täcks det över med pastellkulören, typ så fort det går"

Jag hade även en KK ett tag bortåt Stigbergstorget, när jag tog en taxi dit en gång ifrån stan så var det en somalier som körde, han berättade hur glad han var att "äntligen börjar vi få lägenheter i dessa områden också! Vi har aldrig fått det förut"

Och detta var alltså ett gäng år sedan, vet att det huseras flyktingar runt Chapmans Torg dessutom.
Majorna är minst sagt en märklig stadsdel.
Citera
2021-04-23, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Bodde inneboende ett tag för ett gäng år sedan alldeles vid Mariaplan, på Svanebäcksgatan.
Lyhört, spårvagnsgnissel, fylleskrik på kvällar och nätter, mycket knarkhandel borta vid 7-eleven.
Majorna/Kungsladugård är fint på ytan men det finns gott om skumt folk.

Majorna-snubben "Roffe Ruff" sammanfattar det hela ganska bra:

"Sedan Majorna blitt kaffe-latte-paradis, så är det en ganska märklig vy
Mc-gäng och barnfamiljer delar by
När dessa husfasader vittnar om ett öppet sår
Täcks det över med pastellkulören, typ så fort det går"

Jag hade även en KK ett tag bortåt Stigbergstorget, när jag tog en taxi dit en gång ifrån stan så var det en somalier som körde, han berättade hur glad han var att "äntligen börjar vi få lägenheter i dessa områden också! Vi har aldrig fått det förut"

Och detta var alltså ett gäng år sedan, vet att det huseras flyktingar runt Chapmans Torg dessutom.
Majorna är minst sagt en märklig stadsdel.

Kan tänka mig att det finns en hel del märkligt folk. Tyvärr är det ju så på de flesta ställen och särskilt inom allmännyttan förstås och jag har för låg deklarerad inkomst för privata hyresvärdar. Tycker att dom är lite väl stelbenta med sina 3x eller 4x årshyran i inkomst, man kan ju ha andra fullt lagliga inkomster som inte är skattepliktiga eller viss förmögenhet.

Jag bor nu i allmännyttan i ett litet avskilt område med 12 lgh på en mindre ort och här finns missbrukare och såna som borde vara inlåsta på psyk, folk som varken har diagnoser eller missbruk springer runt och berättar att covid inte existerar mer än att vissa har blivit "smittade" via 5G-nätet, kungaparet och Löfven är döda, jorden är platt och moln på himlen är potentiellt dödliga, Det har varit skottlossning och bilbränder och folk kör rally bland villorna. Där det finns folk finns det problem, hyresrätt som bostadsrätt.
Min mor köpte en fin lägenhet i Masthugget med utsikt över stan men kunde inte bo kvar eftersom nåt fyllo spelade Elvis på hög volym dag som natt.

Nu är jag i den märkliga situationen att jag faktiskt står först i kön, hoppade upp ett hack sen igår, till en lägenhet i närheten av Mariaplan, något jag bara kunde drömma om att jag nånsin skulle få när jag bodde i Göteborg för åtta år sen. Det är inte så nära spårvagnarna att de hörs tror jag. Säkerligen finns det märkligt folk på den gården men det är åtminstone 80-90% svenskklingande namn. Jag tror att regeln är att man kan göra lägenhetsbyte efter ett år om jag nu inte skulle stå ut där eller har fått nog av Göteborg och vill flytta någon annanstans.
Citera
2021-04-23, 14:44
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Nja, jag växte upp i Kortedala för flera decennier sedan och på den tiden var det mest vanliga hederliga knegarsvenssons som bodde där - alkisar och invandrare var i minoritet.. Låt bli att skriva i tråden om töntiga fördomar är allt du har att komma med..

Jag säger som jag brukar, Kortedala var egentligen den förort som klarade sig längst från rejäla problem. Det går väl att tänka att det faktum att Göran Johanssons boende där gjorde sitt till på olika såväl synliga som icke-synliga vis.
Tyvärr har det ju gått utför även med Kortedala och det är ju inget vidare idag även om det inte är Bergsjön/Hammarkullen/Länsman än.

Sedan var det givetvis galet att Kviberg skulle påverkas av Kortedala, snarare är det Bergsjön som påverkar där.

Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive

Det finns ju en "hipster"-faktor med att bo i Majorna så folk accepterar i viss mån sämre standard, sedan beror det ju på var i Majorna man menar med. Just landshövdingehusen är ju det "fina" men att bo vid hängmattan eller vid Chapmans torg är inte direkt samma grej.

Trevliga omgivningar vete fan om jag håller med om dock, vilka skulle detta vara? Du har slottskogen nära men om det i sig är något är det ju bättre att bo i Linné.

Mariaplans vatten är ju nere vid Röda Sten/Klippan och där är ju lagom trivsamt i mitt tycke, vill man ha havet som granne hade jag ju inte valt just det området.

Sedan är det klart att det finns avsevärt sämre områden i staden än kring Mariaplan och vad tusan, du får ju nära till KORV KIOSK.
Citera
2021-04-23, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jag säger som jag brukar, Kortedala var egentligen den förort som klarade sig längst från rejäla problem. Det går väl att tänka att det faktum att Göran Johanssons boende där gjorde sitt till på olika såväl synliga som icke-synliga vis.
Tyvärr har det ju gått utför även med Kortedala och det är ju inget vidare idag även om det inte är Bergsjön/Hammarkullen/Länsman än.

Sedan var det givetvis galet att Kviberg skulle påverkas av Kortedala, snarare är det Bergsjön som påverkar där.

Det finns ju en "hipster"-faktor med att bo i Majorna så folk accepterar i viss mån sämre standard, sedan beror det ju på var i Majorna man menar med. Just landshövdingehusen är ju det "fina" men att bo vid hängmattan eller vid Chapmans torg är inte direkt samma grej.

Trevliga omgivningar vete fan om jag håller med om dock, vilka skulle detta vara? Du har slottskogen nära men om det i sig är något är det ju bättre att bo i Linné.

Mariaplans vatten är ju nere vid Röda Sten/Klippan och där är ju lagom trivsamt i mitt tycke, vill man ha havet som granne hade jag ju inte valt just det området.

Sedan är det klart att det finns avsevärt sämre områden i staden än kring Mariaplan och vad tusan, du får ju nära till KORV KIOSK.

Hehe, ja du jag får nära till KORV KIOSK. Med trevliga omgivningar menar jag småskalighet oavsett om det delvis är bebott av missbrukare av olika sort, vänsterfolk som har bekymmer med sin könsidentitet eller MC-folk som nAzdravi skrev. Dom brukar ju i allmänhet inte vara våldsamma mot okända personer och polisen har inte haft särskilt stora bekymmer där.
Jag har trevliga erfarenheter av Klippan då jag arbetade med ett skepp som låg eller möjligen fortfarande ligger vid Klippan under sommarhalvåret och åtminstone då var allt frid och fröjd där.
Som det är nu så har jag redan opålitliga och lögnaktiga missbrukare och allsköns dårar i min närmaste omgivning och jag tror att det är större chans att hålla distans till sånt folk i Kungsladugård än det är här. Har kollat trappuppgången och där finns åtminstone inte nu några med kriminellt register,
Nu sitter jag som på nålar och hoppas att ingen som har fler köpoäng registrerar intresse under helgen, annars vet jag att jag äntligen får överge den byhåla jag nu tvingats bo i under allt för många år.
Senast redigerad av cherryfive 2021-04-23 kl. 15:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in